Sabtu, Januari 01, 2011

Salib?

Gambar di atas dihantar kenalan saya dari Tg Malim, Perak.

Benarkah gambar artis terkenal memakai lambang salib?

Sent from my Nokia N8

18 ulasan:

  1. St George's Cross
    The definition of a St George's cross is, in Scandinavia, extended to also include a centred cross, normally red but not necessarily, with triangular arms that do not fill the square. The example beside is the cross of the Swedish Order of Freemasons.

    atau

    Cross Pattee
    A cross pattee (pattée, patty), or formée (formy) has arms narrowing towards the centre, but with flat ends. It can be shown with curved inside edges as in the coats of Fr. Marc Edward Smith (Canada) and Lydney Town Council, England or the Iron Cross; but sometimes encountered with straight edges (triangular arms).

    http://en.wikipedia.org/wiki/Cross

    BalasPadam
  2. alarh,
    korg cbe tgk konsert taun baru kt astro ria.
    ahmad dhani pakai salib terang2.
    bapak x respect ISLAM
    geram aku

    BalasPadam
  3. bukan salib kot.. rasanya itu mcm lambang nazy:

    "The Iron Cross (German: About this sound Eisernes Kreuz ) was a military decoration of the Kingdom of Prussia, and later of Germany, which was established by King Friedrich Wilhelm III of Prussia and first awarded on 10 March 1813 in Breslau, during the Napoleonic Wars. The Iron Cross was also awarded during the Franco-German War, the First World War, and the Second World War.

    The Iron Cross was normally a military decoration only, though there were instances of it being awarded to civilians for performing military functions. Two examples of this were the civilian pilot Hanna Reitsch, who was awarded the Iron Cross First Class for her bravery as a test pilot during the Second World War, and Melitta Schenk Gräfin von Stauffenberg (also a German female test pilot), who was awarded the Iron Cross Second Class.

    The Iron Cross was also used as the symbol of the German Army from 1871 to 1918, when it was replaced by a simpler Greek cross. In 1956, the Iron Cross became the symbol of the Bundeswehr, the German armed forces. The traditional design is black and this design is used on armored vehicles and aircraft. A newer design in blue and silver is used as the emblem in other contexts." (petikan wikipedia.. selebihnya baca la sendiri ye.. kalau silap harap maaf)

    Saya peminat amy search.. hehehe

    BalasPadam
  4. tu lambang iron cross.zaman perang dlu,dianugerahkan oleh hitler kpd askar2 german yg hebat.tak salah ianya bukan salib sebenar.boleh google image..ada banyak disitu.serupa gak kes cross st john or palang merah tu.
    walahualam..berdasar pengetahuan sya aje.

    BalasPadam
  5. err, mana salibnya? yang dekat dada amy ke?

    BalasPadam
  6. setuju dgn gbone..

    klu itu pun xbleh..
    semua pemandu2 van/lori palang merah letak jawatan ...
    bukak restaurant !!

    BalasPadam
  7. asal berpalang je salip.kalau macam tu palang2 jendela,daun2 pintu, grill2 rumah, salip juga lah ye gamaknya

    BalasPadam
  8. setuju sgt dgn akiart...

    mintak masing2 semak buku latihan matematik anak2 masing2..

    simpan lagi...?
    xnak bakar buang ke..???

    BalasPadam
  9. Saya tak nampak benda tu salib. Macam + adalah. Tak rasa dia ni suka "main2" dengan hal gini.

    BalasPadam
  10. Salib tetap salib la, apa kes pula nak disamakan dengan palang jendela, daun pintu, grill rumah?

    Pergi baca balik kenapa Kristian guna salib, baru faham kenapa ada fatwa mengharamkan Muslim menggunakan salib.

    Lain la kalau Amy ni cangkuk palang pintu kat dada dia tu, memang tak ada orang kecoh pun brader.

    BalasPadam
  11. Rasanya bila kita berbicara tentang hukum hakam,berbicaralah dengan ilmu. kenapa ISLAM mengharamkan apa pon jenis bentuk yang menyerupai salib.

    Saya bersependapat dengan saudara jiGOMorrison. Semua telah diterangkan dengan panjang lebar kenapa dan mengapa diharamkan. Jadi x ada sebab kenapa mesti kita nak persoalkan semula.

    Tapi berkemungkinan juga Amy pada masa tu agak naif dengan soal hukum hakam ni.Harap-harap lepas ni Amy lebih peka dengan dengan isu-isu berbangkit mcm ni :))

    BalasPadam
  12. lambang kereta alfa romeo,chevrolet tuh adakah salib?jika ada org melayu islam kita yang pakai,konsider berdosa?
    anybody can explain whts the true cross(salib) means?pls define it here clearly..kita kongsi sama2..tak payah bagi ayat2 sekerat...kalo mcm tu ramai yg kurang faham...

    BalasPadam
  13. hmm.. aku rasa tu lambang West Coast Chopper. Sebuat pembikin motorsikal. Sila gugel utk kepastian

    BalasPadam
  14. (al-Syeikh Muhammad bin Soleh al-Munajjid) menyatakan: “Bentuk yang ada pada kereta Chevrolet bukanlah bentuk salib yang masyhur (digunakan bermaksud salib kristian). Barangkali bentuk itu memaksudkan salib (kristian) dan barangkali juga dimaksudkan lain. Maka ketika itu dilihat tujuan syarikat tersebut menjadikannya lambnagnya sedemikian rupa, jika mereka memaksudkan salib, maka hukumnya adalah hukum salib, orang yang membeli kereta itu hendaklah membuang lambing tersebut atau mengubah bentuknya. Tetapi jika pihak syarikat memaksudkan lambing itu dengan maksud yang lain, hukumnya bukan hukum salib. Kami (al-Syeikh Muhammad bin Soleh al-Munajjid) telah melakukan kajian tentang maksud lambing kereta Chevrolet, dan kami dapati ada pendapat yang berbagai yang tidak dapat diputuskan samaada ia bermaksudkan salib atau bermaksudkan lain dari salib. wallahu a’lam.

    dipetik dari http://al-qayyim.net/index.php?option=com_content&task=view&id=1066&Itemid=65

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.