Khamis, April 28, 2011

Mahal Sungguhkah Panggilan 30 saat Celcom Careline?

Tengahari tadi, skrin telefon bimbit Nokia N8 saya rosak dan dihantar ke kedai di Digital Mall, Petaling Jaya, Selangor. Sementara telefon terbabit dikembalikan, saya membeli telefon berjenama sama, C3.

Jam 6.50 petang, ketika menyertai operasi polis bersama kru 999, secara tidak sengaja saya tertekan pin code salah sekaligus panggilan keluar dan masuk disekat. Saya memerlukan nombor PUK untuk membuka sekatan.

Tertekan, pada masa sama saya cuba menghubungi pegawai polis mengetuai operasi.

"Ada sesiapa pakai line Celcom? Saya nak call 1111, Celcom Careline," tanya saya kepada kru.

"Kami semua pakai line Maxis," jawab mereka.

Pantas saya meminjam telefon bimbit milik penerbit 999, Shahnun Hanif  Suhaimi dan menghubungi isteri, pelanggan Celcom.

"Tolong call 1111, Celcom Careline. Bagi dia orang nombor kad pengenalan dan nama emak untuk pengesahan. Kalau tak boleh bagi PUK number, minta dia orang tolong call handphone Shahnun sekejap, so I can talk to the careline operator untuk dapatkan my PUK number," pinta saya.

Panggilan isteri pada jam 7.12 malam dijawab operator, Saren.

"Kami hanya terima panggilan, tak boleh buat panggilan ke luar. Kalau nak buat panggilan ke luar kena minta permission supervisor," ujar Saren.

Sambungnya lagi ...

"Suruh your husband cari cara macam mana sekali pun untuk call Celcom Careline"

Logik akal jika saya mempunyai talian kedua, mengapa harus saya menyusahkan orang lain? Mahal sungguhkah satu panggilan singkat untuk menghubungi pelanggan setia Celcom lebih 15 tahun ini?

( Sebelum ini pelanggan Celcom difahamkan, perbualan di antara pelanggan dan operator dirakamkan untuk tujuan memperbaiki kualiti khidmat pelanggan  )

Saya kemudian meminta isteri sekali lagi menghubungi Celcom Careline dan meminta bantuan.

Jam 7.18, panggilan disambut operator, Jaja.

Pada waktu itu kami melangkah masuk ke Mc Donald Kepong untuk makan tengahari dan sebaik tiba di kaunter pesanan, saya menebalkan muka.

( Ya, makan tengahari selepas 7 malam kerana terlalu sibuk menyertai operasi polis )


"Maaf, ada sesiapa menggunakan talian Celcom? Saya nak buat panggilan ke Celcom Careline, 1111, free," soal saya kepada pekerja restoran makanan segera terbabit.

Pantas pekerja, Tg Zaharina Tg Azham menghulurkan telefon bimbitnya kepada saya.

Terima kasih puan.

Belum pun sempat mendial 1111, pada jam 7.20 malam, Shahnun menghulurkan telefon bimbitnya kepada saya.

"Celcom call," katanya.

Pantas saya menyambut panggilan.

"Encik Mazidul, ini Jaja daripada Celcom Careline," ujarnya.

Spontan saya membuat pengesahan  identiti diri dan dalam tempoh kuang 30 saat Jaja memberikan nombor PUK diperlukan.

Jaja, thank you very much biarpun saya tidak mengenali anda.

Saya percaya dalam situasi tertentu, mengikut budi bicara, operator Celcom Careline dibolehkan untuk menghubungi pelanggan terdesak.

Pelanggan selama ini menyokong busines operator telekomunikasi terawal di Malaysia. Jika saya dituntut menjelaskan bil panggilan keluar dibuat Jaja, tiada masalah. Lagipun selama ini saya kerap membuat lebihan bayaran bil.

Periksa bil talian jalur lebar saya untuk bulan Mac, hanya berbaki RM11.75 sahaja kerana lebihan bayaran RM86.25 saya jelaskan pada bulan sebelumnya.

