Rabu, Oktober 07, 2009

Kisah Sepatu Hitam

“Anak saya ngak bisa kesekolah pak,” ujar Usin sedih.

Saya terdiam sebelum melontarkan soalan klise kepada pemandu berusia 37 tahun ‘disewa’ bersama kereta majikannya, pengusaha kereta sewa di Padang, Indonesia.

“Mengapa?”

“Usianya 7 tahun, dia nangis disuruh pulang guru kerumah kerna ngak ada sepatu hitam. Saya juga nangis lihat dia tapi saya ngak punyain wang untuk beli itu sepatu,” jelas Usin sambil menundukkan kepala.

Ketika itu kami bersama duduk di lantai simen motel di Bengkulu, Indonesia Barat berhampiran dewan, atap tersembam di atas tanah akibat gempa bumi 12 September 2007 dengan kekuatan 7.9 pada skala Richter.

“Harga sepatu itu berapa rupiah di sini?,” soal saya.

“Wangnya Malaysia, sebelas ringgit,” balasnya.

Saya bingkas masuk ke bilik bertilam keras, mencapai beg duit dan mengeluarkan wang kertas lima puluh ringgit lalu saya hulurkan kepadanya.

“Nanti bila kita balik ke Padang, kamu pergi beli sepatu anak, suruh dia pergi kesekolah,” pinta saya.

Usin mencium wang kertas itu berulang kali, airmatanya bergenang.

Kini warga sama kerakyatan Usin dilaporkan ingin menganyang Malaysia.

Dilaporkan, 1,500 bakal menyusup masuk ke Malaysia. 300 daripada mereka didakwa kebal, kalis peluru dan senjata tajam. 10 dilapor sudah berada di negara ini melakukan kerja ‘intelligent’, mengenal pasti kelemahan Malaysia.

Mereka semua sukarelawan Benteng Demokrasi Indonesia, Bendera, berhasrat menganyang negara kita dalam tempoh kurang 9 jam dari waktu entry ini ditulis.

Mungkin anak mereka juga ponteng sekolah kerana tidak mampu membeli sepatu hitam berharga RM11.

Nota Jumpa di '360' jam 9 malam ini, 'Berkesankah kempen cetakan amaran bergrafik di kotak rokok?'

37 ulasan:

  1. pedih.. kenapalah mereka masih ingin lakukan perkara yg tiada faedahnya.

    BalasPadam
  2. Aizen, saya tanya Usin.

    "Kamu baca surat khabar?"

    "Mana bisa beli koran (akhbar), makan saja ngak cukup," balasnya.

    BalasPadam
  3. Aduh bung Mazidul..

    gampang bangat mereka itu bolos ke mari? apa mereka nggak perlu melintasi sekatan-sekatan keselamatan? apa mereka itu halimunan?

    BalasPadam
  4. Suratkhabar Melayu banyak bertapis, mungkin disebabkan untuk mengelakkan berlaku kekecohan, mungkin juga ketakutan di kalangan rakyat Malaysia. Tapi suratkhabar cina jelas-jelas menulis apa yang dikatakan oleh ahli BENDERA ni. Mereka dengan penuh keyakinan percaya bahawa dalam tempoh 6 hingga 8 bulan Malaysia akan jatuh ke tangan Indonesia. Mereka juga dengan lantang berkata, walaupun ahli BENDERA yang datang ke Malaysia tidak ramai tapi mereka mempunyai keistimewaan dari segi kekebalan dan sebagainya. Mereka juga yakin bahawa rajyat Indonesia yang kini telah sedia ada di Malaysia (amah2, kontraktor, pekerja) akan sama2 bangkit menentang majikan dan rakyat Malaysia yang lain. Jadi.... apa tindakan kita sekarang?

    BalasPadam
  5. kat Malaysia ada 15 orang sahaja sebab itulah mereka rasa boleh menang kalau lawan.

    BalasPadam
  6. orang Cina disini semua da pasport, jika terjadi indon serang malaysia mereka akan beli teket kapalterbang dan terus ke Australia dan kanada. tengok tv orang cina buat takreti dan tidak beri derma, orang melayu yang susah payah menolong. mereka cakap kalau negara Cina baru mereka derma dan tolong. orang indonesia kata saja mau serang malaysia tapi peta dan jalanraya disini pun masih tak faham nak pergi mana pun tak tau dan akhirnya mereka cuma berlonggok ditepi laut tunggu kapal balik indon.

    BalasPadam
  7. Begitulah manusia... kalu dikata lupa daratan, tak sedar diri, marah dan keadaan mungkin boleh menjadi lebih sulit...

    Semoga apa yg dirancang ke arah keburukan tidak akan terlaksana..

    Tapi mendengar niat mereka saja sudah cukup menakutkan...
    I tak berani sembang perkara ni dlm rumah depan anak2...

