Khamis, Ogos 20, 2009

Pramugara Mengaku Gay

Dia PRAMUGARA syarikat penerbangan terkemuka, bertugas lebih 11 tahun dan menganggap dirinya ‘chomel’ kerana mempunyai lesung pipit di pipi kanan. Baca dan lihat gambar di blognya, pasti kita maklum, ciri itu jadi kebanggaannya.

Ops! Maaf! Catatan di atas bersifat terlalu peribadi, itu bagi saya. Saya seharusnya bercerita fasal syarikat penerbangan memenangi anugerah ‘World’s Best Cabin Staff’’ 6 kali, bukan cabin crewnya.

Tetapi pramugara berpengalaman ini tidak mampu membezakan di antara isu pokok berbanding soal peribadi biarpun saya akui dia bijak berhujah. Maklumlah, banyak ilmu diperolehi, kerap terbang ke negara orang. Nampaknya bagi dia, pandangan orang selalu salah, buah fikiran dia selalu betul.

Berikutan tidak berpuas hati berhubung tulisan saya mengenai gay, dia kemudian mencetak semula entry saya dan dimuatkan di sini. Jika dibaca, komen saya menjurus kearah memperjelaskan keburukan hubungan songsang gay secara am, bukan menyentuh keperibadian pramugara itu.

Sebelum ini, dia menyerang keperibadian pembaca blog saya. Malah gambar pembaca itu juga diletakkan di blognya. Bagaimana jika gambar ‘chomel’ dia pula saya paparkan di sini? Apa perasaan dia agaknya? Gembira? Sedih? Couldn’t care less? Bangga? Atau dia akan merajuk?

Dia mencetak semula entry saya di blognya, panjang, beserta komen peribadinya diselitkan di antara perenggan. Sedangkan, datangnya ke blog ini tidak pernah diundang. Fakta itu dia tahu.

Saya hanya mencetak semula satu ayat di blognya.

“I am not proud to be gay but I am happy because being gay teach me to be a better person (compare to some people)”

Semoga Adamdryx menjadi gay ('being a gay') lebih baik ('a better person') dengan berkiblatkan kehidupan gay (as what he claims, gay teaches him).

Hairan, kakitangan syarikat penerbangan negara secara terbuka mengaku dia GAY. Memang Adamdryx berani.

Thanks u ols!


Update

Di entry sama Adamdryx mencatatkan komen balas berhubung krew 360 kepada Sherita Aziz.

"They are working demi mencari sesuap nasi. Adam tak tahu kalau wartawan2 360 itu ada pekerjaan lain. Kalau takder, agak susah untuk mereka mencari makan"

Komen saya, bagus sangat ke kerja PRAMUGARA? Adamdryx, saya ingin awak tahu bukan susah sangat hidup wartawan. Apapun paling pasti kami tidak akan meminta simpati awak untuk hidup biarpun sebutir beras.

Update

Nanti saya muatkan gambar pramugara, Adamdryx jelas mengutuk wartawan 360 :)

* Gambar kaki Adamdryx

52 ulasan:

  1. Assalamuaikum Saudara Mazidul,

    Tuan,

    Kali ini izinkanlah saya memulakan komen saya dengan sepotong doa.

    "Ya Allah ya Tuhanku,

    Ampunkanlah segala dosa-dosaku.

    Ampunkanlah dosa kedua ibubapaku. Lindungilah mereka sepertimana mereka melindungiku.

    Peliharalah mereka di bawah rahmat-Mu sebagaimana mereka memeliharaku.

    Ya Allah, ya tuhanku.
    Bukakanlah pintu-pintu dan jalan-jalan kejayaan buatku.

    Hindarilah aku dari segala malapetaka yang tidak ku ingini. Sesungguhnya Engkau Maha Mendengar dan Maha Mengetahui.

    Amin ya rabillalamin."


    Terima kasih Tuan di atas ingatan tulus ikhlas Tuan terhadap saya.

    Akan saya sisip dalam ingatan supaya boleh dijadikan panduan.

    Entri ini menyentuh hati saya kerana menunjukkan Tuan mengambil berat terhadap saya.

    Terima kasih.

    Hanya satu yang saya pohonkan.

    Kepada sesiapa yang ingin mengomen entri ini, silalah gunakan bahasa yang baik dan tidak bersifat menghina.

    Sindiran sinis boleh diterima tetapi andainya tidak berlapik ianya akan bersifat mencerca.

    Sekiranya terdapat cercaan terhadap saya, saya redha. Saya serahkan sahaja kepada Allah untuk membalasnya.

    Cuma kepada yang mencerca (sekiranya ada) izinkan saya mengingatkan cercaan anda tidaklah sama sekali membuatkan anda lebih baik berbanding saya.

    BalasPadam
  2. saya harap sangat adam akan dapat menjalankan hidup dengan normal..dengan keredhaan allah swt..as a human we have a choice to make..for you whether to continue to on like that or to build a new life..a life that you can't imagine in your case expect that you can get..banyakkan solat..zikir..ingat allah swt..tinggal yang mungkar..buat yang baik..insyallah doa anda pasti makbul..yes life is base in destiny but destiny is base on your choice..kalau awak ingat mak and ayah awak...awak akan tinggal semua benda ni and mulakan hidup baru...entry baru..pasti mak and ayah awak akan gembira..i will pray for you..amin...

