Rabu, Oktober 28, 2009

Orang Ketiga

Akhbar sebelum ini melaporkan majoriti pegawai perhubungan pelanggan, GRO, berkhidmat di Lembah Klang berasal dari Kelantan. Kebanyakkan mereka, ibu tunggal terpaksa mencari duit mudah untuk membesar dan menampung perbelanjaan sekolah anak.

Terkini, melalui operasi dijalankan pihak polis, bilangan gadis Sabah dan Sarawak terjebak menjadi GRO dikatakan semakin meningkat. Ramai bukan ibu tunggal, berstatus anak dara tetapi diragui kesuntian mereka.

Majoriti GRO Kelantan, Sabah dan Sarawak berkulit putih dan dikatakan bijak melayan kehendak pelanggan. Kepada isteri, jika suami lelaki gemar berhibur, majoriti bimbang GRO menjadi orang ketiga dalam rumahtangga.

Jadi, andai suami kerap pulang kerumah selepas jam 3 pagi, molek ditanya kemana dia pergi. Bukan apa, lelaki selalunya nakal.

37 ulasan:

  1. Gro yang berasal dari Kelantan lagi power jika boleh berbahasa Thai,

    Dari Sarawak boleh berbahasa lebih dari satu??

    Pelayan: Mau makan minum apa Bang,
    ini air tea, special buat Bang (sambil tangan meramas bahu...HUHUUH.

    kat umah isteri panggil atuknya ayahnya,,Bahnya,

    layanan yang penting, berempahkan perasan(tak sedar diri) ayahya.

    BalasPadam
  2. Salam Mazidul...

    Kalau dia balik pukul 4 atau 5 pagi pun.. pasti ada saja alasannya! Isteri yang 'malas bising' akan menerima saja alasan suami. Janji suami tetap balik. :(

    BalasPadam
  3. Sejuk perut ibu yang mengandungkan kakcikseroja :)

    www.anak2merdeka.blogspot.com

    BalasPadam
  4. majoriti pegawai perhubungan pelanggan, GRO, berkhidmat di Lembah Klang berasal dari KELANTAN?

    memang statistik major ke?
    teruk2....

    BalasPadam
  5. ishh.
    guano mung.
    org johor pun ramai gak.
    mereka lagi canggih gunakan it/web cam utk temu janji.

    BalasPadam
  6. ehh..zz dah buka pekung didada.patut bini dia selalu komplen lambat balik ke rumah :(

    kantoii!

    BalasPadam
  7. Hellioz, yup! It was in the news paper before. I was quite shocked reading the news.

    BalasPadam
  8. Kang Nasir, saya tidak kata tiada GRO dari negeri lain.

    Zeq, kalau GRO Siam boleh berbahasa Melayu, apa ertinya?

    Dia sudah lama melayan ramai pelanggan dari Malaysia. Laporan terbaharu, jumlah pengidap HIV semakin bertambah di Kelantan, tahukan?

    BalasPadam
  9. Ya betul penghidap HIV paling ramai di Kelantan. Rasanya 'kemudahan' dah depan mata - dibuktikan dgn statistik bahawa ramai wanita Kelantan tejebak jadi GRO & dekat benar dgn Thailand yg memang terkenal dengan perniagaan yg tertua di dunia... Apa sudah jadi serambi Mekah? Walau di negeri mana kita berada-mari kita sama-sama menjaga tepi kain & 'seluar dalam' suami kita. "Ya Allah, jauhilah kami dari Maksiat, Dosa & Bencana. Bukakanlah pintu taubat kpd kami yg kebejatan iman agar sinar ketakwaan menjadi penyuluh hidup kami..."

    BalasPadam
  10. kangnasir

    fuyoo GRO johor lagi canggih pakai web bisnes, maju, nampaknya mungkin GRO johor boleh bertutur dalam 4 bahasa, melayu, jawa, english dan jawo.

