Jumaat, April 29, 2011

Permohonan Maaf Celcom

Saya menghubungi rakan saya kenali pada tahun 1997, kini orang besar di Axiata tetapi bukan CEO nya.

'Axiata is one of the largest Asian telecommunication companies focused on high growth low penetration emerging markets. Axiata has controlling interests in mobile operators in Malaysia, Indonesia, Sri Lanka, Bangladesh and Cambodia with significant strategic stakes in India, Singapore and Iran. The Group, including its subsidiaries and associates, has over 150 million mobile subscribers in Asia and serves the needs of Asia by providing affordable and innovative mobile services covering over 1.5 billion people across 10 countries. The Group provides employment to over 25,000 people across Asia'



Saya difahamkan, Axiata parent company kepada Celcom.


Pada awalnya saya difahamkan, operator Celcom Careline tidak dibenarkan membuat panggilan keluar biarpun untuk membantu pelanggan memerlukan.

Blogger-tanpa-tampalan, MIrana  melontarkan komen berikut di ruang komen. Lalu ingin saya huraikan saya persatu dakwaannya.

'kat sini saya bukan2 nak sokong siapa2 tapi saya pun kerja kat call centre juga. kalau 3rd party call in, and 3rd bukan authorised person, call centre mana2 pun tak akan layan sampai mereka boleh buat pengesahan dgn onwer nye.. tapi kalau org kerja kat call centre je paham apa yg kita lalu disana.. kalau ada problem dgn orang2 besar macam abg mazi, apetah celcom, semua call centre memang support gila dgn customer dan menyalahkan operator macam budak saren tu'

Saya telah memaklumkan kepada isteri, nombor kad pengenalan dan nama emak saya untuk pengesahan pihak Careline. Sila baca tampalan saya dengan mata dan pemikiran terbuka. 

"Tolong call 1111, Celcom Careline. Bagi dia orang nombor kad pengenalan dan nama emak untuk pengesahan. Kalau tak boleh bagi PUK number, minta dia orang tolong call handphone Shahnun sekejap, so I can talk to the careline operator untuk dapatkan my PUK number," pinta saya'

Sejak awal, saya tidak menjangkan 3 rd party caller akan diberikan PUK number terbabit kerana itu saya meminta bantuan operator Celcom Careline menghubungi saya. Saya juga bukan 'orang besar' seperti didakwa Mirana, hanya pelanggan Celcom.

'. tapi abg boleh tanya kat mana2 call centre la pasal benda alah ni, almost setiap hari ada briefing, ajar kita orang, jgn buat panggilan keluar utk customer, jgn bagi muka kat customer dan juga buat 'senarai customer irate dgn title 'handle with care'.. hahaha.. saya rasa sekarang abg mazi memang dah masuk senarai itu la.. hah... kalay abg tak percaya, abg cuba buat panggilan seribu kali dari hari ini.. apa yg abg akan dapat ialah... layanan VVVIIPP...'

Wow! Jika benar dakwaan Mirana berhubung briefing 'jangan bagi muka kepada customer', saya ingin mencabar Mirana untuk mendedahkan secara jujur dan ikhlas, nama syarikat dia bekerja. Elok benar syarikat terbabit diboikot pelanggan.

'Saya kesian kan si budak saren, kita tahu fikirkan tentang kita sahaja, dia pun manusia macam kita juga.. kita ada masalah, org lain pun masalah.. maybe dia budak baru, atau dia pernah tolong org macam jaja.. tapi kena warning... kita kat luar nie tak akan tau benda ala macam tu semua.. fikir la abang.. budak saren macam kita semua juga, dia hanya cakap apa yg di ajar, tapi disebabkan dia buat apa yg diajar, dia akan diberhentikan kerja, habis dia punya sesuap nasi yg kita hancurkan kat blog ni.. hari ini kita buat, besok kita lupakan hal ni, macam abg mazi juga, tapi untuk budak macam saren.. hmmmmm.. lagipun budak saren bukan biadap atau cakap lucah.. abg mazi fikir la abg.. kalau abg put urself into the operator shoe, abg feel macam mana.. katakan, tiba2 ada org call abg mazi dan kata,

Jika benar dakwaan Mirana, Saren tidak dibenarkan membuat panggilan keluar untuk membantu pelanggan, saya yakin kenyataan itu tidak benar.

Kenapa?

