Khamis, Disember 30, 2010

Harimau Apa?

Malaysia menang pertandingan bola sepak.

Semua orang membaca surat khabar dan menonton berita di televisyen tahu esok hari cuti.

Tahniah kepada skuad Harimau Malaya!

Ops! Harimau Malaya atau Harimau Malaysia?

Baca di sini.

20 ulasan:

  1. kenapa saya terasa macam ternampak-nampak kepala harimau kat logo maybank ya? adakah sebab malayan banking pun pakai logo harimau juga?

    ape2 pun, selamat bercuti encik mazidul dan semua kawan2! :)

    BalasPadam
  2. cuti ke esok tuan mazidul...jgn jadi harimau jadian udah laaa..

    BalasPadam
  3. I like “Malaya” nampak unik dan klasik...

    BalasPadam
  4. Sekarang sedang tonton 999 di TV3. Lihat Sdr MAZIDUL berada di daerah Kuala Kurau. Hmmm... kampung kelahiran saya tu. Hanya 15 minit berkereta dari rumah BONDA saya. :)

    Tanjung Piandang, Kuala Kurau, Bagan Serai.. tu semua kawasan “tempat jatuh lagi dikenang....”

    BalasPadam
  5. Sekadar nama dan gelaran aje kut.. yang pasti ttp org Malaysia juga. Tahniah diatas kemenangan ini.
    New Entry "Alahai Facebook."

    BalasPadam
  6. GADISBUNGA, esok cuti. Mau belajar Cakar Harimau sama Kak Azie? ahaks!

    BalasPadam
  7. Kebetulan pula entri kita lebih kurang sama. Dan oleh kerana kesamaan itu, ada baiknya turut bertandang ke laman aku tuk info yang lebih lanjut.

    http://puisikabur.blogspot.com/2010/12/tak-perlulah-menukar-nama-harimau.html

    inilah luahan hati aku tuk 'Harimau Malaya'. aku ini belia Sabah, tak berminat mahu nama Harimau Malaya ditukar kepada Harimau Malaysia, kasihan benar YB yang mempublisitikannya. Murahan. Saudar dijemput dengan segala hormatnya ke dalam blog aku. Sekian.

    Wassalam

    BalasPadam
  8. Harimau Malaya@Malayan Tiger (http://en.wikipedia.org/wiki/Pak_Belang) - Sejenis spesis Harimau yang hanya wujud di semenanjung tanah Melayu, atau Malaya (nama lama). Sejak sekian lama, ia telah dijadikan simbol utama negara, dan diangkat menjadi "personifikasi nasional" (http://en.wikipedia.org/wiki/National_personification) untuk negara kita, sepertimana "Uncle Sam" untuk USA, "Amaterasu Omikami" untuk Jepun, "Germania" untuk Germany, "Britannia" untuk Britain dan "Mother Russia" untuk Russia.

    Sebarang cubaan untuk menukar nama spesis ini haruslah dimajukan juga kepada pihak dunia saintifik disamping mengambil kira habitat sebenar haiwan tersebut.

    Sekian terima kasih

    BalasPadam
  9. setuju demi menjaga 1Malaysia..
    dah peribahasa simpulan zaman moden..

    ''berasap menjadi wap..
    ''kera menjadi orang luar'
    ..peti besi makan RM..

    BalasPadam
  10. maintainkan la harimau malaya.dah sebati beb.. perkataan 'malaya' pada harimau malaya tu bukan maksud melayu. dah mmg wujud sub-spesies harimau iaitu malayan tiger atau harimau malaya. sama la mcm team seladang, harimau kumbang ke... http://en.wikipedia.org/wiki/Malayan_Tiger

    BalasPadam
  11. Orang Sabah lebih selesa dengan ungkapan harimau Malaysia kerana harimau Malaysia barulah menggambarkan 1Malaysia.

    BalasPadam
  12. mula-mula saya sampai ke sabah (1985) pun saya ditanya " cikgu orang malaya?"

    saya yg naif hanya menjawap "saya dari negeri perak " hahaha :p

    selepas itu kawan saya memberitahu orang disini menggelar orang semenanjung dgn panggilan "orang malaya".

    oic...begitu pulak :)

    BalasPadam
  13. Hmm.. tapi semua orang pun tahu kan.. lambang yg digunakan adalah Harimau. Dan bukan sebarangan Harimau.. bukan Harimau Sumatera, Harimau Bengal ataupun Harimau Siberia. Haiwan yang digunakan adalah dari spesis yg diberi nama Harimau Malaya. Begitu juga bunga kebangsaan Malaysia, Bunga Raya, bukan sebarangan bunga raya. Ia adalah dari spesis Hibiscus Rosa Sinesis (Chinese Hibiscus)

    Terserahlah pada pihak yg bertanggungjawab utk selesaikan perkara ini.

    BalasPadam
  14. harimau.. hehe.. tp rakyat indon sangat tak berpuas hati.. sehinggakan laman web FAM pun digodam mereka.. perkara ini dikesan malam tadi dan pihak FAM sudah pun mengambil tindakan.. nak lihat skrinshot? - http://bit.ly/dQpB7D

    pagi ni ada satu lagi.. tapi rasanya dilakukan sebelum perlawanan pusingan kedua.. - http://bit.ly/hBurZt

    BalasPadam
  15. Kenapa orang sabah dan sarawak mesti terkilan jika guna Harimau Malaya sebagai 'nicknames' skuad bola sepak kita..sepertimana orang semenanjung tetap bangga bila orang utan menjadi maskot sukom 98 dan burung kenyalang jadi maskot ketika membida sukan asia 2006.. bagi saya haiwan apa pun yang jadi maskot atau 'nicknames' asalkan ia menunjukkan jati diri malaysia kita harus bangga terus memberi sokongan..Hidup Harimau Malaya!!!

    BalasPadam
  16. Tak ada rasa tersinggung pun. Ha ha ha... saya tak ada rasa apa-apa pun sehingga ternampak 'scrolling' mesej dlm Buletin Utama semalam.

    Bagi saya, "Harimau Malaya" tu bukan merujuk pada "Harimau Semenanjung Malaysia" tetapi memang wujud spesis harimau yang dinamakan "Harimau Malaya". Nanti harimau tu pun kena buat surat beranak baru sebab tukar nama.

    Ngeee... isu kecik gini pun kadang-kadang boleh dijadikan "mainan" kan? Senang jer nak pecah belahkan perpaduan. Apa kata tak payah pening-pening kepala nak fikir tentang benda ni? Kita fikir tentang persamaan saja... jangan perbezaan.

    BalasPadam
  17. Saya biasa mendengar Harimau Malaya.. Ianya melambangkan kekuatan pasukan bola sepak negara kita semasa era Allayarham Mokhtar Dahari.. Siapa yg bagi nama itu saya kurang pasti..

    Tapi nama tu saya suka dengar dan sebut..

    BalasPadam
  18. Harimau Malaya sejenis spesies harimau yang ada di Semananjung Malaysia. Memang dah nama spesis Harimau seperti nama Harimau Siberia & Suumatera. Mungkin yang tersinggung tu tak mengenali spesies harimau ni. Saya sebagai anak Sarawak langsung tidak tersinggung dengan nama Harimau Malaya. Teruska guna Harimau Malaya. Yang tersinggung tu cuma nak publisiti murahan..

    BalasPadam
  19. Harimau Malaysia lebih sesuai, nama baru, untuk tahun baru. Harimau Malaya, nanti membangkitkan sentimen perkauman pula.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.