Ahad, Oktober 11, 2009

Emel Mohon Maaf Giant

Jam 6.13 petang tadi saya menerima emel ini daripada wakil Giant Kota Damansara.

'Good evening En Mazidul,

First of all I would like to apologize for the inconveniences that you had during your shopping here today.

We do really appreciate on the points that you have mentioned on ways for us to improve our customer’s service and procedure.

All the staffs who were involved have been cautioned and been adviced in order not to repeat the same mistake in the future to any of our valued customers.

We too as per your advice, will do a general briefing to all our team members on how to serve our customers at the very best way that we should.

We surely hope to seeing you again at our shopping center in future.

Yours truly,

Benadict George'

53 ulasan:

  1. untung benar orang yang bernama "Mazidul Akmal Sidik". Semua orang kenal. Kalau orang biasa rasanya tak dapat layanan macam tu kot.

    BalasPadam
  2. bro seorang selebriti......berpengaruh.....kalo saya yang komplen, mesti takde acrion punye...

    BalasPadam
  3. Hafeez, untung? Saya tidak meraih sebarang keuntungan dalam kes ini. Hanya sekadar menuntut hak saya sebagai pengguna. Saya juga menolak setiap bentuk pampasan atau imbuhan. No thanks!

    BalasPadam
  4. Apez, saya komplen atas dasar saya sebagai pengguna, atas nama saya, Mazidul bukan nama syarikat saya bertugas atau program saya kendalikan.

    Selebriti? Saya tidak pernah menganggap diri saya sebegitu kerana saya wartawan bukan penyanyi atau pelakon. Justeru, kita sama sahaja.

    BalasPadam
  5. saya pun pernah kene, kat Giant Batu Caves. siap bayar, dah nak g kat carpark, saya check resit. rasa lain macam jer. tapi saya punya kes setakat dispaly rm3, punch rm6. saya still tak puas hati sebab saya dah budget duit belanja cukup2 (student lagi), saya mintak balik duit saya. samelah, kene g kaunter, isi borang lah, baru dapat. cuma layanan pekerjanya lagi bagus lah. huhu

    BalasPadam
  6. Salam Mazidul,

    Pada boss-boss kat Giant tu,

    To understand your customers you must ask them what they want, how satisfied they are with your service, and how you can provide better service to them? It is imperative to listen and apply the feed back gained from your customers. Customer service is a constantly evolving, ever changing process which is directed by the customer’s wants and needs.
    Spend a lot of time talking to customers face to face.

    You’d be amazed how many companies don’t listen to their customers.”

    Business is only one thing - Serving the Customer

    BalasPadam
  7. Izad, you should have said that directly to their faces OR they simply should hire you as their adviser.

    Thanks for the comment.

    BalasPadam
  8. Dear Mazidul,

    Thanks for your comments,

    I think with good training and a lot of practical experience with customer, everyone can master the art of being nice to guests. Just keep one thing in mind, that is, a dissatisfied guest means a loss of potential future business while a pleased guest leaves the premise with a warm memory of the hospitality he has enjoyed end an inclination to repeat his visit to the premise.

    Always remember that: an argument with the customer is the most undesirable thing that can happen to a staff member and the organization.

    BalasPadam
  9. kadang-kadang mereka kurang faham ttg kepuasan pelanggan.

    ptt juga kita ajar mereka mcm tue. jgn sng2 nk kaut untung jer..

    bleh sy bertanya, kalau sy tertipu dgn penjual, dimana sy nk buat laporan yer..

    bleh ker persatuan pengguna membantu saya.

    BalasPadam
  10. ada "org2 besar Giant" yg jadi follower blog ni kot..

    BalasPadam
  11. itulah adat dunia sekarang. jika seseorang yang telah mempunyai "nama" @ "pengaruh" akan senang dan mudah di ambil perhatian oleh pihak lain. jika org yg x punyai nama, usah harap la nak dapat email mohon maaf.

    BalasPadam
  12. Eelobor, hak pengguna tidak pernah membezakan status manusia.