Kerana dakwaannya bercanggah dengan maklumat disampaikan Pengurus Operasi Careline, Shila, menghubungi saya pada jam 5.48 petang semalam  (hampir 24 jam selepas kejadian) menggunakan nombor 03 28486000.

"Saren should go for extra mile to call and assist you. We are very sorry for what happened"

Maksudnya, jika operator Celcom Careline terbabit menggunakan budi bicara dan  berusaha membantu, tiada masalah sepatutnya timbul.

Operator terbabit boleh mencuba mendapatkan kebenaran penyelianya untuk menghubungi saya tetapi dia tidak berbuat begitu.

Oh! Mungkin kerana dia 'maybe dia budak baru, atau dia pernah tolong org macam jaja...tapi kena warning', bak kata Mirana.

Jika itu benar berlaku, saya kira pihak pengurusan Celcom harus memastikan operator Celcom Careline diberikan ilmu secukupnya sebelum dibenarkan melayan pelanggan di talian.

Apapun, Mirana menggunakan perkataan maybe, kenyataan berbentuk tanggapan bukan sahih.

Mirana, saya tidak bermain dengan tanggapan sewaktu berhubung dengan pelbagai pihak. Fakta, samada pahit atau manis, saya terima dengan dada terbuka.

Kepada pihak pengurusan Celcom, cubalah membaca banyak komen dilontarkan pembaca blog ini untuk memperbaiki khidmat Celcom Careline.

Banyak dakwaan dilontarkan Mirana berhubung Celcom, lebih baik syarikat telekomunikasi  menjawab dakwaan Mirana secara bertulis supaya mudah difahami dan dibaca pelawat blog ini.

'hi.. saya dari celcom, isteri anda panggil kita utk dapatkan puk code.. dan abg terkejut dan kata..aikkss, bila masa pulak, isteri saya call, dan lalu menyalahkan celcom, kerana buat panggilan buta tanpa membuat pengesahan dari authorise person, dan abg mazi jugak boleh tanya balik soalan kepada celcom.. macam mana u all tahu, isteri i yang call, ada webcam ke, cam suara ke atau dia bagi fax surat pendaftaran perkhawainan.. and lalu menyaman celcom mengatakan abg kehilangan ketenteraman kerana panggilan buta ini... oleh kerana, pekara2 macam ni boleh dan pernah berlaku, banyak call centre macam celcom tak membenarkan operator buat panggilan keluar.. abg mazi faham.. terima kasih abg... dari operator call centre yg berpengalaman.. '

... Mirana, mendakwa operator call center berpengalaman, kakitangan Celcom?

26 ulasan:

  1. pada pendapat saya, ada 2 sebab utama call center melarang staff/menyekat talian dari telefon keluar.

    1. mengelakkan daripada kes social engineering. ini dapat dielakkan dengan pendedahan teknik social engineering dan juga pengalaman bekerja...

    2. staf salah guna kemudahan.
    bayangkan kalau dok kije kat call center..lepas tuh gayut ngan bf/gf 3,4 jam...dah la call free, tak buat kije plak tuh...tak ke rugi company...wlpn call monitored...tp dek terlalu banyak call out to customer/personal..camana nak check? membazir resource...

    wlpn saya tak kije call center cam celcom or streamyx..tp tempat saya kerja ala2 macam call center gak...tetiap hari memang ada call org kat seluruh pelusuk dunia dan org dari ntah memana call...wlpn point saya nampak mcm menyokong Mirana...tp saya bersetuju sangat ngan bro dalam hal ni..org Celcom patut call abg balik dalam kes ni...sbb diorang akan call abg dan boleh buat pengesahan sendiri dari abg..bukan 3rd party...tanya la 100 soalan pon psl maklumat abg..confirm abg leh jawab punya...so tiada masalah social engineering di sini

    BalasPadam
  2. Memang buat saya hilang kata bila baca komen tu...i, myself go through very bad experience with the Celcom Careline...Till the end...even with the so-called Operation Manager...saya sendiri orang yang bekerja dalam call center...tapi Alhamdulillah x pernah pulak sepanjang briefing that we need to ignore cm's queries n requests no matter how irate the customer is...hmmm sebenarnya Abg Mazidul, saya pun malas nak komen panjang-panjang...sebab bagi orang Celcom Careline nie saya ni Customer yang teruk....case saya sampai sekarang....diam tanpa berita....sudahla diorang delay sampai 3 bulan at that time....

    BalasPadam
  3. Saya sokong!

    Adanya KETERBUKAAN pendapat dan penjelasan di sini.

