Jumaat, Disember 04, 2009

Fatine Gentar

Model, Kartika Sari Dewi Shukarno, 32 tahun, masih belum disebat akibat meminum arak, kini timbul satu lagi kes lebih kontroversi, saya jangka bakal memancing perhatian pertubuhan bukan kerajaan tempatan dan dunia.

Jurusolek pondan, Fatine atau nama sebenarnya Mohammed Fazdil Min Bahari, 36 tahun, dilaporkan gentar pulang ke Malaysia setelah berkahwin dengan warga Britain, Ian Young, 30 tahun, Mei lalu, mengikut British Civil Partnership Ceremony.

Baca kisah terperinci Fatine di sini.

Fatine kini terpaksa pulang ke Malaysia untuk memperbaharui visanya andai dia berhasrat terus tinggal bersama ‘suaminya’ di luar negara. Jika pulang, risiko pertama, dia khuatir terpaksa berhadapan persepsi negatif masyarakat terhadap dirinya didakwa menghina agama, bangsa Melayu dan negara berikutan perkahwinan sesama jantina. Risiko kedua, Ketua Pengarah Jabatan Imigresen, Datuk Abdul Rahman Othman berkata, jabatannya mungkin akan mengambil tindakan ke atas Fatine kerana tinggal lebih masa di Britain.

Ramai mula bersuara mempersoalkan haknya sebagai individu dalam memilih corak kehidupan diidamkan. Saya yakin, suara terbabit akan bertambah lantang dalam jangka waktu terdekat.

“All we want is to be married, happy and living together,” kata Ian.

Barangkali Ian tidak tahu, Islam tidak membenarkan perkahwinan sesama lelaki.

Kata Fatine, dia berasa kecewa kerana ramai tidak faham, dia berhijrah ke Britain kerana ingin bersama lelaki dicintainya.

Apapun, hemat saya, Jabatan Imigresen mungkin mendakwa Fatine mengikut Akta Imigresen 1957/1963, denda boleh dijelaskan manakala pandangan buruk masyarakat lama-kelamaan akan berkubur.

Persoalannya, Fatine sebagai penganut agama Islam, apa pula tindakan Jabatan Agama Islam? Menarik untuk kita tunggu dan lihat.

37 ulasan:

  1. Assalamualaikum Bro..dia ni masih ada mak bapak kat Malaysia ke???kesian mak bapa dia ye....Tugas kita sesama muslim ni doakan lah dia ni insaf..

    BalasPadam
  2. Salam Bro Mazidul.

    Tak silap saya, ni kali kedua Bro Mazidul sentuh isu pondan bernama Fatine ni.

    Saya tak taulah dari sudut lain, tapi sah-sah dia menyalahi hukum agama.

    Dulu, semasa belajar, ada juga spesis Fatine di kolej saya.

    Ramai member yang jenis kaki 'belasah' amik kesempatan ringan-ringan dengan dia. Suruh urut, cium, malah ada yang dapat servis aircond lagi!

    Tahun dua, dia kantoi.

    Spesis Fatin ni makin ramai Bro. Peh ni mana-mana pondan yang nak kawin, akan terpikir untuk ke UK.

    BalasPadam
  3. Ngo nak jaga Kartika bagus la, jaga makan, jaga semua. Sebelum minum NGO pernah nasihat jangan minum ker?

    Fatine, Malaysia Tolak Britain Tolak kewarganaan, Fatine nak tinggal di mana.

    Demi cinta. Malaysia perlu lupuskan kerakyatan, bila warga itu sendiri tak suka Malaysia buat apa layan? Dunia luas (kerana dia tak fikir ada keluarga masa bercinta). Berani buat kena berani tanggung.

    BalasPadam
  4. assalamualaikum

    mencari kebahgiaan dgn jalan yang tidak betul, patut pun dia gentar.

