Isnin, April 25, 2011

Let Us Do It For The Children!

Kanak kanak masih terus dieksploitasi, itu kesimpulannya.

Pusat Tahfiz Amal, lokasi mereka belajar di Negeri Sembilan pernah diserbu sebelum ini. Pusat sama mempunyai cawangan di Yan, Kedah.

Saya berulang kali menulis tampalan berhubung kegiatan mereka dieksplotasi.


... tetapi keadaan masih tidak berubah. Barangkali pihak berkuasa tidak berminat membaca tulisan saya atau tidak mengetahui kewujudan blog picisan ini.

Hari ini, blogger Ondscene meluahkan tegurannya di sini.

Dia ternyata marah.

Saya juga pernah menyentuh berhubung isu keselamatan pelajar  remaja ditinggalkan ustaz mereka di stesyen minyak tanpa dipantau.

Namun teguran saya bak mencurah air ke daun keladi. Air jatuh ke tanah, daun tetap tidak basah.

Saya pasti majoriti pengikut blog ini masih ingat bagaimana usaha  bersepadu kita bersama menghubungi Majlis Bandaraya Petaling Jaya berjaya memberhentikan operasi tempat membasuh kereta menggajikan pekerja asing tanpa dokumen sah di Damansara Perdana sebelum ini.

Mari kita ulangi usaha sebegitu.

Kali ini, saya menyeru semua pembaca blog ini untuk menghubungi Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan dan lontarkan teguran anda berhubung isu ini.

Telefon pegawai mereka di talian 06-762 0642/06-762 2692/06-762 1200 atau 06-762 1201.

Beritahu pegawai bertugas untuk membaca blog ini dan blog milik Ondscene .

Catatkan respon pegawai bertugas dan kemudian muatkan kenyataan mereka di ruang komen blog ini supaya boleh kita kongsi dan nilaikan bersama.

Jika saya dan Ondscene bersuara, tiada pihak mendengar, saya percaya ribuan panggilan telefon pembaca pasti membawa kesan berbeza.

InsyaAllah.

Let us do it for the children!

19 ulasan:

  1. Pusat tahfiz itu masih berleluasa menggunakan kanak2 di mana2 sahaja. :(

    BalasPadam
  2. Mereka semuanya di bawah umur. Tanpa pengawasan, kebanyakannya remaja perempuan, di tinggalkan seorang diri, di waktu malam pula. Semua itu menaikkan darah apabila melihatnya sebagai manusia yang waras.
    Tidak kurang yang menyokong perlakuan pusat2 tahfiz yg mempergunakan remaja/kanak2 itu - alasannya utk mendidik, malah memberikan contoh bahwa Nabi Muhammad juga berniaga diwaktu kecil.
    Semua perkara dikaitkan dengan ugama, sedangkan, kes sebegini, mereka mempergunakan ugama utk kepentingan sesuatu pihak.
    Bayangkan, anak perempuan anda sendiri yg anda hantar ke pusat tahfiz utk belajar, kemudian akhirnya anda temui dia sedang menjaja kalendar, air juz atas alasan derma utk anak yatim.
    Ustaz2 ini (kalau layak dipanggil ustaz) adalah manusia hipokrit. Kita tidak tahu kemana mereka menghilangkan diri sepanjang tempoh meninggalkan remaja2 ini di sesuatu lokasi. Mengapa bukan mereka sendiri yg meminta derma itu.
    Alasannya - utk mengajar mereka berniaga, tau berdikari, pandai berniaga. Benarkah dalam korikulum pusat tahfiz, mereka diwajibkan utk menebalkan muka tanpa sebarang pengawasan atau diiringi ketika melakukan aktiviti itu?
    Sungguh malang kebanyakan dari mereka adalah remaja perempuan, yg sebenarnya dipergunakan.
    Bro, kita melalak macamana pun, tiada siapa yg peduli.
    Mereka akan peduli apabila ada anak VIP yang hantar anak ke pusat tahfiz, kita siarkan foto dalam blog , sedang kutip derma, dan apabila VIP tu dapat tau, maka tak cukup tanah mereka arahkan pihak berkuasa ambik tindakan.
    Mana pergi slogan dan macam2 janji NGO, kementerian wanita, jabatan kebajikan masyarakat yg kononnya memperjuangkan nasib dan hak kanak2/wanita?
    Jika anda pihak berwajib benar2 mahu benteras perkara begini, bukan dengan hanya tindakan pada kanak2/remaja itu. Pergi ke pusat2 tahfiz dan buat penerangan, kaunseling dan apa jua yg patut. Ada pelbagai akta, peruntukan dan undang2 yg perlu dijelaskan kepada mereka.

