Selasa, November 10, 2009

Miang Keladi

Lelaki 75 tahun disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana menikam sehingga mati isterinya berusia 73 tahun, Zabedah Ali, di Kampung Kuala Sungai, Mukim Kubang Rotan, Alor Star, Kedah.

Zabedah sebelum ini dikatakan berulangkali meminta diceraikan. Suspek pula dipercayai bimbang jika isterinya berkahwin dengan lelaki lain. Untuk rekod, mangsa sewaktu muda cantik, dilaporkkan mula berkahwin sejak berusia belasan tahun dan suspek suaminya ke-11.

Saya tidak pernah mendengar orang berkata, semakin tua lelaki semakin cemburu memandangkan isteri mencecah usia emas. Tetapi pernah ada orang cakap, lelaki macam anak kecil. Semakin tua, dia semakin manja, semakin memerlukan lebih perhatian.

Jadi, kalau suami demam, belai dia, sapu ubun ubunnya, urut tubuhnya, cium pipinya, genggam tanggannya, InsyaAllah cepat sembuh dia.

Pada masa sama, ada juga kedengaran dakwaan, lelaki semakin tua, semakin miang, miang keladi. Ya ke?

28 ulasan:

  1. Wah,hebat betul cerita allahyarhamah Zabedah ni..teringat pulak saya sejarah di selatan tanah air iaitu lagenda Si Siti Jalang .Mungkin watak kedua-duanya sinonim.

    BalasPadam
  2. Cinta ke-11 berakhir dengan tragis. Siapa kata wanita tak boleh punyai ramai suami?.

    Bagi kita seorang suami, cinta terhadap isteri teramat dalam & abadi. Apatah lagi jika telah ramai anak sebagai pengikat kasih.

    Cinta Allahyarhamah Zabedah berakhir dengan tragis. Kekasihnya yang ke-11 terlalu menyintainya & tak sanggup berpisah. Siapa kata cinta warga emas tidak hebat & amat kental semangatnya. Amat bahaya.

    Ada yang kata cinta perlukan pengorbanan, biarlah kekasih kita bahagia dengan orang lain jika jodoh itu tidak kesampaian. Warga emas ini berfikiran lain; memang payah meramal hati orang semakin berumur.

    Apa-apa pun satu ingatan buat kita; berbalah bagaimana pun jangan sesekali diacukan pisau atau senjata yang boleh membunuh. Mungkin dalam perbalahan ada bisikan syaitan nan merasuk jiwa. Bila berlakunya kejadian ngeri begini sesalnya diri tiada mungkin penghujungnya.

    BalasPadam
  3. mmmm..memang pon, lelaki kalu sakit/demam satu rumah kena suruh picit kepala dia...tapi bila isteri demam...aduhhhhh, jgnkan kata picit...mintak tolong jgn buat sepah rumah pon dah cukup bagus. Mcmmana bininak cepat baik...tak ada kerjasam...isteri selalunyer jadi super duper wife...kerja mesti 100% boleh buat...tak bboleh mengomel...kang abg kahwin lain kang...eeeeee suka ugut camtu....ada kau kesah....., cak cak cak

    BalasPadam
  4. Inilah hakikatnya kejadian makhluk bergelar manusia yang punya 1001 ragam peristiwa.. Cinta dan Nafsu itu tidak mengenal usia.. Saya terasa begitu terharu apabila menerima berita ini. Salam takziah buat keluarga ini..

    BalasPadam
  5. salam bro mazidul
    luar tajuk skit..

    lepas ni bro mazidul buat lah ulasan tentang penyokong kelate yang fanatik tu..

    BalasPadam
  6. Orang lelaki memang manja, tak kira muda atau tua, semuanya manja. ;)

    Memang ada sesetengah lelaki yang menghadapi "midlife crisis", dah tua, berlagak muda, lepas tu konon nak test market, tackle anak dara, kalau berduit, confirm sangkut, kalau tak, hai-hai bye-bye la jawabnya!

    Kalau tak, masakan ada pepatah "Life begins at 40" ...

    BalasPadam
  7. nasib dari cinta sejati atau suami sudah berjumpa isteri yang 'power' dari yang lain.

    bila power, sayang itu lebih2 yang melampau, rasa rugi bila dilepaskan, biar sama-sama melepas.

    Bagi lelaki,bila berumur majoriti makin manja lebih memang betul,

    wanita perlu menghayati dan membenarkan kenyataan layan la apa salahnya menghabiskan sisa2 hidup gaya orang tua.

    Nota: saya nak ngaku muda supaya orang tak anggap GATAL.

    BalasPadam
  8. Tengok je muka depan paper Utusan hari ni. alahai.. tak tahu nak marah ke, nak kasihan tgk pakcik setua tu dihukum. Dah tua-tua pun boleh hilang kesabaran sampai sanggup membunuh isteri sendiri. Sungguh tak paham.

    Kuat plak dia menikam isteri dia. Yang lain tak tahu la masih kuat ke tak. Kalau tak kuat.. takkan cemburu plak kuat? hahahhahahaahha

    BalasPadam
  9. Bukan semua yang miang2 ni. Adalah kot beberapa kerat...Hehehe
    Apapun bergantung pada diri memasing.


    http://jagindaz.blogspot.com

    BalasPadam
  10. >> Kuat plak dia menikam isteri dia. Yang lain tak tahu la masih kuat ke tak. Kalau tak kuat.. takkan cemburu plak kuat? hahahhahahaahha

    lawak arr DIANA ni..ermmm mesti kuat kot selalu pekena kopi janda (^_^)

    *aduiii gelak smpi nak pecah perut nih :p

    BalasPadam
  11. syahdu ler pulak bila baca kisah atok dan nenek ni.. :(

    kesian dah tua2 terpaksa hadapi dugaan yg amat berat utk org seusia begini

    bila marah menguasai diri selalunyer akal akan hilang pertimbangan.combi rasa tentu dia telah menyesal dgn ape yg berlaku.

    semoga ALLAH ampunkan mereka berdua.amin

    BalasPadam
  12. ..betul ker antara sebab Isteri nak lari;

    --panas baran (pertama)

    soalbab wang dan soal kuat soal ke4??

    banas baran adalah kes segera yang tak tahan???

    yang lain boleh tahan lagi..??

