Selasa, November 03, 2009

Sungguh Bengong

Mahkamah Sesyen Kuantan, Pahang, menjatuhkan hukuman penjara 6 tahun keatas pembantu rumah, Nurhayati Ahmad, 22 tahun kerana mengaku bersalah meracun majikannya, Jahara Daud, 77 tahun.

Nurhayati berasal dari Lombok, Indonesia memasukkan racun rumpai kedalam kopi dan sup dihidangkan kepada warga emasa terbabit.

Kejadian berlaku pada 1.30 tengah hari, 16 Julai 2009 di rumah mangsa di Bandar Indera Mahkota. Nurhayati didakwa mengikut Seksyen 307(1) Kanun Keseksaan kerana memasukkan racun kedalam makanan dengan niat dan pengetahuan untuk menyebabkan kematian kepada mangsa. Sabit kesalahan, dia boleh dihukum penjara maksimum 10 tahun atau denda.

Pesalah melalui peguamnya, Mohd Fadly Hashim, merayu hukuman diringankan dengan alasan dia menyara 8 adik di Lombok dan kedua ibu bapanya sudah meninggal dunia.

Hidup susah di negara sendiri, itu satu, datang berhijrah ke Malaysia dan kemudian menyusahkan diri sendiri.

Bengong.

Terfikir, adakah berita ini mendapat liputan berskala besar media Indonesia?

27 ulasan:

  1. Ini yang dikatakan 'kecik2 tak mahu mati, dah besar menyusahkan orang'. Huh!

    BalasPadam
  2. Mungkin si Minah Lombok ni nak kerja senang. Tak mahu jaga orang tua yang berusia 70-an. Mandikan, basuh najis, kemas katilnya dsb. Lama2 dia ambil tindakan sendiri dengan bagi orang tua tu makan racun konon lepas orang tua tu mati, dia tak perlu kerja berat lagi.

    Sebenarnya nak perli anak makcik tu. Kalau awak sendiri pun sampai sanggup upah minah Lombok untuk jaga ibu kandung awak, camna awak fikir minah lombok tu sanggup buat semua2 tu seikhlas hati terhadap orang yang takde pertalian darah langsung dengan dia? Opsss... terlebih sudah~!

    Walau apa pun alasan... bagi minum racun rumpai.. memang satu cara kejam yang tak boleh diterima oleh akal waras. Apa komen ahli BENDERA?

    BalasPadam
  3. heh...indon oh indon....

    rasa saya kes-kes sebegini takkan dapat liputan oleh media massa mereka...

    bagi diorang, TKI dan TWI mereka semuanya berperangai elok di sini...hakikatnya segelintir mereka banyak melakukan jenayah terhadap warga Malaysia..

    indon is funny...

    BalasPadam
  4. Salam kat semua
    Dah le merempat kat sini..lagi mau bunuh orang..hamoeh

    BalasPadam
  5. ...salah tetap salah...mesti diberi hukuman yg setimpal dgn apa yg telah dilakukan..pedulikkan apa yg hendak dikata oleh mereka..negara kita ada undang2.yg mesti dipatuhi dan diikuti.
    terima kasih

    BalasPadam
  6. Salam.

    Xde maknanya media Indonesia nk buat liputan tentang kesalahan orang2 mereka...Kalau salah rakyat kita,pasti lebih hebat promosinya berbanding konsert Peterpan atau Radja...hahaha

    BalasPadam
  7. Salam BRO MAZ...
    gitu lah bila hilang pertimbangan... Hanya merasa apa yang dibuat cukup memuaskan hati semata..

    Tu bukan lagi mengong tapi juga baghal dan bodoh tahap GABAN...! hehehe..

    BalasPadam
  8. aduhh..dia g ngaku watpe?..salahknla orang lain..nmpk sgt indon bodow sbb tu kne streka kt kepala..

    p/s : sy seronok menyerang blog malaycelaka.blogspot.com

    BalasPadam
  9. salam
    masa mula2 baca title, tersenyum sendiri sebab perkataan bengong tu tapi bila dah baca entry... bukan setakat bengong, bahlol, bangang dab seumpama dengannya...