    Jangan buat andaian, kena ada fakta. Baru pelanggan jelas dan boleh terima.

    Saya pun ada pengalaman dgn operator Call Centre dulu, sebab terfikir, kadang2 depa ni sengaja buat tak faham apa kita cakap.

    I pernah kuar dialog, “U all ni hafal skrip ker?“

    Tapi itu kisah lama. Dah selesai pun.

    CELCOM memang patut improve lagi.

    BalasPadam
  4. 'jangan bagi muka kepada customer',

    aiks... celcom ke tu! kalau gitu jom kita tukar ke syrikat yg beri muka kepada customer...

    kami juga bayar tau, keluar duit setiap bulan

    BalasPadam
  5. Penyeliaan terlepas pandang.
    Kerja niat Ibadah selain gaji.terlebih peloh, terlebih masa atau terbuang kerja asalkan BENAR.

    BalasPadam
  6. Kadang-kadang, kita dilayan macam 'peminta sedekah' bilamana kita ada problem dengan perkhidmatan diorang walhal kita customer, bro Mazidul orang terkenal, sudah pasti mereka akan senaraikan bro dalam 'handle with care' customer, macam saya biasanya kalau mana-mana kompeni gagal menunaikan janji, saya terus buat aduan.

    Kerajaan dah sediakan pelbagai saluran untuk pengguna menuntut hak mereka, so far saya sangat puas hati dengan kakitangan KPDNKK kerana mereka betul-betul serius dengan setiap aduan yang dibuat.

    Statement pelanggan 'handle with care' tu memang betul diamalkan oleh kebanyakkan syarikat, dulu cek saya pernah hilang ketika dalam proses di salah sebuah bank terkemuka, saya 'walk-in' tanya, mereka buat saya macam peminta sedekah, layan tak layan je, saya call asyik dengan janji sahaja, sampai tarikh yg dijanjikan tak de apa-apa tindakan, akhir sekali saya buat aduan di Persatuan Pengguna(NCCC), KPDNKK dan Bank Negara. Terus diorang call mintak maaf dan buat siasatan segera. Sekarang ni, semua cek clear dengan baik, siap hantar Advice to Customer kalau cek dah clear, dlu tak de pulak.

    BalasPadam
  7. kesimpulannya, kalau semua pengguna sedar akan hak meraka, penyedia perkhidmatan takkan ada senarai "handle with care" customer... semua pelanggan akan dilayan dengan adil dan saksama~

    kadang2 masalah orang kita ni malas nak buat aduan sebab leceh la, takde masa la~ sikap acuh tak acuh tu yang membuatkan penyedia perkhidmatan naik lemak, careline tu sebagai hiasan saja~

    BalasPadam
  8. apapun pd saya customer always right... and customer patut menggunakan haknya...

    BalasPadam
  9. Salam Mazidul,
    Sayapun kadang-kadang kalau 'terpaksa'menghubungi call centre ni(bukan Celcomlah), bila dia orang jawap, saya tanya dulu samada saya ni tengah bercakap dengan 'mesin' ke 'orang' ke?

    BalasPadam
  10. Sepatutnya semua customers should be handled with care.

    Itu pandangan saya.

    BalasPadam
  11. Aku ada call talian 1800 P1. Siap dia call balik minta pengesahan masalah sudah solve ker belum.Agaknya setiap service provider ada polisi sendiri mengenai pelangan.

    BalasPadam
  12. masa sy guna broadband celcom.. ada sikit masalah.. so sy call center.. dia ajar2 mcm mane nk setting.. lepas tu dia suruh try.. then dia ckp.. lagi satu jam dia akan call balik utk tahu perkembangan selanjutnya.. see dia call balik.. tp skrg da x guna celcom broadband dah.. sebab lembab mcm kura kura... apepun terima kasih lah sbb cuba membantu.. betul x abg mazidul?

    BalasPadam
  13. Saya pon penah jadik tukang jawab call tapi bukan celcom.. Takde jiwa ler just sebab takde keje & nak kan gaji masa tu. So, sebat je laa kerja tu.. Anyway, salute pada sape2 yg setia berkerja dalam line call center nih! Teruskan kerjaya kalian dgn dedikasi lagi ihklas demi pelanggan2 anda. Keep cool!

    BalasPadam
  14. saya pun ada bad experiece with Celcom. Sampai skrg diaorg tak refund balik lebihan duit saya. Dah sethn lebih peram duit saya.

