Ahad, September 13, 2009

Pua Kumbu

“Mazidul, apa you dah beli tak apalah. I bought something else for you. But now I am on duty. Nanti I tinggalkan barang kat reception hotel you duduk,” ujar Affendi Hamden pada jam 10 malam semalam.

Affendi, Pengurus Pembangunan Perniagaan dan Pemasaran Penview Inn Hotel, lokasinya di Lot 3411, Blok D, Jalan Tun Razak, Kuching, Sarawak.

Hari sebelumnya kami mencari kain alas meja Pua Kumbu di bazar Ramadhan dan deretan kedai di Pasar Satok.

“Table runner ini harga asal RM250, lepas diskaun RM200. Kecil sikit ni RM70,” kata jurujual, gadis Bidayuh.

Menurutnya, Pua Kumbu di pasarkan di kedai ternama itu, hasil tenunan tangan, justeru harganya jauh lebih mahal berbanding Pua Kumbu dihasilkan mesin. Hakikatnya, tidak ramai pelanggan mampu membezakan kualiti di antara keduanya. Pelanggan seperti saya hanya bersandarkan maklumat disumbatkan ke telinga. Melalui pengamatan, tiada sebarang tanda pengesahan menunjukkan kualiti sebenar kain terbabit samada ‘hand made’ atau buatan mesin.

“Tak apa. Nanti esok I carikan di tempat lain,” bisik Affendi kepada saya.

Saya bersetuju.

Bungkusan kiriman Affendi saya ambil dari kaunter Hotel Dormani pada jam 4.30 pagi tadi, sejurus selepas sahur. Di dalamnya, 4 kain Pua Kumbu berlainan warna berserta kemeja-T.

Saya tidak pernah berkisah, samada kain dihadiahkan rakan itu, handmade atau buatan mesin. Mahal atau murah, kain terbabit hanya akan digunakan sebagai lapik meja makan, tidak lebih daripada itu.

Tetapi saya tahu pemberian itu lahirnya dari hati ikhlas.

16 ulasan:

  1. slmt berbuka puasa bro..
    saya dah mlayari blog anda bkenaan ulasan2 pua kumbu dan sbagainya..
    tlalu hebat utk dbincangkan ulasan2 itu tetapi amat tajam kesan nya umpama sembilu mhiris kalbu..slogan org iban bbunyi......AGIK IDUP AGIK NGELABAN....nway,tshirt tue ckp dbdn x?kalo xckp,buat phiasaan dinding je lh...pua kumbu tue utk org rumah u drpd org rumah i..slm tuk suma...keep in touch..mun datang lagik ke sitok, tunggah jak kamek..salam

    BalasPadam
  2. yup, pemberian yang ikhlas tentu memberikan makna yang besar dalam hidup kita kan? btw, pua kumbu is a very nice craft! like it.

    BalasPadam
  3. 1st time dengar pua kumbu ni. Hehe. Maybe tak biasa di gunakan di semenanjung perkataan @ nama macam ni kot. Apepun, pemberian yang ikhlas adalah lebih murni dari harga sesuatu barang kan..

    BalasPadam
  4. zaman sekarang ni nak bezakan yang 'hand mate' dengan buatan mesin susah... hampir 100% dua-dua perfect..

    BalasPadam
  5. cik Mazidul,

    raya kali nih berseri2 laa meja di rumah tu ye? :)

    buat gantung kat dinding pun ok..

    BalasPadam
  6. teringat masa abiey bertugas di sarawak dulu... ada lah juga beli barangan dari sarawak buat perhiasan rumah seperti pua kumbu, parang ilang, perabut kayu jati.. dan banyak lagi, nasib bini bukan dari sarawak...( masa bertugas dulu dah berumahtangga.. kalau tak ... tak tau nak cakaplah..

    BalasPadam
  7. Nenek saya di antara org lama yg membuat pua kumbu secara 'hand-made'...memang suatu kerja yang rumit... Tetapi sayang...sekarang beliau terlantar sakit akibat strok...kemahiran nya tidak diwarisi oleh ahli keluarga yg lain...maklumlah, orang muda bukannya minat untuk menenun pua kumbu ini...

    Pendek cerita, saya satu ketika dulu biasa melihat proses pembikinan pua kumbu nie...kat rumah panjang saya ada lagi koleksi yg nenek hasilkan... rasanya ia akan menjadi khazanah yg tinggi nilainya...

    BalasPadam
  8. pua antara cendrahati yg sangat berharga ya d bawa dri Sarawak... tak kisah le mesin made or hand made.. :)

    BalasPadam
  9. PUA..kum..

    macam macam nama, asal dari mana, alkisah nama tu..


    hadiah ikhlas memang mahal sentimental,
    mesti penuh RAk Almari ka rumah Sdr..Mazdul

    BalasPadam
  10. Salam Sdr. Mazidul?

    Hotel Doramani ke Hotel Dormani?
    Teringat pengalaman menginap di Hotel Dormani.. suami menolak kereta kancil sampai berpeluh2 dan sakit dada sewaktu dalam pejalanan hendak bersolat di masjid seberang jalan tu... Bila di tanya kpd pemandu kereta tu, apa masalahnya sehingga begitu berat kereta tersebut untuk ditolak.. selamba di jawab 'sik ada minyak!' huh! Entahkan orang entahkan ..... (sebab kereta kancil tidaklah begitu berat utk ditolak bila 'free gear' dan hand brake diturunkan!)

    BalasPadam
  11. hehehe saya pun suka pua kumbu ni....
    kalau g sabah mesti beli..suka bg hadiah kat kengkawan..tapi saya bli yng murah je kat pasar dia....

    BalasPadam
  12. kalo kat sabah murah siket. tatau yg hand made atau mesin.tapi corak nampak mcm serupa jek :)

    kalo beli kat kedai 'souvenir' di shoping complex harga akan berganda walaupun material yg sama.tapi kalo beli kat gaya street atau paso filipin bole tawar sampai lebam hehe.. :p

    sekadar berkongsi info ^_^

    BalasPadam
  13. pua kumbu... kalau sudah semahal itu.. adui! sayanglah pula kot kena kuah terpaksa berlapik plastiklah nampaknya.

    ramai orang buat hias kat dinding sahaja... apatah lagi kenangan pemberian orang pasti menjadi menjadi khazanah yg tinggi nilainya...

    BalasPadam
  14. wow! itu pua kumbu, kalau time gawai...sah2 jadi background stage kat rumah panjang kadang2. huhuhu :')

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.