Selasa, Mac 05, 2013

AMARAN DIPANDANG REMEH


Presiden Filipina telah memberikan amaran keras kepada kumpulan pengganas namun setakat ini tidak dihiraukan.


Sumber saya di Lahad Datu, Sabah, melaporkan 15 mayat pengganas ditemui sehingga petang tadi berikutan kawasan dibom luas.

Keadaan di bandar Lahad Datu dilaporkan sunyi.

8 ulasan:

  1. Agak sedih bila memikirkan berlaku pertempuran antara Islam (pasukan keselamatan Malaysia) dengan Islam (tentera Sulu). Yg paling beruntung dari peristiwa ini pastilah kerajaan Filipina yg masih dgn polisi menindas penduduk Islam di Mindanao dan Sulu. Lepas ini kerajaan Filipina mempunyai alasan yg cukup baik utk mempergiat gerakan menindas penduduk Islam di selatan negara itu...

    BalasPadam
  2. 'haven't commited any crime??'..celah mana tu?

    BalasPadam
  3. Saya ada terdengar (atau terbaca sebenarnya)khabar Sultan Kiram akan di ektradisi ke Malaysia.

    Ini linknya dengan izin Tuan Mazidul.
    http://pengundisetiasungairapat.blogspot.com/2013/03/kerajaan-filipina-janji-akan-ektradisi.html

    Jika khabaran ini benar harap-harap Kerajaan Malaysia fikir panjang-panjang. Biarlah beliau di tahan dan di bicarakan di Filipina menurut undang-undang Filipina. Kita hantar peguam/diplomat pemerhati sudahlah. Terkeluar sahaja Sultan ini dari Filipina Aquino akan tersenyum. Selaaaaaaaaamat aku. Tumpuan kaum Tausug akan teralih kat Malaysia.

    Banyak masalah jika beliau di bawa ke sini terutamanya jika berlaku tindak-balas untuk membalas dendam oleh pengikutnya samada dari luar atau dalam. Maklumlah hidung saya pun pesek juga seperti hidung mereka juga. Kalau saya pakai semutar muka saya tidak ada beza dengan muka mereka... Susah nak beza antara saya dan mereka ni.

    Paling takut kot-kot kita jadi seperti Pakistan misalnya. Tenguk bas parking tepi Mahkamah pun risau. Manalah tau kot-kot ada bom... Tak pun nak ke pasar beli pucuk rebung pun kena tenguk kiri-kanan. Silap-silap dalam bakul ayam pun ada bom jangka.

    Keadaan akan bertambah buruk jika beliau di dapati bersalah dan di hukum. Tak taulah bagaimana. Bayangkan jika seseorang yang kita anggap Sultan dan payung pelindung negara di hukum. Sudah tentu kita berkira-kira untuk membalas dendam.

    Maka jika benar berita ini, harap pihak kerajaan terutamanya Kamar Peguam Negara fikir lah panjang-panjang. Lagi pun sejak kebelakangan ni performance Kamar Peguam negara tak berapa molek lah nampaknya. Banyak yang terlepas sebab kesalahan uhuk uhukubatukbatuk ehemmmm teknikal.

    BalasPadam
  4. another arab spring maybe..Islam sama Islam berperang..yg dalamannya pula di Malaysia, pun Islam sama Islam bergaduh menuding jari sapa yang bersalah..mission almost complete bak kata CIA

    BalasPadam
  5. Jay Arr tak perlulah anggap pengganas Sulu ni berjuang untuk Islam. Mereka ni memang ganas dan buktinya anggota keselamatan yang terkorban telah disiksa biarpun dah mati.

    Rundingan yang dianjurkan sebelum ini tidak dilayan oleh puak ganas ni..Memang patut pun dilanyak dan dihapuskan.

    BalasPadam
  6. Jay Arr tak perlulah anggap pengganas Sulu ni berjuang untuk Islam. Mereka ni memang ganas dan buktinya anggota keselamatan yang terkorban telah disiksa biarpun dah mati.

    Rundingan yang dianjurkan sebelum ini tidak dilayan oleh puak ganas ni..Memang patut pun dilanyak dan dihapuskan.

    BalasPadam
  7. Jay Arr tak perlulah anggap pengganas Sulu ni berjuang untuk Islam. Mereka ni memang ganas dan buktinya anggota keselamatan yang terkorban telah disiksa biarpun dah mati.

    Rundingan yang dianjurkan sebelum ini tidak dilayan oleh puak ganas ni..Memang patut pun dilanyak dan dihapuskan.

    BalasPadam
  8. Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh Saudara Seislamku Brahim Nyior.. 'kegilaan pada darah' dah merebak pulak da kat dalam hati2 kite skrg ni.. Ya Allah, ampuni sifat zalim kami Ya Allah.. Saudaraku, maaf saye ingin memberi pendapat dan saya pun tidaklah celik agama spt ramai di luar sana dan juga tidaklah se'islam' spt yg islam telah syariatkan kerana kita semua manusia, jadi, ingat mengingati itu perlu..

    Rasulullah s.a.w pernah didatangi oleh seseorang dan meminta supaya diwasiatkan sesuatu oleh baginda lalu baginda bersabda: 'janganlah engkau marah'
    Lalu ditanya lagi dan baginda menjawab: 'janganlah engkau marah'
    Lalu ditanya lagi sekali dengan air muka yang telah berubah masam sedikit dan baginda menjawab dgn senyum: 'janganlah engkau marah'

    Di sini jelas menunjukkan bahwa sifat amarah adalah ssuatu yg sgt tidak baik utk hati dan dan syaitan pernah berkata sifat marah adalah pintu masuk mereka ke dalam hati manusia. Kawal sifat marah dlm apa keadaan skalipun insyaallah kita diredhai Allah.

    Swaktu perang badar sedang berlansung, Saidina Ali k.w.j melibas musuh2 agama dengan begitu sengit. Tiba kepada seorang Yahudi, Saidina Ali k.w.j telah melempar pedang Yahudi tersbut dan terus menghayun pedangnya utk memutuskan kepala Yahudi itu, tidak semena2 pedang Saidina Ali berhenti tepat2 di leher Yahudi itu kerana didapati beliau telah diludah,jadi Saidina Ali terus ke tempat lain utk membunuh yg lain dahulu. Yahudi itu kehairanan lalu bertanya kpd Saidina Ali dan beliau menjawab: 'aku membunuh kerana Allah, stelah kau ludah aku tadi, timbul perasaan marah dalam hatiku lalu aku meninggalkan mu kerana hatiku bukan krana Allah'
    Yahudi yg kagum dgn akhlak beliau terus masuk Islam.

    Lihat saudaraku..dalam keadaan sbegitu genting masih mampu mengawal amarah yg timbul di hati dan digoda nafsu serta syaitan jika islam betul diterapkan dalam diri.

    Fikir2kan.. Amin

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.