    BalasPadam
  13. Takziah kepada keluarga mangsa... terkejut jugak dengar berita macam ni...

    orang kata makin tua, makin menjadi...tak hairan juga kalau ada lelaki berusia separuh abad boleh lagi enjoy dengan pucuk muda... :)

    BalasPadam
  14. Amat simpati saya kepada kedua-dua warga emas tersebut. Usia telah maghrib, tetapi masih belum mengetahui mengapa dan untuk apa kita dijadikan oleh tuhan. Semuga yang masih hidup diberi petunjuk dan hidayat. Amin

    BalasPadam
  15. Tak semua warga emas macam tu. Ramai lagi yang makin berubah kearah kebaikan apabila usia semakin senja.

    kdg2 pepatah yang menyatakan 'life begins at 40' ada betul nye. Kalau kita tgk seseorang yang umurnya telah mececah ke usia 40 dan mula melakukan kebaikan, ianya akan berkekalan. Tp kalau dia masih membiarkan dirinya hanyut, kebrangkalian besar dia terus hanyut.
    Apa2 pun jika Dia menginginkan, insya Allah hidayah pasti ada

    BalasPadam
  16. Combi - Adoi... dan pakcik minum kopi janda, saya menunggu kopi duda plak la.

    Zeq - Panas baran bleh jadi jugak. Mana tahan asyik kena dera je.

    Jakijipang- dah maghrib ke? Saya rasa mcm dah isyak dah usia pakcik ni.

    BalasPadam
  17. VIC, sudah menjelang subuh. Purata umur manusia sekarang di Malaysia, jika lelaki 60 tahun sahaja :)

    BalasPadam
  18. Salam
    Ape ke heinya orang tu nie (sila baca dalam loghat Perak)..tak paham..tak paham..orang patutnya makin tua makin sayang, bukan makin tua makin ditangan..:(

    BalasPadam
  19. sy manja apa. eh? kluar tajuk da. hehehe...

    BalasPadam
  20. salam bro,
    kisah atok & nenek yg tragis..
    sedih je tgk, ni la jadi bile emosi menguasai pemikiran manusia..

    BalasPadam
  21. Salam Ziarah......

    Sedih pilu menyayat hati .Dunia akhir zaman macam-macam boleh jadi.Jadi kita semua harus muhasabah diri.....Sayangilah Ibu Bapa anda sementara masih ada

    BalasPadam
  22. Adakah ini di katakan dunia akhir zaman??? sekarang ini, tidak kira tua @ muda, kes berbunuhan menjadi-jadi..

    BalasPadam
  23. sedih bercampur hairan dengan kes sebegini.. mengapalah penamatnya perlu berbunuhan....

    BalasPadam
  24. Salam BRO MAZ...
    mesti si suami sangat hensem masa muda.. dan si isteri mesti cun giler ekk...
    hehehe..
    memang betul, lelaki memang makin tua, makin manja mengadaaaaa....

    BalasPadam
  25. salam,bila saya baca balik artikel ttg allahyarham ni di newpaper, ada beberapa fakta

    1) Mangsa dikatakan berkahwin sebanyak 11 kali,
    2) semasa mudanya dikatakan menjadi rebutan??
    3) perkahwinan yang kesebelas ini adalah pada tahun lepas,
    4) dah 2 bulan tak tinggal bersama dgn suami
    5) tragedi ini dikatakan terjadi kerana mangsa mahu bercerai dan si suami tidak mahu menceraikan isterinya dn dtg berjumpa mangsa kerana mahu memujuknya kembali ke rumah

    baca byk2 kali terfikir, seolah2 ada yang tidak kena

    BalasPadam
  26. AM secara peribadi tidak terkejut sangat dengan cerita menyayati hati tersebut.

    AM pernah berjumpa dengan ibubapa seorang kenalan (dan masih lagi hidup hingga kini) berumur sekitar awal 80an, atau mungkin lewat 70an.

    AM pernah luangkan masa 'bersembang' dengan mereka (waktu yang berasingan) dan mendengar keluhan mereka.

    Isu yang diceritakan oleh si isteri ialah, kisah suaminya yang kaki betina masa muda (mungkin sekitar 50 tahun yang lalu).

    Bayangkan ketika dia sepatutnya sudah lupa soal 'gosip' tetapi sebenarnya masih menyimpan dendam lama terhadap suaminya dan masih menceritakannya kepada orang lain. Mungkin dengan harapan suaminya akan berubah (?)

    Kesimpulan yang AM ingin kongsi ialah, walau akal mungkin sudah kurang berfungsi dan 'tenaga' mungkin tidak boleh digunakan lagi tetapi sifat dendam manusia rupa-rupanya boleh kekal sehingga ke gerbang kematian.

    www.anak2merdeka.blogspot.com

    BalasPadam
  27. Bro

    Memang hebat orang kita kalau berdendam dan menyimpan dendam

    BalasPadam
  28. Kisah ni mwenarik untuk dibuat filem nih....Kisah lelaki mabuk asmara dan gila talak dengan isterinya yang patah hati....Hu hu hu
    Mesti laris filem ni.....Box Office

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.