    BalasPadam
  10. aduh..senang2 jer dia BUAT orang sini..ikut sedap dia..

    oleh itu hargai sayangi orang TUA, tahap kesabaran menjaga orang TUA sebenarnya tidak boleh dipindahkan kepada selain anak(termasuk menantu), kerana anak masih ada tahap IMAN dan adab , bila nak marah kepada ibubapa.

    BalasPadam
  11. Boleh di katakan 'bagai kacang lupakan kulit'.. Kalau hidup di Indon susah, datang ke Malaysia membuat onar pula.. Orang dah bantu bagi kerja, di racunnya majikan pula.

    BalasPadam
  12. Melayu majikannya? Cilakoi punya Minah Lombok. Agaknya dia dah bosan jaga majikannya yang tua dan uzur.

    Dapat majikan Cina, baru tau kena siksa dan diberi makan babi.

    Dapat majikan India, dia boleh dibunuh dalam tandas.

    Melayu jugak yang baik..

    BalasPadam
  13. Kalau ada la media kat Indonesia yang melaporkan berita ni, saya sangat kagum!! Sekarang ni dorang tengah heboh cerita Mantik tu pulak!

    Masa saya mula-mula baca cerita Minah Lombok ni dulu, saya tak heran pun. Bukannya perkara baru. Datang sini nak bekerja. Tapi nak memilih-milih. Mula-mula sanggup segala. Lepas tu mula nak mengelat. Ada tu pulak jadi mangsa ejen. Ejen nak untung cepat, dia tak kira PRA tu nak ke tak nak, dia hantar saja. Yang majikan pulak, tanggapan dah lain, sebab ejen dah mengaku PRA ni sanggup itu ini, tapi sebenarnya.....?

    P/S: Jangan terus "menghukum" anak-anak yang mengambil pembantu untuk menjaga ibu bapa yang sudah tua atau sakit. Serupa jugak dengan konsep, kenapa nak ambil pembantu atau hantar nursery untuk menjaga anak sendiri? Kenapa tak berhenti kerja saja, duduk rumah, jaga anak, jaga orang tua? Tak mahu ke tak mampu?

    BalasPadam
  14. Ini membuatkan saya takut nak ambil pembantu rumah Indon Ni Sial...

    BalasPadam
  15. Mana pegi Kerajaan INDON..SENYAP???
    PEPATAH MELAYU ADER CKP...
    Meludah ke langit tapi jatuh ke Muka sendiri...
    Ni bukan pepatah INDON kan bro Maz...

    BalasPadam
  16. menyusahkan org je.....
    buat jenayah kat negara org...
    htr balik lah diorg seme ni...

    BalasPadam
  17. ahahhahaa..
    herm.. nak bagi komen, tapi sume dah terkeluar oleh komen2 kat atas tu.. huhuu

    BalasPadam
  18. salam en mazidul..

    pengajaran disini sila jaga ibubapa sendiri ye..hiks :)

    BalasPadam
  19. Nampak naif aje Cik Nurhayati Ahmad tu. Tetapi tindakannya boleh membawa maut-sah niatnya ingin membunuh!

    Saya setuju dgn penggunaan perkataan 'bengong' yg En. Mazidul nyatakan kerana kebengongannya terserlah dgn penggunaan racun rumpai - kan ke kuat baunya & sah air kopi yg hitam pekat bertukar warna menjadi kelabu. Mujur setua-tua 'Opah' yg nak diracuninya itu masih belum rabun warna & punyai deria bau yg masih baik. Kalu tidak...

    Setahu saya hanya orang yg benar2 bertekad nak MEMBUNUH DIRInya dgn meminum racun rumpai shj yg sanggup menelannya. Bau 'kimianya' kuat tu... Alahaiii...

    Pihak berwajib, memang bagus tindakan memenjarakannya selama 6 thn.

    Namun, pendapat saya, hantar dia kembali ke Lombok - biar dia sama2 menolong remaja2 perempuan MALAYSIA yg semakin ramai jadi pesawah di sana. Tak payah nak membazirkan duit Kerajaan a.k.a RAKYAT membiayai perbelanjaan 'makan tanggung berak cangkung' yg akan diperuntukkan kpdnya di Penjara.
    Kalau sehari RM20 (anggaran kasar 3X makan sehari + bil air, api dlln) X 30 hari = RM600 X 12 bln RM7,200 X 6thn = RM43,200 - Lebih baik wang ini disalurkan kpd Asnaf di bumi MALAYSIA ini yg benar2 memerlukan...

