Jumaat, Oktober 23, 2009

Syiling 10 Sen Sarawak 1934

19 Oktober lalu, sewaktu di Kampung Debak, Betong, Sarawak, remaja berusia 25 tahun datang menghampiri saya.

“Saya ada tiga, abang pilih satu, saya bagi hadiah,” katanya.

“Ish! Kamu simpanlah,” kata saya.

“Sik mau, ini hadiah! Ada harga kalau dijual,” desaknya.

Terima kasih, biarpun pada ketika itu saya percaya dia berada dalam keadaan 100% khayal akibat menghidu gam keterlaluan.

Harapan saya duit syiling ini dijumpai tertanam di dalam tanah bukan terletak di atas meja di rumah jirannya.

Update Syiling ini ditawarkan dengan harga RM150 di Ebay :)

15 ulasan:

  1. Huh, ada nilai tu, terutama kalau diketahui pengumpul wang lama.

    Lagi lama usia duit, lagi berharga ia, bukan pada nilai yang terpapar di muka siling yang jadi ukuran.

    Simpan, Bro, bukan rugi pun kalu simpan.


    Taknak? Bagi saya...

    Hehehe...

    BalasPadam
  2. pergh, ayat dia..sik mauk,ini hadiah..
    harapan itu mungkin betul juga


    dan syiling itu mmg 'rare' tuh
    org yg mengumpulnya byk ada sllunya

    BalasPadam
  3. beruntung Bro dapat simpan duit lama mcm tu. mana tahu, satu hari nanti ada orang yang menawarkan harga untuk membelinya. haa.. kan beruntung tu. Bro simpanlah elok-elok ye..

    BalasPadam
  4. waktu duit syiling itu di keluarkan Bro pun tak dilahirkan lagi kot.. hehe..

    BalasPadam
  5. Simpan jer dulu,mungkin suatu hari nanti ada yang sanggup bayar beribu-ribu ringgit untuk jadikan syiling ni koleksi peribadi mereka.

    BalasPadam
  6. agaknya semasa tengah pening itu..apa yang dia sayang??..POTONG boleh ka??

    BalasPadam
  7. memang bernilai sangat tue.. mmm, sarawak bebas dari gejala rempit kan bro???

    BalasPadam
  8. org tengah khayal pun tetiba boleh jadi pemurah..tanpa sedar atau sedar?

    BalasPadam
  9. Fid, rempit ada di Kuching, dekat kompleks kerajaan terutama pada malam minggu.

    Miss R.A, entahlah. Dia kata saya membebel macam ustaz dia. Bila kata saya akan bersama AADK pergi operasi, dia kejar dan bagi syiling itu.

    BalasPadam
  10. Salam Bro Madz,
    Wow.!! Wang besaq...! Wang Besaq..!, Dapat gak souvenir dari Swk eea!
    rezeki tu Bro. Kalo ikut tarikh, 66yrs, kalo tak silap, gambar rajah Brooke tu, betol ke Bro? (seusia abah sya)
    Dengar ceta, time tu, 10sen bole tukar macam2, 1 family bole makan....
    Tinggi nilai sejarahnya tu Bro, kalo trade kat lelong @ ebay, confirm jadi punye.. hee2!
    *jangan2 syiling tu depa tarik dari bulan kot.., ttiba je nak bagi hadiah kat Bro, haha..!

    BalasPadam
  11. cik Mazidul,

    dia bagi upah mintak 'tutup mulut' laa tu..

    rezeki tu...

    mak saya kata.. rezeki jgn ditolak.. musuh jgn dicari...

    BalasPadam
  12. Bro Mazidul tahu tak, duit macam itu paling diminati oleh siap?

    Kaki-kaki nombor yang berjumpa bomoh nombor. Mereka suka duit syilig lama, talam tembaga lama, streka lama dan macam-macam barang lama untuk dijampi oleh tok bomoh bagi mendapatkan nombor betuah.

    Ini mungkin idea AM untuk bro fikirkan dijadikan salah satu topik 360.


    www.anak2merdeka.blogspot.com

    BalasPadam
  13. aku pon ada 2 biji syiling ni... dpt dr gerobok lama atuk.. mahl ke jua ni... kalo mahal nak gak jual hehehehe... ada nilai 1 cent dgn 1/2 cent zmn brooke punya..

    BalasPadam
  14. Tahun skrg 79 usia nya.. Kalu nak beli inbox sy.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.