    BalasPadam
  3. bro ..
    boleh saya dapatkan maklumat ttg si pencuri ini..saya ingin mengambil tindakan terhadap die ....ini sudah membuat saye kesabaran saye teruji...die dah terlebih kurang ajar...

    (pencuri)ADAM Kalau kamu manusia,,kamu buangkan entri ttg sye ...jangan melebih2.. ..

    Kalau sesiapa berkata gay ni seorg yg baik...mana baiknya....dan jelas tindakan die x melambangkan die manusia yg ade perasaan jahat

    saya tidak penah menyerang anda secare peribadi..malah membuat entri ttg anda pun jauh sekali..ape yg saye komen habis disini sahaje

    so jelas sekali hati anda( pencuri) penuh dendam....

    saye jelaskan di sini buangkan entri pasal sye...

    kalau kamu mengaibkan sye,, saye bermohonkan kepade allah ,,supaya die akan lebih mengaibkan kamu...saye xkan memaafkan perbuatan biadap kamu itu sampai akhirat .

    BalasPadam
  4. Konjer, ada manusia kelihatan berpakaian kemas, 'Tea or coffee?', soalnya beradab.

    Tetapi di sebalik wajah didakwa 'chomel' itu, ada sekeping hati berniat jahat dan terbukti jahat.

    Sila klik di link saya sediakan, awak akan kenal siapa dia Adamdryx, luaran dan dalaman. Baca hasil tulisannya.

    TETAPI jangan kutuk atau kecam dia, dia tidak redha. Dia kutuk orang dibolehkan. Itu pun dia SAHAJA kata boleh.

    Mungkin syarikat ingin tengok wajah paramugara terbabit, secara terang-terangan mengaku gay.

    Jika dia meneruskan sikap buruk dan dendam menyerang keperibadian orang secara details, saya akan menghubungi pegawai perhubungan syarikat sama, Pn.Zawiah.

    BalasPadam
  5. Semoga Allah melaknat manusia gay jika mereka masih berbangga dgn spsis mereka,sebagaimana Allah telah melaknat kaum nabi Lud,peristiwa ini penting utk kita bertindak supaya kita tidak sesekali menyokong mereka & tergolong org binasa.Apa yang penting Nabi S.A.W tidak mengaku UMAT,kembali lah kepangkal jalan menjalani kehidupan normal.NAk seribu daya utk berubah.Takbir.

    BalasPadam
  6. bro yang saya tak faham skarang ni kenapa konjer koya jadi mangsa?isu skrang ni isu gay.kepada konjer koya what you did is right..you have your own right..if i were you i would do the same..

    bro sila kupas lagi isu ini..saya teringin nak tengok sejauh mana 'mereka' akan pertahankan 'kebenaran' mereka terhadap ajaran allah swt serta pesanan Nabi kita..

    BalasPadam
  7. Saudara Mazidul,..

    Izinkan saya membuat pembetulan, ejaaan betul anak-anak kapal lelaki ialah "Pramugara".

    Harap maklum.

    BalasPadam
  8. Kepada Fazmila, salam saya ucapkan...

    Terima kasih di atas ingatan tulus ikhlas kamu itu. Amatlah saya hargai.

    Amin.

    Saya juga mendoakan yang baik-baik sahaja terhadap Puan/Cik.

    Ketika ini saya menghimpun doa-doa anak yang soleh,sekiranya puan/cik ada info mengenainya, diharap sudilah berkongsi dengan saya.

    BalasPadam
  9. kalau die menyerang saye di sini saye tidaklah berasa marah..tetapi saye sangat terkilan..buat entri tujuan nak menghina saye,,nak jatuhkan maruah sye..apa ada dekat blog saye tu..sampai die membuat begitu

    saye sudah mencetak entri itu..saye ingin sekali pergi membuat aduan tetapi saye xnakla isu ini di perbesarkan...saye nak die buang seme pasal saye sebab saye taknak kalau gambar saye ade di blog die....

    kalau die tidak removekan entry itu hari ini ..esok saye akan amik tindakan...saye nak bro bagi detail kat saye...

    adam(pencuri zalim ) hari ni je sye bagi amaran....

    kalau dulu saye x bertudung..adakah saye same jahat seperti anda...anda tidak dpt membezakan zaman remaja dan zaman dewasa...adakah saye sekarg same sahaja dengan zaman remaja saye tak bertudung..( cuma bertudung di jadikan isu )kalau saye skrg bertudung boleh berubah ,anda yang tua bangka mesti boleh berubah...

    adam(pencuri zalim)
    kamu penah tgk saye gedik? kamu penah tgk saye berkelakuan x senonoh,,dan kamu penah jumpe saye secare life?penah tgk saye kelakuan seperti kamu?menyukai perempuan?...
    kamu cume melihat gambar 4 tahun lepas saye x betudung....

    ni la yg dikata manusia pendendam..huh saye memohon allah bayar cash kepada anda...pencuri yg zalim...

    BalasPadam
  10. kepada adam sila hayati doa - doa yang berada di dalam http://an-nawawi.blogspot.com mari bersama - sama meningkatkan ilmu keagamaan kita sesama insan.semoga pintu hati awak terbuka..amin...

    bro..topic panasla bro..skit lagi hangit..