Lihat reaksi kru terhadap operator telefon saya, Celcom.

Ya, Celcom aXed!


Celcom wajar memberikan penjelasan berhubung kes ini untuk dijadikan panduan kepada pelanggan mereka.

40 ulasan:

  1. Bro, celcom ada lagi eh kat Malaysia ni? Baru tau. Serious baru tau.

    BalasPadam
  2. Hazrey, ada eh?

    Ada bila menerima bayaran, hilang bila pelanggan tengah susah.

    Rupanya Celcom tidak ubah macam ramai kawan kita, senang datang, bila kita susah cabut.

    Awak ada kawan macam itu?

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum bro..

    Saya ada "kawan" macam tu. Nama dia "Celcom" gak. Almost hari2 sms, suruh saya balas & send to those 5 digits numbers. Rimas ada "kawan" macam nie. Hari2 mintak duit x kira kita siang malam, x kira time solat, tidur, kerja, etc.

    Dah call careline, x nak spam2 mcm nie pun still x de perubahan (especially bila baru topup).

    Budak2 under age pun dia invite ajak gi party, tengok concert, etc.

    Tu blum lagi citer pasal sms "Gambar gadis seksi", "Tilik nasib", "Pacik kat balai polis", etc.

    Saya x pernah subscribe any mobile services.

    BalasPadam
  4. hmmmm...no komen....dah lupa rupanya Celcom ada "Careline"....

    BalasPadam
  5. Mazidul...saya suka ayat itu,ramai kawan masa susah cabut lari...

    BalasPadam
  6. Masalah yg I dah pernah kena dulu. So sebagai jalan mudah, I sentiasa simpan kad asal sim dlm purse (ada PUK no).

    Saya pernah ada sejarah bergaduh mulut dengan orang2 di Careline Celcom. hahaha bukan nampak muka pun.

    Dan lagi satu nak gelak.... I guna nombor depan yang bukan Celcom, tapi sebenarnya I pengguna Celcom! hehehehe

    BalasPadam
  7. Encik Mazidul,

    Saya juga pengguna celcom lebih 15 tahun. Saya pernah menghubungi Celcom melalui 'feedback pelanggan' di laman web mereka.

    Diam tidak berbalas hingga kini.

    Bulan lepas saya menghubungi Maxis juga melalui ruangan 'feedback pelanggan' di laman web mereka.

    Dua hari kemudian saya menerima panggilan telefon dari staff Maxis menjawap persoalan saya.

    Maxis careline boleh call pelanggan Celcom...!

    Free kot!

    BalasPadam
  8. Celcom,
    dia datang dan pergi sesuka hati..
    Bila dicari dia pergi,
    bila tak diingini dia mencari..
    Bosan dengan celcom.. -_-

    BalasPadam
  9. Sy guna celcom masa tahun 2001 yang kena beli dua kad tu... satu kad utk sewa line, satu kad utk kredit.. Mahal giler caj masa tu... Mujurlah sy guna setahun je..

    Sekarang sy guna Maxis Hotlink.. Berbaloi2... Sila la beralih arah ke Maxis.. hehe...

    BalasPadam
  10. setahu saya call celcom careline yg 1111 tuh free... sbb saya selalu call kalu ada apa2 masalah tp tak tau lah kalu skrg kene byr huhu...

    tp kalu maxis nyer careline setahu saya mmg kene byr...

    BalasPadam
  11. setuju encik. maxis pun sama jer... setakat ni digi blom. sy pakai 3 line..

    BalasPadam
  12. CELCOM MEMANG TERUK. ADA PENGALAMAN. TUKAR JER BRO, MUNGKIN ADA TEL OPERATOR DI LUAR SANA MEMANG TUNGGU BRO JADI PELANGGAN MEREKA. TERUS JADI WKIL JURUCAKAP SYARIKAT.

