Sabtu, Februari 05, 2011

Apa Lagi Ya?

Perhatikan gambar di bawah.


... dan juga gambar berikut


Barangkali sebab itu kita tidak berasa hairan jika ...

1. Sebilangan pemandu kenderaan melanggar lampu isyarat merah di jalan raya.
2. Membuang sampah di tempat terpacak papan tanda 'Dilarang membuang sampah'.
3. Memecut lebih 120 km.jam di lebuhraya terpampang papan tanda bertulis 'Had Laju 80 km/jam'.

Apa lagi ya contoh kedegilan sebilangan anggota masyarakat kita, selain itu?

13 ulasan:

  1. BRO,
    yang tersenarai itu adalah yang sudah menjadi lumrah, dan biasa di mata kita.
    Sehingga kita rasa tidak bersalah pula utk berbuat sama..

    sama juga saya selalu nampak, perokok buang puntung rokok kat tingkap kereta (takkan nak simpan dlm keta lak, kan?)
    nyaris terkena penunggang motorsikal...

    malah lihat masih banyak tempat rekreasi/jogging, sampah ditinggal tanpa rasa bersalah.!

    BalasPadam
  2. jangan merokok...itu paling penting!

    BalasPadam
  3. Buku teks pengajian islam tingkatan 3 seluruhnya tulisan jawi. Mcm mana murid nak faham hukum2 dlm islam dgn mudah. Sekolah hari ini gagal memberi pengajian islam. Salah ke tulis roman. Islam ke tulis jawi? Tlg la ikut peredaran zaman.

    BalasPadam
  4. saya rasa kadang2 'rules are made to be broken'.. no offense...

    tp isu perokok yg x prihatin mmg lumrahnya memberi masalah kepada non/passive/social smoker... merokok x kira tempat... tempat ber-aircond especially... really annoying.. pastu buang puntung merata-rata.. saya ada jugak kenal beberapa orang smokert yg saya kira sgt2 bagus... kalu diaorg nak merokok, diaorg cuba cari tmpt yg agak privacy/terpencil.. i'm really appreciate that effort...

    BalasPadam
  5. membuang sampah di tempat yang dilarang membuang sampah.

    BalasPadam
  6. jalan sehala pon maen hentam jalan buat2 xtau.. buang sampah dari kereta dengan muka x bersalah...

    BalasPadam
  7. Nak bagi alasan dulu sebelum tambah;

    1. Masa saya lalu tadi lampu masih kuning le, bang...

    2. Tong sampah jauh sangat, tak larat nak pegi...

    3. Betul ke 120 ni? Jangan2 kamera encik ni rosak kot? Saya bawak slow je tadi...

    Tambahan contoh kedegilan:

    Memandu dengan kelajuan 'makan angin kat Gurney Drive' di lorong tengah lebuhraya 3 lorong.

    BalasPadam
  8. bab sampah dan bab merokok memang paling susah nak diubah di kalangan masyarakat kita. Kalau sampah, suka2 hati buang merata tempat. Kalau merokok, dah sediakan ashtray pun masih nak jentik abuk rokok bawah meja

    BalasPadam
  9. Biasanya..apa yang kita larang tu orang akan buat...yang kita suruh tak nak buat...seperti kata sapa ya, Buat yang disruh , tinggal yang dilarang....saya banyak pengalaman tentang ni sebab..ramai ...anak didik yang tak ikut..apa yang kita suruh..

    BalasPadam
  10. Bro, yang lain, di lebuhraya, penyakit potong que ikut lorong kecemasan, bertolak daripada KT pukul 7.30 sampai ke KL pkl 4, jem bukan sebab hati panas, tapi yang menyakitkan hati jenis hobi potong que

    kadang kala cara saya, saya akan ketepi sedikit (kalau duk di line paling kiri), jadi yang potong que ikut kiri tak boleh nak memotong.

    tak rasa malu ke potong que?

    BalasPadam
  11. vandalism...bila nak berhenti dari menjahanamkan harta benda awam ni..telefon awam tinggal pondok ajer..tandas awam kotor/rosak tak boleh guna...parking sesuka hati walaupun di zon tunda...

    BalasPadam
  12. gamba last tu maksud nye bukan mandi sekali.. kalau en. mazidul ada anak.. adakah akan dibiarkan mandi berseorangan.. kadang2 xperlu terlampau bendul untuk ikut peraturan.. ibu bapa tu cuma menjaga anak.. bukan melanggar peraturan.. betul kan?

    BalasPadam
  13. mlsh ny rasa saling hormat-menghormati kta sudah makin lupus....cba fikir balik kalo kta saling hormat-menghormati wujud ka mslh2 ni smua.... so mula dri hari ne blajar la hormat pada org n btolak ansur dgn org lain bkn ke tu adat resam kita... ibu bpa kna mula dlu ,jgn mnyalah kn pihak lain..

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.