    BalasPadam
  11. salam saudara mazidul...
    kalau nak kira anak kapal yang gay..sudah tentu x terkira...dua buah A380 pon belum tentu cukup..hehe..

    adakah anda mengkritik adam disebabkan dia gay atau dia mengaku gay atau dia sentiasa mengkritik saudara..

    bagaimana boleh bermula serangan peribadi..jika saudara berpendapan adalah tidak elok dan manis mengkritik peribadi didalam posting atau komen..kenapa anda ingin melakukan seperti itu..

    ayah saya kata jangan layan orang gila,kita pon akan jadi gila jugak..camtu la...saya x kata saudara adam gila..perumpamaan sahaja..

    atau sekadar mengancam pembaca anda supaya tidak menghantam setiap entry anda?

    bagi penjelasan sedikit..

    BalasPadam
  12. semalam tgk 360..
    x sangka pendapatan tukang urut gay tu banyak sampai macam tu sekali..
    macam mana la maknan yg masuk dalam mulut dia tiap2 hari.. x ker haram namanya.. Nahuzubillah..

    BalasPadam
  13. encik mazidul..
    teruskan usaha untuk bawakan perkara benar pada masyarakat..
    yang salah tetap salah..
    yang haram tetap haram..

    kepada yang gak sentap ngan entry2 di blog ni,
    memg bukan manusia yang boleh hakimi salah atau betulnya seseorang itu..
    seharusnye diri sendiri yang harus cari di mana silap kite..
    kite bukan manusia sempurna tak kire berape negara pun kite dah pegi..dan serasanya, tiada dalam kitab mane2 pun penah menyebut yang
    "being a GAY teach us to be a better person".. itu saya pasti..

    encik mazidul,
    keep up the good work..assalamualaikum..

    BalasPadam
  14. moga ianya menjaga ANUGERAH ILLAHI sebaik mungkin,, kekayaan dan cantik hanya akan membezakan/hilang sesaat sahaja, bila akan ditarik balik olehNYA..

    BalasPadam
  15. Quote:
    “I am not proud to be gay but I am happy because being gay teach me to be a better person (compare to some people)”

    Saudara Adam, please tell me and the rest of us here, how does being a gay teach you to be a better person? A better person in what aspect?

    Saya percaya, we have to be proud of what and who we are.. if we don't, then we have to do some deep thinking..

    BalasPadam
  16. **ni dari pandangan pihak ketiga**
    xtaula kalau saya salah baca ke ape ke.. kalau ikutkan si konjer koya ni yang sindir2 dulu kat adam.. then adam pun terasa la kan coz dia hanya mengulas tentang dirinya dan topik gay ni(*tak tau la kalau adam yang serang secara peribadi kat konjer).. dan perang pun bermula..sehinggalah sekarang..

    kerana mulut badan binasa..
    jadi sebelum berkata apa2.. fikir dahulu.. bagaimana nak orang menghormati kita kalau kita tak menghormati orang lain..

    apa kata kalau konjer n adam ni bermaafan je la.. lupakan semuanya, deletekan semuanya.. jangan besar2 masalah ni.. yang malu, sendiri jugak kan.. lagipun kita dah dewasa, bukan budak2 kecik..

    ape yang mereka nak buat dengan hidup masing2, itu hak mereka..jadi tak perlu la kutuk2 kerana mereka berhak memilih jalan hidup mereka sendiri.. sekalipun jalan itu salah kita hanya mampu menasihati sahaja.. kalau kita cakap macam mana pun buat macam mana pun, kalau diri sendiri tak nak berubah tak guna jugak.. kalau ada izin allah, mereka akan berubah juga..

    BalasPadam
  17. Zua, hemat saya Adam has crossed the line. Rujuk blog dia.

    BalasPadam
  18. he...23x

    ilmu yg dicari disalah guna pakaikan

    ilmu yang diberi disalah tafsirkan

    ilmu yang dimiliki bukan untuk menyatakan kita yng terbaik

    ilmu sekadar input di dalam pangakalan data otak... tetapi kematangan @ orang yang berfikir tidak sesekali mengunakan ilmu yang dimiliki tetapi mencari ilmu dan terus mencari...

    tapi setinggi mana ilmu yg dicarik... berbalik la pada ilmu al-quran... jgn tergolong dalam kaum yang terlaknat

    BalasPadam
  19. wah...adamdryx!
    statement tak hingat!

    aku berdoa smg Allah beri kau keampunan...

    BalasPadam
  20. ada kebaikan kah jadi gay??????
    gilosss!


    adam...Allah melaknat golongan gay!

    tahukah kau dgn mnjadi gay, RISIKO MATI PUCUK AWAL LEBIH TINNGGI????????

    i'm sure u dunno about it coz u really enjoy being a gay rite?????

    n in fact, u ignores what peoples say about u n critics back what they say about u!!!!


    BETTER PERSON ke kalo mati pucuk awal????

    BalasPadam
  21. kalau rasa nak bertaubat...
    cubaLah buat rawatan homeopahi...

    aku boleh rekomen satu tmpt KHAS utk KAU!!!!!

