Selasa, Januari 04, 2011

Sedang Berusaha (Pengakuan Berani)


Mereka remaja.

Si gadis berusia 21 tahun, dilaporkan menjalinkan hubungan dengan teman lelaki berusia sama sejak 3 tahun lalu.

"Boyfriend dia siap 'berperang' dengan kita orang guna Facebook tetapi saya memang tak layan," kata Adam.

Adam (bukan lelaki di dalam gambar), rakan si gadis.

"Dia panas baran, bila bercakap selalu nak menang, itu lah masalahnya," ujar di gadis.

Saya kata ...

"Terima sahaja Farid tu"

Farid, 24 tahun, selama ini mendakwa menjadi kawan baik kepada si gadis. Dilaporkan sanggup menemankan si gadis ketika menemui teman lelakinya tatkala krisis berlaku.

Dia menenangkan keduanya agar bertindak wajar untuk memelihara keharmonian perhubungan.

Adat remaja, begitulah.

Salah ke jika kawan baik bertukar status ke 'teman lelaki'?

Pembaca juga pernah menjadi remaja atau masih remaja. Pastinya mampu berkongsi pengalaman ...

14 ulasan:

  1. Kalau perempuan tu tahan, apa salahnya terima teman lelaki panas baran dan cakap selalu nak menang. Sendiri makan, sendiri rasa la. Hehe

    BalasPadam
  2. Salam
    Kalau tanya saya, susah nak convert kawan jadi kekasih. Kalau kawan, bila gaduh boleh baik balik, tapi kalau dah jadi kekasih, kalau gaduh..then putus..alamat selamat tinggal la persahabatan itu...

    BalasPadam
  3. Kawan baik menjadi kekasih? ehemm... tak mungkin kot... Sebab bila kita break off or putus kasih dengan dia, kita akan hilang kawan baik yg merangkap kekasih tuh, tapi bila berkawan, hubungan kawan itu akan kekal sampai bila-bila. Insyallah.

    BalasPadam
  4. Adat remaja, mudah melatah, mudah emosi (sama ler tu makna), mudah perasan dan mudah tersentap....!

    Tapi kematangan akan terserlah bila mereka mengalami kegagalan, kelukaan, kesakitan dsb.

    Ramai sekali yang mempunyai teman baik lelaki akhirnya menjadi teman lelaki spesel. Kebanyakannya begitu, pasti bermula dengan teman baik dulu.

    Jarang pula selepas menjadi teman lelaki istimewa, putus kemudian nak jadi kawan baik seperti biasa. Jarang wpun ada. Yang boleh menjalin tanpa ada perasaan terganggu hanyalah orang2 yang berfikiran terbuka, tidak DENDAM dan sentiasa positif...! (macam saya...! hehehehe)

    BalasPadam
  5. Kakcik dulu adalag 'penasihat' kepada seorang kawan lelaki yang 'berkasih' dengan teman baik kakcik. Lelaki itu juga sering menasihati kakcik dalam permasalahan kakcik bersama tunang yang ada sedikit ego.

    Sekarang - lelaki itu dan kakcik adalah telah bersama lebih 24 tahun sebagai pasangan suami isteri!

    BalasPadam
  6. dh pernah rse..
    org mcm ni mmg sukar diramal...nk buat die suke tu mcm azab rse nye.....
    lelaki panas baran ni ade 2 jenis:
    1- ble die marah, die xsuke kite berckp atau melawan..sbb die rse tercabar..
    2-ble die marah, die xsuke kite diam..sbb die rse mcm die tgh ckp ngan tunggul....
    haih.....lelaki yg panas baran....bersyukurlah kerana ade wanita yg ingin mendampingi kamu..

    BalasPadam
  7. saya tak kisah. asalkan serasi.

    tapi so far tak penah jadi lagi la...

    BalasPadam
  8. Kalau kekasih panas baran baik blah saja. Buat apa tunggu...? Nak kena makan maki hamun pulak ka lepas kahwin nanti. Orang gitu cenderung untuk pukul bini dan anak. Siapa juga... yang merana nanti?

    BalasPadam
  9. payah kalau panas baran ni...

    kalau depa salah pon akan jadi salah kita balik.

    pandai memanipulasikan keadaan..

    kalau rasa boleh tahan teruskan hubungan cuma jangan menyesal di kemudian hari

    BalasPadam
  10. Kadang bila teman baik jadi teman lelaki, itu sebenarnya adalah baik juga sebab dia memahami kita.. Macam dalam perkahwinan, kita nakkan pasangan yang mampu jadi sahabat baik untuk kita.. Jadi, kalau masing-masing ada rasa, tak salah bagi saya sahabat baik bertukar jadi kekasih.. :)

    Saya kalau boleh pun inginkan seseorang yang bersahabat baik dengan saya untuk jadi teman hidup saya..

    Tapi ada orang kata, kalau yang menyimpan rasa hanya satu belah pihak saja, percintaan tak menjadi, persahabatan pun putus begitu saja..

    BalasPadam
  11. erm.....
    tp kbayakan permpuan skrng rela kene baran dgn bf dia kerana SAYANG....walaupn terseksa,sakit dan menderita...
    ini ke kasih sayang yg bf dia cuba curah n buktikan kat gadis ini...?
    tp kan bro... salah ke jika kawan baik sipermpuan ini dh jatuh hati kat gadis tu bro...?

    BalasPadam
  12. Kawan baik saya adalah suami saya sekarang.
    Saya tempat dia meluah perasaan waktu dia break ngan cinta pertama dia..
    Saya pernah kena gosip time kat univ ngan best frend dia sendiri

    Everything is okay as long as saling memahami. Namun, saya akui agak susah nak tukar tittle best frend to 'anything special'... at the beginning only. At least saya kenal siapa dia... :)

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.