    BalasPadam
  11. tak kira lah GRO tu berasal dari mana, kelantan, sabah, sarawak, yang penting, sebarang maksiat perlu dibanteras. Mungkin lepas ni kerajaan perlu pinda kata baru untuk menyekat pertambahan kelab malam yang makin berlleluasa sekarang

    BalasPadam
  12. ...Tak kisahlah dari mana asal GRO itu .Kalau selalu baca atau nonton t.v bila seseorang GRO itu ditangkap dan ditanya inilah antara reason yg diberi:
    1-terlanjur,terpedaya,terinaya dgn kekasih,kawan dan lebih teruk darah daging sendiri
    2-kesempitan hidup atau masalah kewangan
    3-suami tidak bekerja,dipenjara mungkin seorang penagih dadah atau terlibat dgn gejala sosial
    4-nak mewah dgn senang atau mahu menanggung pelajaran
    ...dan banyak lagi sbb yang mungkin saya atau kita tidak ketahui.
    ...Siapakah yg harus dipersalahkan dalm hal ni diri kita sendiri,keluarga,masyarakat,faktor disekeliling kitaatau pihak berkuasa ataupun didikan agama yg kurang atau cetek.atau ada faktor lain..tapi yg nyata jumlah penyakit kelamin seperti HIV juga akan meningkat.
    ...Kepada yg terlibat fikirkanlah dan bertaubatlah insafi diri sendiri.
    terima kasih...

    BalasPadam
  13. ZZ, kalu dah ayahnya panggil isteri maknya, mesti isteri panggil suami ayahnya jugak. Cuba tukar panggil ayang ke, boleh le isteri tukar kepada anje atau ling. kan lebih mesra camtu

    BalasPadam
  14. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  15. Wanieza, lelaki baik untuk perempuan baik.

    Betul, dia pergi minum dengan kawan-kawan. Kalau bertanya tidak salah, jangan menuduh tanpa usul periksa, bahaya.

    BalasPadam
  16. terketawa baca komen ZZ kat atas nun. Tu la tak pahamnya org zaman skang ni. Dulu masa bercinta panggil sayang, anja, darling, baby... bila kahwin jadi maknya, paknya, kadang2 panggil nama pendek (jah! mah! senah! bedah!). Kenapa tak boleh terus panggil syg, darling, baby juga walaupun lepas kahwin??

    Satu lagi... pmpn zaman skang ni pun satu. Masa bercinta dulu kalau suami ajak dating, touch-up muka sejam, baju kebaya nyonya, sanggul tinggi mcm saloma. Tapi lepas kahwin kenapa sambut suami ngan kain batik, t-shirt je? Lepas tu badan bau ikan goreng. Kadang2 muka siap tepek bedak sejuk. Jadi bila suami tgk GRO pun jadi terliur... padahal kita ni 10 kali lagi lawa dari GRO tu. Pasang la badan skit... walaupun dh kawen. Gerenti suami tgk GRO pun ckp "bini aku kat umah lagi cun!"

    BalasPadam
  17. en mazidul.."Wanieza, lelaki baik untuk perempuan baik"

    betul betul betul..patut abe combi baik sbb combi pun baik..hiks :)

    prasan tahap dewa dah ni :D

    BalasPadam
  18. Apapun istilah yang digunakan sama ada GRO, Sosial escort atau apa sahaja, matlamat mereka mungkin sama iaitu sebagai sumber rezeki untuk menampung kos hidup.Dari mana mereka datang sudah tidak penting bagi saya. Dari Kelantan ke?Dari Perlis ke?mereka tetap di "level" yang sama. Persoalannya sekarang, bila kerjaya ala pekerjaan tertua di dunia ini akan berakhir..
    jawapan yang pasti..selagi ada permintaan selagi itulah ada penawaran.

    BalasPadam
  19. Kebejatan iman ini sebenarnya berlaku di mana sahaja. Cumanya tidak didedahkan kepada umum.

    Sejak berzaman memang Kelantan menjadi negeri mangsa dalam kuota tertinggi masalah GRO, maksiat atau perempuan di lorong gelap ini.

    Zaman bujang lalu tahun 80an saya rajin merayap ke lorong-lorong gelap. Lorong Haji Taib dekat Chow Kit tu!, Lorong Petaling, Sekitar Sungei Wang Plaza (Sini ada flat yang pelacurnya agak mahal; ratusan RM, zaman dulu tu kira mahallah, setiap bilik guna lampu rona-rona... samar-samar sahaja kena berurusan dengan Bapak Ayam mereka) di Brickfields & banyak lagi lorong gelap di KL itu. Tak tahulah setelah lebih 20 tahun berlalu apakah tempat ini masih ujud & aktif lagi.

