Jumaat, Julai 03, 2009

Bertindik Di Kemaluan

Sewaktu kecil, saya pernah tinggal di estet ladang getah, majoriti penduduk, India. Sebilangan wanita India bertindik di hidung. Menurut rakan, perlakuan itu sebahagian daripada adat dan amalan agama Hindu. Ujarnya lagi, pada usia 4 tahun, kanak-kanak perempuan India ditindik telinga, dibotakkan kepala dan diikuti upacara penyembelihan kambing dalam majlis keraian.

“Kalau anak sama bapa muka sama, anak itu kita tindik telinga kiri dia, biar ada perbezaan wajah. Kalau tidak, tak bagus untuk keluarga,” ulasnya ringkas.

Dua minggu lalu saya terlihat artis wanita Melayu, dia lebih dikenali dalam bidang lakonan berbanding nyanyian. Semasa bertemu, saya rakamkan gambarnya. Pulang ke rumah, semasa menyunting gambar menggunakan Picasa 2, saya terlihat lidahnya bertindik. Terfikir, mungkin dia mengikut pemuzik barat dan kemudian akan menjadi ikutan peminatnya.

Majoriti perempuan Melayu zaman dahulu dan sekarang bertindik, sebahagian daripada adat resam. Apapun, mereka bertindik di telinga, bukan di lidah.

Rujuk forum http://www.bicaramuslim.com/bicara7/viewtopic.php?f=8&t=9682

Kini, bukan sahaja perempuan bertindik, lelaki sama. Sebilangan perempuan bangga bertindik di pusat dan kemaluan. Justeru, tidak hairan jika mereka mengenakan baju pendek ‘tergantung’ bertujuan mempamerkan pusat bertindik itu. Bertindik di kemaluan, untuk siapa? Itu saya kurang pasti. Manakala lelaki pula gah bertindik antaranya di bibir dan kening. Kata mereka, tidak sakit.

Budaya mana?

22 ulasan:

  1. http://pkrpasdap.blogspot.com

    manusia suka ikut benda2 yang tak baik daripada berfikir benda yang baik...

    bertindik kat kemaluan untuk diri sendiri saja..kalau tunjuk kat kucing pun dia akan diketawa...

    BalasPadam
  2. Geli sangat tengok orang yang bertindik kat tempat2 selain cuping telinga ni...kurang manis dipandang..
    tak kisah la lelaki ke pompuan ke...

    BalasPadam
  3. pernah ade rakan lelaki bertindik di bibir kerana di cabar awek..

    seminggu bibir member bengkak mcm kena sengat tebuan.. sakit nye jgn ckp lah..

    sungguh tak berbalo bukan..

    BalasPadam
  4. Nak kata ikut budaya barat yang lebih 'Trendy' la tu kot. Banggalah dengan budaya kita sendiri. tak usahlah terlalu mengikut budaya luar tu. tak cantik mana pun...

    BalasPadam
  5. Bro Maz

    "Budaya mana?
    Posted by Mazidul Akmal Sidik at 16:26 "

    Budaya dari Kaum Mayan dizaman Sepanyol menjajah Benua Amerika Selatan...

    Cuba tengok cerita "Apocalypto" Arahan Mel Gibson...

    Sebiji rupa dia orang Bro.

    Kalau kita ni dekat dekat dengan Amerika, ramai yang diambil jadi 'extra' tu... he he he he

    Apapun, menurut rakan saya yang terlibat dalam perniagaan 'tindik bertindik'

    Semenjak dua menjak ni, eksessori bertindik makin laris di seluruh Malaysia, terutamanya negeri negeri sebalah Utara...

    Kenapa ek???


    "Abe Mie, tersilap langkah, kucing gigit :)"

    ketawa guling guling...

    Alid: Suruh mereka yang bertindik sana sini tu tengok cerita Apocalypto... mesti lepas tu dia orang taubat Nasuha... Insya Allah

    BalasPadam
  6. Bro Maz

    Kat sini boleh tengok gambar gambar Kaum Mayan yang diagong agongkan oleh orang Melayu kita terutamanya para remaja... descendant depa la tu he he he

    http://video.movies.go.com/apocalypto/

    BalasPadam
  7. halamak....budaya baru nih....tak sakit??klu dah kene jankitan kuman baru tau...saya ade dgr satu kes masa saya zaman sekolah dulu...ade sorang mamat nih tindik kat kening..terkene urat mata dan buta...
    so pikir la dulu sebelum melakukannye...

    BalasPadam
  8. bertindik di kemaluan untuk para penonton vcd lucah la...! abis tu tuk saper lagi???

    BalasPadam
  9. DEPA INGAT FESYEN.....NAK IKUT SEMUA

    SETAN AMAT SUKA ..SEBAB TU MEREKA MUDAH MELEKAT.

    KALAU UTK KEBAIKAN....SETAN AKAN MENOLONG MEREKA....PERANAN ORG DI ATAS(PEMERINTAH) PERLU..

    KITA HANYA BOLEH BERI KOMEN..UNDANG UNDANG DITANGAN MEREKA YG BERGELAR YB ATAU YAB

    BalasPadam
  10. itulah..tnda akhir zaman...maksiat berleluasa dan perempuan sudah mula hilang malu nya..

    mana pegangan agama???

    salah siapakah???

    BalasPadam
  11. mudahan cepat taubat..sebelum jatuh sakit..atau...

    BalasPadam
  12. zaman remaja adalah masa utk trendy dan mencari identiti..paling lama pun sehingga umo 22 atau 23 tahun..

    pastu bila umo meningkat semua akan ditinggalkan..kita sebagai "ibubapa" jgn ler panik sgt.. :)

    apapun membuat sesuatu yg melampaui batas agama kena ler tegur secara berhemah.

    tapi yg kita risau ade "remaja tua" yg tak reti berubah malu pulak dgn kelakuan dorang yg mengalahkan anak remaja..cuma tebiat dorang kurang dibongkar.

    contoh mcm n3 en mazidul sblom ini,mati dibilik pondan..adehh.

    mcm mengajar anak ketam berjalan.. :p

    BalasPadam
  13. setuju dgn echah_syed..
    mana lebih malu, yg muda bertindik atau yg tua mati dibilik pondan.. tu nasib baik mati, atleast kita dapat tau.. yg tak mati tu.. berapa ramai lagilah agaknya..

    BalasPadam
  14. kelakar orang yang suke bertindik tak tentu arah ni.. apa2 pun dah tu minat dieorang biarkan jelah..kang ditegah cakap plak menyibuk..janji kite dah nasihat kan..yang lain terpulang pada tuan punye badan..

    BalasPadam
  15. pakat2 kita jaga anak2 kita supaya jgn jd seperti itu..

    BalasPadam
  16. beginilah kalau budaya barat jadi ikutan..

    BalasPadam
  17. ngeri tul laa budak2 zaman sekarang nih...

    BalasPadam
  18. Rasulullah pernah bersabda,

    'Barang siapa yang mengikut cara sesuatu bangsa itu, maka dia adalah bangsa itu'..

    Diaorang tndik2 camtu.. senang jer, dioang bukan melayu, bukan islam..

    BalasPadam
  19. segolongan orang yang bodoh..
    hanya golongan mereka sahaja yang nampak mereka hebat.
    hakikatnya ramai mana orang yang menilai mana sebagai 'bodoh'

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.