    BalasPadam
  8. apa-apa pun kita still kena ambik langkah berjaga-jaga. kalau diorg x sempat sampai, yang dah ada kat cni still ada...

    BalasPadam
  9. Adi, ada orang, bangsa, tidak ubah bak lalang dalam tindakan mereka. Saya pernah menyaksikannya sewaktu tragedi di Kampung Medan, Jalan Klang Lama.

    BalasPadam
  10. "300 daripada mereka didakwa kebal, kalis peluru dan senjata tajam."

    hihihi....rupannya Indonesia dah cipta cyborg army. Kalah filem Terminator nih.

    Tapi saya terfikir, kalo tongkang mereka karam dipukul ombak masa nak datang ke Malaysia, 300 yg kebal tu akan mati lemas gak sebab mereka hanya kalis peluru dan senjata tajam je. Kahkahkahkah

    BalasPadam
  11. Budus betol la diorang nih.
    Kebal tara mananya la nak berlagak nak mampus nih?
    Setakat peluru and parang, tak mention plak buluh.
    Kita cucuk ngan buluh aje la.
    Atau kayu runcing.
    Kahkahkahkahkahkah...

    Ataupun bakar je diorang.
    Diorang tak mention diorg kebal api.

    Buduh nye manusia tak sedar diri.
    Duk diam2 kat tmpt sindri, usahakan apa yg patut lagi bagus.
    Takpun pegi la Palestin tu, kalo kebal peluru sgt.
    Bantu org Palestin lawan Israel.
    Boleh jgk jadi hero.

    BalasPadam
  12. Adakah pihak berkuasa Malaysia mengambil serius rancangan mereka ni? Jika ya, apa pelan tindakan mereka dalam menangani perkara ini?

    Berita ni takde pun dalam akhbar2 tempatan??

    BalasPadam
  13. Sebelum ini kita di kata serumpun..Artis mereka orang Msia PUJA. Makanan mereka kita gemar. Pakaian batik mereka kita gah memakainya. Filem dan drama mereka Langsung tak boleh 'miss'..SEKaRANG mereka menjadi Musuh Dlm Selimut.
    memang SEJAHAT-JAHAT MAKHLUK .

    BalasPadam
  14. semangat berkibar-kibar.tanpa sedar waris masih banyk di Malaysia..

    elok masuk melalui SIAM..melepasi Patani..mendarat melalui sana, supay tidak bertembung dengan warga yang sama warna kulitnya.

    jika mendarat sebelah utara kebencian mungkin bertambah kerana kulit yang berbeza..orang..mengalir darah dari kampuchea ..

    jika mendarat dari selatan,jawo lawan jowa..

    BalasPadam
  15. Masih menunggu perkembangan terkini...harap tidak berlaku perkara buruk nanti....

    BalasPadam
  16. Islam sama Islam gaduh, yang untungnya Yahudi....Kita gaduh, Yahudi tepuk tangan, jadi batu api, kalau boleh orang Islam terus gaduh.
    .
    Kalau berani, pergilah ke palestin, bebaskan negara itu dari cengkaman Yahudi.
    .
    Dalam sejarah Islam selepas hijrah, Nabi SAW dikejutkan dengan berita orang Islam Aus dan Khazraj yang sudah bersiap sedia memulakan peperangan kerana sedikit perselisihan faham.
    .
    Nabi segera ke tempat tersebut untuk mendamaikan permusuhan sesama Islam. Mereka itu orang Ansar yang banyak berjasa kepada Islam, tetapi mengapa mereka boleh hendak berperang semula. Nabi berjaya meleraikan perbalahan ini dan mereka berdamai semula.
    .
    Punca mereka bergaduh kerana semangat kebangsaan apabila kedua-dua belah pihak mengungkit-ungkit keturunan mereka. Bukan isu yang besar sangat.Isu Indon dan Malaysia bukanlah besar sangat dan ada jalan penyelesaiannya.

    BalasPadam
  17. nasionalsime yang melampau dan tak kena tempat ni kadang-kadang memang jijik! tu bukan nasionalisme tu rasisme! apalah gunakan akal tuhan beri pada sebaik-baik kejadian.

    BalasPadam
  18. kita berkobar kobar dok discuss indon nak serang malaysia..
    Ramai ketua pemimpin kita dok berkobar kobar berkempen kat Bagan Pinang N9 bergaduh sesama sendiri....Ada yg bertumbuk sesama kaum...Kalau bergaduh dgn Indon yer lah gak..Ini bergaduh sesama malaysia..adus..malu malu.

    p/s : ini antara faktor dari 15 faktor jika umat ingkar dan bencana menimpa.
    1. Apabila pemimpin sesuatu kaum itu dihina oleh kaumnya sendiri.
    2.Apabila memuliakan orang lain atau kaum lain kerana takutkan ancaman yang akan diambil ke atasnya.

    renung-renungkan...dan jgn renung aje...

