Ahad, Jun 09, 2013

MAMAK CENGIL

Saya berada di Pulau  Pinang  di  antara 3  dan  8 Jun  lalu. Sahabat  di Pulau Mutiara membawa  saya  menjamu selera  di beberapa  restoran mamak terkenal.

Lokasi restoran?  Di  Georgetown  dan   Seberang Prai.

Memang  saya akui,   makanan  dihidangkan  contohnya  di gerai menjual  nasi kandar dan nasi dalcha , saya kunjungi  malam  tadi di Butterworth,  sangat sedap. 

Namun  sikap  dan  penampilan  pekerja di restoran dan gerai saya kunjungi,  amat  mengecewakan.  Mereka  mempamerkan wajah cengil,  sukar  senyum  dan  berkomunikasi  dengan  nada  serius.  

Ingin dijelaskan,  pelanggan  bukan  banduan  harus dilayan seperti itu.  

"Memang  perangai  mereka  begitu,"   bisik  sahabat  saya.

Barangkali  berikutan  tanggapan  sebegitu   membuatkan  ramai  pelanggan  hanya sekadar menjeling   jelek   tatkal  kebersihan  di premis  diabaikan.  Tidak ramai pelanggan  berani bangun  dan menegur.   

Sebilangan  pekerja  restoran  mamak,   warga India,  bukan Malaysia.  Justeru mereka tidak memahami budaya layanan  mesra  masyarakat tempatan dan dikekang oleh masalah bahasa.


Saya pernah  membuat teguran terhadap pengusaha restoran di Pulau Pinang pada bulan April 2 tahun lalu,  sila klik  di sini.

Bagaimanapun   keadaan  amat  jauh  berbeza  di restoran Nasi Kandar Pelita di  Taman  Chai Leng,  Prai.


"Setiap hari,  kami  mempunyai  satu pasukan khas  untuk  memeriksa kebersihan  diri pekerja.  Contohnya,  kuku tangan  mereka dipastikan  pendek, rambut disisir rapi," ujar Datuk Shamsuri Ahmad.



Datuk Shamsuri, Pengerusi Eksekutif Pelita Samudra Pertama (M) Sdn. Bhd pemilik rangkaian  restoran Nasi kandar Pelita di  seluruh  negara. 



Turut   bersama saya sewaktu Shamsuri ditemui, pengarah Pelita Samudra, Datuk K. K. Sihabutheen.


"Nasi Kandar Pelita amat komited   memantau dan  melaksanakan  4  aspek utama, rasa makanan,  kebersihan,   servis dan   status halal makanan.   Kami memastikan  rasa makanan sentiasa konsisten, kebersihan dijaga rapi, mutu layanan terhadap pelanggan sentiasa dipantau dan sumber makanan, cara simpanan serta kaedah penyediaan, halal. Semua  24 cawangan  Pelita  telah mendapat sijil halal dikeluarkan oleh Jabatan kemajuan Islam Malaysia,  JAKIM  pada Mac 2012,"  kata Shamsuri lagi.

Shamsuri  masih  berceramah  di banyak masjid di Pulau Pinang dan  beliau   bekas  ahli panel   program  agama  di televisyen.



6 ulasan:

  1. Assalamualaikum,

    Senarai produk dan perniagaan muslim dilaman web www.produkmuslim.info

    Ekonomi teguh ummah kuat sokongan anda amat dihargai

    Terima kasih, kerana siarkan.

    BalasPadam
  2. terperanjat aku, baru aku tahu yang ustaz kesayangan aku nie pengerusi pelita, aduhai macam mana nie ustaz hoiii

    BalasPadam
  3. Pemilik Bangsa India baik tak payah makan. Makan kedai melayu lagi bagus. Dah dikatakan nak sangat tolong bangsa sendiri. Inilah punca orang melayu suka sangat pergi kedai mamak tidak tahu halal atau tidak.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.