Isnin, Julai 13, 2009

'Friend' Tanpa 'Face'

Kepada segelintir rakan pembaca dihormati, usah terkeliru. Dalam 2 posts saya tulis berhubung Facebook, Fb sebelum ini, saya TIDAK

1. mengajak atau memaksa mana-mana individu mengikut jejak langkah saya menutup akaun Fb. Saya nyatakan daripada awal, tindakan itu berbentuk peribadi.

2. menggunakan perkataan ‘boikot’ dalam posts terbabit.

3. menuding jari menyalahkan pengguna Fb lain.

Saya cuma mencatatkan beberapa fakta dan menimbulkan persoalan berhubung Fb dan pemiliknya. Jika berkebetulan anda pengguna Fb, sedangkan saya mengambil tindakan menutup akaun Fb, adakah itu tindakan salah?

Sepertimana saya dapat menerima kenyataan, lebih 175 juta menggunakan Fb di seluruh dunia, terimalah kenyataan saya sebagai ‘friend’, bukan lagi seorang daripada mereka sudi meletakkan ‘face’ saya di Fb.

Komen dilontarkan pembaca, ‘Adam', menuduh saya racist di post ‘Facebook Mengkayakan Yahudi’, saya ketepikan kerana tuduhan itu tidak layak saya catatkan dalam ‘book’ pemikiran saya. Dia barangkali, ‘friend’ tetapi tidak berani berkongsi identiti apatah memaparkan ‘face’ nya untuk dijadikan rujukan.

Faham, apa saya maksudkan?

* Gambar di post ini TIDAK berhubungkait dengan ulasan :)

* Klik di [ SINI ] untuk melihat koleksi gambar saya.

37 ulasan:

  1. AreQue, gambar di blog awak, gambar sebenar ke? :):)

    BalasPadam
  2. yg mana?

    yg kat profile ni pun ye..yg dgn anak sedara pun ye..

    tak caya sy comeL erk??hahahha

    ya lah abg maziduL..mmg gambar saya..gambar ayah n adik2 sume mmg gmbr dari saya..

    comeL kan saya??

    muahahahhahah..

    BalasPadam
  3. kalau isu fb mengkayakan yahudi. ms(myspace) bagaimana pula?? friendster dan sbagainyer? pe kate abg mazidul post ttg info website2 sosial mcm tuh..nk gak tahu.

    BalasPadam
  4. i heard about that fb thingy once... btw, hai abang mazidul.. raja habibatul here =) hope you still remember me =)

    BalasPadam
  5. Bukan setakat FB...Kalau diikutkan, barang yang kita guna dalam kehidupan harian kita adalah 'barang' yahudi....

    Jadi, bergantung pada diri kita untuk boikot, tutup dan etc...

    BalasPadam
  6. perbezaan kita sebagai orang ''di hadapan''..

    sebagai 'pengkalan hadapan'

    --TV ..penonton TV melalui beberapa lapis..pekerja,,juruteknik..kemudian baru tiba kehadpan Penonton..TAK SAMA dgn FB..ada kawan saudara yang bekerja di sana..

    --kedai NOKIA..jenama itu masih dijual oleh kawan2 dan saudara kita....pembeli telah tangga melalui bebrapa.
    --

    --MCD juga melalui bebrapa tangga..pengurusnya kawan2 dan saudara2..

    --Rokok juga melalui bebrpa tangga sebelum sampai kpd pengguna.(rujuk pakar ulamak..jika kita ngaku ISLAM..bukannya rujuk ulamak semasa kematian, tahlil, kenduri atau nak kawin).

    FB??ada sesiapa saudara sebangsa agama??atau kawan2 kita yang bekerja di situ??

    --rem:PENGKALAN HADAPAN.--

    BalasPadam
  7. :)

    Manusia hidup dengan pelbagai pilihan.

    Kita dalam ruang 'keselesaan' kita. setengah benda kita haramkan terus kerana benda itu tidak mementingkan kita, dan setengah benda kita sekadar mengatakan ia bahaya, atau BOIKOT kerana kita punya kepentingan dalam sesuati itu.

    Kenapa tidak 'haramkan' saja babi dari Malaysia walhal Malaysia negara Islam? Sedangkan Yahudi di Israel pernah mengharamkan penternakan babi pada 1960-an(kalau tak silap saya). Kita harus tahu, Pengamal agama Yahudi berpandukan kitab Taurat amat membenci babi dan lebih berhati-hati berbanding kita di Malaysia ini.

    Seperti Islam, Yahudi juga ada jahat ada baik. Nabi Daud, Sulaiman , Musa adalah berbangsa Yahudi. Saya pernah kata sebelum ini Isteri Rasulullah saw ada yang berbangsa Yahudi.

