Sabtu, November 07, 2009

Mr. Lim Taukeh Kilang

Istiharkan kereta berusia lebih 15 tahun wajib diperiksa Puspakom sebelum cukai jalan boleh diperbaharui. Kata mereka, Singapura telah bertahun melaksanakan sistem sama.

‘Pemeriksaan’ Puspakom bukan percuma, berbayar. Dilaporkan lebih 2.7 juta kereta di negara ini berusia lebih 15 tahun. JIKA kos pemeriksaan RM1, Puspakom kutip RM2.7 juta.

Rakyat membantah kerana majoriti pemilik kereta lama orang susah, antara mereka, Pak Halim, pesawah dan Pak Man, penoreh getah.

Semalam, diistiharkan pemeriksaan terbabit dibatalkan. Maksudnya, 2.7 juta rakyat gembira.

Nampak sangat main istihar sahaja, seronok menyusahkan hati rakyat, kelompok rakyat hidup bukan sesenang mana.

Belajarlah buat soal selidik terlebih dahulu sebelum membuka mulut. Di Singapura Pak Halim dan Pak Man tiada, Mr. Lim, taukeh kilang dan Mr. Kong, pemilik butik ternama, ramai.

Gambar Kereta Mr. Lim

23 ulasan:

  1. en mazidul..

    combi pun ada keta proton saga yg dah berusia lebih dari 15 tahun.keta ni masih baik sbb diservice dan dijaga seperti keta baru jugak.

    combi setuju jika keta lama yg dah "menggigil" tidak dibenarkan berada diatas jln raya tp kalau keta lama yg masih baik why not?? betul tak.

    mengenai bayaran yg dikenakan seolah mengambil kesempatan ler pulak.dulu combi pernah dgr komplen pasal kotak hitam wajib utk bas ekspress.syarikat yg jual bende alah tu mesti untung giler kan.skrg senyap dah.. :)

    skrg puspakom pulak.jarang kita dgr kemalangan melibatkan keta yg dah 'tua' sbb keta mcm gini hanya digunakan oleh org kg utk pergi ke kebun atau pergi surau jek.bukan drift diatas jln raya pun.

    aduiii kesian org kg..sudahler kalau nak buat pemeriksaan dgn puspakom kena Q pnjg selalu.

    *en mazidul..combi heran ngape belajar memandu disabah ni mahal nar.utk lesen keta kelas D SAHAJA RM 1340.

    KPP + LESEN KETA KELAS D = RM270 + RM 1070 = RM1340.

    BAYANGKAN UTK KETA SAHAJA..!!

    BalasPadam
  2. ingat semua menteri bijak sangat ke, sib baik menang pilihanraya bolehlah jadi menteri. banyak yang xpandai fikirkan hal rakyat.

    BalasPadam
  3. Sifat yang hanya mementingkan diri sendiri dan tamak menjadi penghalang sebagai tabir antara dia dengan Tuhan. Dan orang yang hanya memikirkan diri sendiri, tak mengalami kebahagiaan dalam hidup nya. Kalau kita fikirkan keberatan orang lain tentu diperkirakan pula keberatan kita.

    BalasPadam
  4. Bro mazidul,

    Saya nak 'tegur' sikit Tok Pa yang mengumumkan NAP baru-baru ni.

    Pertama, NAP diumumkan agak lewat daripada jangkaan sebenar.

    Kedua, NAP tidak memberi manfaat kepada rakyat, apatah lagi golongan berpendapatan rendah.

    Ketiga, polisi mewajibkan kereta berusia 15 tahun ke atas diperiksa secara tahunan oleh PUSPAKOM, nampaknya menguntungkan satu pihak.

    Keempat, alasan mengurangkan kemalangan jalan raya amat dangkal, sebab kemalangan sering diakibatkan cara pemanduan, bukannya keadaan kereta. Kalau ada pun, jumlah kemalangan yang diakibatkan kereta buruk kecil jumlahnya.

    Semuanya menyebabkan saya buat kesimpulan, Tok Pa dan pegawai kementeriannya tak buat 'homework' sebelum menggariskan NAP.

    Nasihat saya: Tak usah buat dasar NAP tahun depan kalau menyusahkan rakyat.

    BalasPadam
  5. Tiba-tiba sy berubah fikiran plak. Bro Mazidul, tolonglah jadi YB, bercakap kat parlimen bagi pihak kami. Rasanya bro ni 10 kali lagi bijak dari pak menteri yang ada skang.

    BalasPadam
  6. betul sokong combi, istihar sekatan lebih elok dari pada istihar semua,jika dah menggigil baru patut kena masuk wad puspakom, kesan lepas istihar, harga sparepart sudah naik..huhu..

    BalasPadam
  7. salam.

    alhamdulillah sgt la if xjd.

    boleh la i teruskan niat nk beli saga 24 tahun tu dari kwn papa!

    BalasPadam
  8. Salam Mazidul,

    "Instant" used to be associated with coffee. Not issue to gain popularity.

    But in today's fast-paced society, unless you make an immediate issue, you tend to think that your opportunity to be popular may vanish.