    BalasPadam
  13. saya dah berhenti menggunakan khidmat celcom beberapa bulan yang lepas.. walaupon dh pakai lama dan ramai family dan kawan2 guna celcom, saya dh tak sanggup nak menghadapi masalah bersama celcom.. kini saya lebih bahagia dgn maxis dan DiGi.. ^^

    BalasPadam
  14. Minta maaf kalo sy salah, sy baca ulang ulang entry ni tapi sy ke yg xpaham atau sy kurang paham?..yg sy paham,pesalah dlm entry ni Saren psl dia malas nk get permission from their supervisor and minta Mr.Mazidul call blk bukan celcom sbb Jaja (yg juga staff celcom) return ur call. Jadi kwn Mr.Mazidul lbh layak tunjuk ibu jari terbalik tu pd Saren kot..dan bukan pd lmbg X tuh! Erk, slh ke comment sy? Minta maaf lagi skali!

    BalasPadam
  15. Dulu saya penah bekerja di Celcom Careline..

    Pengalaman saya,kalau customer request mcm ni,boleh je buat panggilan keluar..lagipun semua call memang direkod..Cuma kes Saren ni, samada pemalas ataupun tak tahu nak ambil hati customer..

    BalasPadam
  16. Saya baru jer bertukar menggunakan CELCOM (dalam 3 bulan). Sebelum ini saya merupakan pelanggan Maxis untuk 16thn. Saja nak tukar angin...

    Sepanjang 3 bulan menggunakan perkhidmatan CELCOM, Customer Care mereka memang mengecewakan....tak efficient langsung...banyak "Tai-Chi"

    Cost memang agak murah berbanding Maxis... sebab tu lah agaknya service diorang hampeh...nak kena bertegas dulu baru depa buat.

    BalasPadam
  17. Bro Dul

    Cuba adukan kepada Dato' Sri Shazalli Ramly, atau Dato' Sri Jamaludin Ibrahim. Tengok apa dia kata.

    BalasPadam
  18. En. Mazidul,

    saya pernah menghantar email kpd celcom careline pada 3/2/2010, untuk dapatkan feedback pasal akaun lama sy dgn celcom, sy dah jelaskan bayaran tapi nama sy still lagi disenarai hitam tetapi tiada jawaban, sy telah menghantar emel susulan pada 9/2/2010 & 18/2/2010.

    emel sy berbalas pada 19/2/2010.

    celcom suka hantar sms spam yg ntah apa2 ..

    BalasPadam
  19. tahun tahun, hari 2 perah duit pelanggan.

    tahun dpan derma anak yatim..pamer ceque besar2

    BalasPadam
  20. Salam bro,

    Gua pelanggan setia Celcom sejak tahun 2000 pun dah tamatkan line pada january 2011.

    Memang menyampah dengan perkhidmatan yang di berikan.

    Boleh baca di blog gua http://www.ikutsukaakuisa.co.cc/2011/02/selamat-jalan-celcom.html

    BalasPadam
  21. agak2nya lah kan ..
    celcom sama TM tu sama ke..?

    bila mintak bayaran..berdengung menghantar PERINGATAN...

    BalasPadam
  22. takde pengalaman dengan celcom walaupun celcom kat ground floor ni je..
    dulu pernah guna sekejap celcom prepaid tapi atas sebab2 peribadi saya terus disconnect dengan celcom..
    sekarang setia bersama maxis sebab ramai kawan guna maxis.. rugi woo kalau saya call dorang guna celcom.. baik saya guna maxis gak..

