Khamis, Julai 28, 2011

Gopi Main Api Nanti Terbakar Diri

Saya tidak faham, mengapa manusia berpangkat Ketua Pengarah Eksekutif dan pengerusi syarikat bertindak kurang bijak.

Berulang kali diperingatkan, usah bermain dengan isu bangsa. UMNO, United Malays National Organization atau Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu. 

Klik UMNO.


Imej di atas saya cetak semula dari blog ini.

27 ulasan:

  1. I suggest you look at the time line of the twitters involved. both parties have been bang out of order, but check who started the racial slurs first. I'm a Malay myself without any affiliation to any political parties, but using racial slurs and words that are deemed racist is just plain embarrassing and uncalled for. Makes me sick to read that well educated people can still be shallow minded. 1Malaysia.

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum,
    Kenapalah terlalu ramai yang suka main api?

    Patutnya Sejarah perlu jadi mata pelajaran wajib...barulah ganerasi masa kini celik sejarah, dan menghargai apa yang kita ada sekarang ni. Tidak terpelajarpun seseorang itu andai tak tahu mana akar diri...

    BalasPadam
  3. saya rasa tidak wajar jika isu parti umno dilabel setaraf dengan isu melayu. kerana pada masa kini tidak semua orang orang melayu menyokong umno.

    umno =/= melayu. kerna zaman itu telah berlalu.

    BalasPadam
  4. Tukang dera, biarpun tidak semua MELAYU ahli UMNO tetapi hakikatnya semua ahli UMNO adalah MELAYU.

    Jadi wajarkah semua ahli UMNO berbangsa MELAYU digelar anjing?

    BalasPadam
  5. Wajarkah semua orang India dilabel sebagai Pariah atau Keling?

    BalasPadam
  6. masalahnya saudara masih mengaitkan isu ini sebagai isu melayu. walaupun pada hakikatnya saudara boleh membaca yang dikatakan anjing itu ialah umno. bukan melayu anjing.

    jadi yang dipersalahkan adalah umno, tidak ada kena mengena dengan orang melayu seluruhnya.

    biarkan ahli ahli umno yang membincangkan masalah ini. tidak perlu lah saudara mengajak semua umat melayu untuk bersepakat dengan ahli umno ambil pendirian dalam hal ini.

    kalau nak ajak, tulis terang2, untuk bacaan ahli umno sahaja, supaya orang melayu lain tidak keliru.

    tidak pula dinyatakan di dalam blog ini, blog ini menyokong parti yang mana satu. jadi saya menganggap secara umum, bahawa en mazidul menulis atas kapasiti orang melayu, bukannya sebagai ahli umno.

    harap faham maksud saya.

    BalasPadam
  7. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  8. Wan, ada ke ahli UMNO bukan Melayu?

    One more thing, saya ahli UMNO berdaftar dan diharap awak tidak bermasalah dengan fakta itu.

    Saya berbangsa Melayu dan ahli UMNO.

    Tidak pula saya pernah menetapkan syarat untuk tidak menulis berhubung topik saya fikirkan sesuai.

    BalasPadam
  9. Jelas sekali awak tersinggung atas kapasiti sebagai ahli umno,
    saya juga melayu, tapi bukan ahli umno, jadi saya ambil sikap tidak peduli (sikit pun tidak tersinggung sebab saya bukan umno) atas isu ini kerana yang disalahkan adalah umno, bukan tuduhan keras terhadap bangsa melayu.

    Apa yang menghairankan adalah awak seringkali mengulang ayat Wan, ada ke ahli UMNO bukan Melayu?

    Saya tak nafikan, bahawa yang menyertai umno adalah melayu, tetapi itu adalah pilihan mereka untuk menyertai umno, bukanlah dari lahir terus menjadi umno.

    Sekiranya mereka tidak menyertai umno dari awal, maka mereka tidak akan tersinggung dengan kenyataan itu, sebab seperti saya, mereka akan melihat isu itu antara dia (pelempar tuduhan) dan umno, bukan antara dia dan melayu, logik tak?

    Satu lagi, jika awak berniat untuk membalas komentar saya ini, tak perlu lah awak ungkit jasa jasa umno kepada negara, sebab ianya terkeluar dari topik asal perbincangan saya dan awak ini.