    Kalau pihak2 ini mahukan sangat publisiti, tak pa, kita aturkan untk buat liputan.

    Semua ini berlaku di depan mata, tak perlu sebarang laporan atau surat atau panggilan telefon jika mereka benar2 komited dgn kerja.
    Kanak2 ini boleh ditemui di mana2.

    Jangan pula nanti, apabila terkena kepada ahli keluarga sendiri, barulah tindakan drastik hendak dilakukan.
    Yang pasti, remaja2 ini adalah di bawah umur...

    BalasPadam
  3. Terbaru minggu lepas masa saya ke KL, waktu balik malam sekitar jam 9malam singgah makan kat RnR Seremban. Budak perempuan tu minta menggunakan resit yang sama Sham Ondscene ambik gambar. Bila saya dan adik menggelengkan kepala sebab malas nak cakap banyak sambil makan, budak tu kata "Astaghfirullahal Azhim, anak Yatim pun tak mau bantu"...dia berlalu...saya letak sudu dan panggil dia datang tapi dia buat tak heran je.

    Di lain waktu yang saya pernah jumpa diorang, saya pernah kata betapa awak susah payah dalam panas hujan gelap malam, pengetua awak kaya raya naik Mercedez besar ambik gambar pakai kot dan tie. Awak dipergunakan, tapi SOP diorang ialah tetap buat muka innocent dan tak tau apa-apa.

    Ya benar, saya heran kenapa susah sangat pihak berkuasa nak ambik tindakan terhadap pemilik Maahad Tahfiz tu...takut aspek politik kot?

    BalasPadam
  4. Di bandar baru bangi pon hampir setiap minggu ada saje kanak2 ini.. resit dia sama juga.. pusat tahfiz amal...

    tp kesian kan budak tu.. sy hulur jugak...

    BalasPadam
  5. Setakat ini tiada poembaca melaporkan respon pegawai Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan?

    BalasPadam
  6. Saya pernah terserempak dengan kanak² begini, tetapi bukan meminta derma tapi menjual kalendar dan juga kismis di depan Maybank Bdr Baru Sg Buloh.Saya soal siasat juga serba sedikit dan yang paling saya terperanjat,mereka tidak diberikan duit untuk berbelanja untuk makan dan minum yang berpatutan.Saya membawa mereka ke kedai makan yang berhampiran dan cukup kesian,budak² ni makan macam sudah 3 hari tidak menjamah makanan.Sewaktu saya melihat mereka makan,saya nampak ada orang yang sama lalu depan kedai dan memerhatikan kami di meja makan seperti tidak puashati.Tidak nampak seperti seorang ustaz,dengan seluar jeans koyak,pakai topi terbalik,sambil menghisap rokok.Saya perhatikan budak² itu macam ketakutan.Saya kata,"makan,jangan risau".Saya cuba memanggil lelaki tu datang ke meja,tapi dia melarikan diri.Selepas membayar makanan,budak² tu pun pergi ke tempat mereka tadi dan ada sebuah van terus mengambil mereka.Tergamam,langsung tidak sempat mengambil no plat van itu.

    BalasPadam
  7. persediaan sebelum membuat pangilan,,

    --alasan Tahfiz bukan di bawah JAINsembilan,
    alasan di bawah Jabatan Pelajaran,
    --main pasing nombor sekali ke MAinsembilan
    sambung ke Jabatan agamaa..

    mana satu ..
    pening ..
    sila guna dan cari teknik lain semasa mendail....
    ..

    BalasPadam
  8. Tak sudah2 kes ni. Mana pihak berwajib? Saya pun banyak kali jumpa diorang, kasihan sungguh!

    http://penaummi.blogspot.com/2011/04/pusat-tahfiz-amal.html

    BalasPadam
  9. Betullah bang, kita ni jadi manusia yg bertamadun zaman sekarang ni serba salah rasanya. Biarkan, kanak-kanak... Di layan kang, makin galak pulak.

    Nak salahkan siapa agaknya nih.. aduhhh

    BalasPadam
  10. Harap Ibubapa yang ada anak belajar di situ, segera serbu dan buat laporan.
    Jika keluarga sendiri merelakan , apa nak buat.

    § potong jambatan, lagi elok, undang2 rimba. Habis, lepas report tak bergerak?

    BalasPadam
  11. menggunakan agama untuk kepentingan diri

    BalasPadam
  12. dah banyak kena dulu masa kat Msia, datang minta beli barang, kalo x beli, mcm2 dia bagi ceramah, saya memang x penah kasi, kesian, pergi sekolah, tp kena minta sedekah, memang memalukan agama islam

    BalasPadam
  13. Salam Mazidul,

    Rata-rata anak-anak yatim ini terdiri daripada yang beragama Islam dan datngnya dari sekolah-sekolah agama dan seumpamanya.