    BalasPadam
  5. Tp pondan ni kdg2 cantiknya kalah wanita betul, kulit mulus, memang kalau tak diberitahu kdg2 kita tak tahu pun dia tu sebenarnya lelaki

    agaknya kalau dia tak tukar identiti, mesti dia dah jd lelali yang macho/handsome

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang mcm tu sbb mereka terpaksa ambil hormon. Kita yg wanita pun boleh jadi begitu kalau beli hormon tpi sbb kita wanita semulajadi jadi secara bawah sedar kita fikir kita tak perlu. Tapi skrg ramai dah wanita ambil. Pondan kalau tak ambil tu kulit kasar mcm kulit dia la. Jangan mimpi nak halus mcm kulit wanita.

      Padam
  6. Wow... seksinya baju kahwin dia. Almaklumlah "ibarat budak baru dapat kaki".... mungkin sama pepatahnya "ibarat Fatine yang baru dapat buah dada..."

    Buatla apa kau suka Fatine... kalau dunia boleh lepas... akhirat tak tentu lagi. Tapi zaman skang ni semua pun bayar cash.

    Hakikatnya, ini bukan isu Lelaki kahwin lelaki sahaja. Kalau si Fatine Khunsa sekalipun, apa agama dia sekarang? Sebab setahu saya... Islam mana boleh kahwin dengan bukan Islam sekiranya si bukan Islam tak memeluk Islam dulu kan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. org mcm ni mmg org yg dia sendiri keliru tapi dia tak kata dia keliru. Sudahlah jadi pondan, mgkn dah ubah alat kelamin....boleh pula kepala otak dia fikir nak kawin...kawin dengan sama jantina lagi. Alang2 menyeluk pekasam biar sampai ke lengan....kan senang tak payah kawin. Dah mcm2 hukum Allah diredah...boleh pulak nak kawin elok2. Kawin pula cara bukan Islam. Ada juga sekelumit nak rasa kesucian gitu...

      Padam
  7. Tak kira sesiapa yang minat LARI (atau suaka Politik di Luar)dari Malaysia, Chipong, ali mamak Balasugam atau sesiapa sahaja. Mana boleh bila susah/tua baru nak balik ke Malaysia.Usah pedulikan mereka.
    Orang Asli masih ramai yang belum daftar lahir, yang minat tinggal di Malaysia. Selesaikan yang ini dulu.

    BalasPadam
  8. Salam BRO MAZ..

    dalam kes ni, macam sudah terlewat untuk membetulkan dari akar umbi atau menuding punca dia jadi begitu..

    sudah jauh langkah dan sudah jauh jalan yang dia lalui..

    Hukuman wajar... itu wajib. Bersalah mesti dihukum. Itu adilkan? dan itulah undang-undang itu diwujudkan pun.... kan?

    BalasPadam
  9. Bro,
    Menyentuh isu PATI ke negara ini, tidak akan selesai hanya bersandarkan undang-undang dan penguatkuasaan sahaja.
    Nilai tambah yang perlu ada ialah :
    Mentaliti masyarakat umum perlu diperbetulkan bahawa tugas menjaga keselamatan negara bukan hanya terletak pada undang-undang dan penguat kuasaan sahaja, masyarakat umum seharusnya berperanan dengan lebih pro-aktif melaporkan 'apa-apa sahaja yang tidak kena' pada setiap masa perkara-perkara yang melibatkan keselamatan negara.

    BalasPadam
  10. Apalah agaknya reaksi keluarga si Fazli ni.

    BalasPadam
  11. Baru tadi saya membaca mStar Online berkenaan perkara ni, di mana MP Zulkifli Nordin berkata Faizal/Fatine patut dibantu bukan dikutuk/dihukum. Menurutnya, Faizal/Fatine adalah seorang khunsa. Tapi apa yang saya baca mengenai Faizal/Fatine ini adalah, beliau bukannya khunsa, tapi seorang lelaki yang mempunyai naluri wanita yang sangat kuat (mungkin sebab lebih hormon estrogen secara natural?? - dan kemudiannya beliau mengambil hormon lagi untuk menambahkan "kewanitaan"nya).

    Jadi pada MP Zulkifli Nordin, saya bersetuju, Faizal/Fatine perlu dibantu tapi haruslah dipastikan dahulu dari segi perubatan samada dia ni khunsa atau tidak. Kemudian barulah boleh pastikan apa bentuk bantuan yang boleh diberi.