    Sewaktu wajah saya tidak pernah muncul di kaca TV, 15 tahun lalu, isteri saya pernah dijemput menghadiri briefing selama 90 minit di Subang Jaya, Selangor anjuran syarikat Berjaya Vacation.

    Saya enggan turut serta, justeru seorang daripada pekerja syarikat sama melontarkan komen berbentuk hinaan terhadap saya. Lalu saya menulis kepada syarikat terbabit. Mereka menghantar surat permohonan maaf melalui pos kepada saya.

    Kekadang majoriti pegguna terlalu cepat berputus asa semasa menuntut hak mereka. Andai tidak dituntut masakan kita tahu hasilnya.

    Bukan begitu?

    BalasPadam
  13. en mazidul..combi pun pernah kena gak tapi dgn syarikat SONY electrical kat sini.

    hantar camera sbb flash ade problem dan masih dlm warranty.tunggu punye tunggu hampir 2 bulan.bila gi jupe/call dia ckp belum siap sbb hantar gi service centre SONY kat KL.*cakap pun mcm main-main jer

    combi dah geram terus jerit kat dia dlm telefon pastu ugut dia nak gi tribunal pengguna.pastu mungkin dia terkejut beruk sbb tak sangka yg combi marah berapi siap ugut lagi.then dia janji dlm seminggu semua akan beres.

    mmg betul pun dlm seminggu combi bole dapat semula camera tu sedangkan dok sabar dah 2 bulan.bayangkan! * kalau tahu aku jerit kat dia awal2 lagi..

    combi email kat SONY dan telefon pegawai dia cerita ape yg terjadi so dia minta maaf dan alhamdulilah seminggu lepas tu semua beres.

    sia-sia jer manager kedai SONY elecrical tu kena maki.ambek ko sape suruh lembap mcm siput babi.

    kedai tu siap belanja mkn lagi.tau pun takut hilang customer :)

    *camera tu mahal weii SONY DSLR A-300K hampir rm3k weiii.

    BalasPadam
  14. Mazidul.. maaf-maaf juga. Selepas ini perlu berhati-hati di pasaraya, bukan saja gaint saja, pasaraya lain juga. Minggu lepas saya tulis dalam blog saya berkaitan sebuat pasaraya di Kulai, Johor, cuba menipu saya...

    www.kadikluang.blogspot.com

    BalasPadam
  15. Echah, mahalnya kamera. Saya punyai jenis pakai buang :)

    Apapun, menuntut hak sebagai pengguna kena buat follow up. Sama seperti selepas membuat laporan polis. Jika tidak ditanya perkembangan kes, kekadang berbulan pegawai penyiasat senyap sahaja. Banyak kerja katanya.

    BalasPadam
  16. betul dan mmg setuju dgn bro maz. sblum ni pn mmg eelobor pernah terkena jgk dgn situasi sedemikian. bila dh sampai kerumah baru terperasan harga yang di bayar tidak sama dengan yg di pamerkan. di sebabkan perbezaan yg kecil amaunnya, x de lah eelobor buat aduan. namun jika org lain jgk membiarkan perkara ini , agak2 berapa lah dalam satu hari pasaraya terbabit dapat keuntungan dengan cara sedemikian.

    BalasPadam
  17. a'ah tu ler pasal.tapi combi pegi kedai dia tiap2 minggu kalau turun kk.alasan dia sama jer masih ada kat KL.

    tapi silapnye mungkin dia ingat kita ni tak serius kot datang kedai dia senyum2 gitu.huby mmg penyabar.kalau combi tak push manager kedai tu mungkin sampai skrg alasan dia sama jek.

    jadi pengajaran kpd combi & huby.lenkali mesti berkeras siket takde kena tunggu sampai 2 bulan kan.adehhh

    apapun rezeki kami en mazidul camera tu balik semula ke tuannye.

