Selasa, Oktober 06, 2009

Pengorbanan Wanita









25 ulasan:

  1. Ini maklumat yang AM terima. Kalau salah mintak maaf dan tolong betulkan.

    Di Kelantan, kebanyakan isteri keluar mencari rezki (termasuk berniaga) manakala si suami lebih banyak berihat dan bersidai di kedai kopi.

    Kalau lah betul cerita itu, tidak hairanlah jika orang lelaki mereka lebih banyak yang pandai bercakap dari membuat kerja.

    www.anak2merdeka.blogspot.com

    BalasPadam
  2. letih meniaga sebelah siang..balik meniaga uruskan rumah tangga.. mlm nye plak melayan anak dan suami..

    kesian...isk isk.. mana pergi nye kaum2 lelaki di pasar siti khadijah ni ye?

    BalasPadam
  3. Demi mencari rezeki untuk anak-anak... :)

    BalasPadam
  4. Wanita Kelantan memang minat pandai berniaga.Walaupun saya orang luar yang menetap di Kelantan tapi kagumla dgn makcik2 yang berniaga di pasar Siti Khadijah tu.

    BalasPadam
  5. thats....



    too bad
    sure kt klantan
    right?

    BalasPadam
  6. Ya, gambar ini saya rakamkan di Pasar Siti Khatijah.

    Tidak semua lelaki Kelantan gemar melepak di kedai menjual makanan dan minuman. Kalau itu berlaku boleh jadi kerana Kelantan mempunyai kepelbagaian dari aspek makanan. Nasinya ada pelbagai, mungkin mengambil masa agak lama menjamu selera.

    BalasPadam
  7. tak adil sekiranya ada komen drpd peminat yg mencampur fahaman politik & menterjemahkan melalui penulisan yang telah bertapis. kalau tak de...bagus lah. mungkin aku jer yang terasa sedemikian. nak kutuk pun agak2 la yer....

    BalasPadam
  8. Dan di Kelantan terlalu 'banyak mulut' untuk didengar ceritanya dan banyak telinga untuk disampai berita-berita sensasi.

    Akhirnya hari telah menjengah senja dan sang isteri telahpun pulang dari berniaga. "Alhamdulillah, tak perlu bersusah payah kerena isteri-isteriku isteri solehah, tak pernah mengeluh walaupun penat bekerja"

    Ada ayat-ayat nakal yang AM pernah dengar. "tugas suami ialah memberi nafkah batin, nafkah zahir isteri-isteri kenalah cari sendiri".. harap-harap ayat itu tak betul dan tak berlaku di Kelantan.

    www.anak2merdeka.blogspot.com

    BalasPadam
  9. kakak combi keje disana dan kawin dgn ore sana..

    pernah dgr dia bercerita tentang suami yg kawin lebih dari satu tapi hanya duduk 'suko-suko' :p

    yg heran tu mcmana wanita bole terpikat dgn lelaki mcm gitu ekk..sanggup bermadu walaupun !

    *ketuk papan jap takut terkena kat diri sendiri ekeke :D

    BalasPadam
  10. kesian makcik tu penat sangat.. sampai tertidur dibuatnya..


    setuju ngan ejaescobart..
    tu menandakan kaum wanita di sana hebat2 belaka...

    BalasPadam
  11. Masih banyak ke lalat di pasar tu?

    Kali terakhir saya mengunjungi pasar Siti Khadijah adalah pada tahun 2005. Masa tu saya nak tunjuk rupa telur penyu pada kawan saya yang tak pernah tengok rupa telur penyu secara live seumur hidupnya...

    BalasPadam
  12. echah_syed jangan lupa, poligami itu dibenarkan oleh islam. Dosa tau kalau menolak hukum islam :)

    Ala bab makan tu, ulat dalam batu pun boleh hidup, rezki Allah ada dimana-mana...


    "Bab kahwin ikut nabi, tetapi perangi macam babi"

    hehe sekadar bersenda gurau,


    www.anak2merdeka.blogspot.com

    BalasPadam
  13. Worang cakap... bukan saya cakap... itu worang cakap... lelaki kelantan ada sket malas... sana.. pmpn keluar cari rezeki... lelaki makan duit bini...

    aiyoo amma appa.... saya tarak cakap... itu saya dengar worang juga cakap....

    BalasPadam
  14. eelobor..

    ehem semacam perli saya je...
    siapa saya yang tau kehidupan warga kelantan dan GAnu..atau pantai timur.. antara gelagat manoriti dijadikan fakta majoriti..??

    rasanya petani lelaki memelihara lembu sebagi partime atau prebet sapu
    lembu 4 ekor dua tahun sudah menjangkau RM ribu2.. belum kira memotong rumput pada sebelah petang, menoreh pada pagi hari.

    kerja 'menunggu' diberikan kepada wanita, lelaki memandu kereta, kelindan,memandu motosikal menggangkat bakul, meracun sayur, padi.

    BalasPadam
  15. saya orang kelantan..dan ramai sedara2 yang meniaga kat pasar siti tu pompuan ..tapi dorang punye laki pon kerja gak ada keje krajaan n swasta..yang cakap laki kelantan suka lepak2.malas n makan duit bini tu xtau la plak..tapi yang kawin banyak tu kebanyakannya duit pun banyak ..kuikuikui
    setau sayalah pakcik2 or abang2 yang suke melepak kedai kopi tu time dorang habis keje or time rehat dorang..tapi xtau lah kan coz ini je yg saya nampak setakat ni..

