Khamis, Disember 19, 2013

QAEROOL (TNB) MENDAKWA ROSMAH MENTERNAK ANJING


Semalam saya berhubung dengan Pengurus Besar Komunikasi Korporat Tenaga Nasional Behad, TNB. Beliau telah mengesahkan Qaerool Adhan Mohamaed Sazali, staf Tenaga Nasional Berhad seperti dicatatkan di facebooknya.

Sumber saya juga menyalurkan maklumat sama.


Berikut komen berbentuk fitnah dicatatkan oleh Qaerool di laman Pesona Media, mempunyai lebih 53,000 pengikut.



Sejak bilakah Rosmah menternak anjing? Siapapun sekali Rosmah dimaksudkan oleh Qaerool. 'Anjing' itu dikatakan saya.

Terlintas di fikiran, apakah keuntungan diperolehi oleh kakitangan TNB itu apabila menulis komen sedemikian? Mengaibkan saya? Membuatkan saya tidak tidur malam? Menjadi hero sebutan di kalangan bos dan kakitangan syarikat dia bertugas? Bakal diangkat menjadi Musyidul Am PAS?

... atau sekadar mengaibkan diri sendiri?

Qaerool, awak dan saya, dicipta oleh Allah sebagai manusia. Jika awak menganggap saya anjing, pastinya kita serupa. Pada usia setahun jagung, tergamak anak muda ini melontarkan komen berbentuk amat biadab. Jika ibu dan ayahnya masih bernyawa, pasti mereka berasa kecewa.

JIKA Datin Seri Rosmah Mansor individu menjadi mangsa kecamannya, saya fikir catatan Qaerool itu keterlaluan. Beliau isteri Perdana Menteri, sepatutnya dihormati. Barangkali wanita itu layak digelar ibu kepadanya.

Klik di sini.


Sekalipun dia penyokong PAS, saya tidak fikir parti itu menggalakkan penyokongnya melemparkan kenyataan sebegitu rupa di laman sosial apatah lagi apabila komen terbuka terbabit dibaca ribuan individu di negara ini.



Tidak disangka TNB 'menternak' kakitangan seperti ini. 

Api dalam sekam, duri dalam daging.

53 ulasan:

  1. dah carik nama dia dlm FB tapi mat anjing tu udah tiada lagi dlm FB.....takut yea mat anjing tu......

    BalasPadam
  2. Ala bro, lepak la. Budak mentah memang mcm tu. Ckup la. Rasanya dah sentap jugak. Kang budak tu kena buang plak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tengah lepak lah ni. Adakah awak melihat saya melompat lompat? Berguling-guling?

      Fakta tetap fakta.

      Padam
    2. TNB patut buang org camnih drpd syarikat. Buat ap nak simpan biawak hidup mcm mamat tuh. Budak baru nak UP mmg camtuh

      Padam
    3. Kalau budak ni copy kenyataan awak sbb panggil dia biawak.
      awak pon perlu dibuang kerja ?.
      Mcm tu??...

      Padam
    4. Saya rasa 'biawak hidup' itu hanya perumpamaan sahaja kot. Nanti nak balik cari dalam buku ulangkaji BM anak.

      Padam
  3. Assalamualaikum..abg mazidul.jangan dilayan sangat budak2 yg mcm ni..diam bukan bermakna menerima cacian..biar allah saja yg balas..sy suka baca penulisan abg selain dari kisah ni.walau apa pun sy sokong abg 100% Insaallah..

    BalasPadam
  4. dapat bonus bergulung2 kakitangan tnb nih... tp kerjanya maki org dlm FB.. hampeh

    BalasPadam
    Balasan
    1. As salam..boleh sy tanya apa kena mengena bonus tnb dlm hal ni ?1 isu, teruskan dgn satu isu..jgn dibuka isu lain..

      Padam
  5. Salam
    ni la akhirnya bkn main tunjuk diri sebagai penyokong pas tapi tak menggambarkan dirinya sebagai ahli PAS. Yg dok lempar kata2 makian tu sebenarnya bkn ahli PAS sejati sbb tak menggambarkan depa tu muslim sejati...