    BalasPadam
  15. salam mazidul,

    maybe en mazidul bleh try convert ke maxis or digi, sebab setakat nie takde plak org complaint pasal careline dieorg...

    kalau teruk gaks...en mazidul bleh "letupkan" juga kat blog nie . :)

    ps: saya percaya call center bleh go extra mile or added value services, tp saya pon percaya better dieorg buat mcm biasa sahaja.

    BalasPadam
  16. tak de masalah ngan Celcom cuma nak terminate berukband dia...SLOW tersangat nyer

    BalasPadam
  17. Saya pernah menghadapi situasi dimana panggilan saya disekat. Dan waktu itu saya ingin membuat panggilan penting. Saya kol operator celcom. Dan meminta jasa baik mereka agar talian saya dilepaskan utk seketika. Opertor ada memberitahu saya, bahawa saya perlu membayar dalam RM 50 dahulu kemudian dia boleh lepaskan talian yg disekat.

    Masalah pd ketika itu sy berada dlm situasi tiada bank terdekat dan tiada talian internet utk pembayaran secara online.

    Saya ceritakan masalah sy kepada operator tersebut. Dan operator tersebut dgn baik hati memberitahu saya, dia boleh lepaskan talian utk seketika dlm tempoh 30 minit. Kemudian talian akan disekat semula. Sy amat berterima kasih kpd operator itu pg waktu itu. Selang beberapa minit saya ada menerima pggl no number. Saya jawab dan pggl itu adalah dr operator yg saya kol sebentar tadi dan memberitahu bahawa talian saya telah dibuka sementara.

    Erm kat sini TIADA DISCRIMINASI berlaku.. saya sebagai pelanggan yg tersgt memerlukan bantuan dan operator celcom telah membantu dengan baik sekali. Saya agak terkejut juga apabila Pn Mirana memberitahu layanan utk pelanggan yg ada nama dan berpangkat akan mendapat layan 1st class.. erm jd saya ni termasuk dlm senarai tu ke sampai operator yg membantu saya sggp kol sy semula??? tah la

    Apa yg dpt sy simpulkan En Siren tdk menjalankan tugas sebagai Peg. Khidmat Pelanggan dgn baik. Bagaikan lepas batuk ditangga je.. kalau dah habis, habis la, tanpa ada susulan kepada pertanyaan pelanggan.

    Yg saya pelik, kalau operator celcom tdk boleh membuat pggl luar utk membantu pelanggan, mcm mana SMS meminta utk rate perbualan boleh pulak dihantar? Tak kene kos pulak kan?

    Tepuk dada tanya selera, saya tak salahkan sapa-sapa dlm hal ini, tapi kejadian ini telah membuka mata semua pihak bahawa Celcom mengamalkan sikap pilih kasih didalam operasi customer service mereka. Ianya tersgt MEMALUKAN.

    Kejadian saya berlaku dlm 5 tahun yg lepas.. Waktu itu customer service mereka saya bg 5/5 bintang, tersgt helpfull dan baik hati. Customer service sekarang pon baik, tapi apa yg berlaku pada En. Mazidul adalah sesuatu yg mengejutkan sy.. Harap kejadian ini tdk berlaku lagi..

    Jgn jadi mcm customer service p1wimax. Kononyer ada chat box yg boleh kita tanya masalah dan ia akan jawab. Penat sy register dan tanya soalan, tapi tak dijawabnyer.. Cam org bodoh je saya tunggu jawapan dr pihak mereka...

    Customer service yg saya boleh puji ialah dr balai polis bukit aman. WOW 1st class cr mereka layan pelanggan!! Operator mereka tersgt cergas. Belajar dr mereka.. Customer service polis bukit aman adalah contoh terbaik pernah saya jumpa... kalau tak caye cube kol... mesti korang tekesima..

    BalasPadam
  18. salam..