    Instead of terus-terusan memberi pandangan yang buruk tentang Yahudi, mengapa tidak diperjelaskan perbezaan antara Jew dan Zionist itu?

    Mungkin kita dpt lihat lebih clear siapa dan dalam kondisi apakah yang harus dibenci?

    BalasPadam
  8. Zeq, saya tunggu Marissa jawab komen ini :)

    BalasPadam
  9. Adakah blog turut terkena tempiasnya? (Yahudi juga ke)kerana saya turut membuka blog peribadi.

    BalasPadam
  10. Bro, kalau ada sumber, toleong kupas isu berkaitan, blog, frienster, myspace,facebook. ape perbezaan & siapa yang menciptanya.

    BalasPadam
  11. :)

    Tahukah di Facebook ada kelompok developer(programmer) dari banyak negara? Tidak seperti Google , Microsoft atau Yahoo mahupun yang lain-lain yang mengambil pekerja secara rasmi, beribupejabat, Facebook membuka ruang secara bebas kepada developer(di malaysia juga punya ramai...) mencari duit dari Facebook.

    Bagaimana? Melalui pembinaan aplikasi-aplikasi yang menjana duit dari pengiklanan di facebook(sila rujuk iklan-iklan side column facebook).

    Percayakah ada developer(programmer/software engineer) Melayu Islam di Malaysia membuat duit sehingga USD1000 sebulan kerana pembangunan aplikasi Facebook ini?

    Mereka juga sedang mencari duit sama seperti orang lain, dan saya rasa itu lebih bagus dari menyertai MLM atau skim cepat kaya di luar sana(sorry tetiba terpesong sikit.)

    http://www.facebook.com/group.php?gid=54197902856

    :)

    p/s: serius, zeqzeq punya bahasa saya kurang faham. erk? Sayakah yang di 'pangkalan belakang'?

    BalasPadam
  12. Setiap orang ada pendapat masing2 dan mempunyai pilihan atas sesuatu tindakan yg dibuat...apapun keputusan yang dibuat hendaklah semua orang perlu menghormatinya...

    BalasPadam
  13. abg maziduL..areQue bru nmpk msg abg mazidul kat blog..bru balik keje nie..

    areque dah bls msg kat box tu...gi la tgk..hehehhe..

    areQue mmg org pahang tp baru start keje kat KL..

    skrg dok PJ kat kg lindungan smntara tunggu dpt kuarters..hehehe

    BalasPadam
  14. Zeq dan Marissa, ada akaun Fb ke?

    Cuma ingin tahu. Saya sudah membaca blog tester, Marrisa dan saya pun pernah baca blog Zeq :)

    BalasPadam
  15. Saya ada FB.. Ahahha.. dan byk pengetahuan saya dapat dari situ, bukan sekadar rangkaian kawan semata.

    Blog saya yang utama yang kerabukerang(kini dalam proses pemindahan). Blog tester atau yang photog adalah percubaan semata.

    Terima kasih sebab sudi menjengah blog hamba yang hina dina ini.

    BalasPadam
  16. Marissa, saya gemar membaca blog kebanyakan pemberi komen di blog ini sebab cara penulisan menggambarkan penulis dan pemikirannya :)

    BalasPadam
  17. kadang2 mmg susah nk faham ayat zeqzeq..berbelit la..tp kbykn mreka mcm tk bg tau identiti yg betul pd kwn2..

    tak mcm rq..rq tk suke nk tipu..
    wahkakakkaak

    BalasPadam
  18. Areque, saya semasa menggunakan Fb sebelum ini lagi susah. Gambar original, nama original. Masih lagi orang bertanya, ini betul Mazidul ke?

    Kenapa ya? Lalu saya balas, orang sukar dipercayai selalu teragak-agak mempercayai orang lain.

    BalasPadam
  19. itu tandanya org yg bertanya tu tak pernah mmbrikan identiti dia yg sbnrnya di fB atau mgkin di blognya sndiri..

    org bgini, dia tidak suke untuk mmbri tau identiti sebenar die atau mgkin die rasa tidak perlu atau pengecut untuk mnunjukkan dirinya yg sbnr di dunia nyata..mgkn bmbg org akan mmbndingkn siapa dia sbnr di blog dan siapa dia yg sbnr di dunia nyata..

    hmmm...

    BalasPadam
  20. Areque, teringat zaman dahulu sewaktu menggunakan MIRC. Soalan pertama, asl? age, sex dan location. Sambil habis tidak berjawab.

