Jumaat, April 29, 2011

No Money No Honey

Semalam saya menyertai satu lagi operasi memberkas warga Nigeria dipercayai terbabit dalam kegiatan penipuan menggunakan internet.

8 mendakwa pelajar kolej swasta  ditahan di rumah berbeza di Puchong dan Kota Damansara, Selangor.

Seorang daripada suspek, 25 tahun berfungsi sebagai pemegang akaun diberkas ketika disyaki cuba mengeluarkan wang RM98,000 dari bank terkemuka. Menyedari kehadiran polis di lokasi, dia melarikan diri namun berjaya dicekup.

Izinkan saya berkongsi 2 fakta menarik berhubung suspek mendakwa menuntut dalam jurusan komunikasi dan pemasaran di institusi pengajian swasta terbabit.

Di rumahnya, pihak serbuan menjumpai dadu. Dadu biasa mempunyai titik kecil  berjumlah di antara 1 dan 6 di permukaan tetapi dadu permainan warga Nigeria terbabit, pelik. Permukaan dadu tertulis ...


'Nipples'


'Boobs'


'Body'


'Lips'

... malang kepada pemain mendapat 'toes' dan '?'.

Pada masa sama, suspek juga didapati memiliki 6 passport.

"Three are valid Nigerians passports while the other three are fake. I bought those for RM500 each and my friend sent them from Nigeria," kata suspek.

Dia mengaku mula terbabit dalam kegiatan penipuan sejak tahun 2009 dan mendakwa tiba di Malaysia 5 tahun lalu.


Lebih menarik, dia menggunakan passport Ghana untuk membuka akaun bank di Puchong tanpa institusi kewangan terbabit mengesan penipuan liciknya.


"Where did you buy the t-shirt?," soal saya.

"My friend gave it to me," balasnya ringkas.


Turut ditemui di dalam dompet suspek, kondom berperisa pisang.


... dan kondom cair!


Seperkara lagi, memberkas suspek warga Nigeria, bukan tugas enteng.


Apapun, terima kasih kepada pasukan risikan Jabatan Siasatan Jenayah Komersil  Bukit Aman diketui ASP Hazri Mohamad kerana menjalankan tugas cemerlang.

Biar baju dibasahi keringat sekalipun.

18 ulasan:

  1. Patut dibanteras habis2an awang2 itam ni.awang yg x itam pun kene banteras jugaklaa.....

    BalasPadam
  2. depa semua ni bijak bijak kan.. tapi sayang guna tok benda yang salah...

    BalasPadam
  3. ini bukan soal awam. pd pendapat sy, ini soal penguatkuasaan. robot bekerja, ikut perintah (unless breakdown). manusia bekerja, byk kona kiri kanannya.... aritu sprm gempur kastam. pasni try la gempur yg lain.. sure ada yg lekat punya hehhehe...

    BalasPadam
  4. tujuan masuk mesia nk tuntut ilmu
    tp melencong ke lain
    hidden agenda ni
    suppose pihak berkuasa atau mana2 universti atau kolej
    tapis pengambilan pelajar awang hitam ni
    macam2 benda bole jadi zmn skrg ni

    BalasPadam
  5. orang nama HAZRI ni memang bagus bro. Tahniahlah habaq kat dia. Bangga ni.

    BalasPadam
  6. Ye tanpa wang sayang melayang.
    Tanpa kuasa kawan hilang..

    BalasPadam
  7. Suker plak dgn Phrase tu..No Money No Honey...wah.daasar mata duitan pnye statement..

    BalasPadam
  8. tahniah pada pihak yg berusaha mjaga keamanan negara!!!!!!!

    BalasPadam
  9. "awang hitam" memang membawa byk masalah..Pernah terjadi didepan
    mata saya sendiri..Apabila mereka mabuk,habis gadis2 melayu&isteri org diganggu..Tapi silap sebab kawasan tersebut didiami ramai orang melayu..Dipendekan cerita,awang hitam ditangkap polis dan cedera teruk dibelasah orang-ramai..

    BalasPadam
  10. tak sempat nak tgk hari itu... terima kasih sebab letak dalam blog ... leh baca dari sini. Harap akan ada lagi serbuan sebegini.

    BalasPadam
  11. Aduhaiiii , makcik saya pun terkena jugak dengan kes penipuan internet awang hitam ni . habis duit dia semua kena tipu :(

    BalasPadam
  12. kolej2 swasta kat Malaysia ni pun suka je ambil diorang sebab dapat untung. contoh seorang masuk daftar kolej je dah RM6500. lepastu sekali masuk sampai 300 orang. tak sampai sebulan, 150 dah tak datang kolej..lepas tu datang lagi yang baru..dan berulang berkali2...

    BalasPadam
  13. Sampai kena guna kerusi tu. Tak per asalkan ada juga hasil yang berbaloi. Tahniah.

    BalasPadam
  14. Tiba-tiba, mata saya “tertangkap” ayat Kondom Perisa Pisang?

    Whatttt??

    ada eh?

    sori. Naif skit soklan.

    BalasPadam
  15. k'azie sama ngan sya
    tak tahu sama sekali pasal kondom tu ,macam macam ado yek?

    BalasPadam
  16. kene tanye Awang hitam, nnt die demokan...

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.