    Saya berasa amat marah dan tidak puas hati kerana saya dilahirkan sebagai melayu, bukannya dilahirkan sebagai umno, apabila timbul isu2 berkenaan umno, media (blog juga) terus memainkan isu tersebut seolah2 ini adalah isu yang perlu ditanggung semua orang melayu.

    Jadi saya rasa terpanggil untuk menceritakan ketidak puasan hati saya apabila timbul isu yang sama di blog en mazidul. Saya menghormati en mazidul dan mengakui bahawa en mazidul punyai kredibiliti sebagai wartawan dan blogger. Jadi atas sebab itu, saya harap en mazidul dapat mengasingkan isu2 umno dan melayu untuk entri akan datang.

    BalasPadam
  10. Wan, maaf, saya tidak menulis untuk memuaskan hati semua individu.

    Jika ditulis berhubung motosikal sekali pun, tidak semua orang berminat dan bersetuju dengan kaedah kita menghias jentera itu.

    BalasPadam
  11. Yang main api tengokkan setakat mana maraknya. Api tidak pernah tidak terpadam walaupun di telaga minyak.

    Yang diapi-apikan, bijak & matanglah membawa diri.

    Malaysia ini negara harmoni.
    Rakyat Malaysia perlu bersatu hati.
    Kalau masih berfikir begitu & begini
    Sejarah hitam pasti berulang, lagi dan lagi... Infiniti...

    Sedangkan bola yang bulat, yang satu itu membuat kita bersatu. Apalah sangat negara Malaysia yang berkongsi jajaran bumi yang bulat, yang satu.

    Biar apun fahaman, bangsa, agama dan idealogi mahupun cabang politik kita, sepakatlah. Bersatu teguh, bercerai roboh.

    BalasPadam
  12. Saya tidak mahu komen tentang topik ini. Bagi saya blog papagomo dipenuhi dengan berita fitnah. Adalah malang En Mazidul membuang masa melayari blog seperti ini.

    BalasPadam
  13. biarpun bukan semua org MELAYU itu UMNO...renung2 kan lah klu tidak ada parti yg mempertahankan MELAYU...

    BalasPadam
  14. Pokoknya disini saudara Wan...menggelar sesiapa pun dengan gelaran yang memualkan lagi biadap melambangkan keperibadian dan didikan seseorang.

    Dan respon saudara untuk tidak merasa apa2 walaupun cercaan itu adalah satu bentuk penghinaan kepada ahli UMNO dan sekaligus bangsa sendiri, ia adalah satu perkara yang amat-amat menyedihkan. Sekiranya penghinaan ini juga ditujukan pada ahli PAS, PKR hatta bangsa2 lain sekalipun, saya juga akan bangun menentang mereka.

    Its about respecting peoples view without all the name calling, regardless of their political leanings.

    BalasPadam
  15. Dalam pada bangsa sendiri dihina, ada jugak yang membela orang yang menghina.

    BalasPadam
  16. DVD, berganrung. Tetapi lebih baik berbanding blog awak TANPA profil san tanpa identiti, hemat saya, hanya berani melontarkan komen sebagai 'hantu'.

    BalasPadam
  17. salam. memang golongan ini suka main api. kan api tu sebangsa dengan mereka. jadi tak hairan kenapa api menjadi mainan dan makanan mereka. elok gayanya golongan ini bertempat tinggal di Api Api, Sabah.

    BalasPadam
  18. sbb tu la wujud pepatah picisan,jika terjumpa ular dgn keling,yang mane satu kite kene pukul dulu...

    BalasPadam
  19. wah ini memang dah terlampau.. cacing naik kemata ni.

    BalasPadam
  20. @dvd
    ya, di blog papagomo, bahasa yang digunakan juga kasar. tidak seperti blog en mazidul yang juga merupakan ahli umno.
    makanya, dalam konsep pemahaman saya, adalah tidak adil, hanya kerana blog papagomo, maka kita menganggap bahawa semua orang umno kasar bahasanya.

    sama juga, tidak adil menganggap isu umno sebagai isu orang melayu, jikalau umno punyai isu, wajarkah terpalit sekali seluruh kaum melayu?

