Ahad, Januari 30, 2011

Kutip RM80 Sehari

Jam 6 petang tadi, saya dan krew minum bersama Ketua Jabatan Ketenteraman Awam Pulau Pinang,  Superintendan Wan Aziz Wan Hussin di Padang Kota Lama, Georgetown.


Jam 6.59 petang, saya terlihat kelibat anak kecil ini meminta derma daripada pelanggan kedai dari meja ke meja.


Sebaik menyedari gambarnya dirakamkan, dia melarikan diri.


"Dia orang datang pukul 6 petang dan balik ke Bagan Ajam pada jam 10 malam menaiki feri. Semua anak orang Myanmar, datang sini sampai pelanggan pun susah nak order makanan," ujar peniaga.

Tertarik dengan kenyataan itu saya dan krew mengekori kanak-kanak terbabit dan mendapati mereka berkumpul bersama 3 rakan lain kurang 100 meter dari lokasi awal dia ditemui. Sewaktu didekati mereka melarikan diri tanpa menghiraukan keselamatan diri, melintas jalan berhampiran.


"Setiap kali datang, dia orang kena dapat kutip sekurang-kurangnya RM80, kalau tidak mak ayah marah dan pukul budak-budak tu," dakwa peniaga ditemui.

Sewaktu kanak-kanak terbabit berkeliaran meminta derma daripada orang ramai, ibu mereka melepak di kawasan sekitar, menunggu 'rezeki' bakal dibawa pulang dek anak.


Anak kecil seperti mereka tidak seharusnya dipersalahkan dalam hal ini.  Pemikiran mereka masih mentah, hanya menurut perintah ibu dan ayah. Hemat saya, amat wajar jika kegiatan mereka dipantau pihak berkuasa di Pulau Pinang.

4 ulasan:

  1. Owh.. Budak-budak Myanmar ni... Tak pasti apakah mereka ni Pelarian Rohingya atau tidak.

    Back to 90's.. (cakap omputih sket..hehe) masa abang masih memandu bas, budak-budak Myanmar ni dah ada. Kalau ingat lagi Stesen Bas Butterworth yang terbakar dulu..kat situ depa buat kerja sebijik macam yang Mazidul tengok tu.
    Bezanya, masa tu depa naik atas bas, letak sticker Ayat Quran atas riba penumpang, jalan sampai belakang bas pastu patah balik kedepan. Mana yang simpati akan beli.
    Seingatan abang, budak-budak tu membesar didepan mata abang, maklum la hampir tiap-tiap hari nampak kelibat depa.
    Yang paling abang ingat, ada seorang tu.. dari seorang budak perempuan yang comot, membesar sebagai seorang gadis sunti yang jelita.. hmm... kemana la agaknya dia sekarang. Klau tak salah hitungan abang dia dah 20an sekarang ni. (ataupun dia dah jadi mak budak-budak tu?)

    BalasPadam
  2. hmmm memang begitu kesian melihat budak sebesar mcm tu mengemis@meminta belas ihsan..

    lagi sedih kalaiu ada dalang disebaliknya ataupun ibu bapa yg mejadi dalang..

    Artikel Panas : Generasi Melayu Baru Yang Buta Sejarah, Di Mana Silap Kita?

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.