Ahad, November 22, 2009

Kita Mungkin Terlupa

Jika dia bersama hanya ketika kita senang, itu 'kawan-kawan'. Mereka ramai, umpama bilangan butiran pasir di pantai.

Jika dia bersama ketika kita senang dan sesekali mendampingi kita di waktu kita susah, itu 'kawan'. Mereka mampu dikira, umpama bilangan kuntuman bunga di halaman rumah.

Jika dia bersama di waktu kita susah dan senang, itu 'sahabat'. Bilangan mereka terhad bukan seperti bilangan butiran pasir di pantai mahupun kuntuman bunga di halaman rumah.

'Kawan-kawan' boleh dilupakan, kawan boleh dipilih, sahabat, hargai dia. Hari ini, apa kata kita bersama menghubungi sahabat kita dan ucapkan terima kasih. Ya lah, mungkin selama ini kita terlupa.

29 ulasan:

  1. Mazidul....
    Semasa kita ada nama dan jawatan, kawan kita ramai. Tapi kalau kita suatu hari nanti sudah tiada jawatan dan nama, belum tentu kawan kita itu ada.

    www.kadikluang.blogspot.com

    BalasPadam
  2. salam..
    kalau kita anggap seorang sahabat seperti salah seorang adik beradik kita, apa gelaran patut dipakai?

    BalasPadam
  3. memang sukar jumpa sahabat yang boleh duduk semasa susah dan senang.

    Datang bertanya sebagai menyejukkan suasana, banyak yang 'muncul' memberikan rasa was-was.
    Hargai kualiti bukan kuantiti.

    BalasPadam
  4. Pernah terdengar satu pepatah ttg sahabat yang saya ingat sehingga hari ini.
    Sabahat sejati adalah kawan yang berani berkata benar kepada kita bukanlah kawan yang membenarkan setiap kata-kata kita walaupun ianya salah.

    BalasPadam
  5. salam en.mazidul..
    yup..btul tu...tak sukar nak tahu kawan mana yg btul2 kawan ngan kita..

    mungkin kita terlupa akan hakikat yg satu ini tapi aku percaya...kawan yg jati adalah kawan yg setia by our side to protect us n help us everywhere, n at anytime..

    BalasPadam
  6. Setakat ini, yang paling sukar kita temui adalah sahabat.. Paling ramai kita punyai adalah kawan-kawan....

    BalasPadam
  7. Sama-samalah kita hargai erti seorang sahabat. Seandainya hilang seorang'kawan-kawan', kita punyai ramai lagi. Tetapi kalau kita hilang seorang 'sahabat' belum tentu kita mampu mencari pengganti.

    BalasPadam
  8. Salam BRO MAZ...

    benar, kawan memang ramai, saudaramara pun ramai... berkawan ramai memang tak rugi, kenalan beratus-ratus pun untung...

    sahabat? tak semestinya pasangan kita sahaja yang leh jadi sahabat baik kita... mungkin ada juga 1,2 perkara tidak serasi..

    dan tak SEMESTINYA sahabat yang baik dengan kita sama jenis dengan kita.. kan? yang penting SEJIWA..
    yang tahu nada ayat kita, yang cepat faham walau sebaris perkataan kita..

    yang tahu di mana negatif, di mana positif..

    Selamat Bersahabat buat semua..
    BRO, I leh jadi kawan U jugak kan? kan? :D

    BalasPadam
  9. Misfortune shows those who are not really friends--Aristotle

    BalasPadam
  10. Yang dikatakan kawan bukanlah orang yang memuji kita,tetapi yang dapat menunjukkan kesalahan kita.

    Kasihanilah musuh kita kerana dia menyebutkan kesalahan kita.Pujian tidak menunjukkan jalan untuk perubahan.Siapa mahu menerima kebenaran, lepas ia dari kesesatan.

    BalasPadam
  11. dah lama tak de 'kawan baik'

    Kak Azie, setakat ni suami sy adalah sahabat sy, tp sy pasti kak Azie pun boleh jd sahabat sy kn?

    BalasPadam
  12. assalammualaikum

    entri kali ini agak ber'emo' sedikit ya...
    pasti ada cerita di sebalik tabir...

    BalasPadam
  13. combi ade sahabat baik tapi kami kerap berbahas sbb tak sependapat.

    tapi kami saling memerlukan diantara satu sama lain.lepas merajuk kami sepi utk seketika.bila dah rindu kami akan kol atau sms ajak jumpe gi ngeteh pastu mcm biasa takde simpan dlm hati...lawak giler kan!

    dah 20 tahun kami bersahabat.dia sgt sedeh kalau combi cakap nak pindah balik perak.apapun masa menentukan segalanyer :)

    BalasPadam
  14. Terimakasih ROSNANIE..sudi nak jadi kawan dan sahabat... sekali ROS sudi, berjuta kali Kak Azie sudi..

    suami menjadi sahabat yg sejati luar dan dalam..tapi adakala beberapa perkara kita tetap nak kongsi dengan orang luar yg memahami bidang tertentu dan buat kita selesa berbicara dgnnya..

    buat masa ini, Kak Azie lebih selesa kaum lelaki jika nak berbincang serius atau ajak berbalah.. kaum ini lebih tegas dan kurang sensitif dan tak mudah ambil hati..... ini fakta.

