Sabtu, September 12, 2009

Kek Lapis Opah

Petang semalam saya singgah di Di Wannie Cake, No 345, Lorong Satok 9, Jalan Satok, Kuching bertemu Ketua Pegawai Eksekutifnya, Zoraidah, 50 tahun. Opah bercucu dua itu mula membuat kek lapis sejak 1986 dan menjadi tenaga pengajar membuat kek selama 5 tahun.

Marble Cheese Cake, Roll Mengkuang, Pua Kumbu dan Strawberry Choc antara kek lapis dipasarkan di premis mula beroperasi sejak 3 tahun lalu itu.

“Ramai orang jual kek lapis guna majerin sebab itu boleh jual RM10. Kami di sini guna pure butter, RM45 satu tin, mahal. Tak bolehlah jual dengan harga itu,” ujar menantunya Halil.

Justeru kek bersaiz sama dijual pada harga RM25.

Di Wannie Cake memiliki pengesahan sijil Halal dikeluarkan Jabatan Agama Islam Sarawak sejak awal tahun ini.

Saya sempat merasa beberapa jenis sampel kek sewaktu meninjau ke bahagian dapur.

“Ini kali pertama saya melihat kek lapis dibuat. Tak sangka pula prosesnya rumit,” ujar saya kepada beberapa pekerja wanita bertugas.

Selain menghasilkan kek lapis berkualiti dan enak, semua pekerja premis terbabit ramah tamah biarpun bekerja dalam keadaan agak panas. Mereka tidak teragak-agak menerangkan kepada saya beberapa peringkat pembikinan kek amat dikenali di Bumi Kenyalang itu.

Sekiranya anda ke Kuching dan ingin membuat tempahan kek lapis, sila hubungi Zoraidah di talian 013 8100 646.

23 ulasan:

  1. Walaupun dah kembali semula duduk di Sarawak, saya pun belum berpeluang melihat secara dekat bagaimana kek lapis dibuat. Tetapi yang nyata kek lapis yang dibuat menggunakan butter, walaupun mahal, rasanya lebih enak. Selamat datang ke Kuching.

    BalasPadam
  2. Zoraidah 013 8100 646
    Di Wannie Cake, No 345, Lorong Satok 9, Jalan Satok, Kuching

    nampaknya kena simpan,
    dulu hanya sempat berkunjung ke pasar basar Satok ..
    tengok jual ikan dan ubatan.

    P/: baju oren oo..

    walaupun panas tapi masih putih kulit yer..

    BalasPadam
  3. Pasaran semenanjung Malaysia mempunyai komuniti yg besar utk kek lapis laku dijual kat sana xD

    BalasPadam
  4. nyum...nyumm...saya pun dah order kek batik...minggu depan dapat...yeahhhhhh...

    SALAM LEBARAN WARGA BLOGGER BLOG MAZIDUL..

    BalasPadam
  5. salam abg maz sila kupas website ini http://my-steam.blogspot.com dimana ramai gambar wanita telah salah guna dan dipergunakan tanpa pengetahuan mereka..ini akan membawa kesan dan imej buruk pada wanita lain...

    sumber dari comment blog saya bertajuk 7 kalimah bernama mustika...harap abang dapat bantu dalam hal ini terima kasih..

    BalasPadam
  6. Memang enak kek lapis Sarawak...baru-baru ni kakak saya yang bertugas sebagai guru di Sarawak membawa kek lapis Sarawak...memang kecur air liur merasanya... :)

    BalasPadam
  7. patut ler murah rm seploh hengget jer.rupanyer guna marjerin.tak sedapp!

    kalau nak yg berkualiti kena ler huluQ lebih sket..betul tak??

    apapun mesti en mazidul borong sakan nih :)

    mai sebijik ! :D

    BalasPadam
  8. salam bang dol.....hai macam terliur je tuh....saya kat sini pun terliur....poskan utk saya yang ada kat sweden ni boleh.. tu puasa ke tak puasa....saya zikri kenalan semasa di pahang dan shah alam....tak ingat kot...."anak orang kaya" jam kilat besar.....salam ramadhan...moga Allah permudahkan urusan bang dol...