    ......

    huby mmg suke ambek gambo bagai sbb masa bujang dia jadi cameraman adik2 dia kawin.kalau dah jadi cameraman mesti pakai camera mahal siket.tapi time kami kawin org lain jadi cameraman.abis takan pengantin ambek gambo sendiri hehe :p

    BalasPadam
  18. assalammualaikum

    saya rasa perangai tak appreciate customer ni kat mana2 Giant sama je...

    nak ucap terima kasih pun susah, apatah lagi nak layan kehendak kita...

    bukan nak kata... sebab hypermarket Malaysia kut...
    supermarket Jepun baik lagi perangai staf nya

    BalasPadam
  19. Salam Mazidul,

    Mazidul berhak mendapat apology dari Giant atas sikap staf mereka.

    Saya rasa Mazidul tidak proud diatas apology pihak Giant tapi menjadi harapan agar Giant memperbaiki mutu perkhidmatan pelanggan.

    Walau apapun penerangan dari wakil Giant...bak kata mat salleh, "the damage had been done".

    Top management Giant pun kena turun padang tengok staf-staf bertungkus lumus bekerja.

    Kadang-kadang hanya 3 kaunter bayaran dibuka. Customer bersusun-susun. Yang supervisor relaks jer.

    Tolong lah cashier tu. Mungkin visor mereka ni tak super lagi.

    Cashier-cashier pulak bila dah banyak kerja muka mencuka la.

    Ini semua comes back to the management.

    Mereka kena fikir cara...bukan "Lu pikir la sendiri " ...

    Kena panggil orang luar audit servis mereka.

    Jangan hanya syok sendiri servis kami yang terbaik....

    BalasPadam
  20. Izad, tindakan terbabit tidak berhubung kait dengan perasaan bangga. Yes, you are right. Sekadar menyampaikan mesej jelas kepada pengurusan Giant, don't simply take things for granted.

    BalasPadam
  21. assalamualaikum....

    terkadang memang bengang jugak dgn sikap indon yg kerja kat sini, lebih kuah dari sudunya. customers are always right and always right when we got a proof.... tapi en mazidul, kenapa tangan yang bersalaman kat entry "email maaf dari giant" tu tangan kiri ek..? mamat yg mintak maaf tu tak ikhlas kot.

    BalasPadam
  22. Salam Mazidul,

    Harap-harap Giant dapat your firm messages dan tak main agak-agak.

    Jangan Giant dari segi barangan saja. Giant dari segi segala-galanya.

    Sampai bila kita nak banggakan giantnya kita kerana tanpa customer apalah kita.

    Harap-harap Giant ambik komen-komen ini dengan sikap yang positif.

    Ada interest nak memperbaiki perkhidmatan staf mereka untuk bersikap sopan, membantu menyelesaikan masaalah dan aware mengenai sesuatu promosi.

    Komen dari baik dari untukmemperbaiki mutu perkhidmatan.

    Ada yang tak suka komen dan menjauhkan diri dan membeli di Giant.

    Siapa yang rugi? Customer atau Giant?

    Servis juga sama mustahak dengan barangan yang hendak dijual.

    Servis mesti disampaikan sebelum, semasa dan selepas barangan dijual.

    Servis ni "intangible" bukan seperti barangan yang boleh dibaiki; servis jika tidak diberikan sebaik mungkin tidak boleh diperbaiki.

    This is what cusomer service is all about.

    BalasPadam
  23. Pengguna yang lain termasuk AM mungkin boleh mula berfikir dan mempraktikkan apa yang bro mazidul lakukan. Ketahui hak kita sebagai pengguna.

    Cuma seperti yang blogers lain tulis di atas tu, Bro Mazidul beruntung kerana 'ada senjata' untuk menakutkan mereka.

    Silap-silap masuk berita tv3 atau 999, atau 360, mahu gulung tikar mereka dibuatnya.:)

    Sebab itu mereka bukan sahaja call bro mazidul malah mengutus surat untuk meminta maaf. Jika mereka buat begitu kepada semua pelanggan, rasanya mereka terpaksa menggunakan beribu-ribu helai kertas untuk menulis surat mohon maaf.

