Ahad, Oktober 04, 2009

Biar Mati Anak


22 ulasan:

  1. Itulah orang-orang kita....liat nak mematuhi undang-undang jalanraya.... sanggup pertaruhkan nyawa anak-anak sendiri....walaupun destinasi dekat camne pun, pakai la topi keledar bila naik motor....hargailah nyawa anda dan anak-anak anda...peace (^_^)

    BalasPadam
  2. Biasa jumpa situasi begini. Mungkin perkara sebegini di pandang remeh oleh sesetengah ibu bapa, tetapi apabila terjadinya kemalangan. Waktu itulah penyesalan tiada gunanya lagi.

    BalasPadam
  3. saman saman..
    jangan tak saman.

    saman yang tidak pakai topi keledar, tetapi lepaskan lori lebih muatan yang membawa pasir dan tanah, mengotorkan jalanraya. Merosakkan aspal nipis.

    BalasPadam
  4. "biar mati anak, asal jangan rugi beli topi tambahan"..

    BalasPadam
  5. Di mana ni bro mazidul? Memang berbahaya untuk keluarga dan pengguna lain.

    BalasPadam
  6. Itu adalah satu dari puluhan kes 'mempertaruhkan nyawa' anak-anak yang boleh kita lihat saban hari.

    Sebenarnya banyak lagi kes ibu bapa tidak memperdulikanb nyawa anak-anak mereka, seperti membawa kereta secara merbahaya, membiarkan anak-anak bermain mercun, membiarkan anak kecil pergi kepasar malam atau kedai runcit bersendirian dan tidak peduli kemana anak-anak mereka pergi walaupun pada waktu malam.

    Bila kejadian tidak diingini berlaku, barulah nak menangis, nak meraung dan mula menyalahkan pihak lain...

    www.anak2merdeka.blogspot.com

    BalasPadam
  7. Mereka tak berkemampuan membeli kereta dan tak sampai hati meninggalkan anak di rumah. Jangan selar mereka begitu.

    BalasPadam
  8. pernah tak terserempak mereka yang mendukung bayi sambil menungang motosikal? bukan untuk pusing-pusing, jalan-jalan dalam kampung, tapi di jalanraya yang sibuk dengan kenderaan. ibu bapa pakai helment, tapi anak?

    BalasPadam
  9. Ajem, kalau mampu beli motosikal, tidakkah mampu membeli topi keledar?

    Kepala anak itu masih lembut, ubun-ubun mereka lembik. Sepatutnya, biar anak pakai topi keledar, ibu dan ayah tidak perlu sebab mereka 'keras kepala'.

    Bukan menyelar sebarangan, fakta.

    BalasPadam
  10. pemandangan ni rutin dilihat dibandar bandar kecil hatta dikampug kampung..lagi teruk sampai anak 4 org dalam satu motor pun ada...keselamatan memang diambil mudah oleh kebanyakkan rakyat malaysia
    http://aura3.blogspot.com

    BalasPadam
  11. itulah yang sebetulnya saudara mazidul

    BalasPadam
  12. Rasa2nya la kan..ni kat Rantau Panjang...sebab tgk pattern motor 2 mmg slalunya area rantau panjang je yg pakai. Kalau xsilap gak kan...Plat nombor motor tu plak plat nombor Thailand kan...btul x Bro Maz?

    - CADANGAN KEPADA BRO MAZ : Cuba bongkar isu motorsikal yang banyak pakai nombor plat Thailand di Rantau Panjang n sempadan. Memang x dapat dinafikan 2 kawasan sempadan tapi banyak motor yg mcm 2 bkeliaran kat sempadan..rasanya Bro Maz pun ada nampak kan.

    - masalahnya..kalu motor ni digunakan ntuk aktiviti jenayah, cmane individu or masyarakat nak lapor kat polis tntang nmbor plat motor tu..takkan la nak report "motor berwarna biru, nombor platnya....Eh,nombor siam la!"

    - persoalannya..adakah motor ni diluluskan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan untuk brada di atas jalanraya Malaysia?

    BalasPadam
  13. setiap pagi untuk ke pejabat, saya perlu melalui 1 sekolah menengah dan 3 sekolah rendah. setiap hari pemandangan yg sama... ibu/bapa pakai topi keledar... anak di belakang, tak pakai. selalu saya terfikir, kalau sayang anak kenapa anak dibiar dalam keadaan bahaya macam tu?
    (no offence to those with kids)

    BalasPadam
  14. Ajim, itulah yang dikatakan menyalahkan takdir (tidak mampu) hanya untuk menghalalkan perbuatan salah. Bahaya tidak mengenal orang kaya atau orang miskin beb..

