Ahad, Julai 05, 2009

Kalau Kita Gila

Semasa berjalan di Kuala Lumpur, saya terserempak wanita ini. Dia menghampiri saya sambil menghulurkan tin bekas coklat.

“Minta sedekah sikit,” pintanya.

“Orang mana?,” soal saya.

“Orang hutan!,” jawabnya.

Dia kemudian merenung wajah saya.

“Awak orang mana?,” dia bertanya selamba.

“Orang tasik,” balas saya spontan.

“Kita boleh kawan,” ujarnya dengan wajah tanpa perasaan.

Saya tersenyum.

Melihat cara dia berpakaian, saya dapat merasakan wanita itu kurang waras. Saya perhatikan, pelbagai ‘aksesori’ pelik bergantungan ditubuhnya, cincin dipakai hampir di setiap jari. Bau hancing menusuk hidung sewaktu saya berdiri hampir dengannya tetapi jauh lebih wangi berbanding bau mayat pernah saya hidu sebelum ini.

Kalau kita kurang waras, mungkin kita juga sama seperti dia. Tiada orang sayang, tiada orang peduli.

12 ulasan:

  1. Kira ok juga la Bro ni.. Kalau dapat kat saya memang tak layan orang kurang waras ni. Dunia diaorang dah lain.

    BalasPadam
  2. Kita kasihan dan simpati kepada orang-orang gila ni, tetapi di hati kebanyakan daripada kita ada kerisauan untuk menghampiri mereka:

    1. Takut dikotori (soal kebersihan mereka).
    2. Takut dicederakan (mereka kurang waras)
    3. Takut tak tahu bagaimana hendak melayan mereka.



    http://manis18.blogspot.com

    BalasPadam
  3. 2.Jika jumpa takut dicederakan ,

    soal bersih dan nak berborak akan keluar secara sepontan secara LAWAK atau rawak, cuba berborak mana tau dapat TIP nilai-nilai kehidupan yang lalu.

    selepas tenung sekurangkurangnya bersyukur NIKMATNYA padaku

    BalasPadam
  4. Betul.. agree dengan pendapat En. Romzi.. Itula pasal tengok orang kurang waras je terus jauhkan diri.

    BalasPadam
  5. tibe2 teringat tadi pagi bila ada seorang lelaki dtg meminta wang di bilik ofis rq...

    katanya muallaf dari trngganu dan tiada duit..

    pelik?//

    itu nak panggil sbg apa??sama kah atau lain jenis??

    pepun..gila ada 2 jenis
    1) gile kekal
    2) gile sementara

    pilihlah yg mana satu kategori terbaik...

    BalasPadam
  6. memang kesian. tapi nak buat mcm mane dah itu ditentukan padanya.
    mungkin ada sebab die jadi mcm tu.

    BalasPadam
  7. dimana agaknya saudara mara dia kan... terbiar sebegitu...

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.