Isnin, Julai 27, 2009

Orbs Mayat Dan Sekolah


Gambar orbs (atas) dirakam di belakang Sekolah Menengah Tg. Lumpur, Kuantan, Pahang sewaktu ramai pelajar sekolah terbabit menjadi mangsa histeria. Klik [ di sini ] untuk membaca entry. Bapa pelajar ditemubual berkata, anak mereka hanya dapat 'dipulihkan' jika di bawa ke lokasi tanah lapang ini dan dibasuh muka menggunakan air sejuk. Jika tidak, kejadian berulang sebaik tiba di rumah mangsa.

Setakat ini saya difahankan, tiada sebarang penjelasan saintifik berhubung histeria dan kewujudan orbs terbabit.

Manakala gambar orbs bersama mayat ini saya rakamkan sewaktu membuat liputan kes bunuh di Sentul, Kuala Lumpur. Klik [ di sini ] untuk ke entry terbabit. Keadaan orbs dalam entry ini jarang saya rakamkan. Kebanyakan orbs berada dalam keadaan statik, bukan bergerak seperti komet, sudut bawah kiri.

Entahlah, ada alam lain mungkin tidak begitu kita fahami.

40 ulasan:

  1. Fuh...banyak betul 'orbs' dalam gambar tu...

    BalasPadam
  2. Azrul, kalau Marlina (komen dalam entry sebelum ini) mesti cakap kamera dia lensa kotor.

    Saya rakam gambar di banyak lokasi, kesian saya, tidak pandai bersihkan lensa, SEMUA lokasi lensa saya kotor :)

    BalasPadam
  3. wah! obrs ni dari segi saintifik ke dari segi alam ghaib ni Bro MAS!!

    alahai.. masa ambil gambar ni bulu roma tak rasa semacam ke bro.. aku pulak yg gerun ni!!

    BalasPadam
  4. Assalamu'alaikum.

    Berdasarkan pengalaman saya menonton beberapa rancangan paranormal dari Barat(Ghost Hunters antaranya), fenomena 'orbs' ini adalah normal dan selalunya tiada apa-apa yang paranormal mengenai fenomena ini. Ini kerana 'orbs' ini selalunya disebabkan oleh debu-debu dan zarah-zarah yang berterbangan dan berkeliaran.

    Tetapi, kalau sudah berjumpa dengan 'apparition' ataupun jelmaan, itu yang menariknya. Kita tidak sepatutnya bising dengan fenomena 'orbs' ini sebab ia adalah perkara biasa dalam dunia paranormal.

    BalasPadam
  5. Hj. Muhd, berkongsi cerita dengan mereka kurang mengetahui berhubung orbs dianggap 'bising'?

    Saya cuma bercerita melalui pengalaman, tidak 'bising', bukan?

    BalasPadam
  6. hehehe. nak sgt bace entry lain2 tuh...tapi kang kite xleh tdo malam.gwe penakut :P

    dgr cite bulan ni jugak kot...sekolah Taman Daya, JB kat area my house pun kene ttp cuz histeria melampau. tp,xtau btul ke x..

    BalasPadam
  7. Oh, begitu. Maafkan saya. Saya hanya ingin memberitahu tentang hakikat orbs tersebut.

    BalasPadam
  8. muhkakakakkaka..menarikss!!!!!

    BalasPadam
  9. bagus entry ni...rq suke..

    hj muhd..can u xplain more on this coz i like ur comment yg mngatakan ia bnda yg biasa..

    rq tak ske bnda2 yg luar biasa ni..
    pngalaman mmmbuatkan rq bnci bnda2 alah ni

    BalasPadam
  10. mesti seram ni... baca entry cam gini pagi buta mmg menegakkan bulu tengkuk

    BalasPadam
  11. combi : hauhauahuaua...ada serangan peribadi pd blog rq..so..rq terpksa buang gmbr rq ..

    nama je rq kekaLkan...

    muhkakkakka..

    kang tak pasal2 gmbr rq dibomohkan..

    kaLo combi perasan ada entry yg rq 'hide' dr viewers coz its too controversiaL

    BalasPadam
  12. mula2 tengok gambar tu ingatkan encik mazidul dah bagi corak2 pada gambar tu. rupa2nya memang gambar tu camtu ek?? menarik2..

    agak-agaknya pasal apa ek??

    BalasPadam
  13. eh dah pokok semalu pulak rq bila citer pasal obs yer....

    BalasPadam
  14. Bro MAS punya digital kamera banyak bagus!

    BalasPadam
  15. kalo nk ckp kamera kotor..orbs nie bukan setiap masa boleh dpt capture pun. Bergantung pd tempat dn masa jugak.Pendek kata kalo dpt rakam gambar orbs tue..simpan la buat kenang2an..susah nak dpt tue...

    BalasPadam
  16. positifnya dpat kongsi akan ujudnya makhluk LAIn..disekitar kitaitu sahaja..

    tanpa niat BISING atau war-war..
    sekadar info kpda yg belum tahu..jika dah TAU abaikan..

    banyak perkara yang belum saya tau..

    BalasPadam
  17. smkm..

    nie peluang untuk rancangan pemburu hantu 2 datang..

    bang invite lah diorag datang..

    astro & tv3 join skali..

    gempak nye..

    ;)

    BalasPadam
  18. Nampaknya tak sabar nak tunggu pendedahan eksklusif tentang entiti ni nanti.