    Berapa orangkah yang mungkin mendapat 'layanan' sebaik yang mungkin diperolehi oleh bro Mazidul. Rasanya kalau mereka boleh meminta maaf (bila berlaku kesilapan) semasa customer masih berada disitu, itu merupakan sebesar-besar penghargaan yang mungkin customer mereka boleh rasai.

    www.anak2merdeka.blogspot.com

    BalasPadam
  24. Harap pihak perngurusan Giant dan lain-lain pasaraya dapat meningkatkan lagi mutu perkhidmatan terutamana dalam customer servicing...tak hairan la kalau suatu hari nanti bila customer akan boikot jika mutu perkhidmatan yang diberikan berada pada tahap yang rendah.

    BalasPadam
  25. Salam kat semua
    Pada pendapat peribadi saya, staf-staf pasaraya besar nie ramai yang tersiri dari warga asing. Bukan semua, tetapi ramai di antara mereka yang tahap pendidikan rendah. Sudahlah begitu, budi bahasa pun rendah. Itulah yang terpaksa kita hadapi. Pihak pengurusan di Malaysia memang tak pentingkan itu semua, yang penting, ada orang nak kerja..cheap labour. So, itu yang rembat je Mat Indon or Bangla kerja tapi memikirkan kesesuaian budaya kita. Saya fikir sudah sampai masanya penguatkuasaan yang lebih ketat terhadap pasaraya2 ini untuk mengambil 90 % pekerja warga tempatan supaya kejadian yang dialami oleh en Mazidul kita nie tak terkena kepada yang lain..sumimasen...

    BalasPadam
  26. ish, nape nk kaitkan status abg 999 dgn kes ni plak.. saye rs org biase pun kalau mntk email mohon maaf company akan entertain.. lg pun sy rs email direct ke HQ, so xde kene mengene kan dgn status.. tapi biase la, x semua alert dgn hak tu..saye sndri pun..

    BalasPadam
  27. plus, tadi g tesco, muke akk cashier kemain masam..siap menjeling tgk queue bertambah pjg.. naik menyampah tgk, mcm la kite mengemis kt dier!

    BalasPadam
  28. peringkat pentadbiran akan hargai customer, sebab mereka ada kursus..servis counter..cuma pringkat bawahan yang tidak amalkan
    'pengguna selalu betul'.,bila kelamkabut sampai lupa menyebut 'sory-sory sir'

    BalasPadam
  29. terpanggil utk memberi komen. saya pon pernah ada kisah menyakitkan hati di Giant Ampang Point.
    As a new mother (last year), saya survey harga diapers di Giant Ampang Point utk buat perbandingan ape jenama yg paling value for money. Sbb diapers ada pelbagai jenis dan kuantiti pon berbeza ..so saya n husband kira utk dptkan harga sekeping berapa sen (cth Mamy Poko dlm 70 sen, Huggies Dry biru can get 35sen). Logicnye manalah kita nak memorize dlm kepala semuanye kan, so kami write down in a piece of paper. Ada satu pekerja Giant ni (Malaysian lady), when she saw that, dia boleh ugut pulak kami. Katanya kami tak boleh tulis2 harga tu n nak panggil pengawal keselamatan and she was very very rude.
    On my way out, I did ask for the store manager..and guess what, the store manager was as rude as the employee!
    Saya pon tak tau la, bukan ke membandingkan harga tu adalah salah satu hak pengguna..
    Tapi itu lah, me like an average malaysian..hal tu berlalu mcm tu je..

    BalasPadam
  30. Tu salah satu mengapa saya racist dengan pekerja indon. Kebodohan dan kesombongan mereka seolah2 ini adalah tanah air mereka...

    Maaf, saya cuma menulis apa yang saya rasa.

    BalasPadam
  31. Salam Tuan Mazidul,

    Tahniah, sebab tuan berani dan tegas
    Semua pelanggan patut belajar mempertahankan hak seperti yang tuan tunjukkan

    Tahniah dan terima kasih atas enry berguna ini!

