Jumaat, April 08, 2011

Apa Terjadi?

Rakan sekerja mendakwa saya selalu meneka secara rambang.

Tidak lebih daripada itu.

Namun mereka akur, majoriti telahan saya berhubung  fakta  berkaitan individu tidak pernah saya temui sebelum ini, 80% tepat.

Sebentar tadi secara rawak, saya menyapa gadis berusia 19 tahun di ruang chat Facebook. Saya perhatikan gambarnya. Hati kecil saya berbisik, jiwa dia sensitif dan mudah menangis jika dimarahi teman lelakinya.

Benar, kata gadis itu. 

Saya teliti pula gambar wajah teman lelakinya, naluri berkata, dia lelaki baik. Maksudnya setiap kali sebelum terbabit melakukan perbuatan bercanggah dengan tuntutan agama, perasaan bersalah terbit di jiwanya.

Saya katakan kepada gadis sama, bilangan adik-beradiknya, 4 orang.

Yeah! Tepat! Itu ujarnya. Sedangkan saya boleh meneka 2, 3, 5, 6 atau 7.

Bear in mind, I don't even know who you are, itu mesej saya taipkan.

Saya sendiri kurang faham, barangkali Allah menganugerahkan saya kelebihan tidak diduga

Sejak mencecah usia 40 tahun, gerak hati semakin kuat dan bertambah tepat. Setiap kali merenung wajah individu tidak pernah saya temui dan kenali, secara automatik otak saya mampu menggambarkan visual reaksi individu sama antaranya apabila dia marah, merajuk dan ketakutan.

Gambaran reaksi itu secara spontan saya terjemahkan ke dalam bentuk luahan kata-kata

Percaya atau tidak, sebelum ini sebilangan mereka saya temui berasa sangsi dan ketakutan apabila banyak fakta berhubung diri mereka saya  teka tepat. Walhal saya hanya  sekadar melontarkan kenyataan tergambar di fikiran secara bersahaja.

Entah.

Mungkin kerana saya telah bertemu jutaan manusia berbeza rupa dan sikap. Otak kemudian membina database dijadikan rujukan dan perbandingan setiap kali saya bertemu individu tidak pernah saya kenali.

Kekadang terasa pelik.

Amat pelik.

Mungkin kerana itu terlalu sukar untuk saya mempercayai dan menerima manusia mampu saya gelar sebagai sahabat.

17 ulasan:

  1. Syukurlah dengan kurniaan tuhan itu.
    Sahabat memang sukar zaman sekarang tetapi kawan memang mudah dan senang dicari.

    Pengalaman hidup sesuatu yang mahal dan pastinya ia tidak akan kita pelajari dari mana-mana universiti melainkan universiti kehidupan.

    BalasPadam
  2. mas pun rasa kemungkinan kerana en mazidul berjumpa entah berapa ramai manusia yang berbeza rupa dan sikap....
    jadi en mazidul dengan spontannya
    dapat membaca @ meneka seseorang tu walau pun baru jer en mazidul kenal....

    BalasPadam
  3. Macam cerita Criminal Mind ..

    Anyway, saya percaya, setiap insan itu ada kelebihan dan kelemahan masing-masing. Dan inilah kelebihan saudara Mazidul. ;)

    BalasPadam
  4. mungkin dh sampai seru utk jadi bomoh atau pawang yg hebat..hehehehhe


    gurau jek.hehhee

    BalasPadam
  5. hahahah...sama la...
    suka teka umur org..80% kebanyakan nya betol...

    BalasPadam
  6. Bro

    Memang saya akui, Bro dianugerahkan keistimewaan yang agak hebat. Mana tak nya, apa yang Bro cakap pasal aku, semua betul, padahal kita tidak pernah bertemu lagi masa tu. Kira kira 5 tahun dahulu. Hebat. Jarang orang dapat anugerah sedemikian rupa. koh koh koh!

    BalasPadam
  7. en mazidul dapat menguasai "six sense", tahniah !! macam sy dah pergi kursus pun belum dapat menguasai sepenuhnya deria ke enam.

    BalasPadam
  8. semakin ramai yang kita temui makin byk pengalaman yang boleh dikutip.. sedikit sebanyak mempengaruhi pemikiran kita.. itu pandangan saya..

    BalasPadam
  9. Wah! The 6th sense tu kalau digunakan dgn baik byk manfaatnya tu.

    Kalaulah saya dikurniakan kelebihan itu dapatlah saya jadi 'CCTV' - mudah memantau karenah anak2 & keluarga. Eh, lain kali jumpa dgn En. Mazidul saya nak 'menuntut' boleh? Nanti saya tanyakan dgn Isteri saudara yg terchenta bila blh bertemujanji ya. Pengerasnya, Sambal tumis - blh buat cicahan Murtabak Raja...

    BalasPadam
  10. Tak rugi pun kalu takda sahabat.

    Sebaiknya, berbuat baik pada semua orang termasuk musuh.
    InsyaAllah, yang bukan dinama sahabat pun akan menolong kita suatu hari nanti.

    BalasPadam
  11. Abang..itu maknanya Allah bagi keistemewaan kepada abang..

    so gunakannya dengan sebaik mungkin..

    :)

    BlogSHOP : Frollic Shoe MURAH GILER

    BalasPadam
  12. nasib baik kite tak friend kat fb en mazidul hihihi~

    BalasPadam
  13. bang lupa nak tengok saya punya perwatakan rtu.. hehe

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.