    BalasPadam
  16. Eyda, saya bukan orang Kelantan tetapi ramai rakan berasal dari negeri sama.

    Jika ke Kelantan saya sering minum bersama mereka. Maklumlah, ramai kawan, banyak jemputan. Kekadang minum sampai 1o kali sehari. Saya bercampur dengan pelbagai golongan, daripada penjual cincin hingga ke ahli politik. Memang mereka suka minum tetapi bukanlah melepak terlalu lama di premis menjual makanan dan minuman.

    Ramai orang Kelantan kaya raya. Contohnya pemilik 'Kedai Cikgu' di kawasan muzium. Punyalah banyak duit tetapi pada masa sama pemurah. Rasanya dia tidak gemar melepak sebab sibuk melayan pelanggan di kedai sendiri.

    p.s Padanlah semasa berada di Kota Bharu, saya pelawa Zeq minum, katanya dia penat. Malas 'melepak' di kedai kut. Apa pun terima kasih kepada Pak Tua kerana sudi minum bersama saya tempoh hari.

    BalasPadam
  17. ...saudara..sekalian.

    mungkin tanggapan zaman dulu generasi 60an mungkin betul..
    melepak..besama-sama dam aji,,kini

    wakaf (bangsal) telah tiada lekuk oleh DAM..
    Genrasi baru mempunyai gaya hidup.. yang tersendiri..

    P/S:
    Sdr Mazidul dan Pengomen Blogger di Kelantan..
    spt PTSM dll..
    Yaa, ampun/ maaf..kepada yang dapat join di Fresh..

    Fussh terkena sebijik pujian ke hidungku..nikmatnya..

    BalasPadam
  18. zeqzeq...hehehe, x de kaitan ngn kau yer. hahaha....aku main pukul rata jer tu. just nk mengingatkan diri aku gak tu agar kata2 kita tidak menyakiti org lain. mungkin betul di mata kita, tp tidak pada org lain.

    BalasPadam
  19. Wanita kelantan sangat cekal mencari rezeki. Hampir 100% di pasar siti khatijah adalah wanita.

    BalasPadam
  20. Para suami yang terusan bergantung dengan isteri rasanya tidak mengira negeri. Di bandar-bandar besar pun sama; sekarang perempuan semakin pandai & boleh dikatakan lebih 50% mereka keluar berkerja. Ramai kalangan lelaki di bandar juga bergantung dengan kemewahan isteri.

    Jika di Kelantan kita nampak mereka di pasar-pasar di kotaraya pula kita lihat kaum wanita ramai menjadi pegawai besar menjadi bos lagi!.

    Saya sering menulis fakta ini di jurnal saya; bagaimana keadaan ekonomi kini yang memaksa semua keluarga terpaksa mencari dua punca rezeki. Jika suami tidak buat kerja sampingan pasti isteri kena membantu mencukupkan keperluan keluarga.

    Setahu saya ramai kalangan lelaki dari Kelantan usahawan berjaya. Bukan kan Sdr Zeq..? Mereka ramai merantau & menjadi hartawan. Apa yang AM & VIC war-warkan itu fatamorgana semata.

    Saya tinggal di Kota Bharu juga... tapi bukan Kota Bharu Kelantan.

    BalasPadam
  21. Kebanyakkan wanita di Kelantan yang berniaga di pasar ini menjadikan pasar adalah 'rumah' kedua mereka. Kecekalan mereka memang di akui.

    BalasPadam
  22. saya ramai kenal dgn peniaga di pasar siti khatijah tu terutama di bulatan y jual sayur2.. kebanyakan costumer mak ayah saya.. mrk ni dr asal lg berniaga kt situ.. suami mereka pun keje gak ada y keje gov tp dr muda lg mereka berniaga, dh jd mcm sebati dgn kehidupan harian tuk tlg suami mrk.. isteri2 di kelantan sebenarnya lbh suka berdikari dgn berniaga utk tlg suami.. bkn suami xbg nafkah atau malas..

    BalasPadam
  23. salam... memang kaum suami sekarang sebilangan besar langsung tidak menghargai pengorbanan isteri. mereka sentiasa menyalahkan kaum isteri dalam sesuatu aspek. mereka juga tidak reti berterima kasih diatas apa yang dilakukan si isteri. kenapa sesetengah suami terlalu mementingkan ego mereka, tanpa menghiraukan perasaan isteri yang sering terluka. sepatutnya mereka kena bagi sokongan untuk isteri trus berjaya dan maju. bukan mematahkan lagi semangat isteri. bersama2 mengharungi ranjau kehidupan dan suka duka dirasai bersama. itulah cinta sejati namanya.

    BalasPadam
  24. Buat penulis anakmerdeka:
    Adakah anda faham budaya masyarakat Negeri Kelantan? Kalau tak faham atau tak tahu, rajin-rajin lah baca buku tak pun google jer cari info, jangan tahu nak terjah membuta-tuli. Skrin di padang masyhar itu besar nti anda juga yang terkulat2 malu.

    Salam Dari anak Kelantan dirantau orang.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.