    Status khunsa dan lelaki bersifat kewanitaan adalah amat berbeza dari segi hukum dan tatacara. Banyak perkara perlu ditangani dalam soal Faizal/Fatine ini. Dari soal imigresen hinggalah ke soal akidah. Sangat sensitif.

    Apa-apa pun, saya harap Faizal/Fatine kembali ke Malaysia bersama pasangannya itu, jumpa keluarga, lakukan sesuatu untuk selesaikan masalahnya yang sangat besar dan kronik ini.

    Bukannya menidakkan haknya sebagai seorang manusia yang mahu hidup bahagia, tapi undang-undang dan akidah mengatasi kemahuannya itu.

    BalasPadam
  12. Ye. sama-sama kita nantikan kisah yang akan dijangka sensasi ini.

    BalasPadam
  13. Sekarang ini jika si fatien ni tak mahu pulang ke Malaysia kerana takut di ambil tindakan, dia akan dianggap sebagai pendatang haram. Dia dah tiada pilihan.

    BalasPadam
  14. Salam mazidul,
    Kok ye pun demi cinta tak kan sampai sanggup gadai agama dan iman.

    Harapnya dia tidaklah murtad, mudah2an suatu ketika akan datang kesedaran dan dia kembali ke landasan yang benar.

    Bab ni pihak2 yang berwajib ada peranan. Kenalah semak mana2 yang patut. Bantulah mana2 yang terdaya.

    BalasPadam
  15. Gentar??? Mesti dah cuak kerana memikirkan hukuman yang bakal dikenakan apabila pulang ke tanah air nanti...harap pihak berkuasa sama ada Jabatan Imigresen atau Jabatan Agama Islam tidak mengamalkan sikap "double standard" dalam melaksanakan hukuman...

    BalasPadam
  16. aiseh... lawo tul laki jd pompuan... ape nk jadik la or islam skang ni... hurrmm

    BalasPadam
  17. Hermmm...rasa2 Jbtn Agama sempat ker dakwa...hehehehhe...

    BalasPadam
  18. tak sabar utk tgk tindakan dari jabatan agama.. dan isu ini bakal jadi sgt kecoh.. hak asasi manusia anyone? huhu..

    BalasPadam
  19. percaye x bro?
    nanti ade la suara2 sumbang dari ahli2 politik yg bercakap pasal human rights and so on and so forth...

    mari kita tunggu dan lihat sambil makan popcorn....

    BalasPadam
  20. Apakah mungkin kita dapat menganggap perkahwinan itu bagaikan persahabatan antara dua orang kaum Adam, melupakan perkahwinan yang memang tidak sah di segi agama Islam.

    Bagaimana pula dosa mereka siapa mahu tanggung?.

    Apa itu Nahi Mungkar yang saya sering tulis semakin sifar di masyarakat globalisasi kini.

    Tolonglah! semakin hari semakin kalut dunia ini jika kita makin mengetepi adat serta agama!.

    BalasPadam
  21. he...23x

    kuman di seberang ternampak... gajah depan mate haram xnampak...

    knpe nk hukum mereka yang nmpk kerisauan.... sedangakn ade yang berani tayang kesalahan mereka di depan mata...

    kaburkah atau sekdar nk cari publisiti dari isu yang panas... fikir2kan...

    he...23x

    www.broframestone.com

    BalasPadam
  22. akan ada pihak yang memperjuangkan haknya.. alahai....

    BalasPadam
  23. Saya terbaca, Jabatan Agama tidak akan mengambil tindakan kerana 'perkahwinan' dilangsungkan di luar negara.

    Saya mungkin tersilap.

    BalasPadam
  24. sebenar nye bukan Fatine je yg berkahwin dgn kaum sejenis nie
    kat luar sana tu ramai lagi orang Malaysia yg jadi mcm tu..

    masa acu ke zurich beberapa tahun lepas,acu ada kenal sorang mamat nie.dia dari kelantan.mamat nie pun berkahwin dengan kaum sejenis juga rakyat sana...dan masa tu dalam proses nak dapat kan kerakyatan sana..

    nau'zubillah...

    BalasPadam
  25. MP nak bantu??