    @lynnepu3gp
    membangkitkan jasa2 umno terdahulu tidak menyelesaikan masalah ini. telah dinyatakan dalam komen saya sebelum ini. lari topik bukan jalan penyelesaian. bagi saya, perlu ada garis putus yang jelas antara umno, dan masyarakat melayu secara umumnya. kerana tidak termaktub seseorang yang berbangsa melayu, mestilah menyertai umno.

    @Jo Sg Buaya
    komen dilemparkan hanya kepada umno, bukan melayu. salahkah saya jika saya menyatakan hak saya sebagai orang melayu yang bukan umno, kenapa bangsa saya turut dijadikan taruhan dalam isu parti kamu ini?
    Kamu marah kerana kebetulan bangsa kamu juga melayu, walhal yang dikutuk adalah ahli umno. Pilihan untuk menjadi ahli umno adalah pilihan kamu sendiri, tidak ada kaitan dengan saya.

    @Knowlee
    saya tidak membela pelempar tuduhan, tetapi membela kaum melayu bukan umno yang seringkali terpalit dengan isu umno. tidak wajar kami dibabitkan dalam isu kepartian. kalau nak bergaduh, sila guna nama parti, bukan nama bangsa melayu.

    @zaini zaa
    saya tidak faham komen kamu. jadi saya pilih untuk tidak komen takut tersalah tafsir.

    @amri
    zzz... bosan. jangan sampai kaum india pukul kamu dulu. haha.. kerana mulut badan binasa.

    BalasPadam
  21. Saudara Mazidul,
    Cuba check perlembagaan Umno fasal 4.0 &4.2 kalau tak silap ada sebut bumiputra.So mungkin kalau tak silap saya di Sabah ada ahli UMNO (pernah jadi perwakilan lagi) bukan Melayu tapi Bumiputra berugama Kristian. Salam Hormat.

    BalasPadam
  22. Salam Mazidul...

    Sebagai seorang Melayu yang sayangkan bangsa, yang sayangkan UMNO yang sudah sekian lama secara tak langsung membantu kita sampai dimana kita berada pada hari ini.

    Walaupun bukan ahli UMNO wajarkanh kita melihat dari jauh UMNO diperlekehkan?


    Kenyataan Wan Sepang membuatkan kaum bukan Melayu makin berani bersuara.

    “..tergadai seluruh harta benda, akibat sengketa, sesamalah kita, bumi dipijak milik orang.”

    Malays divided is not good for all the races and harmony of this country.

    What will the future of this beloved nation of ours be if Wan Sepang continues to be blind, deaf and dumb?

    BalasPadam
  23. sapa tak suka, duduk diam2 sudah. jangan bikin kecoh & merosakkan keharmonian. bukan senang nak jadi pemimpin, kerana beratnya amanah yang dipikul. Malaysia negara demokrasi terpimpin. saya bersetuju yang tak semua melayu tu umno. tapi, sabahan & sarawakian yang bukan melayu tu partinya masuk Barisan Nasional (BN) bukannya masuk umno. Next election, kalau opposition menang, bolehlah merasa bagaimana beratnya amanah sebagai pemimpin yang perlu dilaksanakan.

    BalasPadam
  24. dvd: seandainya blog tersebut membawa fitnah, kenapa yang kena fitnah tidak menyaman tuan punya blog? malah tuan punya blog siap merayu lagi minta disaman blognya.. dari situ kita boleh fikirkan sendiri.. berani kerana benar..!!

    BalasPadam
  25. Kenyataan Wan Sepang membuatkan kaum bukan Melayu makin berani bersuara.
    nampaknya kamu masih gagal memahami, apakah bahasa yang saya gunakan begitu tinggi tahapnya? saya tak guna bahasa asing pun. saya tidak fikir kamu terlalu bodoh untuk memahaminya, mungkin ini gara2 media yang sering memomokkan atau mengelirukan hal2 kepartian sebagai isu kaum umat melayu seluruhnya. Hal parti kamu bukan hal melayu. itu tanggungjawab parti kamu untuk kendalikannya. kalau kamu gagal menguruskan hal parti, usah dibusukkan nama melayu seluruhnya, jangan senang2 guna "alasan bangsa" nak melaga-lagakan kaum melayu dan bukan melayu. parti kamu, kamu yang join, saya tidak.


