Khamis, Oktober 28, 2010

Tumpang Helikopter?

Ahad ini, saya akan berangkat ke Padang, Indonesia menaiki pesawat pada jam 7.50 pagi. 

Setakat ini BERNAMA melaporkan lebih 300 terkorban akibat gempa bumi dan tsunami melanda pada 25 Oktober lalu manakala 500 lagi dilaporkan masih hilang.

Perancangannya, dari Padang, Sumatera saya bakal menyertai pasukan Mercy, menaiki bot selama 12 jam sebelum dijangka tiba di Kepulauan Mentawai, Sumatra Barat. 


Jika berjaya tiba di lokasi tragedi, saya percaya tiada pemandangan indah bakal dirakamkan jurukamera warga Indonesia, Glenn Joshua Tangkah. Saya pernah bertugas bersama Glenn sewaktu membongkar kes penjualan bayi di Kampung  Beting, Jakarta, 7 bulan lalu.

"Pasukan ke dua mungkin akan pergi ke Mentawai pada hari Ahad. Kita sewa bot sebab bahaya untuk tidur di dalam bangunan, takut gempa bumi terjadi lagi," ujar pegawai saya hubungi.

2 petugas Mercy dilaporkan tiba di Padang pagi semalam.

"Ada doktor akan balik awal, pada 8 November," ujar pegawai sama.

Biar saya kongsikan sedikit kerunsingan bersama pembaca. Waktu liputan saya terhad, saya harus pulang ke Malaysia pada 6 Oktober. Maksudnya, saya tidak akan berpeluang pulang bersama bot sama kerana kakitangan Mercy selebihnya dilaporkan akan berada di Mentawai selama 2 minggu.

"Kita cuba tumpang helikopter atau kapal tentera laut Indonesia," ujar Glenn sewaktu dihubungi melalui telefon semalam.

Itu alternatif saya.

"I hope it would work," balas saya kepada Glenn.

Kali ini saya membawa misi liputan 7 hari Majalah 3, M3.

Wartawan M3, Nurul Fariha On akan berangkat ke Jawa Tengah, membuat liputan berhubung kesan letupan Gunung Merapi, 26 Oktober lalu kepada masyarakat tempatan.

Rintihan, kesedihan, tangisan dan kematian, saya akur, itu bakal kami saksi dan rakamkan.


Sesungguhnya bencana melanda tidak mengenal usia, bangsa dan agama mangsa.

Apapun, semua itu tugas saya, melaporkan kejadian sebenar berhubung hitam putih kehidupan manusia. Saya akan melupakan kepenatan dan tekanan buat seketika.

Pembaca hanya perlu duduk selesa di sofa dan menonton hasilnya, InsyaAllah.

Doakan perjalanan ini diberkati Allah dan saya selamat pergi dan kembali dengan bingkisan bakal dikongsi.

Nota

Beliau berpengalaman dalam bidang penyiaran, antara senior amat saya hormati di TV3.

"Bila dah siap, bagi tahu," pesan saya kepadanya.

"Ok, Dul," balasnya.

Itu kenyataan ringkas Mazlin Nordin atau lebih dikenali sebagai Chik Inn di pejabat. Majoriti peminat program TV3 pasti mengenali wajah beliau.

"Chik Inn lain, assignment di London dan Jerman. Saya, paling jauh di Cheras, Port Klang," usik saya.

Beliau hanya ketawa mendengar usikan sebegitu.

Ya! Mazlin telah menunaikan janji beliau untuk menjadi blogger. Saya yakin pelawat blog ini akan memperolehi pelbagai ilmu bakal dikongsi insan bernama Mazlin Nordin.

Chik Inn, happy writing!

7 ulasan:

  1. emm.. kt indon ek.. alright..tunggu citer selanjutnyer..

    BalasPadam
  2. Mentawai Island, Indonesia...
    Tempat berlakunya Tsunami..

    One of the most fascinating and thrilling island called Mentawai Island, Indonesia is the favorite destination of the people who love the adventurous sport, surfing. The perfect waves, warm water and the incredible atmosphere make this place the paradise of surfers. People from all over the world do not mind to coming to the other side of the Atlantic.
    Located almost 150km west of Sumatra in the Indian Ocean, Mentawai Island, Indonesia situated on the border of a continental shelf, which is surrounded by the coral reefs. Deep-water flows up onto these coral reefs that protect the continental shelf. Siberut, Sipura, North Pagai (Pagai Utara) and South Pagai (Pagai Selatan) are the four main islands, which make up the chain of Mentawai Island, Indonesia and these islands are surrounded by many smaller islands. Siberut Island (4030 km²) is the largest island among these four Mentawai Islands. The position of these islands makes them an outstanding location for surfing. The residents of the islands are called the Mentawai.The Mentawai Island, Indonesia contain one of the most enthralling and best-preserved indigenous cultures of the world, but, due to the unrestricted tidal wave of Indonesia’s modernization this culture is dangerously close to being extinguished.

    BalasPadam
  3. Salam bro. Mesti penat. Rasa mercy dah pergi kot. Get a good coverage of the tsunami.

    BalasPadam
  4. kesian...debu merata-rata,mayat bergelimpangan.syukurlah kita dimalaysia sentiasa dilindungi ALLAH SWT.

    BalasPadam
  5. oooohhhh...nak ke sana destinasinya...ok jumpa sabtu nnti...

    BalasPadam
  6. Misi bahaya,siap tumpang TNI-AL lagi...harap2 tiada sebarang provokasi berlaku...

    BalasPadam
  7. Bukan niat nak provoke,tapi hairan juga ya, mana dia orang2 yang nak sapu & ganyang malaysia...dah tenggelam dalam abu ke???

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.