    Saya bukan Wartawan tapi seorang Penyair sejak berzaman memang suka menghayati kehidupan orang. Kalau tak pergi ke tempatnya bagaimana kita tahu keadaannya. Sekadar di pinggiran.

    Ceritera zaman dahulukala; jika di Lorong Petaling; pelacurnya bergiat sendiri tanpa Ibu atau Bapak Ayam. Jadi pelanggan boleh bebas berbual dengan pelacur, boleh tawar menawar lagi. Kadang-kadang memang mendebarkan dada ada juga kalangan anak muda tak macam pelacur pun boleh terdapat di sini. Mungkin pelacur sambilan. Payah nak berbual jenis yang remaja belia ini. Ramai sangat pelanggan.

    Samalah Mak Nyah di Lorong Haji Taib yang pernah saya ceritera, mereka ini rajin seluk saku pelanggannya. Berhati-hati jika gatal kaki nak ke sana.

    Bila musim Hari Raya di Lorong Petaling agak lengang. Mana yang tinggal hanya yg telah tua-tua saya panggil Akak sahaja. Mereka kenal wajah saya, saya ini bukan pelanggan mereka. Tapi mereka amat baik & cakapnya tak pernah menggoda saya berbanding Mak Nyah..!. Ayat yang dibisikkan ke telinga kita tak sanggup nak nulisnya di sini.

    "Akak mana ramai tak nampak ni..?"

    "Mereka ramai telah balik kampung beraya!" Pelacur pun ada Cuti Raya.

    "Akak perasan tak, kampung mereka kat mana?"

    "Kelantan, ramai orang pantai timur!" Memang ayat itu yang selalu keluar dari mulut mereka. Mungkin juga sekadar sedap mulut mahu menyebut nama Kelantan itu. Entahlah. Bila baca blog Sdr Mazidul teringatlah zaman dedulu. Main redah sahaja si anak muda ini.

    Lain ceritanya kalau di Soho kota London. Jangan main-main nampak sahaja pelacur di sana menggoda, siap pelacurnya pakai cawat menggamit kita. Tahu-tahu masuk sahaja ke kelab mereka ini, kena peras ugut oleh gangster mereka yang berbadan sasa. Jangan berani sendirian masuk ke kelab mereka. Saya pernah terkena nasiblah ketika itu saya tak bawa banyak duit. Ingat nak minum Coke sahaja nak tenguk apa aktiviti ujud di kelab gila itu. Lain jadinya. Gangster ini selamba sahaja seluk saku kita & buka beg duit depan mata kita. Dia ambil duit berapa dia suka. Dia tak kebas semua. Ada pula jenis bajingan Orang Putih begini.

    Bila kawan saya terkena kes yang sama di Soho; saya tersenyum sahaja. Dapat bayangkan betapa serik & sesalnya pergi tempat maksiat begitu.

    BalasPadam
  20. InsyaAllah bro Maz...amin.Mudah2an...sila2 la ke blog saye yek.baru lagik...

    http://wanieza1902.blogspot.com

    BalasPadam
  21. Idan, saya pernah menetap di Miami, Florida. Di sana ada kawsan slump, one entrance, one exit.

    Bila masuk kawasan dipenuhi warga Black, di tepi jalan ramai pelacur pelbagai bangsa. Lintas sahaja, dia selak kain (tanpa seluar dalam).

    Berulangkali lalu di jalan sama :)

    BalasPadam
  22. Wanieza, saya sudah melawat blog awak. Bagus juga senamang wanita mengandung itu.

    Tapi tidak boleh dicuba setakat ini :)

    BalasPadam
  23. Salam , mydude,

    jgn lupa cover isu Noradz , buluhmas , esfana farm mlm ni dlm 360 , jika bro maz nak tolong org melayu dari terjebak skim cepat kaya yg di asaskan oleh melayu itu sendiri..semoga jasa bro maz di balas olehNya... kesian mereka ..tidak diberi ruang untuk mengadu nasib....info can get frm brunei topik..tq bro maz

    BalasPadam
  24. Sweet, maaf, tidak mampu untuk diliputi semua.

    Skim cepat kaya banyak jenis dan modus operandi. Kalau ingin dimuatkan dalam slot 30 minit pasti tidak boleh ditampung.

    Apa saya fikir penting, saya keluarkan malam ini.

