Jumaat, September 18, 2009

Jangan!

JANGAN guna lorong kecemasan.

Berulangkali pihak berkuasa mengingatkan orang ramai. Namun sebilangan pemandu ternyata terus berdegil. Mereka golongan mementingkan diri sendiri, kononnya mahu cepat sampai kedestinasi. Lorong kecemasan hanya untuk kegunaan kenderaan rosak atau terbabit dalam kemalangan.

Tegur pemandu kenderaan kita naiki sekiranya dia mengamalkan sikap buruk itu samada ayah, ibu, suami, isteri, rakan atau saudara mara. Sekiranya kita sendiri memandu, usah praktikkan perbuatan sama.

Jika ditahan polis, dendanya RM300.

Itu membazir.

17 ulasan:

  1. wah wah. selamat bersahur en Mazidur

    BalasPadam
  2. salam..

    cik Mazidul..situasi begini kerap saya lihat di sepanjang lebuhraya di kawasan seremban.. lain2 tempat blum lagi ada mcm gini..

    kenapa ek? org2 sebelah sana tak sabar sampai ke destinasi ek? (sekadar bertanya ye.. bukan tuduhan.. :))

    *P/S: raya tahun nih balik mana cik Mazidul?

    BalasPadam
  3. Masalah pemandu kereta yang sering mengambil jalan pintas di lorong kecemasan ini bukan hanya membahayakan diri sendiri malahan sering penunggang motosikal menjadi mangsa lantaran sukar meramal tindakan golongan yang mementingkan diri sendiri ini.

    Perlu diingat selain lorong kecemasan untuk kegunaan kenderaan rosak atau terbabit kemalangan, ianya juga sering terdapat serpihan benda-benda tajam seperti paku, skrew yang boleh mengakibatkan tayar kereta anda bocor. Kebocoran secara tidak diduga ini sering akan membuat anda kehilangan kawalan & membahayakan pengguna jalan raya yang lain.

    Bersabarlah ketika memandu & jadilah seorang pemandu yang berhemah. Mengejar masa ketika memandu sering mengakibatkan anda terlibat dengan memalangan yang boleh membuat anda sesal sepanjang hayat malahan boleh mengundang maut.

    BalasPadam
  4. Salam kat semua
    Memang geram kalau tengok orang lain memotong ikut emergency lane..orang lain pun nak cepat jugak..tapi kekadang rasa geram tu bertukar 'happy' bila tengok orang tadi kena tahan ngan polis..huhuhuh..tak baik kan..tapi they deserved that...

    BalasPadam
  5. Saya nak lepas geram sikit.

    Perangai orang kiasu macam tu la. Macam la dia sorang aje nak cepat. Pemandu macam ni la yang selalu menyebabkan kemalangan terjadi. Pada saya, kalau mereka ni kena denda RM300 tak boleh diskaun sebab Ops Sikap, padan muka! Berani buat berani tanggung. Patutnya denda tu dinaikkan lagi jadi RM1000 ke and no discount. Baru tau langit tu tinggi ke rendah.

    BalasPadam
  6. Dude, wa memang angit dengan org2 yg potong Q ikut emergency lane ni. Mmg org yg pentingkan diri sendiri sahaja. Dah lah membahayakan org lain lepas tu bila depa cilok masuk lorong yg betul buat "bottleneck" - terus buat traffic jam!

    Denda depa ni tak guna, wa rasa pihak pengurusan lebuhraya buat bunting sepanjang highway - buat slogan maki hamun aje org2 mcm ni :(

    Wassalam
    ManB

    ps... Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin.

    BalasPadam
  7. murahnye rm300 teu jika di bndingkan dengan kesalahan menyusahkan ramai org he...23x

    better saman yang perlu direct bayar time tue jugak.. kate nk cepat2..so byr pun cepat2 la kan

    www.broframestone.com

    BalasPadam
  8. Salam Bro Mazidul.
    bengang gak ngan kete kete yang tak ikut undang2 tak pikir ker kalau masuk lorong kecemasan akan membawa banyak masalah kesian kat penunggang motosikal kerana terpaksa mengelak daripada kenderaan yang menyemak kat laluan kecemasan tapi ada gak penunggang motorsikal yang agak kurang hajar.


    psss/ semua orang memang tak sabar nak sampai ke destinasi sahaja

    BalasPadam
  9. Jangan hanya fikirkan hendak cepat sampai je. Orang lain pun nak cepat sampai jugak. Sama-samalah kita bersabar. InsyaALLAH.. sampai juga kita ke destinasi.

    BalasPadam
  10. Mereka patut lebih bertanggungjawab dan prihatin. kalau mentaliti mereka tinggi mereka tidak akan lakukan sedemikian.

    BalasPadam
  11. Mungkin kena ajar mereka bahawa ini bukan lorong kecemasan tetapi "lorong kenderaan rosak...berhati-hati jangan salah guna.Denda RM300.NAK KENA CUBALAH."Bila sebut kecemasan maksud macam nak buang air...cemas,nak balik rumah cepat sebab ister nak bersalin...cemas dan macam-macam lagi lah.

    BalasPadam
  12. perangai dan sikap begini berlaku di semua lokasi seluruh negeri, terutama musim perayaan, orang potong, kita potong dari dua buah menjadi berpuluh-puluh..kita ikut belakang..

    pelik,,

    BalasPadam
  13. Ni la golongan yang sering tidak bertimbang rasa tanpa memikirkan perasaan dan nyawa orang lain...jenis yang tidak sabar dan tidak berhemah...bila dah kena saman mula merayu-rayu...

    Boleh ke kita golongkan jenis2 orang macam tu mempunyai '3rd class mentality'?

    BalasPadam
  14. Yang ambik gambar tu bukan ke tgh potong queue jugak ? ;)

    BalasPadam
  15. Syed, tak. Saya jalan kaki dan berdiri di tepi jalan. Tak salah kut. Jangan berburuk sangka, tak elok.

    BalasPadam
  16. Cinta Wook adalah cinta kudus lagi unik. Jika kita mahu katakan cinta Wook cinta sejati... boleh dipertikaikan seyogia sebelum ini Wook didakwa pernah mendirikan rumah tangga dengan 22 orang lelaki lain.

    Jika kita congak melalui usia Wook 106 tahun. Rumah tangganya purata hanya boleh bertahan sekitar 5 tahun. Itulah uniknya cinta Wook.

    Mat Noor 38 tahun, lebih mengambil kesempatan dengan cinta kudus Wook; kita harap akan insaf dari ketagihannya & memikirkan akan melindungi Wook. Pun amat cantik jika cinta kedua insan ini akan kekal ke akhir hanyat. Mat Noor janganlah sampai menjadi Harapkan Pagar, Pagar Makan Padi. Berilah satu kenangan yang manis buat Wook di hujung usianya.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.