    Faizal
    ~Montreal~

    BalasPadam
  32. SAUDARA D KENALI...SEBAB TU TINDAKAN MREKA CEPAT...KAALAU KAMI INI ....ENTAH TINDAKAN SEPI SAJA....

    MAHU EN MAZIDUL BUAT ULASAN TENTANG PROJEK TERBENGKALAI DI TEPI MAHKAMAH SEKSEN PERLIS? DIBANDAR KANGAR? SAYA DAH KOMPLEN DALAM SINAR HARIAN....MEREKA CUMA DATANG PASANG PAGAR...BILA SAYA PERGI KE MAJLIS BANDARAN....JAWAPAN PALING MUAL....ITU PROJEK LESEN BESAR...KAMI TAK BOLEH KACAUHOUST

    BalasPadam
  33. Nak kongsi juga tp pengalaman baik - alhamdullilah

    Lokasi Giant Kinrara

    Few months back, saya meninggalkan barang di customer service sblm masuk ke dlm pasaraya. Bila keluar saya nak pick up semula brg, saya dapati brg saya telah diambil org lain. Ada sedikit soal-jawab la tp saya dilayan dgn baik oleh staf customer service, diorg mintak maaf dan mengaku salah dan they asked for my contact number. Esoknya someone (an Indian lady) call minta saya datng ke Giant utk ambil hamper utk gantirugi barang saya. Saya menolak sbb value barang saya tu tak sampai pun RM20.Tapi that lady said "Please accept this small hamper sbg tanda maaf sbb saya on duty masa tu".

    Jadi to all other "Giants", pastikan staff anda berkualiti. FYI, semua staff yg terlibat adalah WARGANEGARA MALAYSIA yer. Nampaknya warga kita sememangnya lebih bersopan-santun. TAHNIAH!

    BalasPadam
  34. TAHNIAH EN.MAZIDUL,
    SATU TINDAKAN YANG TEPAT DAN BETUL

    BalasPadam
  35. Bagus bang tindakan abang tu. Kadang2 yang kurang ajar ni kuli2 batak ni lah.
    Tu cerita pasal Giant. Saya yang dok kat Pulau ni lagi la. Saya dan suami nak pi beli kasut suami kat aiport tu. Skymall tu jer. Alah beli sandal cokia jenama DR.CARDIN jer pun rega tak sampai seratus. Kami ni pakai serebeh jer, salesgirl tu buat endah tak endah jer.Tak tegur kami langsung. Macam kami ni tak berduit, dan duit kami tak laku.Kalau yang masuk premis tu bukan pemegang MYKAD muka masing2 bukan main lagik. Last kami beli la sandal tu. Balik rumah nak ambik lain yang kita pilih lain yang di wrapkan. Mujur airport dengan rumah tu dekat. So pergi tukar la balik time tu baru la muka manis. minta maaf la apa la.

    Itu satu kes. Kes lain saya masuk starbuck kat airport jugak. Dok pilih air apa nak di order. Pelayan kat situ perasan bagus langsung tak sapa saya, tak tanya apa saya nak order. Last saya blah keluar macam tu jer. Silap saya tak komplen direct pada pengurus.

    Macam tu jugak halnya di The Zone sebelah underwater world tu. Kalau kami yang local ni masuk nak beli perfume ka, baju yang 365 hari ada sales 50-70% tu..muka jangan harap nak manis la..muka masing2 macam tak berseterika jer gayanya.
    Memang sakit hati jer kalau pergi tempat macam tu. Macam orang2 macam kami ni tak berkemampuan nak beli.

