Isnin, Februari 07, 2011

Maksiat Di Alam Maya

KUALA LUMPUR: Wanita dan lelaki bukan mahrim yang berbual berduaan biarpun di alam siber, melakukan perlakuan sama seperti berkhalwat kerana ia mengundang bisikan syaitan yang akhirnya akan menarik mereka melakukan perbuatan mungkar, termasuk curang pada suami atau isteri.

Sehubungan itu, penceramah dan pakar motivasi, Datuk Mohd Zawawi Yusoh, berkata mereka yang menggunakan kemudahan Internet perlu meletakkan sempadan syariat dan sempadan hati supaya teknologi itu tidak disalah guna atau menjadi alat perantaraan untuk membuat maksiat.

- Harian Metro

25 ulasan:

  1. Betul... Ada juga contoh depan mata, suami isteri bercerai gara2 suami terjumpa balik bekas kekasih dalam Facebook.

    BalasPadam
  2. Tetapkan niat kita. Agar tidak terjadi maksiat yang sengaja diundang :)

    BalasPadam
  3. Itulah kejayaan musuh Islam. Sentiasa mencari kelemahan umat islam. Ini adalah salah satu cara halus mereka utk merosakkan kita. Dgn iman yg tipis sememangnya kita akan tewas. Akan tetapi dgn iman yg menggunung, insya Allah apa jua godaan mampu utk diatasi. Sebab itulah Nabi SAW pernah bersabda yang maksudnya "Perbaharuilah iman kamu".

    BalasPadam
  4. setuju...bermula di internet takut2 berlarutan keluar, bahaya bila melibatkan hati dan perasaan...

    BalasPadam
  5. Aslkm

    Insyallah moga kita semua jaga diri dan jaga hati.

    BalasPadam
  6. Setuju,
    baguz Malaysia punya Agamawan sensitif konflik semasa.
    Fatwa, nasihat dan pesanan dah jadi tugas mereka yg bertauliah bergaji dan relawan.
    Tunggu komen, khalwat dalam kereta Untuk MLM, untuk meeting berdua pada malam hari..

    BalasPadam
  7. Ni banyak berlaku dalam IRC. Masa saya mula2 main IRC tahun 1995 - 1998 dulu, objektifnya "bersih" - cari kawan baru especially yang sama hobi, sama kepala, selalu lepak kat bangsar makan nasi lemak ayam rempah, ramai-ramai, tanpa ada tujuan lain tersirat. Atau pergi berkelah beramai-ramai, buat gathering ala annual dinner di hotel - sangat seronok!

    Tapi lepas tahun 2000, saya mula terdengar kes-kes yang melibatkan skandal suami-isteri orang, anak dara-suami orang dsb sampai ke bilik hotel! Pernah sekali saya masuk semula ke IRC tahun 2001, saja-saja nak tengok betul ke tak apa yang saya dengar, rupa-rupanya betul.

    Dalam IRC Channel tu ramai pengunjung, tapi "senyap" - takde sapa yang bersembang secara public. Rupa-rupanya mereka "chat" secara private. Saya pun terkena - diajak bercerita tentang seks, soalan-soalan double meaning, luahan perasaan suami orang yang kononnya sunyi, isteri tak layan dsb. dan jugak orang yang mengaku bujang, duda... sampai saya rasa nak muntah sebab loya dengan perangai mereka ni.

    Dah hilang langsung suasana yang saya sangat enjoy masa tahun 1995 - 1998.

    Jadi saya tak heran bila lepas tu banyak kes cerai-berai disebabkan IRC. Walaupun ada juga yang bertemu jodoh melalui IRC - yang bujang2, bukan kes rampas hak orang.

    BalasPadam
  8. setuju 101%..telah ramai yang terjebak, suami tinggalkan isteri dan anak sebaliknya...ada yang sanggup bersekedudukan dengan xboyfren yang dijumpai melalui FB...itulah padahnya kalau perkara baik dijadikan untuk berbuat mungkar, ada yang terleka melayan fantasi..masyaAllah...itu adalah maksiat, maksiat dan maksiat..

