Khamis, November 14, 2013

SABAH BUKAN SULAWESI BAH! (BERSIHKAN NAMA NEGERI DI BAWAH BAYU) UPDATED


Semalam saya menulis entri mengenai pengawal keselamatan HARAM, menggunakan nama samaran, Alim Jafar dan kononnya berasal dari SABAH.  Pump gun dipegangnya bertulis 'S-PRO' dan sumber saya memaklumkan, milik syarikat kawalan keselamatan Securi-Pro. 

Berikut status laman web Securi-Pro.





Klik di sini.

Alim dilaporkan pernah ditugaskan menjaga stor Telekom di SS6, Kelana Jaya, Selangor.


Sumber menyokong usaha saya, mendedahkan identiti sebenar Alim Jafar. 

Nama : La Mbege
Tarikh lahir : 31 Disember 1987
No KTP (Indonesia) : 74.0322.3112887/0006
Alamat : Desa Lalemba, Kabupaten Muna, Provinsi Sulawesi Tenggara, Indonesia.


Saya berasa simpati dengan penduduk Sabah kerana nama negeri kelahiran mereka sering disalahgunakan oleh warga asing.

Difahamkan terdapat kampung warga Buton dari Sulawesi di Sandakan. Jika pembaca dari Negeri Di Bawah Bayu mempunyai gambar dan maklumat, sila emelkan ke mazidulakmal@yahoo.com atau WhatsApp 019 390 2899. Saya amat menghargai kerjasama itu.

Sabah bukan Sulawesi bah!

12 ulasan:

  1. Tuan Mazidul , Setelah begitu ramai PATI yang didedahkan identiti nya ??? saya sebagai warganegara ...amat kecewa ...dengan sikap kerajaan Malaysia ....macam tukul dengan pahat ?? satu lagi saya nak tanya tuan !! Mereka tuu ... beragama apa ? ....BATAK / ISLAM.

    BalasPadam
  2. sedih sebenarnya...all these are reactive action selepas ada yg terbunuh. sebelum ini blog dan majalah 3 juga org awam dll pernah siarkan/maklumkan berkaitan PATI atau warga asing sebagai pengawal keselamatan, namun tiada pihak tampil membuat tindakan. setelah ada mangsa baru semua saluran digerakkan.

    bagaimana pula dengan amah? ada anak2 majikan cedera, mati, cacat dsbnya baru kita nak bertindak? 1st majikan jangan menyokong yang amah haram. amah halal habis kontrak konon nak balik, sblm hantar balik lari. jadilah pelarian. repot polis, tiada tindakan. siap boleh kata passport boleh hantar kedutaan, mgkn mereka akan cari di kedutaan. erghh
    hantar taska, setakat ini alhamdulillah...tapi isu taska mendera pula...alamak!
    tawakal sahaja tanpa usaha kita takkan berjaya

    BalasPadam
  3. Menteri Keselamatan Dalam Negeri tengah buat apa eh? Kira untung? Habis peruntukkan untuk rakyat seperti bantuan kesihatan, BRIM, biasiswa pelajaran anak anal mereka ni ambik. Siapa Menteri Keselamatan dalam negeri?

    BalasPadam
  4. Ada pihak tertentu cuba menjadikan sabah sebagai satu kilang pengeluaran PATI untuk tujuan tertentu. Bagaimana pun jgn harap lah, sebab selepas mereka mendapat IC di sabah...Destinasi mereka seterusnya adalah Kuala Lumpur..

    Dikuala Lumpur...mereka dengan senang dapat Rumah DBKL...Boleh mendapat duit sebanyak rm10,000.oo sebulan dngan cara, mereka mencari Cina Kaya dan menjadikan Share Holder secara Nominal..Maklum lah bumiputera dari sabah lah katakan.

    BalasPadam
  5. Mohon saudara Mazidul membuat siasatan ke atas Pasaraya Giant dimana Pengawal Keselamatan Nepalnya dibekalkan dengan baju batik. Ini sah melanggar akta Kawalan Keselamatan. Tertera diatas kad kuasa pengawal Nepal tersebut daripada syarikat X-Scan Sekurity. Mohon siasat.

    BalasPadam
  6. Ni la jadinya kalau banyak sangat kompeni keselamatan yang dimiliki dato tu, tan sri ni..depa ni semua kebai, tak boleh nak usik. Zahed, Najeb, Muhiden takkan hangpa tak cukup hebat nak betoikan semua ni?