    BalasPadam
  23. Salam bro,

    PUK no boleh dapat balik senang aja..
    Saya tak berapa ingat caranya.. tapi kena bukak balik phone tu.. tgk simcard, ada no apa tah.. tapi basically kita ambik the last 6 digit reversely. Dah terkena dan berjaya recover sendiri :)

    Baik google for accurate info.. tengah bz utk googlekan ;)

    BalasPadam
  24. saya rase masalah tu dtg dr customer service tuh sendiri, operator mmg xboleh nk buat pangilan keluar sesuka hati kerana mode line customer service adelah call masuk. sebab kalau boleh buat call keluar alamat ramai lah yg call tak dapat masuk. cume ade option untuk masalah nie, dia boleh mintak supervisor dia call.. sbb customer sudah request,

    BalasPadam
  25. Setuju sangat dengan statement bro "Ada bila menerima bayaran, hilang bila pelanggan tengah susah." Kadangkala rasa tak dihargai walau lebih berbelas tahun jadi pelanggan Celcom....

    BalasPadam
  26. kat sini saya bukan2 nak sokong siapa2 tapi saya pun kerja kat call centre juga. kalau 3rd party call in, and 3rd bukan authorised person, call centre mana2 pun tak akan layan sampai mereka boleh buat pengesahan dgn onwer nye.. tapi kalau org kerja kat call centre je paham apa yg kita lalu disana.. kalau ada problem dgn orang2 besar macam abg mazi, apetah celcom, semua call centre memang support gila dgn customer dan menyalahkan operator macam budak saren tu.. tapi abg boleh tanya kat mana2 call centre la pasal benda alah ni, almost setiap hari ada briefing, ajar kita orang, jgn buat panggilan keluar utk customer, jgn bagi muka kat customer dan juga buat 'senarai customer irate dgn title 'handle with care'.. hahaha.. saya rasa sekarang abg mazi memang dah masuk senarai itu la.. hah... kalay abg tak percaya, abg cuba buat panggilan seribu kali dari hari ini.. apa yg abg akan dapat ialah... layanan VVVIIPP... :)saya kesian kan si budak saren, kita tahu fikirkan tentang kita sahaja, dia pun manusia macam kita juga.. kita ada masalah, org lain pun masalah.. maybe dia budak baru, atau dia pernah tolong org macam jaja.. tapi kena warning... kita kat luar nie tak akan tau benda ala macam tu semua.. fikir la abang.. budak saren macam kita semua juga, dia hanya cakap apa yg di ajar, tapi disebabkan dia buat apa yg diajar, dia akan diberhentikan kerja, habis dia punya sesuap nasi yg kita hancurkan kat blog ni.. hari ini kita buat, besok kita lupakan hal ni, macam abg mazi juga, tapi untuk budak macam saren.. hmmmmm.. lagipun budak saren bukan biadap atau cakap lucah.. abg mazi fikir la abg.. kalau abg put urself into the operator shoe, abg feel macam mana.. katakan, tiba2 ada org call abg mazi dan kata, hi.. saya dari celcom, isteri anda panggil kita utk dapatkan puk code.. dan abg terkejut dan kata..aikkss, bila masa pulak, isteri saya call, dan lalu menyalahkan celcom, kerana buat panggilan buta tanpa membuat pengesahan dari authorise person, dan abg mazi jugak boleh tanya balik soalan kepada celcom.. macam mana u all tahu, isteri i yang call, ada webcam ke, cam suara ke atau dia bagi fax surat pendaftaran perkhawainan.. and lalu menyaman celcom mengatakan abg kehilangan ketenteraman kerana panggilan buta ini... oleh kerana, pekara2 macam ni boleh dan pernah berlaku, banyak call centre macam celcom tak membenarkan operator buat panggilan keluar.. abg mazi faham.. terima kasih abg... dari operator call centre yg berpengalaman.. tq

    BalasPadam
  27. Mirana,kalau saya minta awak call Careline on behalf of me pun, boleh ke?

    Kecuali jika awak tahu no IC saya dan nama ibu saya.

    Ini bukan masalah VIP atau tidak, kalau saya VIP, sudah pasti saya tidak diperlakukan sebegitu.

    Saya telah mendapatkan penjelasan Celcom, so read the next entry, tidak perlu merepek.