    BalasPadam
  9. Apa yang pasti..manusia menyalahgunakan sesuatu yang tidak boleh disalahkan. Jika kita tak ambil tahu langsung pasal teknologi maklumat , kita dikatakan kolot. tamabah-tambah zaman sekarang ni. Cuma kita kena letak sesuatu perkara yang berlaku atas kesalahan kita sendiri..setuju maksiat boleh berlaku dimana sahaja...siapa yang lakukan...haaaa kita fikir sama-sama

    BalasPadam
  10. Boleh berfacebook atau bersosial di alam maya namun ada batas-batas ketat yang perlu dilakukan. Apa2 juga benda baik akan jadi tak elok jika disalahgunakan. sekadar berpandangan.

    BalasPadam
  11. Öps..satu lagi tambah kuah, nak seribu daya, tak nak sejuta daleh alasan.

    BalasPadam
  12. saya setuju...

    http://irdinailham.blogspot.com/

    BalasPadam
  13. yess...sy setuju..itu yg terjadi hingga rumah tangga porak peranda dan anak2 menderita rindukan seorang ayah...alam maya juga buat perampas mereka-reka blog di alam maya untuk menyakitkan hati si isteri.

    BalasPadam
  14. saya setuju sangat ..



    http://nurazwinabdwahid.blogspot.com/2011/02/facebook-antara-punca-khalwat-dan-cerai.html

    BalasPadam
  15. kalau "Cyber-Romance" bunyinya masih tak keterlaluan, namun, kalau di panggil "Romen-romen Cyber" nampak sgt bende tu begitu ke arah kemaksiatan...

    Device-device mcm web cam, speakr dsbgnya, memainkan peranan penting yang menyumbang kepada perkara ni..yang pentingnya Iman. Internet ni pun merupakan ujian jugak untuk orang yang beriman...

    Jemput semua datang ke blog "tech-news" saya.. mana le tau buleh dapat share ilmu sama-sama..

    http://GizmoRepublic.blogspot.com
    jemput-jemput

    BalasPadam
  16. Adalah sangat zalim untuk menyalahkan internet sekiranya terjadi keruntuhan rumahtangga. Internet ini seperti pisau. kalau pisau itu diberi kepada Maya Karin, dia akan guna untuk memotong kek yang enak untuk saya & dia makan bersama di tepi kolam renang, sambil saya cuba nasihat-nasihatkan dia memakai Bikini Muslim agar nggak menunjukkan bentuk tubuhnya yang indah itu.

    TAPI kalau pisau yang sama diberi kepada Hang Jebat, pastinya tanpa menunggu walau 3 menit pun dia akan guna pisau yang sama itu untuk mengamuk membunuh para koruptor di Putrajaya.

    Begitu juga dengan "alat kelakian" seseorang, sekiranya diguna untuk melakukan persetubuhan penuh nikmat dengan isteri yang halal, malah bisa jadi IBADAT pula karena membanyakkkan umat Rasulullah S.A.W tapi "alat" yang sama pula bisa jadi LAKNAT kalau diguna untuk berzina seperti kes Ariel dan Luna Maya.

    Kesimpulannya, buruk atau baik sesuatu MEDIUM atau ALAT itu tergantung kpd KITA. Maka untuk mengatakan intenet bisa menghancurkan rumahtangga, kalau menurut saya nggak berapa betul. Semuanya tergantung kepada ORANG YANG MENGGUNAKAN Internet itu.

    Bagi diri saya yang terpaksa "out-station" ke banyak negara karena urusan bisnis, internet adalah karunia Allah yang teramat indah sekali karena dgn internet saya bisa saja chatting hari-hari dengan isteri bagaikan pasangan "anak-muda yang sedang mabuk berpacaran" walaupun sudah 17 tahun bernikah. Dengan adanya internet juga saya bisa menatap wajah lembut & ayu isteri saya yang mendamaikan jiwa itu HARI-HARI secara "live" guna Webcam.

    Nah...kalau ada rumahtangga hancur karena ada pasangan yang curang menggunakan intenet, itu bukan salah Internet "mengandung", tapi salah isteri curang itu yang rela dimengandungkan oleh lelaki durjana teman selingkuhannya!(Khairul Hisham Hassan. Warga Malaysia. Now di Jakarta. http://khairul-today.blogspot.com/)

    BalasPadam
  17. Saya setuju bahawa terpulang kepada individu utk memilih sama ada utk curang atau tidak, tetapi kebelakangan ini saya lihat ramai isteri yang curang apabila mereka mula "berface book", tak kira apa kerjaya taraf hidup atau status.

    BalasPadam
  18. assalamualaikum, bagi aku mereka ni buta ......gunakan teknologi utk perkara mungkar......maksud aku maksiat.....

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.