    BalasPadam
  15. kawan itu ramai, sahabat pernah dijumpai ttp hilang begitu sahaja, skrg masih ada sahabat ttp x kan sama dgn yg dulu. kawan mkn kawan ramaila. kekadang terfikir apa salah kita pada dia tp dia sggp jd begitu. betul kata sis rosnanie, suami sahabat terbaik, tp sy x kawen lg sis, so my mum adalah sahabat saya :d

    BalasPadam
  16. Salam Bro Maz...apa khabar?

    Terlebih dahulu...pak tua mmohon maaf coz lama x mnulis kat sini, coz pak tua mmg bz ngan exam n mcm2 lagi problem skang....

    anyway...da byk problem yg dah slesai, so rsanya leh aktif balik layan blog ni kot. hehehe....

    so...bkenaan ngan sahabat n kawan, smemangnya pak tua stuju sgt ngan bro maz. Sahabat mmg sukar dicari...." mmg senang nak cari kawan time senang, tapi mmg susah nak cari sahabat time susah!" Renung2kan....!

    BalasPadam
  17. Kawan-kawan adalah umpama pasiran pantai. Tetapi sahabat sejati adalah umpama mutiara diantara pasiran itu. Adakah?


    www.anak2merdeka.blogspot.com

    BalasPadam
  18. ...ialah walaupun kita mempunyai sahabat yg sanggup berkongsi susah dan senang...tapi kalau boleh jangan dilupai juga kawan2 itu walaupun kawan2 itu ujud diwaktu kita senang aje....sebab tak rugi mempunyai ramai kawan...dan juga dalam ramai2 kawan itu mungkin ada juga yg berguna diwaktu kita dalam kesusahan...yg memerlukan bantuan...erti kata lain itu namanya persahabatan...

    BalasPadam
  19. Dah lama tak berhubung dengan sahabat lama yang menghilangkan diri tanpa khabar berita... huhu

    BalasPadam
  20. salam,
    alangkah bahagianya kalau saya ada sahabat...
    kawan-kawan huha huha je yang ada.
    hmmm

    BalasPadam
  21. Eyda sudah bagi ruang untuk bersahabat

    BalasPadam
  22. shazriena, betul, ibu adalah sahabat yang terbaik dan kalau ada kakak, dia juga sahabat yang terbaik. Sy cuma ada seorang kakak, dan pada sy selain mak, kakak itu juga sahabat yang paling akrab, sebab tu kalau telefon mak atau kakak, kalau tak 1/2 jam memang tak sah.

    Kak azie, tks sebab sudi jd sahabat, hope kita dpt jumpa secara realiti

    BalasPadam
  23. betul sis rosnanie, mcm2 cerita nak bercerita kalau tel mak...
    sahabat susah dicari andai sudah ada sahabat jagala dia :d bukan senang nak cr org yg leh terima baik buruk diri kita ni. so kalau dah dpt tu ok la kita bertuah la tu

    BalasPadam
  24. Cuba bersara awal seperti saya, tahulah siapa kawan-kawan siapa kawan pun siapa sahabat. Melalui blog begini pun kita amat mengerti.

    Jangan persoalkan rakan di kampung mereka mungkin tiada akses internet; Isunya rakan di ofis lama sana!, mungkin asyik klik laman sesawang tahan nafas berbanding nak jenguk rakan-rakan punyai blog seperti saya ini.

    Bila kita kena musibah kut! baru diuar-uarkan!.

    BalasPadam
  25. Betul sdr Idan, berhubungan atas dasar kepentingan (bukan semua).Pangkat serta niat nak minta pertolongan..

    ..tetapi orng akan kata, bila ada kuasa ada yang malas mencari saudara kawan sibuk sana sibuk sini, tapi bila bersara baru ada masa nak mencari melawat saudara mara dan kawan, tah betul tah tidak..

    Nota:
    terima combi sudi jadi kawan, ..emm

    BalasPadam
  26. terima kasih dgn respon kat entri'kenapa tak tunjuk'.cepat betul respon..hehe.setuju dgn bro mazidul ttg 'Kawan-kawan' boleh dilupakan, kawan boleh dipilih, sahabat, hargai dia..hingga kini saya masih mengingati 'kawan makan kawan' dan sahabat bangladeshi yang menghulurkan bantuan ketika sambung belajar di ipta tjg malim.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.