    BalasPadam
  20. Erm...dah tak heran dengar kes2 pembantu rumah dari indon...mcm2 kes dah berlaku..

    apa2 pon, jemputla masuk ke blog saya :p

    ------------------------------
    http://jalantar2u.blogspot.com

    BalasPadam
  21. Bro

    Di channel RCTI, wartawan mereka memperkatakan 'Kekejaman Malasia tehadap pendatang Indonesia'

    Kata mereka (wartawan RCTI, tidak cukup dengan 'pencurian' hasil seni dan masakan, Malaysia mula meng'injak warga mereka yang datang mencari rejeki secara halal'

    Bangang pun reporter

    Suruh datang Malaysia tak nak

    TEngokla nanti, sekali datang mesti tak nak balik

    Sebab terpegun tengok Malaysia lagi best dari tempat dia...

    Nota - Pembantu rumah saya 'pulang bercuti Hari Raya' di Acheh dah 2 tahun

    Call bila nak duit dia sahaja

    BalasPadam
  22. YOPSAPU- nak dapat liputan dari media deme( dipanggil PERS) sori gajah la, jauh panggang dari api tp kalo bab yg memburukkan Malaysia laju je PERS deme siarkan berulang kali pulak tu. ah ian, mike pakai nick apa kat blog indon tu? kalo kome semua nak join kami menghentam blog indon silakan.
    http://www.malaycelaka.blogspot.com/
    http://www.rasasayange-malaysia.blogspot.com/
    http://nkri-nkri.blogspot.com/
    ini hanya sebahangian. tolong tinggalkan komen yg membina bukan memaki hamun ok.

    BalasPadam
  23. Kerenah orang tua terkadang mengalahkan budak kecik, kena sabar, kena prihatin; sama bagaimana sukarnya mahu membesar bayi.

    Memang betul, ada pertalian darah sahaja dapat merasai kasih sayang untuk kedua ibu bapa. Bila orang luar yang menjaga pelbagailah kemungkinan boleh berlaku.

    Racun itu ketara, bagaimana pula ilmu hitam amalan sihir yang boleh membawa padah sepanjang hayat. Bukan sekali dua kes begini kita dengar berlaku. Termasukkan sampai kerat-kerat orang. Semua tahu amalan mistik ini dari mana?.

    Media Indon diberikan kebebasan melaporkan segala. Kerajaannya tak tegur pun!; mana mungkin namanya manusia mahu membuka aib sendiri. Ngak mungin. Lumrah manusia comot & koyaknya tepi kain orang itulah yang paling asyik & syok diwar-warkan.

    Tetapi melalui dunia maya rasanya semua ini boleh dibongkar. Bukan di Malaysia sahaja mereka ini meraban. Di bumi Arab pun sama, mereka pernah membunuh majikan mereka di bumi Arab sana.

    Maka itu timbulnya bidalan ini.
    Mengata dulang paku (= bawak) serpih, mengata orang aku (= awak) yang lebih... kan..kan?.

    BalasPadam
  24. ...kenapa media kita tk melawan?...tu lah kebaikan Malaysia..betul tk?

    ..jadi yg teringin nak ambik maid Indon tu berhati2..malang tak berbau!!

    BalasPadam
  25. mungkin juga dia takmo balik indon... dia lebih suka duduk dalam penjara.. makan tido. tak payah nak renew permit kerja....

    boleh ke macam tu?

    BalasPadam
  26. Jika sudah indon, indon juga. Jgn marah ye. Sy rasa spesis diorang ni memeng mcm ni. Patutnya tak payah bg muka sgt. Tak perlu hulur apa2 bantuan. Sebab dia akan balas kat kita TUBA juga. Ha!! Ha!!

    BalasPadam
  27. Tiga darjat kehidupan-
    1-Tumbuh-tumbuhan kepalanya menghadap ke bawah.
    2-Binatang kepalanya mendatar.
    3-Manusia kepalanya ke atas menurut arah kepalanya yang menentukan darjatnya.Tetapi ada yang kepala keatas, tetapi lebih rendah dari ketiga darjat itu kalau ia tidak berbudi.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.