    Jika tidak mampu juga membeli helmet (seperti kata Bro Mazidul) maka mereka boleh menggunakan perkhidmatan bas. Atau kalau teruk sangat, pinjamlah jiran-jiran yang ada helmet yang tak dipakai.

    www.anak2merdeka.blogspot.com

    BalasPadam
  15. kdg2 beli ROKOK mampu tp beli helmet tak mampu..

    tolong ler! :p

    BalasPadam
  16. ..Sikap kasihan melihat rakyat marhaen yang susah begini biarlah bertempat; pihak berkuasa kenalah menyaman mereka agar jangan nanti bila berlaku kemalangan maut terhadap anak-anak ini.. menempah maut sebenarnya... ibu ayah yang menangis tak berlagu...

    ..Elok juga sesekali pihak berkuasa buat operasi terhadap pelajar sekolah menengah; Kini bagaikan satu trend ramai mereka ke sekolah menunggang motosikal. Apakah semua mereka ini punyai lesen. Kenapa ibu ayah tidak pernah prihatin dengan masalah ini. Terkadang bertopi keledar pun tidak..

    BalasPadam
  17. cik Mazidul,

    situasi begini saya lihat di sekitar kawasan sekolah saya.. lebih2 lagi di waktu awal padi dan tengah hari..

    satu lagi..sekarang ni popular dengan basitor (basikal bermotor)penunggang basitor nih dengan konfiden tanpa rasa ragu menunggang basitor ni di jalan raya.. mereka menunggang basitor ni seperti menunggang motosikal..

    soalan saya : jabatan pengangkutan jalan ikhtiraf tak kenderaan ni di jalan raya? kalau berlaku kemalangan macam mana nak buat report? berlanggar dengan basikal @ motosikal?

    minta cik Mazidul kupas sket bleh?

    tima kasih..

    BalasPadam
  18. Sdr Ejaescobart...

    Saya punyai semua anak teruna. 20, 16, 13 & 11 tahun.

    Yang 16 tahun ini, baru minggu lalu genap 16 tahun... selalu memberontak bila ayahnya tegur.

    "Jangan berani sangat bawa motosikal Along tu, Angah tak ada lesen lagi; lagi pun bahaya Angah tak mahu pakai topi keledar. Ayah memang takkan akan bertanggungjawab jika berlalu apa-apa kemalangan. Angah ambil lesen dulu nanti sudah ada lesen jangan pula ikut cara orang, malas amat nak pakai topi keledar tu!" Dia tak memandu jauh sekitar taman perumahan ini sahaja. Tapi tetap bahaya macam iklan TV, topi keledar & tomato sos tu...!!!.

    Rasanya saya sudah tegur yang terbaik, bukan Angah itu boleh terima malahan ayahnya menjadi musuhnya kini. Gara-gara pengaruh kekawan, malahan jiran sendiri ibunya kerja di Balai Polis; memang tak makan saman. Saya sendiri terkadang geleng kepala tenguk pelajar sekolah menengah yang memandu di tengah kesesakan jalan utama bagai pelesit tanpa pakai topi keledar lagi!.

    Apa peranan kita sebagai ibu ayah pun polis trafik, JPJ, cikgu semua ini. Tidakkah anak-anak remaja ini aset paling berharga buat kita. Disiplinkanlah anak-anak kita. Jika sekadar gua (Pinjam bahasa Cerpelai) seorang yang melalak tentang masalah ini taubat lahum ianya tak akan merubah situasi.

    BalasPadam
  19. di sekolah(sekolah rendah) saya dan rakan2 lain memang selalu mengingatkan murid tentang bahaya menunggang motosikal tanpa lesen..tambahan lagi jalan di kawasan sekolah telah dilebarkan..malah program kesedaran pun kerap dilakukan..setakat itu saja yang boleh dilakukan.. selebihnya peranan ibubapa & penjaga laa pulak kan?

    tapi tu la kalau ibubapa & penjaga sendiri mcm tak kisah apa lagi cara nak buat?

    contoh:
    tahun lepas seorang murid tahun 5 kemalangan gara2 menunggang motosikal dengan kebenaran penjaga.. sudahnya bapanya datang ke sekolah nak 'claim' insurans.. tak ke pening Penolong Kanan HEM nak uruskan nye tu..

    awal tahun nih, sorang lagi murid tahun 4 kemalangan juga gara2 menunggang motosikal ibunya (yang ni curi2 bawak..) sudahnya hampir sebulan tak hadir ke sekolah..

    BalasPadam
  20. segelintir rakyat kat negara kita ni tak reti nak menghargai apa yang mereka ada! banyak kemudahan yang dah diberikan, tinggal pakai jer! tu pun tak nak! sebab tu lah kerajaan galak kan rakyat Malaysia gunakan kereta sebab lebih selamat! kalau tengok iklan2 dalam tv pun kebanyakannya semua naik kereta, dah tak pakai motor lagi dah, so apa tunggu lagi? sambutlah seruan kerajaan tu! kalau mahal sangat, banyak pinjaman yang ditawarkan selain daripada harga helmet yang tak lah berapa nak mahal! adoi, macam mana lah agaknya nak ubah perangai mereka2 ni kan?

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.