    This country must push itself to build a better chance for economic development in every aspect, not by issuing nonsupporting rules and regulations.

    Remember, our real problem is not our strength today; it is rather the vital necessity of action today to ensure our strength tomorrow

    BalasPadam
  9. Baguslah tak jadi.

    Tetapi sikap segelintir menteri yang buat kerja ikut syok sendiri boleh mencemarkan kewibawaan kerajaan.

    Memanglah, alasannya setelah melihat 'bantahan' dari rakyat bawahan, maka sesuatu dasar itu ditarik balik. Bermaksud kerajaan perihatin dengan kehendak rakyat. Sama juga seperti penghapusan PPSMI baru-baru ini.

    Persoalannya, sejauh mana pembuat dasar (kementerian) membuat research terlebih dahulu sebelum dibentangkan dalam kabinet meeting?

    Tak kan lari gunung dikejar. Orang cina kata man-man. Selidik dahulu kebaikan dan keburukan. Panggil pakar-pakar dan minta pandangan mereka, kerana menteri bukan ada kepakaran dalam bidang automobil (misalnya). Kemudian tinjau pendapat rakyat bawahan.

    Bila sudah pasti ianya boleh diterima oleh seluruh lapisan rakyat dan tidak membebankan, barulah dilaksanakan. Memanglah, yang pasti pihak pembangkang akan tetap kutuk walau apapun yang kerajaan buat. Pedulikan je yang itu, yang penting majoriti rakyat mendapat faedah.

    Hanya mengambil beberapa contoh, car pool, pelekat pemantul cahaya dibelakang topi keledar, lampu di atas bas (bila bas laju maka lampu akan menyala) dimana kesudahannya? Itulah akibat nak buat dasar tapi tak fikir panjang.

    Harap Datuk Seri Najib cepat-cepat kejutkan menteri-menteri yang masih tido. Kalau perlu, siram dengan air atau terajang sahaja, agar mereka cepat-cepat sedar. Jangan mengabiskan boreh je...

    www.anak2merdeka.blogspot.com

    BalasPadam
  10. waktu kecil kagum sgt dgn menteri2 , yg hebat2 belaka ,kaya-raya , ramai fans(penyokong) ...n etc ...mereka nampak mcm sgt berkuasa n bergaya ...

    But now , dah buka mata ....melihat dunia politik n dunia sebenar .....cooruption , discrimination ,stxpxd, greedy , selfish... n etc ...

    Waktu pilihan raya br nak publisti o buat baik ...bila dah menang ....bye bye ...cakap tp x buat ... n buat tp hanya sementara waktu je ...

    Semua sama je .....Malay , chine , indian , n etc ... but some memang melaksanakan tugas dgn baik tp org gitu memnag susag nak cari .....

    Dunia penuh dgn ketamakan , everything is money .... fame .....

    BalasPadam
  11. teringat tahun 80an undang2 JPJ pemasangan lampu siren kuning untuk kenderan besar/berat, atas bumbung, rosak 3 bulan sekali, bila had 90KM/j berbunyi siren.,macam2 kerenah ada tak berbunyi ada tak menyala.

    Pemandu degil/kreatif akan cabut wayer.

    tak tau berapa lama bertahan.

    dulu , kini dan selamanya..dari segi.penguatkuasaan..

    beli alat MASYUKK..

    BalasPadam
  12. Nampak sangat main istihar sahaja, seronok menyusahkan hati rakyat, kelompok rakyat hidup bukan sesenang mana.

    Betul tu bang..

    Bukan semua rakyat Malaysia hidup senang.. Ada kereta bukan bermakna senang.. Ianya satu keperluan.

    Sebelum buat keputusan, buat la survey dulu.. Barulah menunjukkan 'RAKYAT DIDAHULUKAN'.

    BalasPadam
  13. 150% agree.. dulu antara yang susah hati bila isytihar pemeriksaan puspakom adalah abang saya dan ayah saya. Ayah seorang pesara dengan wang pencen sebanyak rm220 sebulan dan abang dengan wang gaji (selepas tolak sana sini) tinggal RM300 bersama isteri dan 6 orang anak yang perlu ditanggung. Ayah tu, mungkin la kami adikberadik bole support, tp abang saya tu?

    Alhamdulillah selepas ditarik balik rasanya dia dah boleh tarik nafas lega. Dan begitu juga 2.7 juta rakyat lain yang mempunyai masalah sama.

    Menteri2 ni bercakap macam orang tak sekolah dan juga bercakap macam orang yang tak pernah susah. Agaknya mereka tu tak pernah tgk bumi yang dipijak, asyik tgk langit jer kot.

    p/s betul ke YB2 kita ni ada yang belajar tahap SPM jer? tapi jd menteri. Kalau betul macam tu, padan ler cakap merapu jer bak kata en mazidul..

    "Nampak sangat main istihar sahaja, seronok menyusahkan hati rakyat, kelompok rakyat hidup bukan sesenang mana."

    BalasPadam
  14. Ada keta susah...takdak keta pun susahhh...