    BalasPadam
  36. syabas cik Mazidul..

    emang patut di ajar mereka2 nih.. kadang2 mereka pikir pelanggan jenis yang tak sekolah.. senang2 je nak tipu..


    pernah saya ke KFC beli ayam di bawa balik.. bila saya cek sos dalam peket yang diberi tu sudah pun expired.. saya minta tukar dengan yang baru.. supervisor boleh cakap pada saya tarikh yang tertera bukan expired date tapi manufactured date..

    buta2 dia menipu saya.. sudah nya.. saya memang pangkah outlet tu.. dah tak jejak sampai sekarang.. (sebab ada lagi satu outlet) :D

    BalasPadam
  37. Salaam En Mazidul,

    Realitinya, sememangnya perkara ini berlaku tanpa kita sedar. Maklumla, kadang-kadang orang kita selalu saja nak cepat tanpa membuat penelitian.

    Saya sejak kecil, diajar oleh ibu-bapa supaya meminta resit walau membeli dengan harga tidak melebihi Rm 1.

    Oleh itu, saya akan terus memeriksa resit sebelum meninggalkan kaunter. Seperkara lagi, ramai pengguna juga (tidak semua) memahami akan hak sebagai pengguna yang melindungi mereka.

    Suka saya mencadangkan supaya, perkara ini dikupas dalam rancangan 360.

    Wassalam

    BalasPadam
  38. Cara Combi itu bukan marah berapi tetapi melatah!

    Isu kepuasan pelanggan ini tidak pernah redanya. Jika anda seorang yang suka bertukar telefon bimbit pasti sering terkena; Tak pasti mana yang Ori/AP/Underwater mana yang telefon yang diklon & apa jenis lagi. Tak faham.

    Perkara ini banyak saya kupas dalam blog saya sebelum ini.

    Maka itu jika mahu membeli telefon bimbit eloklah cari kedai yang benar-benar kukuh perniagaannya, Kedai Besar; jangan kedai jenis menumpang ruang kecik-kecik ini. Saya sering terkena, gerentinya setahun; top-top sehari dua telefon meragam pergilah ke lokasi membeli; kedai jenis menumpang ini telah ditutup. Barangan aksesori sering barangan tiruan. Sakit!.

    Giant atau pasar raya mega ini ada bahagian khidmat pelanggannya. Manfaatkanlah. Begitu juga jika membeli barangan yang punyai tarikh lupus; ubatan umpamanya; Saya pernah terbeli ubatan sapu (Minyak Urut) di MyDin, tiba di rumah tenguk-tenguk tarikh lupusnya sekitar seminggu dua sahaja akan tamat. Sudahlah kita beli secara borong, bukan sebotol dua. Maka mandi minyak sapulah saya. Jadi Orang Minyak. MyDin tak salah... kan?

    BalasPadam
  39. salam bro...

    kita pernah ader pengalaman tidak manis dgn giant shah alam...nak beli brg..rasanya vacuum...bila nak bayar sampai kat kaunter harga tak klua..so the cashier suruh saya tunggu sekjp...bukan sekejap ..dekat 20minit..mcm org bodoh jer saya berdiri kat situ..takder sesiapa pun dtg entertain...saya dah angin...saya blah mcm tu jer...service kala tu kurang bagus...skrg tak tahuler...saya mmg tak suka ker mana2 pasaraya Giant..mintak maaf ler...kalo bro leh bg talk skit kat pekerja2 dia org...mgkn ader perubahan skit kot...ehehhehee....

    BalasPadam
  40. Salam Bro,
    "Sorry"!, such a nice word.., susah sangat ke, nak says sorry ni bro? "takut"!, "malu"!, very funny.. (dah tau dier tu salah). dah namanye "besaq kapara"! kalo dier org. ni betoi2 ikhlas n jujur, baguih le tu, lepas ni gerenti mereka2 yg berkenaan ni kena brain stromming n buat posmotem.. camane nak deal n respect ngan custumers. hopely custumers2 pas ni akan lebih alert n aware ngan perkara2 macamni, utk melindungi hak sebagai pengguna.
    lain kali Bro n custumers2 lain g shopping kat situ, dapat lah layanan 1st class ye!
    pas ni kena le buat followup, nak tahu gak camane tang improvement nye...
    Syabas Bro...