    Anak-anak yatim bukan Islam juga ramai tetapi tidak pernah kelihatan mereka berkeliaran ke sana ke mari untuk mengutip derma

    Kita juga tidak mahu, imej dan tabiat peminta sedekah itu ada dalam diri anak-anak yatim ini.

    Cikgu-cikgu yang jaga mereka sanggup tak suruh anak-anak sendiri mengutip derma?

    Negara kita ni bukannya miskin sangat sampai anak anak yatim terpaksa jual produk sesebuah syarikat kerana zakat individu ada, zakat syarikat pun ada.

    BalasPadam
  14. bila anak anak ni datang kepada kita
    ada kalanya terpaksa membutakan hati menghulurkan sumbangan.

    BalasPadam
  15. Pengasas Tahfiz Amal ini adalah seorang Pengasas Ajaran Sesat dikenali sebagai Azhar Wahad.Maklumat Ajaran sesat adalah seperti berikut:
    Ajaran Azhar bin Wahab
    ajaran azhar wahab
    - PENGASAS AL MANSUR HOLDINGS SDN BHD.

    Azhar bin wahab bersekolah di sek men kebangsaan- tidak mendapat pendidikan agama secara formal.

    Pendidikan awal sekolah kebangssan Kuala Sidim, kulim, kedah. menyambung pelajaran sehingga tingkatan 3 di Sek Men. Padang Serai, Kulim, kedah. Selepas memperolehi SRP, Azhar bin Wahab berkerja mengambil upah mengait kelapa sawit di Ladang kelapa Sawit padang Buloh, Kuala Sidim.

    Berhijrah ke Kl dan berkeja sebagai pemandu kepada Pegawai eksekutif di ibu pejabat Bank Simpnanan nasional Jalan Ampang, Kl. Kemudian menjawat penjual kereta terpakai. ketika itu sudah berkenalan dengan Ustaz Hanapi, bekas orang kuat al- Arqam. Mendakwa memimiliki keupayaan mengubat dan mengurut mengikut amalan tradisional, secara bersendirian dan juga berkhidmat untuk bekas ahli al-Arqam. dari situ bermula usaha mempengaruhi bekas pengikut al- Arqam dan menubuhkan syarikatnya sendiri sehingga kini.

    Dipanggil 'Ayah' oleh pengikut, staff dan kakitangan dan 'Tok Wan' oleh anak kakitangan tanpa mengira usia mereka. Kemudian 'Tuan', 'yang Amat Mulia', 'yang berhormat Mulia' dan terakhir sekali 'Yang teramat Mulia Ayahanda raja'.

    BalasPadam
  16. bersama berjuang demi anak bangsa serta agama..
    di stesen2 minyak sekitar melaka pun sama..

    BalasPadam
  17. dulu kerap juga terjumpa anak2 ni di kawasan Tesco... anak2 ni sampai paksa2 kita beli brg yg depa jual.. bila ditanya, depa kata ustaz yg tinggalkan depa kat situ. dan ditanya lagi, dari mana? katanya Kedah... ish ish.. sudah hampir lewat malam & esoknya Isnin adalah hari bersekolah... kesian sungguh anak2 ini..

    BalasPadam
  18. ass.
    berkenaan dengan kes ini saya rasa kena usulkan kpada perdana menteri agaknya.. hari ni ada seorang budak dari mahaad yang sama di kawasan melati utama. sedang saya menunggu order di kedai makan budak ni dtg.. ckp ape2 pun x berapa nak dgr n saya cuma tanye nak kna bg RM 10 la utk derma ni. jd saya bg juga. kemudian saya lihat budak ni sedang duduk di meja yg lain. kebetula lepas saya pulang maggi goreng yg saya order xda dlm bungkusan jd saya patah semula ke kedai tu. masa saya smpai saya nmpak bdk tu tgh mkn. saya biarkan saja dan semasa die nak buat bayaran saya berdiri dekat blkg bdak tu dan tgk die keluarkan duit seringgit-ringgit ingatkan die nak byr guna 10 ringgit yg saya bg mula2 td tp saya x smpai hati jd saya byrkan jgak la duit makan bdak tu. bile saya tanye sekolah mne die kate dkt yan kedah. saya malas nak tnye lebih. simpati tp kalau pihak berwajib x ambil tindakan xda gunanye.. apa kate mazidul usulkan kpada PM...

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.