    BalasPadam
  7. Jika difikir secara teliti,renungkan setiap langkah,maka setiap tanggapan akan terurai..bagamaiman PATI yang dikatakan punyai IC palsu boleh membuat akaun bank..sedangkan sekuriti mykad dan sistem dari bank sendiri sangat teliti dalam memeriksa kesahihan mykad yg digunakan..maka kesimpulannya,mykad yg digunakan adalah sahih,yakni dikeluarkan ketika projek IC..tetapi terdapat sebahagian maklumat yg digukanan,seperti alamat dan sbg nya adalah palsu..bgmn jika 10k-100k projek IC hendak dilancarkan jika semua maklumat di dalam myKad termasuk alamat adalah benar..maka selepas kes AMBANK berlaku, KDN dan JPN mengatakan tiada maklumat IC tersebut di dalam rangkaian,semestinya hanya pihak JPN sahaja tahu yg IC yg digunakan adlh IC projek, tetapi disebkan kes yg berlaku (AMBANK) agak kritikal,pihak tertentu terpaksa bermain tarik tali dengan mengatakan IC tersebut adalah palsu,ini kerana jika dikatakan IC tersebut sahih ,penduduk asal (seperti dalam IC) akan musykil dengan kenyataan tersebut kerana alamat tersebut sememangnya tidak wujud..jika tidak masakan lambakan syarikat sekuriti memberi Lesen senjata api kepada PATI tersebut, itu terbukti IC yg digunakan adalah sahih..dan nama syrkt sekuriti tersebut dihidekan dari media elektronik dan cetak agar penipuan tidak terbongkar..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sy sokong ulasan di atas, sy ni orang Sabah dan setahu sy projek ic bermula semasa mahathir memerintah. Nak seimbangkan jumlah penduduk islam dengan bukan islam (bukan islam ramai ketika itu, era PBS memerintah Sabah) maka projek ic dijalankan, keutamaan akan diberi kepada pendatang yang beragama islam, asal islam boleh dapat ic. Boleh mengundi BN nanti. Semasa saya sekolah rendah hingga menengah saya ramai kawan sekolah yg mempunyai masalah surat beranak dan ic kerana ibubapa mereka tidak mendaftar kelahiran mereka, bagaimana hendak urus anak sedangkan ibubapa mereka sendiri tiada ic? Akhirnya yang saya tahu rakan sy dan keluarganya dah dapat ic. Bila saya tanya, rakan akan jawab seperti ulasan sy di atas, nanti mesti undi BN. Allahuakbar, sy tidak pertikaikan pendatang yg berhijrah, menetap dan beranak pinak di sini mendapat ic, tetapi sy kurang setuju bila ada yg baru dua tiga tahun tinggal di Sabah dan mendapat ic sehingga mendapat keistimewaan bumiputera Sabah. Kalau berusaha tak apa, tapi yg tak bestnya salah guna ic, samun, bunuh orang, edar dadah, jadi pengawal haram. Pengotor lagi tu, di tempat saya mereka jadikan divider jalan sebagai pasar mini, menjual ikan dan sayur sepanjang jalan WTH!
      P/s: sy teringat rakan sy tidak memiliki ic sehingga umur 22 tahun (masalah ic kerana ibubapa dia juga tiada ic) pernah mengajak saya keluar makan dengan staff JPN kerana dia tidak berani keluar seorang diri dgn staff yg dia baru kenal tu (bila saya tanya kenapa sanggup keluar, dia jawab sebab dia uruskan ic saya jadi sy tak boleh tolak) huhu, halalkan makan saya yg awk bayar ya (jika staff lelaki muda JPN terbaca dan terasa) misti awk tensen time tu sebab sy ikut sekali.

      Padam
  8. Salam Sdr Mazidul, Web Securi-Pro 'Web Maintenance' konon... Facebook ada...hahaha
    https://www.facebook.com/securipro?ref=profile

    BalasPadam
  9. d sabah..PATI filipin, indon (from sulawesi n timor) & pakistan berlambak...paling ketara d cni pati pakistan (dunno there come legal or illegal) mmpunyai prrmis perniagaan like kedai mkn kedai runcit kedai perabot kedai letrik n some of them jd ceti pmberi pinjam wang kpd pnjaja d tamu2 or psr mlm..
    penjaja tempatan or peniaga psr mlm bersaing dgn pati...
    en.mazidul come to kk. .go to pekan menggatal n inanam..d ctu en mazidul akn nmpk kebajiran warga asing ni...melebihi dr org tmptn..
    en.mazidul bole mnta data kos prblnjaan yg tanggung ole kerajaan setahun di pej pesukan petugas khas...bg mmbiayai mkn minum tmpt tgl pngangkutan PATI yg dpt d tahan...knp kerajaan x brsiap sedia dg lbi kukuh agar PATI dpt d kurangkn..dn kos dptd kurang kn jgk..
    sy prna ada maid..mmg maid sy semua org sulawessi..mereka ni becerita mereka ada byk famili d

    cni yg ada ic..ada rmh ada tanah...sdgkn org tmptn pn ssh utk dpt tanah..
    mslh pati yg pling bsr lg ialah..mereka mndpt sumber pdptn yg tidak bercukai..tp mnikmati kemudahan drp wang hasil cukai pnduduk tmptn..
    pemandu pngangkutan awam bas2 mini terutama nya kbykn adalah pati
    adakah org kita sndiri yg x kisah dgn mslh ini..sbb blm terkena dgn btg hidung sndiri atau pati x mnyusahkn mereka jd tiada mslh yg timbul
    atau apa shj yg bole d bt sekiranya piha brkuasa sndiri pnx bole ambil tindkn
    jd pling mudah kami terpaksa la berjaga2 sndiri...sblm trjadi prkara buruk

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.