    BalasPadam
  19. Anak Bro kira berani juga la. Tengok mayat depan mata. (mayat kena bunuh) Maybe ikut ayahnya..

    BalasPadam
  20. berkali kali saya cuba memahami entry ini... dan tetiba saya teringat...

    masa saya ada amik gambar baby yang sulung di hospital... tak silap ada jugak yang tak sepatut nampak...

    memula saya tak perasan... adik saya yang tunjukkan...

    ah ilusi

    BalasPadam
  21. muhkakakkakka kak nyonya..malu bukan sbrg malu tp malu rq sprti pokok seMaLu..hauhauhauhauahuha

    BalasPadam
  22. abg mazidul..cuba minta pendapat dari pakar kamera dan juga mereka yg mahir dalam fotographi...sy selalu capture mende2 sebegini..

    BalasPadam
  23. orbs tu biasa la bila ambil gambar.. ada yg ambil gambar di Mekah dan ada orbs tu mengatakan malaikat la, dan sekarang u plak..kata hobi ambil photo.. saya yang bukan hobi ambil photo pun tahu yg orbs tu tak memberikan apa2 makna sbb selalu sgt gambarfoto jd mcm ni..inilah org media selalu gembar gembur perkara remeh..kaitkan dengan isu semasa..

    BalasPadam
  24. Salam...

    just grab ur compact camera... go to a dark place.. snap a photo wit flash... walllaaahhhh... u will get the orbs... nothing paranormal bout it actually.... i setuju ngan komen by hj muhd... i pon dah berapa kali experience benda nie... n normally pakai compact camera la.. kalu pakai SLR... jarang2 jadi... maybe pasal tak pakai direct flash kot... ntah la...

    BalasPadam
  25. Saya cakap, merakamkan gambar orbs, hobi saya. It has got nothing to do with any media.

    Jackandrew adalah pengikut blog Sheritaaziz, his blog can be accessed ONLY by invitation.

    Katanya, 'saya yang bukan hobi ambil photo', apa pula hobi sebenar si Jack? Teringin tahu tetapi blog dia tidak terbuka kepada semua orang :)

    Anyway, hobi dia could be 'weird', kan? So, why the hell dia mempertikaikan hobi orang lain?

    Suka tengok gambar represents him in his blog :)

    BalasPadam
  26. alamak..
    by invitation je ke??
    baru nak bukak bila baca komen jackandrew.

    BalasPadam
  27. tak tau JACK penganut mana..bila tau baru senag komen..

    BalasPadam
  28. benda2 alah ni mmg mengerunkan, sy ada dgr ada antara jiran tetangga membela hantu raya, entah betul ke x, tapi rmi yg bg tau betul

    BalasPadam
  29. Bro, rasa tak puas tengok 360 edisi entiti atau ilusi 29/7/09. Kalau boleh Bro siasat tempat @ bangunan yang ada misteri pula.

    BalasPadam
  30. Nampak Nya Anda semua disini tertanya tanya apakah itu orbs dan saya harap anda jangan bergaduh..saya perkenalkan diri saya dahulu..saya adalah bekas salah seorang pengkaji paranormal seekers malaysia..dimana dulu seekers yang ada kat ntv7..kini saya tubuh kan pasukan yang telah beroperasi selama 3 tahun iaitu VAMP MALAYSIA dan anda boleh lawati blog kami dengan search VAMP MALAYSIA BLOGSPOT. Penjelasan mengenai orbs ada disana..saya ringkaskan mengenai orbs ini..orb memang sejenis tenaga ataupun zarah diudara kita..tetapi mengikut kajian paranormal..orb juga dipercayai ROH..dimana makhluk halus akan menjelma menjadi orbs untuk mereka bergerak ke sana dan ke sini..selepas menjadi orbs..dia akan jadi voteks..rupanya seperta satu garis cahaya..dan seterus nya membentuk menjadi ghost light..ruapanya seperti segumpalan asap yang berupakan lembaga..seterus itu berubah menjadi lembaga hitam dan seterusnya menjelma sepenuh nya..ini ialah kajian saya sendiri..dan telah dipersetujui oleh WPI (world paranormal investigaor acc)..

    Saya kasi cadangan kepada abg mazidul..memang benar 360 bukan seekers..tapi kalau diselitkan sikit2 mengenai misteri dalam beberapa kes memang cantik..saya dan pasukan saya sedia bekerjasama..sekian..

    BalasPadam
  31. adakah itu orbs atau 'noise' gambar itu sahaja....noise selalu berlaku dalam pencahayaan yang gelap dan ISO yang tinggi....nk wat gamba camni...sila upkan ISO dan amik gamba...confirm byk bulat2 ni...dan orbs slalunye x byk sampai camtu...so maybe noise je...

    just my 2 cents

    BalasPadam
  32. Yano, sila rujuk http://vampmalaysia.com.my :)

    BalasPadam
  33. yano..kami mempunyai rakaman orbs yang bergerak ke sana sini seperti pari pari yg berterbangan..adakah itu satu masalah resolution dr camera?anda mempunyai akal dan boleh berfikir mengenai orbs ini..sy sedih melihat maasyarakat malaysia kini yg kurang didikan sains dlm paranormal..isu orbs sudah lebih 100 tahun..baru kini kita nak kecoh?sy dah menjelaskan ttg orbs dlm blog vampmalaysia..sekian..

    BalasPadam
  34. http://gayapeneroka.blogspot.com
    saya pun ada gambar hantu...ambil cara tak sengaja dalam dewan.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.