    sy pki celcom dkt 5thn[sejak ade pack tuk student] celcom dtg bt promo kt U sy. call out 15sen/mnt, sms 1sen ke celcom[tp skang lg murah,setgh sen/sms] dan 6sen ke maxis.. bg sy sgt murah nk compare dgn rate maxis, call out 30sen,sms ke mxs 5sen dan ke celcom 15sen.. jauh beza tu...disebabkan sy ni student so sy beli pack ni walaupon mase tu sy pki maxis.. so far sy tak pernah ade probl dgn celcom, tp dgn maxcisss yer..dulu setiap kali topup dia tolak 3rggt sbb apetah.. bosan betol dgn msg2 yg maxis anta. stiap hari jumaat mesti ade sms suh beli callerringtone.. tu belom lg msg2 bahasa indon yg ckp sy menang duit berjuta2[yg ni sy xsure la ade kaitan dgn maxis ke x,tp mmg benci giler dpt msg ni]... ikot ati nk terminated jer tp sbb ade family sy yg pki maxis[kalau terminated nnt mahal la diaorg nk call ke celcom sy, maxis punye rate call out mahal ooooo] so terpakse la sy panjangkan hayat dia[slalu topup 5rggt jer xnk kasi dia mati]........ conclusion nyer bt mase ni celcom sgt menyenangkan ati, sy blh bt call out tanpa nk fikir mahal ke tak panggilan yg sy buat sbb xkesah la org tu pki line ape pon rate nyer ttp sama -15sen/mnt- hehe....

    BalasPadam
  19. Bro Dul

    Nasib baik aku tak melanggan Celcom. Kalau tak mungkin panjang ceritanya. Hmmmm tak tau nak komen, kita ni mentimun jek.

    BalasPadam
  20. Salam

    Sy pengguna setia celcom dari tahun 2002 lagi, tp x pernah tukar ke service provider lain disebabkan coverage area dia cover ke kawasan2 pedalaman. tapi pernah beberapa kali terkena dgn servis yg diberikan..ada sekali pada tahun 2006, sy asyik menerima mesej dari nombor yg x dikenali, setiap kali mesej diterima kredit saya akan dicajkan dlm RM2.00..
    Bengang betul, sy pon call Careline buat aduan bkenaan isu ni.sy arahkan dia block je mesej dari nombor spam ni..tp dia boleh jawab, kita x blh nk block encik..sy dgn marahnya kata, ''u service provider x kan x blh nk sekat benda2 macam ni??untung la u kalo asyik potong kredit pelanggan buta2 atas angin??"..
    lepas pada tu, report kat TTPM..kemudian tribunal ambil statement, at last terus x masuk dah mesej spam tersebut..mebe celcom dh kena gertak dgn TTPM kot??

    BalasPadam
  21. Mungkin apa yang abg mazidul boleh buat ialah replicate situasi yang sama tapi dibuat oleh orang lain.

    Maknanya, cari orang lain yang ada nombor Celcom. Suruh dia berlakon seperti mengalami situasi seperti Abang mazidul. Then hubungi call center.

    Then see what happens.

    BalasPadam
  22. Assalammualaikum.

    Dalam pandangan saya, apa yang abg Mazi lontarkan itu betul. Isu sekarang ni bila timbul orang ketiga yang cuba pertahankan yang salah. Mulalah jadi kes besar. Cuba bertenang. xde sape salah kalau konsep sabar dan tahu kerja masing-masing. Jika mentimun dibuang sebab hal ini, sepatutnya pihak pengurusan yang rasa malu sebab mereka tidak cuba betulkan kesalahan tetapi lari dari tanggungjawab. Itu pandangan say. Wallahu'alam

    BalasPadam
  23. SMTI

    saya pon bekerja di bhgian call centre juga..untuk pengetahuan mmg call centre tuk bhgn inbound x dibenarkan tuk buat sebarang panggilan keluar tp itu bergantung pd situasi..kalau misal kata customer mmg memerlukan bantuan dan request semula pada customer service tuk call semula mmg kite kena call semula pelanggan..tapi mcm yg diberitahu bergantung pd situasi.kalau mcm situasi abg mazi nie sy rs tidak menjadi satu mslh..lagi pon pengesahan identiti pemegang akaun juga telah diberi..melainkan mirana sendiri y malas nk melayan pelanggan sy tak tau la pulak kan...hmmmm

    BalasPadam
  24. Salam sejahtera..

    Saya ingin mengemukakan rasa kecewa dan ketidakpuasan hati saya setelah hampir 10 tahun menggunakan perkhidmatan prabayar celcom.Masalah ini baru sahaja saya alami.Saya mendaftar 3 nombor telefon bimbit atas nama saya bagi kegunaan anak lelaki,isteri dan diri saya sendiri.Saya amat berpuashati dengan perkhidmatan celcom dan sebab itulah saya terus kekal dengan Celcom walaupun banyak lagi syarikat lain yang menyediakan perkhidmatan seumpamanya yang boleh saya langgani seterusnya menamatkan perkhidmatan dengan Celcom.