    BalasPadam
  19. Nampak gayanya memang berhasrat betul mereka menganyang Malaysia. Susu yang di beri tuba yang di balas.

    BalasPadam
  20. "Tidak akan datang kiamat sehingga banyak perbuatan dan perkataan keji, memutuskan hubungan silaturahim dan sikap yang buruk dalam tetangga." -Riwayat Ahmad dan Hakim



    p/s : Kununnyer Indonesia ramai Wali...Serambi Mekah...Umat Islam Teramai...ADUSS...
    Diorg nie tak reti ISLAM KE..

    BalasPadam
  21. Salam Bro,
    sokong 100% KNOWLEE...
    kan byk lagi pahala kalo gi bantu kaum seagama kat Palestin drpd kekejaman israel keparat tu, beso sungguh pahala nya. Kita kena ingat gak, tiada yg lebih kebal dan maha berkuasa selain drpd ALLAH.. Kalo buat baik@ perkara yg berfaedah, insyaAllah dapat balasan baik dan kalo buat sesuatu yg. buruk@ sia2 maka akan buruk juga balasan nya... SEDAR LAH...!! ikut rasa binasa, ikut tolol, kojol le jwbnye... **INGAT 5 PERKARA SEBELUM DATANG 5 PERKARA...

    BalasPadam
  22. menakutkan betul bila dengar dorang cite mcm tu.. minta jauh semua benda2 tak elok dari malaysia..

    ada ke patut, nak cari gaduh kat tempat orang.. duduk je la diam-diam kat indonesia tu jangan kacau orang..

    benda2 macam ni x blh ambil ringan.. kalau dorang buat betul2 macam mana? harap2 pihak berkuasa malaysia bertindak lebih awal..

    BalasPadam
  23. MAS...

    Ogie betul2 confused dgn org Indon ini.....dilayan baik kepala kita dipijak. Tidak dilayan....nak diganyangnya kita. Kita macam melepaskan anjing tersepit....kan? Di tempat kerja Ogie cleaner seramai 5 org...semuanya Indon...baik pulak...mereka sendiri tidak setuju kawan mereka nak menyerang kita....entahlah .....kita berdoa saje lah....agar seluruh warga Malaysia selamat dari segala malapetaka.

    BalasPadam
  24. Kaedah melunturkan ilmu kebal (Sebagai persediaan)

    - Buluh kuning runcing..Tikaman di pusat dan tapak kaki. Semasa Tikaman bacalah Bismillah 'Qulnayana rukuni bardan wasalaman a'la Ibrahim' (Doa Nabi Ibrahim A.S)

    - Batang Keladi Gajah yang direndam di dalam air lumpur (air lumpur sawah pun boleh) selama 3 hari..dirotan atau dilibas kepada orang kebal, InsyaAllah luntur ilmunya. Libaslah ke pinggangnya atau ke belakang lehernya.

    - Ditikam dengan Besi Kuning (Besi kuning ni susah nak cari tapi pendekar-pendekar dulu selalu menjadikannya mata keris atau pedang)

    - Peluru emas (Dgr2 critanya ada peluru khas dalam inventori ATM dan PDRM yang mempunyai campuran 1 peratus emas,mcm peluru yg digunakan semasa tembak Mat Komando dulu..tapi Pak Tua xpasti ni sekadar khabar angin atau benar2 wujud)

    Apa2 pun kita kena ingat..segala yang berlaku hanya dengan BiIznillah yakni dengan izin Allah S.W.T...mereka kebal pun dengan izin Allah S.W.T dan percayalah Allah S.W.T takkan izib orang-orang kebal ini menganiaya kita yakni saudara SeAgama mereka...

    Pesanan arwah Pak Guru kepada Pak Tua dulu -----> Setinggi mana pun ilmu kita,tinggi lagi ilmu Allah Taala..Setinggi mana pun ilmu kita di dunia, jika kita menggunakkannya di jalan salah..maka lunturlah ilmu itu ataupun bersedialah menerima bala yang tidak tertanggung!

    BalasPadam
  25. amaran pada kotak rokok mmg tak terkesan melainkan bila dah kena ulser mulut mcm iklan kat tv tu baru insaf kot..!

    bakar duit pastu masukkan racun dlm badan..ini dah kira membunuh diri.

    hukum membunuh diri adalah berdosa besar neraka jahanam tempat kekal abadi.

    lu pikir ler sendiri !