    BalasPadam
  28. Begitulah biasanya syarikat besar jika menjadi terlalu besar, tambah plak sekarang Celcom semakin banyak Spam lagi. ini ada gak cerita Celcom Customer service

    http://warghh.blogspot.com/2009/02/celcom-customer-service-sangat-kurang.html

    promoter
    http://berita-harian-online.com/celcom-promoter-tipu/

    BalasPadam
  29. Celcom sememangnya tidak pandai hargai pelanggan..kadang2 nyesal guna talian celcom nih..saya dr thn 1998 lagi guna celcom no yg sama tak penah pun dapat layanan vip..lambat bayar line kena bar..cadang2nya nak sgt tukar ke perkhidmatan lain..bagi saya costumer servis celcom takde pekdah lansung baik takpayah ada..ada pun tak guna.

    BalasPadam
  30. ish ish x patut tul budak2 careline ni.. x patut buat customer celcom sume marah.. TP, nak wat macam mana kan.... hai lah careliner, korang memang di gajikan untuk menerima cacian dan makian pelanggan.. korang memang digajikan untuk menjadi benteng antara celcom dan pelanggan mereka... saya faham anda careliner semua outsource je.. kerja kontrak n bila2 masa je boleh diberhentikan.. cuti x menentu, waktu kerja x menentu, gaji yg x menentu, bonus tahunan yg mmg tentu xde... nasib korang lah careliner semua... tp diharapkan semua careliner celcom dapat bagi perkhidmatan yang baik kepada pelanggan2 celcom yg sangat baik...

    BalasPadam
  31. pendek kata, bagi training dulu. bukan pakat ambil je

    BalasPadam
  32. celcom, digi dan maxis dan lain2 sama je.... pengguna mereka kata guna line ni bagus yang tu tak bagus......apa pun bergantung kepada keadaan kita sendiri. Mereka punyai alasan untuk menolak atau menerima alasan kita. Setahu saya line 1111 celcom tu memang percuma. Untuk sesesaikan masaalah ini elok guna 4 talian, macam saya..Celcom, Maxis, Digi dan U mobile dan pada pandangan saya semuanya 2X5 sahaja dimana bagi setiap operator punyai kelebihannya yang tersendiri...fikirkan lah.

    BalasPadam
  33. tak suka celcom careline... jawapan lain2 mcm tak de training je. celcom bil pun selalu ada hidden cost, bila tanya depa tak leh jawap.

    BalasPadam
  34. To Rozek Kacak..budak2 call centre tu bkn diambik buta2 taw,training sbulan lbih..


    klu mengikut prosedur,utk request yg mlibatkn hal akaun nombor cm kod PUK ni,mmg owner number sndri kna call celcom careline dgn no hp celcom yg len (x kisah sapa ownernya)..nk call pkai no maxis @ digi pn bleh tp ada caj la... so x dpt nk salahkn si saren tu jgk sbb dia mmg follow procedur...

    cara terbaik utk dptkn PUK kod tnpa call celcom careline adlh mggunakn online customer service celcom..kt dlm akaun kita tu leh dpt kod PUK..tp kna sign up dlu~

    BalasPadam
  35. entry menarik..
    saya nak cari, call 1111 tu free ek?
    huhu..
    ok dh tahu..hehe
    tertarik dgn..

    "Tengahari tadi, skrin telefon bimbit Nokia N8 saya rosak dan dihantar ke kedai di Digital Mall, Petaling Jaya, Selangor. Sementara telefon terbabit dikembalikan, saya membeli telefon berjenama sama, C3."

    klu empat kali c3 saya rosaK,nak kene beli BB lah pulak sementara tggu dibaiki..haha..

    BalasPadam
  36. Salam bro...aku punya pun kena puk blok juga.dari hri selasa smpai hari jumaat aku telefon celcom 1111 tpi line mnjang aje busy.cuba guna *118# lgi mcm hmpeh.aku dah bngang ni

    BalasPadam
  37. as salam..sy pun ada megalami mslh yg sama dgn celcom

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.