    Menarik, lebih 20% daripada 1.2 juta kakitangan awam terjebak dalam skim sama. Pelajar universiti juga sama, melabur lebih RM40,000 seorang. Duit pinjam keluarga dan rakan.

    BalasPadam
  25. .....wahai kaum ibu/isteri yang mana tidak kisah kemana suami/laki anda pergi janji balik kerumah walaupun diwaktu ayam sudah berkokok disubuh hari dan menerima saja apa alasan yg diberi beringat dan bertanyalah kerana bertanya tu tak salah
    .....jangan sampai suami anda balik kerumah membawa penyakit.Tahu2 saja anda sekeluarga terpalit sama.Dimasa tu semuanya sudah terlambat.
    .....Sebagai kaum lelaki tak kira anda bujang atau sudah berkahwin kesiankanlah mereka2 ini ingatlah orang yang tersayang..menyesal kemudian tidak berguna lagi.
    terima kasih

    BalasPadam
  26. Bro Mazidul,

    Dahsyat juga ye lorong gelap di Florida. Tapi saya dan keluarga pernah ke Pattaya, Thailand. Dekat sana di dalam dan di luar shopping complex dipenuhi patung perempuan bogel. Saya ketika itu baru berusia 19 tahun. Yang kelakarnya saya telah memicit payudara patung tersebut dan patung bercakap siam dengan saya. Melompat saya. Rupanya bukan patung.... manusia betul. Ngerinya. Pertama kali dalam hidup saya dapat melihat manusia siuman berbogel secara "live". Ramai pulak tu. Ayah yang paling gembira. Senyum sampai telinga.

    BalasPadam
  27. salam..

    ramai yang keliru antara GRO dengan perlacur!!. kedua2 kerjaya ini berfungsi agak sama tapi hakikatnya core function mereka berbeza!!.. cumanya yea.. ada saja dikalangan gadis2 ini yang agak nakal, juga memberikan langgangan khidmat seks sebagai add-on!!..

    kalau langgan pelacur, sudah pasti khidmat seks yang dicari!!.. kalau langgan GRO, pasti abang2 ini hanya perlukan teman bersosial (yea.. soooo sial!!) sahaja!! teman2 minum sambil menikmati rasa geli2 sebab dibelai oleh gadis2 yang manja dan mengada2 seakan mengoda!!

    hendak melanggan GRO untuk mendapatkan khidmat seks bukan mudah ya!!.. kalau tidak 'klik' dengan tokey, jangan harap dapat bawak keluar mereka2 ini!!.. kalau dapat bawa keluar (untuk seks misalnya) pun bukan sedikit bayaran yang dikenakan.. so, kepada yang punya suami pendapatan so-so saja, tak perlu risau!!..

    GRO2 ini berasal dari mana tidak penting bagi kita2 yang tidak mahu berfikir secara menyeluruh.. apa lagi kalau topik bro mazidul ini berkisar kepada mereka sebagai orang ke 3!! jadi, mari bercakap pasal peranan GRO sebagai orang yang ke 3 kepada ahkak2 sekalian..

    kenapa yea suami2 boleh rebah syahdu dalam lingkaran pelukan GRO2 ini?.. pandangan saya tetap sama seperti komen saya yang panjang lebar pada topik 'dia berkhalwat'.. semuanya berkisar kepada keperluan BATIN yang sipi2 dipenuhi.. tanya lelaki, jwapnya isteri tak pandai layan.. tanya isteri kenapa tak pandai layan, jawapnya dah penat sebab seharian buat kerja pejabat dan kerja rumah, mengurus anak2, tonggang langgang memasak.. sedangkan suami hanya reti terkangkang depan tv!!

    putaran setan ini tidak akan berhenti kalau antara seorangnya atau kedua2 pihak tidak mahu berusaha untuk berubah!!.. betul macam kata VIC di atas.. suami balik rumah, isteri serabai bukan main!!.. no!! no!! juga jangan salahkan isteri sebab serabai bukan main!!.. mau tak serabai kalau balik dari pejabat terkocoh2 pulak buat segala kerja rumah dan mengurus anak2!!..

    lagi sekali, kalau dapat suami yang berakal singkat.. dok suka buat kerja short cut, GRO ler yang dicari agar kumis sedikit terangkat!!.. tak pernah malu buat maksiat.. orang sembayang dok doa minta panjangkan umur dan hidup berkat, dia yang kononnya akal 9 itu berlazat2 tak hengat, dapat HIV memang ler senang2 nak mati cepat!!

    fikir2 kan bersama yea.. dan selamat beramal.. :)

    wassalam..