    Last...kembalilah merujuk al-Quran dan Sunnah

    BalasPadam
  22. HOMEOPATHI BAGUS UNTUK GAY YG NAK BERUBAH>>>

    believe it or not..believe it@!

    jgn nyesal kalo 2 3 tahun lagi ko akan mati PUCUK tetibe.....

    ALLAH ITU MAHA ADIL

    ITU TANDANYA DIA SAYANGKAN KAMU KALAU KAMU DITAKDIRKAN MATI PUCUK AWAL>>>

    sebab tu dia mmberi peringatan..

    tunggu je lah

    BalasPadam
  23. Bagai menghela rambut dalam tepung: rambut jangan putus, tepung jangan terserak.

    ADam Dryx & Sdr Mazidul,

    "Kata-kata yang baik adalah sedekah, setiap langkah menuju solat adalah sedekah, dan menyingkirkan duri dari jalan adalah sedekah" demikian Rasulullah mengajari kita dalam hadits riwayat Al-Bukhari.

    Tak kiralah kita berada di mana agar Allah Azzawajalla akan tetap bersama kita, melindungi kita, malahan jika kita insan berdosa pun agar Dia tidak sampai meminggirkan kita. Allah Nan Maha Pengampun tetap satu ketika nanti menunjukkan kita jalan benar & yang paling penting di akhir hayat nanti taubat kita diterima. Sesungguhnya kita dituntut sentiasa bertaubat apatah lagi kita sedar kita sering melanggar larangan-Nya.

    Ketika roh kita meninggalkan jasad kita tetap mudah berselawat & diterima oleh-Nya sebagai seorang Islam.

    KONJER KOYA.. kira sebenarnya bersaudara. Jika kita mahu membuang yang keruh ambil yang jernih, pastinya kita akan mudah memaafkan seseorang. Tak ada kusut yang tak selesai, tak ada keruh yang tak jernih. Itu sifat insan yang mulia.

    Eloklah kita bersangka baik agar jiwa kita akan tenang.

    BalasPadam
  24. cute adam..! ^_~

    tak salah memuji sbb kekacakkan dan kecantekkan adalah satu anugerah :)

    BalasPadam
  25. sahabat pondan & tomboy kalu nak berubah kerna takut akan Allah,aku sudi membantu.Sebagai jalan keluar
    ada ubat nya HPA iaitu Herba Penawar Al Wahida,atau lebih dikenali Radix,mai secawan,didlamnya pelbagai penawar utuk merawat.Aku doa kan jadi lah lelaki & wanita sejati dna redha akan kejadian mazidul boleh suruh depa call saya 0194743767

    BalasPadam
  26. Kekadang apabila kita berkata sesuatu, kita mahukan ianya menyedapkan hati kita. Kita ni berilmu, kita berpengetahuan, kita aris tentang sesuatu, tetapi ia berakhir sebagai kata-kata.

    Ia hanya berakhir di mulut sahaja. Di hati, sudah dihijabkan dengan apa yang dilakukan itu sahih, halal, maka berjelalah ayat kita menafikan, lengkap dengan hadis dan pelbagai, untuk menghalalkan perbuatan kita, padahal hidup kita ini perlu dihadirkan dengan hakikat.

    Kita bangun pagi - kita gosok gigi dan mandi. Berpakaian dan mengemaskan diri. Itu undang undang. Dalam Islam pun ada undang undang untuk digunapakai, bukan dipergunakan.

    Sempena Ramadan, penghulu segala bulan, muhasabah diri, sebab itu, dinasihatkan apabila tidak dapat mengawal nafsu, digalakkan berpuasa. Dan hikmah disebalik entry ini, bukalah mata, bukalah hati, dedahkan nafsu tu dengan puasa. Puasa dalam ertikata puasa, bukan berlapar. Kalau berlapar sahaja, itu Darfur.

    Jangan pulak lepas maghrib, masih ingat jantan jantan sasa tu, nescaya semakin tebal hijabnya, bukan dek kerana setan iblis yang sudah dirantai kuat kuat, tetapi dek nafsu yang sudah beraja. Nauzubillah.

    BalasPadam
  27. Bro Maz

    Dah agak dah....

    Apa pun

    Good Luck ntuk Adam Dryx...

    Still got room for changes...

    BalasPadam
  28. Bro Maz

    Cabim crew dengan Waiter Restorant
    apa bezanya?

    Satu 'TOP'

    Satu 'BOTTOM'

    he he he he he

    BalasPadam
  29. ni apa gaduh gaduh ni, apa kata kita rileks dan masuk blog ini:

    http://meriahuoll.blogspot.com/2009/02/adakah-akak-senasib-dengan-perempuan.html

    Bro Maz, bukak jgn tak bukak

    BalasPadam
  30. tu lah sbnya konyer koya, ko jgn gi terjah blog org lain dan lemparkan caci-cerca, bila dh kena batang idung (ada ke?) ko sendiri, dah melatah...

    BalasPadam
  31. saudara adam,

    kalau berdoa kepada Allah dan masa yang sama, berbangga dan terus amalkan dan mempertahankan hubungan sejenis, ada yang tak kena kat situ. palsu ke doa tu? anda lebih tahu.

    moga Allah cabut nyawa kita semua dengan pengakhiran yang baik (husnul khatimah). moga Allah mengampunkan segala dosa-dosa kita. semua manusia tak lepas dari melakukan kesilapan. sama-sama lah kita bertaubatlah atas kesilapan kita. ingat, esok pun belum tentu kita masih hidup lagi!!