    Kekecewaan dan ketidakpuasan hati saya ini berlaku apabila pada 30 Ogos 2012 saya telah me reload RM5 supaya telefon bimbit saya boleh diguna semula untuk membuat panggilan,setelah reload,ditambah dengan kredit sedia ada,jumlah kredit telah menjadi RM6.23 sen.Tapi malangnya belum sempat saya guna pada 31 Ogos 2012 kredit saya telah hilang dan bakinya tinggal 09 sen sahaja.Saya top-up RM10.00 lagi pada 2 Sept 2012 dan kehilangan RM3.00 lagi daripada kredit beberapa minit kemudian.(Kini kredit telah menjadi RM7.00 something)Saya kemudian menelefon kepada khidmat pelanggan bagi menyatakan masalah saya.Petugas berkenaan menyatakan mungkin saya ter active Packet Data dan saya memberitahu bahawa setting Packet Data (Samsung Corby II) telah lama saya diactivated.Kemudian pihak petugas careline Celcom menyatakan daripada rekod yang ada pada Celcom,saya ada menerima mesej daripada nombor 325...something,bagaimana ini boleh berlaku sedangkan dalam inbox mesej tiada pun nombor sedemikian saya terima.Kalau ada pun takkan dengan menerima mesej tiba-tiba kredit saya boleh hilang.

    Dengan menelefon Careline Celcom tadi, kredit saya telah berkurangan menjadi RM3.23 dan selepas itu saya tidak lagi menghubungi atau ber SMS dengan sesiapa.Pihak Celcom berjanji akan menyelesaikan perkara ini dan saya menerimanya walaupun telah kehilangan hampir RM10.00 kredit kepada pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab.

    Namun kelegaan saya sekali lagi bertukar menjadi kepada perasaan kecewa dan marah apabila pada tengahari 3 Sept 2012,apabila saya memeriksa kredit panggilan saya jumlahnya telah menjadi RM0.23 sen.Hilang lagi RM3.00.Harapan saya pihak CELCOM memandang serius akan hal ini kerana saya percaya bukan sahaja saya yang terlibat dengan maslah sebegini.

    Thanks.

    WAN ANUAR BIN WAN HUSSAIN

    Delete ReplyReply ForwardMovePrint Actions NextPrevious

    BalasPadam
  25. lps bce feeds nih.. terpikir gak coz sy pown 1 of the celcom customer... penah jgak mengamuk.. nk ask them ltk nme paling ats sbg customer yg bermasalah.. coz bile kite bermasalah je bru dorg akn reveal ape yg x septotnye customer thu.. tu ayt csr celcom yg attended sy dlu..
    penah skali tuh sy yg guide dorg cmne nk gne sistem dorg... coz 1 of my friends staff situ...
    ttg call back customer if x silap.. mne call centre akn ade.. utk extramiles.. tp jrg boleh buat sbb call high..call msok x henti2... akan dpt warning if buat call back time call high.. tu pengalaman sndri time sy keje csr kt TM Streamyx.. x psl2 kne marah ngan Team Leader...
    keje csr ni kdg2 mcm dialog yg di ulang tayang je.. kte thu org akan annoying dgn dialog kite.. tp tu step2 kje yg kne ptoh.. klo skip step tuh.. kne lak call tuh kne tap ngan phk atasan.. duwet elaun performance dah melayang.. setakat rm 50 x pe.. ni beratos..
    so.. sy pown x thu nk ckp mne btol mane slh.. sbb da penah rse dua2 tmpat.. sbg customer yg byr utk perkhidmatan dan jgak sbg csr yg perlu membantu customer mengikut step or langkah yg company dah ttpkan... it's complicated...

    BalasPadam
  26. Salam,
    EN. WAN ANUAR BIN WAN HUSSAIN
    Rasanya en. Wan atau anak isteri ada terlanggan secara langganan muat turun lagu, nada dering etc tidak sengaja nie. Kalau tak silap caj akan di kenakan secara mingguan. Saya pun pernah kena dulu.
    Cara nak stop, ambil no. pembekal perkhidmatan yang kita selalu terima, contoh 32300, 52110. Reply balik no tersebut dengan menaip STOP ALL atau STOP.. ..Selagi kita tak buat mcm tu, sampai bila-bila service provider ni akan suka hati ambil duit kita
    Tak pun minta tolong dengan CS Celcom di di bawah ni… harap dapat membantu..
    https://getsatisfaction.com/celcom/topics/kena_potong_rm_3_tanpa_sebab

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.