    BalasPadam
  15. betul kak azieazah, ada kereta susah, takde lagi susah sebenarnya. Nak naik kenderaan awam kalau single mingle atau paling koman berdua, tahan ler lagi, kalau anak berderet2? Saya yang anak 4 ni pun tak sanggup nak naik bas kalu nak balik kg, macam2 brg nak bawa. Abang saya ada 3 orang anak yang berumur bwh 12 thn. Bila blik kg, yang kecik2 naik keta, yang besar2 dia hantar naik bas,terpaksa... keta yang mampu beli pun keta yang nyaris2 kena masuk puspakom tu lah..

    BalasPadam
  16. Saya sokong pemansuhan ini.Bukan apa kalau nak buat sesuatu fikir le habis-habis.Jangan ada yang jadi susah dan celaru baru nak ubah.Kajian kepada masalah pokok dahulu baru buat kajian kepada masalah yang lain.Siapa yang suka kalau tengah sesak kena lagi tekanan dari pembuat undang-undang.Boleh hidup pun kira baik dah.Berilah ruang untuk orang yang berpendapatan rendah ni hidup tenang.Saya rasa yang nak kena periksa ni bukan kereta tetapi menteri-menteri yang dah lama senang tu kena periksa berapa banyak wang yang mereka ada dan berapa banyak bakti yang mereka taburkan kepada rakyat yang telah berkorban demi negara.Demi kehidupan sementara yang kita tidak tahu bilakah kita akan dijemput.

    BalasPadam
  17. Tak sokong Rosnanie, saya NAFI,
    (memang dah jadi tukang nafi)
    ada kereta senang lagi menyenangkan.

    yang susahnya pendapatan bukan kereta.

    BalasPadam
  18. salam, saya diantara 2.7 juta individu yg menarik nafas lega selepas mengetahui dasar ini telah ditarik balik, sepatutnya kajian rapi mesti dibuat terlebih dahulu sblum nak umumkan apa2 dasar.. Ini tidak, umum dulu, pastu tunggu masyarakat bising, baru nak buat kajian semula la, nak bincang balik la & mcm2 lagi.. Walaubagaimanapon, TRIMA KASIH d atas penarikan balik dasar tersebut.. RAKYAT D DAHULUKAN, PENCAPAIAN D UTAMAKAN!

    BalasPadam
  19. ALHAMDULILLAH KERANA TAK JADI KALAU TAK MEMANG MENINDAS RAKYAT.SUDAHLAG INSURAN MAHAL SAMPAI KAT KAMPUNG SAYA RAMAI YANG TAK RENEW ROAD TAX SEBAB HARGA MAHAL DARI HARGA MOTOR.KERAJAAN HARUS LEBIH BERJIWA RAKYAT

    BalasPadam
  20. Sehari sebelum ditarik balik saya ada tulis bab ini; paling saya terkilan ada memanda VVIP kata rakyat marhaen ini sayang sangat Kereta Antik ini;

    Saya sendiri panggil kereta lama saya Proton tahun 1990.. Kereta Perang, sebab telah berlubang-lubang kena tembak ketika berperang. Rasanya kereta sayalah paling buruk di kotaraya Kajang ini.

    Kereta Antik bagi saya adalah kereta lama yang cantik banget!. Rasa terkilan juga di hati, bila VVIP kata Kereta Perangku itu Kereta Antik. Sedangkan dia sendiri rakyat yang kasi Perdana itu, rakyat sendiri yang kasi minyak senggara segala. Siap pemandu lagi.

    Siapalah tak mahu kereta baru. Tapi sudah bersara begini masih mampukah berhutang lagi?. Cadangnya Kereta Perang itu sebagai modal nak dibaiki agar taklah asyik perah kapcai sepanjang hari. Agar taklah laih sangat.

    Jika kerajaan betul-betul sayang rakyat. Masuk Puspakom itu kasi sahaja percuma; bukan sekali masuk sampai sekitar RM100. Tak menepati piawaian kena lagi sebanyak itu. Memang sakit!.

    Jika kedekut sangat; Setakad RM30 sampai selesai: untuk keselamatan yang mengaitkan nyawa pun rasanya ada lojiknya. (RM30 = sebulan beras)

    Bagaimana pun bila pemeriksaan terbabit dibatalkan tentunya 2.7 juta rakyat merasa lega...! Jangan ungkit-ungkit lagi.

    BalasPadam
  21. Thanks Bro.. suke dengar luahan ikhlas dari hati bro nih.. hanya orang yang pernah merasai kehidupan susah mengerti bagaimana susahnya nak meneruskan hidup, berbanding org yang senang..

    BalasPadam
  22. Selalunya beginilah rupa bentuk resam politik di Malaysia ni...
    Mula-mula buat 'kecoh' dulu untuk survey samada ada orang setuju atau tidak setuju dengan arahan ataupun peraturan tersebut.
    Bila ramai yang bangkang tak setuju maka buat lah keputusan tak jadi arahan tersebut. Maka orang2 akan berasa lega dan berterima kasih.
    Akhir nya tindakan ini kan memberi 'kredit' kepada kerajaan....
    Ha ha ha ...Politik punya hal.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.