    BalasPadam
  6. Salam Bro, aku sokong ko buat pendedahan nih ! Budak Melayu sekarang nih tak boleh dibiarkan ' hanyut ' dalam dunia maki hamun. Pas atau tidak bukan isu sangat. Isunya budak ni keterlaluan dalam menyatakan pandangan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. As salam... setuju dgn anda... makin hari... teknologi disalah gunakan...beri pendapat atau pandangan sesedap rasa aja... Dgn maki hamun bukan ubah sesuatu tu jadi lebih baik atau elok.. malah memalukan diri & keluarga nantinya..

      Padam
  7. TNB dari kakitangan atasan hingga ke peringkat Bawah 90 % adalah Penyokong Pakatan Rakyat.Semua yang kerajaan buat salah belaka,,semuanya haram..Tang bonus je yang tidak haram..dia ambil pulak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yaya : seeoloknya adik padam (tarik semula) kenyataan adik ni dengan segera sebelum staff TNB mengambil tindakan terhadap adik, kerana berpolitik disyarikat TNB adalah tidak dibenarkan, masakan adik boleh tahu 90% staff TNB adalah penyokong Pakatan Rakyat.

      Padam
  8. Menulis tanpa berfikir panjang.... bila muka dah terpampang, sendiri yang malu. Itulah rupa anak muda masa kini yang mudah terpengaruh..

    BalasPadam
  9. assalammualaikum en mazidul..saya sudah lama mengikuti blog abg..cara abang mmg gentle..budak tu belum bertemu buku dan ruas..belum pernah 'disudi'

    BalasPadam
  10. Yang komen kat mazidul, seorang budak bernama Qaerool, Yang mazidul highlight ialah TNB....sampai guna perkataan menternak. Adaakah ini yang dikatakan etika seorang blogger.

    Sama juga bila cakap, pandangan dalam blog tidak mewakili majikan....tapi bila seseorang komen kat fb, yang dikaitkan ialah majikan n provoke lebih2 sampai ada yang komen untuk buang kerja.

    Ini polisi apa nie....double standard. Satu lagi, boleh ubah/tambah isi asal blog yang ditulis.....

    Sudah2 lah mazidul. Fokus pada isu....isunya ialah kenaikan kos dan sara hidup rakyat malaysia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sejak bila pula dalam blog ada POLISI? Ini bukan syarikat.

      Saya berhak mencatatkan pandangan saya seperti awak saya benarkan meluahkan pandangan awak.

      Full stop.

      Padam
  11. Kalau kita bukan anjing, mengapa nak terasa?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tidak terasa, cuma mendedahkan fakta. Kes ini bukan macam Aji-No-Moto. Berkongsi sikap sebilangan individu.

      Padam
    2. Bro, nampak ramai jugak "kaki & tangan" TNB yang melayari blog ni. Jangan sampai nanti rumah bro tiba tiba bergelap gelita tanpa bekalan eletrik...hmm berjaga jaga bro...

      Padam
    3. rasanya tak perlulah libatkan nama syarikat secara umum..cukup sekadar membuat aduan tertutup kepada TNB..

      Padam
  12. syabas bro,
    mungkin pada setengah pihak beberapa entri dilihat sebagai mengaibkan. tapi kalau tidak dibuat pendedahan sebegini maka makin ramai yang akan menjadi "keyboard warrior" mengata apa saja dan kemudiannya lari memyembunyikan diri. aku pasti setiap entri yang bro mazidul buat beliau bertanggungjawap sepenuhnya atas kapasiti beliau sebagai seorang blogger yang berkongsi "hitam putih kehidupan"

    BalasPadam
  13. tak kiralah apa fahaman politik... yang pentingnya sebagai manusia yang berbudi bahasa.. berhemah.. ada nilai diri.. berhati-hatilah bila mengeluarkan kenyataan. Biadab, kurang ajar dalam bahasa, tidak mewakili mana2 agama, fahaman politik, bangsa atau negara... kita adalah manusia yang berakal. jadi jangan tunjukkan kebodohan kita dengan menggeluarkan perkataan yang tidak sepatutnya.

    BalasPadam
  14. Rata-rata anak muda yang saya kenali adalah baik dan bersopan santun. Cuma segelintir yang bermulut lancang dan biadap terutama ketika membuat ulasan di alam maya. Ironinya jika diselidik kecenderungan politik mereka yang bermulut lancang dan biadap itu, selalunya mereka condong kepada PAS/PR.

    BalasPadam
  15. Sebaiknya jagalah perkataan dan perbuatan apatah lagi awak tu hanya budak2 lagi hormat la pada org tua.