    .........

    yg combi suke stetmen 'mokcik' tu.sakit bukan sbb merokok tp sbb penyakit lain.bole gitu??

    sabo jer aku :D

    BalasPadam
  26. Bersungguh benar mereka nie nk ganyang Malaysia. Sampai buka thread Ganyang Malaysia kat Facebook, Twitter, Google Reader, YouTube etc.etc. Memang mengila betul mereka ni. Semoga ikut hati MATI, ikut rasa BINASA la mereka ni. Na'uzubillah.

    BalasPadam
  27. Dia org ni provok spy org2 kita melatah dan mengelabah melawan balik dan buat spt apa yg mrk buat, cakap dan tulis dlm mana2 sj facebook, yahoo dan mcm2 lg blog2 mrk yg mengarut.

    Bila dah melatah dan lawan balik maka mrk akan mengambil kesempatan dan mengisytiharkan perang dgn negara kita.

    org2 yg desperate sj yg bersikap dan berotak spt BENDERA ni. kita dikatakn pencuri tpi siapa yg pencuri dlm realitinya....

    SBY- selalu bencana ya.... zmn megawati dulu pun mcm2 musibah negara mrk..

    BalasPadam
  28. halimunan?

    ...masalah pendatang haram masuk ke negara ini semudah halimunan sejak berzaman telah berlaku... yang pasti apakan rondaan pihak berkuasa kita tidak mencukupi; atau ada musang berbulu ayam dalam kalangan penguasa kita?

    ...masalah pengganas ini sentiasa menghantui semua negara di dunia.. terkadang kita tidak pernah mencari musuh, namun atas sebab dengki, dendam atau rampasan semua boleh berlaku.

    di sinilah peranan pemimpin kita untuk menangani isu ini... ketua yang baik negara tambah berdaulat... ketua yang endah tak endah atau asyik campur tangan masalah negara luar macam US... maka terjadilah peristiwa Kejadian 11 Sept.2001 (WTC)

    Jika negara kita mahu digemparkan; apakah Menara Berkembar Petronas KLCC menjadi sasaran pengganas. Apakah kita bersedia?.

    Aduh! janganlah isu golongan Bendera .. dari warga Indon ini menjadi barah buat negara kita.

    BalasPadam
  29. Bro Mazidul,

    Ada satu komen sentuh tentang Kg. Medan..

    Bro banyak tau pasal tu? Maknanya betullah kes pergaduhan kaum tu? Tolong cerita sikit, emel kat saya pun takpe. At least saya dapat first hand information, walaupun dah lama..
    izzuddin_ali@yahoo.com.my

    Pasal Indon ni, kita bagai pandang sebelah mata.. Apa yang kita akan buat, jika sebenarnya memang mereka sudah merancang untuk menguasai Malaysia dengan cara ini?

    Bukankah Iraq pernah menawan Kuwait dahulu, tanpa dijangka langsung oleh emir Kuwait tersebut?

    Baik berhati-hati. Paling tidak pun, jangan anggap ancaman ini sebagai 'ringan'..

    BalasPadam
  30. Indon ni tak sedar ke bila negara ditimpa bencana kita jiran no. 1 pegi tolong.mcm2 bantuan kita berikan.Tapi segelintir mat2 indon ni pakat nak serang kita pula.Sebab tu banyak amah indon kena rogol dan dera ngan majikannya di sini.hah baru padan muka korang!

    BalasPadam
  31. Inilah bahana mendengar berita dari mulut ke mulut. Tanpa ada inisiatif untuk menyelidik kebenaran cerita.

    AM ada menulis tentang 'Dengar Cakap' dalam blog Anak2Merdeka beberapa hari yang lalu.

    Berita dari mulut ke mulut bukan sahaja tidak 100% betul, malah kadang-kala boleh mengundang reaksi yang berbeza jika diungkapkan dengan nada yang berbeza.

    Jadi berhati-hati jika mendengar berita dari mulut orang.


    www.anak2merdeka.blogspot.com

    BalasPadam
  32. Bro Brahim, kekadang ada perkara molek 'disimpan' sebagai pengajaran.

    Percaya atau tidak, saya antara orang terawal mendapat 'hint' berhubung kejadian itu, sehari sebelum tragedi berlaku.

    Petang hari pertama saya makan kueh tiow di Kg. Medan bersama rakan baharu saya kenali (kini kawan baik saya). Tiba-tiba saya terdengar bunyi dentuman kecil di sekeliling gerai. Ada motosikal terbakar, cermin kereta pecah dan keadaan menjadi huru hara, orang berlari tidak tentu arah.

    Masa itu saya keliru dan beberapa minit kemudian baharu saya sedar apa berlaku.

    Panjang lagi ceritanya kalau sampai habis :)

    BalasPadam
  33. cik Mazidul ni bagi sy saspen je laa.. crita laa sampai habis.. nak tau jugak pengalaman cik Mazidul berada dlm situasi huru hara ni..

    BalasPadam
  34. Encik mazidul cerita lah lagi. potong betol.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.