    Saya percaya untuk berkenalan, kita harus jujur. Someone is presumed innocent until proven guilty.

    BalasPadam
  21. cehh ceh ceh..terkeluar ayat law tue..
    hahaahaha..
    sy pun prnh kwn2 ajak lyn mirc dlu tp sy tak minat...

    bosan krana sume yg dlm tu tk jujur..malah mnggunakan nama yg pelik2 dan tujuan mreka yg ber chatting hanya untuk mncari 'couple'..

    plz la..

    susah nak berkawan jika org tu suke mnymbunyikan identiti..org bgini mgkin sng untuk berbohong..

    apapun, Allah je yg mgetahui isi hati setiap hambaNya..

    BalasPadam
  22. Areque, betul ustazah, saya setuju :) Nanti satu hari saya belanja awak makan roti Arab dengan air sirap.

    BalasPadam
  23. Unsur Yahudi begitu tebal dalam masyarakat kita tapi kita tak nampak. Paling nyata, rokok yang orang kita hisap tu. Setiap satu batang itu ada saham kepada puak Yahudi. Tak de kilang rokok yang bukan Yahudi punya. Sapa yang hendak berenti merokok, ambil ni sebagai iktibar. Yahudi punya kerja, baru letak bola sebijik, 70 ribu Melayu tak sembahyang kat stadium Shah Alam. Belum kira yang kat rumah lagi.

    BalasPadam
  24. Saya tiada FB, cuma ada Flick..(itupun baru nak fikir soal PILIHAN,,)

    Yahoo ada pilian tak??
    YM ada pilihan tak??
    Microsoft ada pilian tak?

    alahai susah juga bila melibatkan Periuk nasi , BERKAT sambil IBADAH??

    BalasPadam
  25. Zeq, payah hendak memilih rupanya.

    PS Mumu, ya itu difahami :)

    BalasPadam
  26. berbalik kepada pendapat kita sebelum ini.. kita ada dua cabang.. sama ada ianya satu keperluan atau satu pilihan.. jika ada pilihan elok lah memilih.. jika ianya keperluan tiada pilihan terpaksa juga menggunakannya.. masing2 boleh meluahkan pendapat. tp biar rasional dan tidak memangkah sesiapa.. mcm pendapat bro mazidul.. saya setuju.. masing2 boleh berfikir.. bukan bro kita memaksa semua org menutup akaun FB.. betul tak bro? tak perlu sesiapa nak melenting...

    ** thanks bro sudi singgah blog saya

    BalasPadam
  27. halamak....ape la dieworg nih...kecik punye hal pown mau bikin isu besar...
    hurm...

    BalasPadam
  28. Pelbagai ulasan & kupasan tapi hakikatnya adakah kita layak menghukum semua orang berdasarkan satu fakta..

    Saya sangat bersetuju dengan marissa

    Lagipun takkan kerana nyamuk seekor habis kelambu dibakarnya???

    Setiap orang ada cara tersendiri untuk menjana wang melainkan Skim cepat kaya dan sewaktu dengannya ..
    Terpulang kepada usaha masing...

    p/s: Maaf kerana post comment di topic yang salah sebelum nie...
    Actually masa post 1st comment ada problem / error...Then 2nd time tak perasan komen di topik yang salah...

    BalasPadam
  29. satu lagi fakta yang mungkin ramai terlepas tentang facebook:

    Mesti ramai tertanya2 kenapa facebook jauh lebih maju dari segi pengunaan aplikasi jika nak dibandingkan dengan Friendster, MySpace dll.

    Jawapannya tadi di bawah ini...

    "Open Source Projects"

    "Facebook has been developed from the ground up using open source software, and we are proud to give back to the open source community through various open source projects."

    "We released Facebook Platform in 2006 so our developers could create applications that allow our users to share and stay connected. Now, over 650,000 developers are helping make the Web more social."
    Fantastik 650,000 developer... Adakan semua Yahudi???

    Aplikasi dibina atas perkongsian dan juga contribution komuniti dan developer bergabung tenaga untuk membangunkan sitem/aplikasi ini...

    Please consider all aspect...

    BalasPadam
  30. abg maziduL..blnja roti arab jer n air sirap jer???
    alahai..tk sedap..
    saya suke satay ayam..bru masyuk..
    hauhauhaahau

    BalasPadam
  31. nasi arab tak der nak belanja gak ker bro.. hehhee

    BalasPadam
  32. alah, kalau suruh semua delete akaun facebook apa salahnya..
    hendak ikut atau tidak masing²..
    jgn salahkan orang yang hendak mengajak kepada perkara yang betul..

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.