    Andai benar doa kepada Allah tu dari hati anda, ingat dan yakinlah, Allah melaknat hubungan sejenis. cukup-cukuplah... sebelum Allah turunkan bala pada keluarga & masyarakat...

    -ingatan dari saudaramu

    BalasPadam
  32. Sejuk sekali hati ADam membaca komen-komen berilmiah berunsur nasihat yang ditulis oleh beberapa pengulas di sini seperti komen-komen iDan, almo dan fazmila.

    Ribuan terima kasih ADam ucapkan.

    Kepada areQue, sila rujuk entri MUHASABAH DIRI saya ini. Sekiranya ada sebarang pertanyaan, anda boleh tanyakan di ruangan komen entri tersebut.
    Insya Allah saya akan menjawab sebaik-mungkin. Terdahulu, ribuan terima kasih saya ucapkan kerana sudi bertamu ke blog saya.

    Kepada Audra Sazreena, izinkan saya menggunakan panggilan ganti nama Saudari kerana saya amat segan untuk bertanya status saudari yang sebenar (samada Puan atau Cik).

    Saudari,

    Kalimah itu saya tulis di entri AM I GAY?. Saya tulis entri tersebut pada 11th Januari 2009, awal tahun nie.

    Saya menjemput dan mengalu-alukan kedatangan saudari ke blog saya membaca entri itu. Sebarang pertanyaan lanjutan bolehlah dikemukakan di ruangan komen.. Insya-allah, saya akan memberikan response sebaik-baik mungkin.

    Untuk menjawab pertanyaan saudari di sini, agak panjang lebar huraian perlu saya berikan.

    Kurang sopan kalau saya berbuat begitu kerana pihak Tuan Mazidul kurang senang dengan kehadiran saya di sini.

    Hanya dengan izinnya sahaja boleh saya membuat huraian secara panjang lebar.

    Oleh itu, saudari pohonlah kebenaran dan izin daripada Tuan Mazidul agar saya diberikan ruang untuk menulis panjang di sini.

    Tuan Mazidul,

    Saya memohon ampun dan maaf kerana panjang bicara saya di sini sedangkan saya amat maklum kehadiran saya di sini, amatlah pihak Tuan kurang senangi.

    Saya mohon mengundur diri.

    BalasPadam
  33. dear all

    saya bersetuju dengan pendapat almo
    sampai bila mahu bertelagah
    sampai bila mahu panjangkan isu ini?

    konjer koya, i think u have made ur point
    previous terdahulu kamu sudah sindir sindir si adam hingga dia terasa, tak perlu nafikan, kami semua baca di blog ini juga
    kalau kamu sekadar ingin mengingatkan si adam, rasanya peringatan kamu sudah jelas
    tak perlu malukan / sindir dia lagi. tamat.

    adam, i think u also have made a point
    kamu sudah menjawab segala persoalan dari konjer koya
    dan kamu sudah jelaskan kepada semua pendirian kamu
    saya sendiri sudah baca nukilan kamu di blog kamu mengenai konjer koya
    sudah jelas. tak perlu sindir balas lagi. tamat.

    semua kita sudah dewasa. konjer 25tahun. adam 33tahun. minta jangan gaduh gaduh, sampai berlarutan dan menjejaskan nama masing masing. mungkin kamu tak sedar, tapi semakin kamu buka keburukan masing masing, ada pihak yang tertawa memerhati. semua orang ada maruah, minta tolong jangan lagi malukan sesiapa.

    encik mazidul selaku tuan punya blog
    saya mohon pada encik agar menutup topik konjer dan adam. biar habis di sini. encik boleh sentuh perihal gay atau permasalahan sosial. tapi harap tidak lagi menyentuh mengenai mereka berdua. semakin lama, semakin banyak keburukan masing masing ditelanjangkan.

    encik mazidul, harap encik pertimbangkan permintaan saya ini. kita tutup case ini di sini.

    entry ini bagi saya agak serius
    harap semua orang hormati sesama kita. - andi

    BalasPadam
  34. Kepada Puan Echah dan AzAz,

    Malu saya dipuji begitu.
    Janganlah puji saya kerana setiap puji-pujian itu hanya bagi Allah, Tuhan sekalian Alam.

    Kalaulah elok wajah saya nie, al-hamdullilah. Saya sentiasa berdoa, semuga hati saya juga elok sebegitu rupa juga hendaknya.

    Kepada use-ree,
    Sila rujuk entri MUHASABAH DIRI di blog saya. Terdahulu, ribuan terima kasih saya ucapkan di atas kunjungan anda.

    Setelah anda baca, diharapkan fahamlah anda dengan pendirian saya.