    BalasPadam
  28. salam Bro Mazidul..

    ingin saya menambah sedikit info pasal skim cepat kaya yang diikuti oleh pekerja2 awam ini.. yang buat mereka merana teruk, bukan sahaja duit modal pinjam dari keluarga dan rakan.. ada antaranya yang membuat pinjaman peribadi dari bank2 tempatan untuk buat modal sehingga sanggup membuat potongan gaji to the max!! dengan harapan, pulangan dari SKC itu boleh cover up gaji yang dipotong tadi..

    pinjaman peribadi ini pulak, ada yang mencapai jangka bayaran 5 ke 10 tahun untuk selesai!!.. jadi, merana itu bukan sekejap!! makan bertawon!!..

    so scary!!

    BalasPadam
  29. Mana ada lelaki tak nakal? Hampir semua mesti nakal punya laaahh..

    Nak kene tanya ker? uishhh malas lahh... Asal dia balik rumah, pun kira dah cukup baik dahhh... hahahaha.. >> apa punya bini..:D:D

    BalasPadam
  30. Malas nak komen panjang2 sebab dah ramai komen pendapat yang lebih kurang sama.. (AnnDee) ..

    Pokok pangkalnya, tepuk dada tanya iman...

    BalasPadam
  31. Oh ya.. ada lagi satu persoalan yang pada pendapat saya menarik untuk dibincangkan:

    Masa dating - banyak masa dihabiskan bersama - macam menonton wayang, makan di tempat2 romantik, main boling, berkelah beramai2 dengan kengkawan dsb..

    Tapi...

    Kenapa bila dah berkahwin, dan beranak pinak pula, semua itu ditinggalkan? Selepas berkahwin sudah tidak perlu melakukan semua itu yang selalu dilakukan ketika bercinta?

    BalasPadam
  32. Balik lambat sebab pergi assignment dengan abang Mazidul lah. Soalan ditutup. :)

    BalasPadam
  33. salam.

    pd pendapat saya kaum Adam selalunya bersifat protective tak kira dr sudut mn pon termasuklah mem'protect' diri mereka habis-habisan.

    ada suami yg sngt murah hati bercerita dari A smpai Z apa yg dibuat seharian (wlupon pd dasarnya bnyk kelentong dr betol) dan ada juga yg lgsung kedekut utk share ape2 ngan isteri. dahlah tak nak share bila isteri tanya sikit mula pulak nak terbang tangan dan kaki ke bdn isteri. tak patut...

    jd, kaum2 isteri pandai2lah men'saikologi'kan suami anda agar sentiasa pulang awal ke sisi setiap hari. jgn terlalu bersikap 'mls nak bising' nanti hati anda yg merana.Suami anda pulak beranggapan anda tak pedulikan dia. tp itu yg dia suke! (tp kalo dpt jenis suami yg men'saiko' anda pulak, nasib badan la tu. Siang2 hari pon leh layan GRO apa. ish, WTF!)

    BalasPadam
  34. berkawin nak lengkapkan syarat ada org jaga makan minum , basuh baju etc. kot.

    BalasPadam
  35. Ye puan-puan.. kena ingat pesana Bro tu.. LELAKI NI KADANG-KADANG 'NAKAL'.. hehe.. Sama-samalah puan-puan menjaga suami masing-masing..

    BalasPadam
  36. Mungkin atas faktor kemewahan, dan pendapatan yang lumayan menyebabkan bilangan GRO ini bertambah seperti 'cendawan selepas hujan.. Ini di tambah lagi dengan cara bekerja yang mudah( tidak seperti kerja bersawah, kilang dsbg).

    BalasPadam
  37. Bro

    he he he

    sejak kahwin aku berhibur dirumah

    Main PC Game atau PS2 sampai pagi atau subuh

    selalu isteri tidur disebelah sampai pagi sebab main game kat ruang tamu.

    [ Suka main game Tomb Raider dan Final Fantasi sebab awek dia lawa...hehe ]

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.