    BalasPadam
  41. Salam Mazidul,

    Mungkin kita boleh jadikan rungutan-rungutan customer terhadap peniaga-peniaga sebagai panduan (panduan kepada sebagai customer dan juga peniaga untuk memperbaiki tahap servis mereka)

    COMMON CUSTOMER COMPLAINTS ABOUT RETAILERS

    Tactics to Avoid

    TRUE LIES
    Blatant dishonesty or unfairness
    Selling unneeded services
    Purposely quoting low ball cost estimates


    RED ALERT
    Assuming customers are stupid or dishonest
    Treating them harshly or disrespectfully

    BROKEN PROMISES
    Retailers not performing as per their promise - careless mistakes prone services


    I JUST WORK HERE
    Powerless employees who lack the authority or desire to solve basic customer problems

    THE BIG WAIT
    Waiting in the line just because some of the checkout lanes or service counters are closed


    SUFFERING IN SILENCE
    Employees who don’t bother to communicate with customers who are anxious to hear how a service problem will be resolved

    DON’T ASK
    Employees unwilling to make any extra effort to help customers

    LIGHTS ON, NO ONE’S HOME
    Clueless employees who do not know the answers to customers’ common questions


    EMPLOYEE WHO VISITS EACH OTHER
    Or conducts personal business while customer waits
    Refuse to assist because they are on break

    Last but not least....Good customer service reflects the whole corporate culture

    BalasPadam
  42. Setuju dengan cadangan Mr. Campro.. apa kata bro Maz ulas tentang isu pengguna dalam 360 akan datang... biar masyarakat tahu apa hak mereka sebagai pelanggan dan pengguna... :D

    BalasPadam
  43. hak pengguna, satu suara??

    leh pakai ke??

    BalasPadam
  44. Yang sebenar-benarnya pihak giant bimbang kes ni bertambah serius, that why mereka send email mohon maaf kat Bro. Mereka semua tahu siapa Bro..

    BalasPadam
  45. But, kepada semua staff giant kat kota Damansara. Ambil peringatan selepas ini. apa yang penting adalah sikap. Orang tak melenting kalau sikap kita sopan dan kita mengakui kesilapan kita.

    BalasPadam
  46. Sejuk hati damai jiwa bila saling memaafkan...

    BalasPadam
  47. Nasib baik terkena kat en.mazidul dan kakak/abg-abg yang berpendirian tegas, kalau yang lemah lembut gemalai pasti tak berdaya menahan kerenah pekerja Indonesia tu.. cuma mampu cakap dalam dalam hati 'tak mau dah dtg sini'...

    BalasPadam
  48. nak puji Sdr Mazidul yang teliti tentang warna ..
    HITAM dan putih kehidupan..
    .dah jadi orang seni yang tersirat..

    BalasPadam
  49. Bro Maz

    Setinggi tinggi pujian di atas tindakan bro tersebut.

    Rasanya ada yang mengalamai situasi begitu, tapi tak berani atau ambil sikap "malas nak panjang cerita"

    Jarang ada anak Melayu yang berani macam bro. Aku sendiri pun takut juga, bukan apa segan kalau orang keliling tengok. Macam kita ni buat salah la pulak, tu yang malas tu.

    Kesimpulannya, jangan takut menggunakan hak kita sebagai pembeli, pengguna dan pengundi he he

    BalasPadam
  50. Sebenarnya perkara yang en mazidul perkatakan sering terjadi,baru-baru ini saya dengan family makan di restoran fast food pizza kat kubang kerian,layanan memang hancur,dah cashier kurang ajar macam saya nie tak de duit,masalah yang timbul ialah salah faham dari segi order tapi jangan buat muka tapir depan customer dah lah kena tunggu hampir setengah jam untuk di tanya nak makan apa.sos cili tak de,family saya dah taubat nak makan kat sana.hem kurang asam

    BalasPadam
  51. Saudara MAAF,


    1.Pengurus fast food harus dipersalahkan kerana gagal melatih staf-staf untuk memberikan layanan yang sempurna.