    “..tergadai seluruh harta benda, akibat sengketa, sesamalah kita, bumi dipijak milik orang.”
    lagu ini kamu nyanyi lah di depan ribuan pekerja asing di negara kita. jangan hanya nampak cina dan india sahaja. en mazidul ada pengalaman tangkap warga asing ni. tanyalah dia, dia geram atau tak tengok mereka senang2 mencari kemewahan di negara kita.

    Malays divided is not good for all the races and harmony of this country.
    Melayu bersatu di bawah umno? Oh.. Bagi saya parti kamu tiada sesuatu yang istimewa untuk ditawarkan, biasa saja bagi saya. Hanya kerana saya melayu, maka lebih baik saya masuk umno? Macam itu?

    Baca baik baik saya nak bagi contoh mudah, bagaimana parti umno pada pandangan saya.

    Katakanlah seseorang tubuhkan parti lelaki, maka semua kaum lelaki, diajak masuk parti lelaki, manakala semua kaum wanita masuk parti wanita. Kebetulan, ramai jugalah yang join kedua dua parti ini.. (Sudah tentu, bukan semua orang pilih untuk join kedua dua parti ini, ada la saki baki yang tinggal, tetap berdegil taknak join walaupun mereka lelaki dan wanita tulin)


    Parti lelaki ni, tujuan dia perjuangkan kaum lelaki semata2. Kadangkala parti lelaki ni bergaduh juga dengan parti wanita..
    Bila timbul isu, maka parti lelaki mengistiharkan perang terhadap kaum wanita, seluruh lelaki termasuk bukan ahli parti lelaki di ajak untuk support perang ini.

    Itulah yang saya fikir terhadap parti umno selama ini, hanya kerana saya melayu, segala isu umno saya turut dapat nama.. Haha.. kalau wujud parti lelaki, jika ada isu, maka seluruh kaum lelaki akan diajak menentang kaum wanita.. encik izad pun dapat nama walaupun tak join parti lelaki.. kahkahkah..

    Ok, tak apa lah, benda dah buat, nak buat macam mana, parti umno dah tua, dah ramai pun ahli.. Semua ahli awal dah tua2 pun..

    Jadi, daripada duk bergaduh dengan bukan melayu, lebih baik encik cadangkan kepada semua ahli umno, buatlah sesuatu yang bermanafaat untuk negara. Ni tidak, duk bergaduh dengan bukan melayu siang malam. Harini dengan india, esok dengan cina, lusa ntah siapa pula.
    Cuba lah berfikiran luas sikit. Dah 50 tahun dah, takkan isu perkauman tak sudah sudah lagi?
    Bila lagi nak merasa pendidikan percuma, hospital percuma, duit tambang teksi pergi balik dari hospital pun percuma macam di negara negara maju. Bila nak maju kalau asyik duk melayu melayu melayu, siang malam. Berpada pada lah.. Nak melayu sangat sekarang ni pun dah tak sesuai dengan zaman dah bro.. India pun bukan macam dulu, duk di estet, cina pun bukan macam dulu, melombong.. Depa semua dah maju ke depan, dah jadi doktor, peguam, usahawan.. Buat apa buang masa bergaduh.. Kita bukan duk di zaman pahlawan nak berkeris di pinggang..


    What will the future of this beloved nation of ours be if Wan Sepang continues to be blind, deaf and dumb?
    Takpalah, mungkin hanya di mata encik izad saya begitu, bak kata en mazidul, saya pun tak leh puaskan hati semua orang bodoh. Hati orang pandai, insyaallah.. haha..

    BalasPadam
  26. Nak bertanya kat Wan Sepang,

    sekiranya berlaku lagi peristiwa 13 mei,kau rasa puak-puak kafir harbi ni akan bertanya dulu ker samada kau ni melayu umno ke apa ker? atau pun nampak jer melayu terus libas je?

    BalasPadam
  27. Saya setuju sekiranya sejarah di jadikan mp wajib di sekolah. Sekarang sejarah pun diajar tanpa banyak mendedahkan apa yang berlaku sebelum,semasa dan selepas merdeka.Tidak juga diceritakan apa yang berlaku sebenarnya semasa 13 Mei.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.