    BalasPadam
  16. bagusnya bahasa dia...tak suka,diam2 je la...tak perlu provoke dan guna perkataan mcm tu..bahasa jiwa bangsa..

    BalasPadam
  17. Fakta:
    Yang mengunakan perkataan 'menternak' bukan Qaerool tapi Mazidul.

    BalasPadam
  18. Budak ni kalau saya maseh dengan TNB nahas dia. Pihak Pengurusan TNB tak kan nak biar je sibiadap ni. Saya katakan ini budak Haram Jadah.

    BalasPadam
  19. Budak ni kalau saya maseh dengan TNB nahas dia. Pihak Pengurusan TNB tak kan nak biar je sibiadap ni. Saya katakan ini budak Haram Jadah.

    BalasPadam
  20. kiteorg takderla sampai nak potong bekalan masuk ke rumah dia semata mata perkara ini... lain la kalau x bayar elektrik... kalau sebab perkara sebegini sampai nak potong bekalan ke rumah MAS ... makin pedas la kritikan MAS ke atas TNB.

    BalasPadam
  21. Ini realiti sebenar. Puak Pembangkang kerja dalam agensi Kerajaan tapi hati asyik memberontak je~

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bro...realiti kena ada bukti, kalau tak anggap andaian semata-mata...

      Padam
    2. Ye saya setuju..Memang kaki bangkang mcm longkang klu puak pembangkang n..

      Padam
  22. Saya rasa pastikan ada bukti dahulu.. jika ada bukti baru kita tahu mana betul mana salahnya... jika betul salah pasti ade hukuman nye...

    BalasPadam
  23. Dia bukan budak wpun muda.bila diabaikan sikap dan kelakuan mereka dengan alasan ala budak2,sampai ketualah perangai tu tidak akan berubah.kalau anak2 saya cakap bahasa yang kurang baik akan saya cubit mulutnya supaya lain kali tidak diulang kesalahan yang sama.

    BalasPadam
  24. Tepuk dada tanya imam sblm membuat komen yg menyakitkan org lain.

    BalasPadam
  25. Salam En. Mazidul...seronoknya budak tu menganjingkan orang kan, pada pandangan saya kita kena lihat budak ni sbg orang yang sakit. Sakit apa?Sakit jiwa.Walaupun rupa macam sihat fizikal, tapi jiwanya sakit dan akan mati jika dia tidak merawatnya sendiri. Nak tegur atau kritik gunalah perkataan yang baik-baik. Bahasa menunjukkan jiwa awak wahai mamat sakit jiwa. Cepat jumpa psikologist sebelum parah.

    BalasPadam
  26. Buang jer budak tak sedar diuntung mcm Qaerool n..

    BalasPadam
  27. Menulis dilaman sosial sama la jg macam kita bertutur kena jaga adab pertuturannya. Kadang2 tu rasa macam takut untuk memberi komen terhadap sesuatu hal bimbang takut ada yang tersalah tafsir. Moralnya janganlah kita bertindak atau mengutarakan pendapat mengikut emosi macam budak ni.

    BalasPadam
  28. saya bg cadangan en.mazidul tolong buat kajian sama tentang syarikat IPP(INDEPENDENT POWER PRODUCER) . Baru rakyat tahu hal sebenar kenapa TNB naikan takrif elektrik.. Baru lah en.mazidul dapat secara keseluruhan info hal yg sebenar mengenai kenaikan takrif elektrik. terima kasih.

    BalasPadam
  29. Pendapat saya, kalau tak suka pd sesuatu, tak perlu tulis benda yg bukan2..tak perlu caci maki kalau tak sependapat dgn kita.

    Tapi tulah yg berlaku, asal tak sependapat, tak dpt nak bg atau lawan dgn alasan yg logik, maki hamun jalan terakhir utk cover malu.

    Contoh br2 ni, ada 1 penceramah bgtau jgn pandai2 menilai orang itu masuk syurga atau neraka sbb politik punya hal, aku pun hantarlah pd kwn2 lain, tp cercaan yg dibalas..

    Pd aku kalau penceramah ni org yg dorang suka, mungkin dorang bole terima, tp disebabkan penceramah ni tak bias mane2 parti, kalau buat salah 2 parti ni dia akan tegur, tu tak dorang tak dpt terima.

    Org yg tulis benda bukan2, mcm mane dia tulis, mcm tulah juga perangainya bila berkawan.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.