    Ramai lagi warga Malaysia yang menetap di sini, yang kurang upaya perlu bantuan, Fatin banyak wang boleh upah pakar jika dia mahu. Membazir masa insan yang jauh nak dibantu. Utamakan yang dekat.

    BalasPadam
  26. Bro

    Chun siut....

    Aku pun boleh 'tertipu'

    Tapi cuba tengok dia punya halkum...besar kan?

    Ha ha ha

    Kita tengok apa kata mereka yang berkuasa dalam bidang ni...orang macam kita ni mampu tegur dalam hati je lah

    Kita buat kerja kita...

    BalasPadam
  27. humm maybe we should legalize same sex marriage in malaysia. (: so that these minority group can be happily married. and wont be afraid. hehe. kurang sikit penyakit penyakit bila dorang nih ada fixed partner kan. haha.

    apa salahnya? immoral? byk lagi yang immoral kan? hehe.

    jgn hentam saya, saya memang ignorant. haha.

    hellioz; yeah, isu human rights di sini. HAHA.

    :P

    BalasPadam
  28. assalammualaikum

    dosa memang akan menyebabkan kita sentiasa resah...

    semoga Allah menunjukkan beliau jalan yang lurus

    BalasPadam
  29. byk isu yg perlu di ambil kira disini
    isu 1: fatine beragama islam. jadi haram bg dia berkahwin org yg bukan islam.
    isu2: sudah la berkahwin ngan org yg bukan islam,sama jenis plak tu.
    isu3: benarkah dia khunsa? walaupun khunsa dia ttp x boleh berkahwin.

    ini isu yg mampu sy pandang, sy pun bukannya pandai dalam ilmu agama tp sekurang2 nya, masih tahu mana halal haram.

    dan semestinya akan ada pihak yg menyokong fatine ini nanti.

    jadi berdoalah kita agar di bukakan hati dia utk insaf.

    BalasPadam
  30. ....apakah yg patut dilakukan menghukum mamat ni atau mebimbing supaya ianya kembali kepangkal jalan.

    ....kalau nak menghukum adakah pejabat agama sudah bersedia kali ini utk menepis atau menangkis dan juga mempertahankan hukuman itu..kalau tak ianya akan jadi seperti kes yg sebelum ini tergantung begitu sahaja....

    ....kalau nak membimbing siapa pula yang sudi melakukannya.Kesihan ibu bapa mamat ni begini akhirnya balasan yg diterima dari anak yg dibesarkannya.

    BalasPadam
  31. Saya terbaca, Jabatan Agama tidak akan mengambil tindakan kerana 'perkahwinan' dilangsungkan di luar negara.
    Saya mungkin tersilap.

    Tidak ada silapnya en mazidul kerana itulah yang tersurat serta tersirat..Kuasa perundangan yg terbesar (perlembagaan) telah menyatakan secara jelas didalam jadual kedua senarai negeri bahawa kuasa pentadbiran agama hanyalah bersifat personal law dan bidang kuasanya terbatas dgn lengkungan geografi pula..

    Pahit yg telah sekian lama ditelan..

    BalasPadam
  32. Salam. Ikut undang2 Islam negara kita pun, mmg kita tak boleh ambil tindakan kat dia, sbb 'perkahwinan' tu dilakukan di luar negara, luar lingkungan kuasa undang2 Islam kita.

    Fatine ni, kalau dia sampai ke KLIA, dia balik sebagai Fadzil, berpakaian lelaki, Jab. Agama tak boleh tahan dia pun. Cuma Imigresen je boleh tahan sbb kesalahan Visa tu. Lain la kalau dia tiba di KLIA dia berpakaian wanita, baru Jab. Agama boleh tahan dia.

    Pelik. Takut dgn undang2 manusia (imigresen) padahal undang2 Allah, yang bila2 boleh berlaku, langsung dia tak kisah.

    Dia ni bukan khunsa, dia mmg lelaki, yg kononnya dilahirkan dgn naluri wanita. Rasanya kalau nk ambil tindakan, patut ke atas keluarga, sbb dibiarkan dia jadi sampai mcm ni. Didiklah secara Islam, yang dibiarkan sampai teruk kenapa la.. Nauzubillah.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.