    BalasPadam
  35. ngeh222.....

    sory la
    terlebih emosi plak semalam.....
    biasela perempuankan...kan..kan
    ( bila bace balik nak gelak pun ade )

    Saya pun x terpikir untuk memanjang bende ni, saya ambilnya sebagai pengajaran dan panduan....bab kate idan hehhe amik yg jernih buang yg keruh...

    pasal saya nak maafkan pencuri itu?? oo itu saya serahkan pada yang maha kuasa..dia lebih tau...

    hehhee terima kasih pada bro majidul defend skit saye ye..semoge bro terus suksess..

    selamat berpose seme...ngeh222222

    BalasPadam
  36. selamat berbangga/ego sombong/angKUH menjadi GAY..
    atau redha menjadi GAY.

    itu yang membezakan INSAF atau tidak..
    teruskan dengan KEBANGGAAN itu.

    kaki putar belit yang belajar melalui pembacaan/buku tanpa rujukan/berbicara bersama-sama beberapa ustaz yang berpengalaman tentang agama, agak kurang tepat. walaupun nampak hebat berhujjah, sebagai mana pengamal ILMU songsang yng serupa.

    BalasPadam
  37. "...Hadis Sahih Muslim

    Dari Abu Hurairah r.a. katanya Rasulullah saw. bercerita: " Pada suatu ketika ada seekor anjing mengelilingi sebuah sumur. Anjing itu hampir mati kehausan. [b]Tiba-tiba dia terlihat oleh seorang wanita pelacur bangsa Yahudi. Maka dibukanya sepatu botnya, kemudian diceduknya air dengan sepatunya, lalu diberinya minum anjing yang hampir mati itu. Maka Allah SWT. mengampuni dosa-dosa wanita itu." Bahkan ada pula anjing yang masuk surga, iaitu anjing yang menemani pemuda-pemuda Ashabul Kahfi yang melarikan diri dari Maharaja Dikyanus dan menyembunyi diri di gua dan atas izin Allah SWT tertidur selama 300 tahun itu,”

    ADam,

    "...amal yang disukai Allah SWT adalah apabila engkau mati sedang lidahmu basah kerana menyebut nama Allah..."
    (Hasan.R.Ibdu Hibban & Ibnu Suni)

    Abu Hurairah r.a. berkata: Nabi saw bersabda: Allah ta'ala berfirman: "...Apabila hambaKu merencanakan melakukan suatu amal kebaikan kemudian tidak jadi dilakukannya, maka aku mencatat baginya suatu kebajikan, tetapi bila ia melaksanakannya, maka tetap Aku mencatat amalnya itu sepuluh kebajikan sampai berganda tujuh ratus. Dan apabila ia merencanakan untuk melakukan suatu kejahatan lalu tidak jadi dilaksanakannya, maka tidaklah Aku catat baginya, tetapi apabila ia tetap melaksanakannya Aku catat baginya, sebagai satu kejahatan".(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim serta Attirmidzi dan Ibni Hibban dari Abu Hurairah)

    Kita selalu baca Hadis ini cumanya kita sering terlalai mencari pengajarannya.

    Banyak lagi Hadis & pertunjuk dari Al-Quran bagi kita yang telah terlanjur melakukan dosa. Apatah lagi ADam masih bujang tentunya dugaan seorang "bujang perantau" itu amat getir.

    Bayangkan wanita itu orang Yahudi & anjing pula kita faham akan martabatnya dalam Islam, kenapa anjing dijadikan perantara wanita Yahudi ini untuk dibukakan pintu syurga. Kenapa tidak binatang lain, kucing, kambing atau sebagainya. Fikirkan!, apatah lagi jika sentiasa berbuat baik pun berbaik sangka sesama manusia.

    Allah Azzawajalla melihat perlakuan jahat kita dengan hanya satu dosa & kebaikan ADam yang pernah.. & teruskan melakukan nahi mungkar (kes pelajar lepak itu..) pastinya mendapat ganjaran yang bukan tujuh pahala... malahan lebih berganda.

    Jadi ADam nak takut apa dengan masalah "kekangan" nafsu kita ini. Selagi pintu taubat masih terbuka kita yang memang bukan bangsa Yahudi, kita yang memang dilahirkan Islam rasanya amat rapat dengan Dia Nan Esa. Dia yang perlu kita takut, kepada Dia yang perlu kita memohon pertunjuk... aib, malu, malahan penghinaan manusia terhadap martabat kita ini sememang ujian buat kita ADam.

    Iman kita ini hanya setipis kulit bawang. Yakinkan di hati bilamana ada orang menegur kesilapan kita itu makna Nur dari Allah SWT. Kita jadi insan nan lebih malang bilamana senyap-senyap melakukan dosa, di mata masyarakat kita mulia di mata Dia Nan Esa kita langsung tak dipandang-Nya. Jauh sekali disapanya kesilapan kita.

    Malahan lebih malang bila ada orang menegur tentang kesilapan kita, kita cepat melatah & tak mahu akur dengan kesilapan kita seyogia membiarkan api dendam memarak di dada.

    BalasPadam
  38. btol..it turn out to be satu ruangan bertelagah..saya harap komen disini adalah untuk en.adam faham n pulang ke pangkal jalan.saya tak nafikan yang haram tetap haram..yang dosa tetap dosa..at least en.adam masih ader kesedaran islam dier..kita kene tunjuk pada dier allah swt jadikan lelaki untuk perampuan.takder istilah perempuan faham perempuan..lelaki faham lelaki..cumer tak jumper the right one jer.en.adam saya mohon awak buatla solat hajat mohon dpercepatkan jodoh dengan perempuan.tinggalkan dunia yang dilaknat allah swt,mulakan hidup baru yang indah yang Dia telah sediakan kepada awak..you just have to find it..serach for it..bukan give up n cari jalan senang..

    wahai kengkawan..yang ader harapan nak pulih kiter tunjukkanla..yang tak der harapan lagi kiter usaha sesama islam untuk sedarkan mereka..memang betol..kalau bala turun..kiter semua kene..H1N1 pun dah cukup..

    bro mazidul..sila kupas lagi isu ini untuk kesedaran sesama insan..mana tahu kiter boleh selamatkan ramai lagi..

    anyway..majulah 360 untuk 1Malaysia..