    BalasPadam
  9. wow, my favorite...syok nyer en mazidul boleh makan kek lapis free...hehehe

    BalasPadam
  10. Huh.. memang sedap kek lapis. belum rasa, tengok gambar pun dah terliur. Kena pula waktu tengah hari (pukul 1- 3 petang) bulan puasa ni, huh... mengalir air liur tengok gambar kek Bro ni. :)

    BalasPadam
  11. Mungkin lepas ni Bro boleh masukkan cara-cara membuat Kek lapis kat dalam blog Bro ni. Ala-ala chef pulak.. ( hehe.. gurau jer, Bulan puasa tak baik marah) :)

    BalasPadam
  12. Kalau berkesempatan berayalah di Sarawak. Uniknya beraya disini org Sarawak memakai baju melayu hingga raya ke-7 malah sepanjang bulan Syawal. Untuk raya pertama dan ke-2 seperti di Semenanjung lauk pauk spt kari, rendang, kelupis dll dihidangkan. Seterusnya bermacam2 kek lapis Sarawak dihidangkan sepanjang raya. Open House dibuat hingga ke tengah malam dan terbuka kepada sesiapa sahaja. Kemeriahan ditambah lagi apabila kaum2 lain ( Sarawak terdiri dari lebih 40 kaum )turut bertandang atau 'berjarah' dlm bhs swak ke rumah org2 Islam dan adat ini telah lama dipraktikkan. Semangat 1 Malaysia telah berkurun2 lamanya diamalkan di sini.

    BalasPadam
  13. selamat berpose..dah nak raya..selamat hari raya..maaf zahir dan batin...0-0 ye Encik Dol.

    BalasPadam
  14. x prnh rasa kek lapis tu, ada gak dgr2 dri mulut org lain... dema suka bubuh rempah ratus dlm kek tu... apa rasanya ye...

    tapi kalau ikan terubuk pekasam, yg tu mmg x boleh nak lwn

    BalasPadam
  15. salam...aisy abang mazidul datang satok sik madah sama kamek...kamek diam matang jaya ja bah...hehe orang perak cuba jaya speaking sarawak

    nak promote kek lapes ni...antara kek lapes yang sedap ialah 'kek lapes india'..yakni kek yg dilapeskan bersama coklat cadburry...saya ada beli satu untuk raya kali ini...nanti jemputlah ke rumah abang mazidul...kampung kita berjiran sahaja...slim river mari...:D

    BalasPadam
  16. Kek lapis, ikan terubok masin Sarawak, tikar, Pua Kumbu, bakul, baju batik Sarawak juga cantik & jangan lupa Gambir Sarawak.

    Sebut Gambir Sarawak semua senyum!. Isk!. Sebenarnya khasiat Gambir Sarawak banyak sebagai contoh sakit gigi, ulser menurunkan tekanan darah, penawar bisa gigitan ular, sebagai krim untuk menyembuh kesan kebakaran pada kulit, sakit tekak, buang angin dalam badan, melegakan otot tegang, melebarkan pembuluh darah, sawan... dan bukan ingat yang itu sahaja.

    Seronoknya dapat pergi Sarawak.

    BalasPadam
  17. Idan...

    "Kek lapis, ikan terubok masin Sarawak, tikar, Pua Kumbu, bakul, baju batik Sarawak juga cantik & jangan lupa Gambir Sarawak"..

    itu belum kira GADIS/wanita Sarawak yang lembut tuturkata bahasanya..

    ..kamek kamek..

    Fushhh..
    risau kita..
    huhuu..

    BalasPadam
  18. Semalam baru baca paper pasal kedai ni lupuskan semua kek lapis sebab guna butter golden churn tak halal tu

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.