    Pengurus fast food tersebut telah diberikan tanggungjawab melatih pekerja bawahanya tapi dia memilih untuk melaksanakan tanggongjawabnya.

    Persediaan awal menyediakan keperluan asas seperti sudu garfu, tisu dan alatan lain disediakan secukupny sebelum memulakan perniagaan dapat memastikan perkhidmatan berjalan dengan lancar. Tidak perlu kesana kemari semasa diperlukan.

    Ada ketikanya pengurus menghilangkan diri walhal tugasnya memastikan perkhidmatan berjalan lancar.

    Ada juga pengurus yang membuat kerja-kerja layanan dan mengenepikan tugasnya mengurus.

    Pengurus boleh membantu tugas-tugas pekerja-pekerjanya tapi tidak boleh mengabaikan tugas nya mengurus.

    Pengurus senantiasa mencari jalan agar suasana kerja lebih efisien dan menyenangkan.

    Pekerja-pekerja perlu juga dilatih untuk membawa apa-apa tambahan denganmakanan tanpa diminta oleh customer...contohnya sos.


    Pekerja-pekerja juga hendaklah diajar memahami body language customer bila customer perlukan sesuatu melihat pada gerakan.

    Semasa menjalankan tugas pekerja janganlah berbual sesama sendiri lantas tidak peka terhadap kehendak customer.

    Harus diingat customer tidak hanya makan dengan mulut tetapi dengan mata.

    Pekerja diberikan tanggungjawab untuk melayan customer maka jalanilah tanggungjawab tersebut.

    Pengurus fast food tersebut hendaklah memastikan situasi makan customer sesuatu yang menarik dan menyelerakan bukannya sesuatu yang mengerikan.

    Jika ada apa-apa masaalah pengurus harus menyelasainya dimeja makan supaya customer tidak membawa masaalah ketidakpuasan ke blog.

    Duit dipoket/dompet customer terpulanglah kepada peniaga untuk memujuk customer berbelanja.

    2.Walaupun pun masyarakat kita telah dilatih dengan budaya kita menghormati tetamu tetapi ini kurang dipraktikan semasa bertugas.

    Mungkin telah hilang budaya bersopan santun kita.

    BalasPadam
  52. salam, itu la jadinya kalau ambil staff yang cukup makan je knowledgenya, not to deny their rights to get a job, tapi yang diambil bekerja pun setakat lulus spm cukup makan dan bila masuk kerja tidak diberikan training yang secukupnya terutama sekali customer service training.. tu pasal boleh jadi kes customer hangin, memang kengkadang tu benda tu nampak kecik, tapi cutomer ada rights ke atas duit yang mereka belanjakan..kalau aduan dilayan elok2, kita pun takkan nak marah.. kan? it's not about the wrong price after all, but the service that been given to the customer. kalau salah letak harga, minta maaf dan berikan harga yang diminta walaupun harga baru tu lagi mahal. siapa suh tak cek harga sebelum store bukak.. heh heh.. better rugi berapa sen dari hilang customer.. kan?

    BalasPadam
  53. Tulis terus kepada Dato John Coyle (Regional Manager) atau Thomas Herriot (Country Manager). Pengurusan Giant dari induk hingga ke cawangan amatlah teruk buat pengetahuan saudara Mazidul. Pekerja berbakat dan rajin di tendang keluar, pengampu dan pemalas di angkat untuk jawatan tinggi.Jika orang mengata perkhidmatan kerajaan kita kronisme dan lembab. di GCH Retail Sdn Bhd ini amatlah teruk persekitaran kerja nya.Saya pernah berkhidmat di sana lebih kurang 2 tahun, saya tahu asam garam di sana.Mereka tidak pernah memikirkan pelanggan pun hanya duit kita yang mereka tagih.Sekadar berkongsi pengalaman dan cerita. Ada pengurus Giant yang baik dan bagus tapi selalunya Hypermarket di urus oleh kaki ampu seperti Benedict,Lai dan beberapa orang lagi.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.