    BalasPadam
  39. Adam,

    Kalau boleh jawab la soalan saya tu di blog anda. Lebih baik kan..

    BalasPadam
  40. isue pokok adalah GAY

    jika ingin berbicara soal JOB,kerja, soal tudung, soal kisah lama, soal dulu remaja, soal anak soleh itu boleh dibuka entry yang berbeza, juga jika ada
    isue rogol, lelaki liwat dan lain-lain isue?? itu isue lain.kalau nak buka entry angkuh pun dah jadi isue juga. Isue perempuan 'rogol' lelaki ker?? Isue juga.

    kemudian merebak isue peribadi campur aduk..

    kenapa lupakan Isue POKOK GAY??

    BalasPadam
  41. Dear Uncle Mazidul,

    Saya mohon Uncle dapat tulis sesuatu untuk menyelamatkan bangunan warisan sejarah di Terengganu daripada dirobohkan kerana Terengganu telah kehilangan berbagai bangunan bersejarah termasuk istana-istana lama.

    Saya ada menulis tentang perkara ini di blog saya:

    http://aimanamani.wordpress.com/2009/08/19/say-no-to-the-plan-to-demolish-a-heritage-row-in-kuala-terengganu/

    Kalau Uncle Mazidul ada masa, tolong layari blog saya tentang perkara ini. Kerjasama Uncle Mazidul amat saya hargai. Tolong panjangkan perkara ini kepada sesiapa yang boleh mambantu.

    Terima kasih.

    BalasPadam
  42. en mazidul..org ckp kdg2 org yg bergaduh mcm adam & konjer akhirnyer jadi pasangan yg ideal..tak gitu bro ekeke :p

    jgn marah ekk adam & konjer.korang mmg cute ^_~

    BalasPadam
  43. Saudara Mazildul, pertama kali saya menulis setelah mengikti blog ini sekian lama. Sebagai seorang juruterbang yang telah bekerja bertahun tahun dan berpengalaman bercampur dengan peramugari dan peramugara. Saya telah masak benar dengan perangai kebanyakkan mereka yang boleh saya katakan kurang bijak, manja tidak bertempat dan serta mengejar keseronokkan semata mata.

    merujuk kepada komen saudara Mazidul "Komen saya, bagus sangat ke kerja PRAMUGARA? Adamdryx, saya ingin awak tahu bukan susah sangat hidup wartawan. Apapun paling pasti kami tidak akan meminta simpati awak untuk hidup biarpun sebutir beras." Ingin saya katakan kerja wartawan adalah lebih bagus, lebih tingi darjatnya walau selalu di bawah, tidak semua orang boleh menjawat jawatan ini dan kebetulan juga saya dengar ada peramugara dan peramugari yang berjaya menjadi wartawan, tetapi kerana mereka bijak dan memajukan diri. itu cuma sebilangan kecil yang terlalu kecil untuk di banggakan.

    Untuk Adam Dryx, usahlah terlalu bangga dengan diri anda, siapa lebih bagus, Pilot atau peramugara atau wartawan? jawapan saya ialah mereka yang kuat imannya. Saya telah menjelajah ke seluruh dunia dan apa yang saya dapati ialah hanya keimanan dalam diri yang harus kita pegang, Islam yang harus kita sandar, bukan alasan alasan 'tidak bijak'.

    Saudara Mazidul mengatakan bahwa beliau telah pergi ku USA semasa Adam berusia 13 tahun, ini untuk menyatakan bahawa beliau adalah seorang yang berpengalaman, lebih senior dan lebih bijak dari Adam.

    Adam apa ada? Kalau anda betul betul bijak, anda tidak mungkin bekerja sebagai 'Peramugara', kerja ini tidak perlu ijazah atau sebarang kelayakan akedemik yang tinggi. (Pada saya ia sama seperti kerja 'non-professional' yang lain.

    Tambah lagi, jika anda betul betul bijak, dan lebih bijak daripada Saudara Mazidul, anda mungkin sekarang ini bergelar 'Lawyer', 'Doctor' atau "Managing Director'.

    Apa sangatlah hebatnya kerja sebagai 'peramugara'. Sya tidak menghina kerana saban hari saya akan bekerja dengan mereka di dalam satu kabin , malah selalu saya menasihati mereka yang bekerja supaya menjaga keimanan dalam diri (bagi yang Muslim) serta menjaga nama baik keluarga dan syarikat.

    Akhir sekali, untuk saudara Mazidul, syabas saya ucapkan. Kerja wartawan adalah lebih mencabar dari seorang Pilot (cuma tahap 'Pemandu@driver@Chauffer).

    Untuk Adam Dryx, Jangan lah cuba menegakkan benang basah. Anda berada di pihak yang salah dan harus cepat cepat bertaubat. Terutama di bulan puasa yang mulia bakal tiba esok.

    Selamat Berpuasa.

    BalasPadam
  44. tak sangka benda ni sampai ke tahap2 macam ni.

    dalam banyak2 komen, saya bersetuju dengan komen si nakal andi. kenapa? baca dan fahamkan sendiri.

    untuk semua pihak yang terlibat, buang yang keruh, amik yang jernih. sempena kedatangan bulan ramadhan ini.

    BalasPadam
  45. Astaqfirullahalazim....

    Kepada ADam Dryx

    Bangga sebagi GAY atau bangga sebagai ISLAM???

    Jika bangga sebagai gay maka ketahuilah, azab Allah kepada anda adalah amat pedih. Ambillah iktibar kaum Luth. Dekatilah diri pada Allah SWT. Jangan hanya berbicara mengenai Allah SWT sedangkan kita terpesong dari seruhanNYA.

    Berjumpalah dengan Ustaz ataupun Ulama bagi membetulkan marfahim diri anda. InsyaAllah, jika niat suci kita untuk kembali, maka pertolongan Allah akan menjelma.

    Anda boleh dikatakan selamat didunia dari hukuman dunia tetapi amat pedih di akhirat.

    Rasulullah SAW bersabda :
    "Barangsiapa yang kalian dapati melakukan perbuatan kaum Luth, maka bunuhlah kedua pelakunya."[HR Tirmidzi : 1456, Abu Dawud : 4462, Ibnu Majah : 2561 dan Ahmad : 2727]

    Rasulullah SAW bersabda :
    "Allah melaknat siapa saja yang melakukan perbuatan kaum Luth, (beliau mengulanginya sebanyak tiga kali)." [HR Nasa dalam As-Sunan Al-Kubra IV/322 No. 7337]

    Rasulullah SAW bersabda.
    "Allah tidak mau melihat kepada laki-laki yang menyetubuhi laki-laki atau menyetubuhi wanita pada duburnya [HR Tirmidzi]

    Wahai ADam Dryx

    Hukum yang dikenakan adalah "bunuh" mengikut sabda Rasulullah SAW.

    Mungkin Malaysia mahupun dunia, anda masih lagi selamat dan saya peringatkan anda sepuya kembali kepada ALLAH dan RasulNya. Bertaubatlah dengan sesungguhnya sebelum manjadi makanan cacing tanah.

    Allah maha Pengumpun. Mohonlah kepadaNYA sebelum terlambat.

    BalasPadam
  46. Pada pendapat saya, tak perlulah saudara maz pergi ke website dia dan paparkan apa2 komen2 walaupon dia provoke. Biarkanlah. Anda sebagai seorg profesional perlu menerima dgn hati terbuka, bukan terus memprovoke.

    Suatu hari, dia akan sedar. manusia nih tak boleh dipaksa. makin dipaksa, makin degil.

    Instead of keep on debating, ada baiknya kita berdoa memohon kepadaNya agar kawan2 yg mengamalkan perilaku ni pulang ke pangkal jalan.

    Wallahualam...

    BalasPadam
  47. Terima kasih kepada jebbat kerana bagi ayat2 al-quran itu...maka dapatla kita menyampaikan maksud kita dengan lebih tepat lagi..

    kepada shameer..saya amat sokong pendapat anda..bantula mereka pulang ke pangkal jalan..sesama islam kene selamatkan sesama islam bukan bersikap penting diri sendiri..memangla kubur masing - masing..buat kubur dier sebelah awak..sanggup kah kita mendengar 'mereka' terseksa??..

    kepada Zaren..memang betol..keje tak penting asalkan halal dan tak bertentang dengan islam..tapi hati orang tue yang membawa martabat diri masing - masing wlaupun dimana mereka berada..

    en.adam..mohon hayati dunia ini..tanda -tanda kecil sudah nampak malah banyak skali..saya sendiri pun takut..harap awak boleh pulang ke pangkal jalan yer..doa saya ader pada awak..

    BalasPadam
  48. Dlm banyak2 pandangan sye paling suke komen encah..

    yela encah adam lewat sgt muncul dlm hidup sye kalau x bole jd pasangan ideal...bole berlesung batu bersama...ngeh222222

    "lesung batu atas bawah "

    BalasPadam
  49. aku suke dgn komen zaren;)
    terharu:)

    BalasPadam
  50. salam
    mungkin patut hayati quote ni

    dlm hidup kita jika mahu hati sentiasa tenang, lakukan lah dua perkara, ingat la selalu kebaikan orang pada kita dan lupakan lah kebaikan kita kpd orang, lupakan lah kejahatan orang kpd kita tetapi ingat lah kejahatan kita kepada orang

    dan yang paling penting, muhasabah diri kita setiap hari terutamanya di waktu malam sebelum tidur, dan tanyala diri kita apakah kita telah melakukan cukup kebaikan pada hari itu dan jika ada orang yang melakukan kesalahan kpd kita, MAAFKANLAH dengan hati yang terbuka...

    insya Allah kita akan merasa lebih tenang

    BalasPadam
  51. Kepada Fazmila

    Cuma nak betulkan tulisan anda. Mungkin tersalah tulis kerna mengejar masa.

    Yang di berikan adalah hadis dan bukan ayat Al-Quran.

    Harap maklum.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.