Rabu, Januari 05, 2011

Karam Singh Bersuara

Praktis di dalam bidang kewartawanan, dapatkan penjelasan kedua belah pihak andai berlaku pertelingkahan berhubung sesuatu perkara.

Sebelum ini, kita hanya melihat video dimuatkan individu tertentu di You Tube dan majoriti kita mula membuat pelbagai ulasan berdasarkan visual dipaparkan di banyak laman web.

Semalam, sahabat saya, Karam Singh Walia bersuara.

Baca laporan akhbar Kosmo hari ini.

Sebagai pengamal media berkebetulan dikenali ramai rakyat Malaysia dan bekerjaya sama seperti Karam, saya mempelajari iktibar penting berikutan kes ini.

Biarpun motif kejadian belum diperjelaskan, individu seperti kami  secara terbuka ditempelak dan dicemuh dek segelintir penonton berdasarkan andaian.

Guilty as judged.

... sedangkan selama ini kami secara ikhlas bertungkus-lumus, menyabung nyawa, membantu masyarakat.

We have been doing the dirty jobs while most people want to have clean hands.

Justeru, apa gunanya kami berkorban?

Hilang panas semusim hanya dek hujan sehari.;

31 ulasan:

  1. Dalam hal ni kita perlu mendengar penjelasan kedua-dua belah pihak bagi mengelak penyalah tafsiran

    BalasPadam
  2. Kita cepat sangat nak judgekan orang lain sedangkan kita tak dengar cerita sebenarnya. Ramai orang nak ambik kesempatan atas kekeruhan yang berlaku...

    BalasPadam
  3. Ayat terakhir itu hampir sama pernah saya komen:
    Orang melupakan bergunung-gunung jasa kita bila kita hanya tersilap 1 kali....

    BalasPadam
  4. Manusia selalu melihat kesalahan orang dan suka lupa jasa dan kabaikan orang. Saya tak mahu kata sapa betul dan sapa salah dalam hal ini.

    Orang kita suka, bila salah diperbesarkan dan diaibkan di seluruh dunia.

    Sebagai seorang Islam, berilah contoh yang baik dan berikan peluang kepada orang itu meminta maaf.

    www.kadikluang.blogspot.com

    BalasPadam
  5. biasalah, akan sentiasa wujud org yang merasakan diri mereka holier than thou
    macamlah mereka2 itu sebagus yang didakwa
    huh

    BalasPadam
  6. Bro. Dol, sya baharu selesai menonton VT perihal Encik KaramSingh. Ternyata beliau bertindak seperti apa yang sepatutnya. Dan 'melayu-melayu' yang menggelarkan mereka Melayu sejati itu yang bertindak dan bercakap secara kasar, terjerit jerit macam mabuk minum brandy. Apa salahnya bercakap secara sopan? Konon nak orang hormat Melayu, tapi tindakan, perbuatan dan percakapan macam tak sekolah. Ditujukan kepada mereka yang ada dalam VT:- Lihat diri sendiri dulu sebelum kutuk orang lain.

    BalasPadam
  7. Saya bersimpati dengan nasib sesetengah wartawan, spt. yang berlaku kpd wartawan popular - Karam Sigh Walia.
    Tetapi sebagai wartawan eloklah jaga juga mulut mereka kerana pepatah melayu mengatakan: Pena itu lebih tajam dari mata pedang, maka mulut pun sama perlu lah dijaga kerana pulut santan binasa.
    Setiap wartawan perlu lebih berhati2 dan lebih berbudi bahasa, kerana orang yang terasa tak semestinya membalas dendam ketika itu, mungkin dilain masa dan peluang, mereka akan membalasnya

    BalasPadam
  8. em...tgk video tu pun kita tau...rasa simpati pada karam singh...

    tak sepatutnya 'orang tua' di perlakukan sebegitu...inikah melayu yang penuh adab dan sopan???

    BalasPadam
  9. salam angkel mazidul,

    ai sokom stetmen yu pasal hal ni...jangan nak tuduh secara melulu jika x tau cite sebenar...
    ai jugak turut sokom stetmen² yam diberikan kat komen di atas ni...('',)

    p/s : Sila lah BW ye...tengkiu...
    1. New Entry "♣ FuTsaL CPK ♣"

    BalasPadam
  10. saya lagi menyampah dengan jantan jantan kat belakang tu

    http://elizchantek.blogspot.com/2011/01/dear-karam-sing-walia.html

    BalasPadam
  11. adat manusia.

    karam singh patut terima ini sebagai satu cabaran dan pengajaran. percayalah, untuk sesetengah orang, anggapan terhadap karam akan kekal begitu untuk satu tempoh masa yang lama. ini realiti.

    tapi ramai lagi yg rasional di luar sana untuk terima ini sebagai suatu kesilapan yang normal dilakukan manusia.

    bagi saya Karam perlu teruskan apa sahaja yang dia lakukan selama ini. sentiasa percaya bahawa dia masih ada supporter. jgn risau.

    BalasPadam
  12. inilah gambaran segelintir golongan muda melayu sekarang..

    BalasPadam
  13. Assalamaualaikum en.mazidul
    Gelagat 'pahlawan2' melayu2 dlm video tu lebih memalukan..

    BalasPadam
  14. dah tenguk dah ..kecian tenguk karam dibuat begitu oleh anak-anak muda. geram betul dibuatnya

    BalasPadam
  15. Saya bersimpati dengan KSW ... tolong sampaikan pesanan padanya. Jangan peduli dengan semua tohmahan .... teruskan perjuangan.

    BalasPadam
  16. sememangnya..kena dengar dua2 belah pihak dahulu sebelum ambil tindakan..

    tu yang malas baca papr skrg ni..citer politik lagilah hampehh $^$%&%4*%%

    BalasPadam
  17. rasanya tindakan 'orang melayu' dalam video itu juga patut diberi teguran

    BalasPadam
  18. Patut ambil ikhtibar kepada semua orang di Malaysia.. Jaga mulut jangan celupar bagi mereka terutamanya yang menumpang.. Apapun bangsa Melayu itu bukannya semuanya baik. Namun ingat sekurang2nya dapatlah berteduh dan mencari sesuap nasi walaupun yang binasa itu bangsa melayu sendiri.. Kebodohan, kemalasan, dan apa2 lagi oleh orang Melayu juga ada kaitan dengan mereka semua.. Perjuangan belum selesai bagi segelintir yang kenal dan memiliki hati berdarah bangsa Melayu ini..Fikir2kan..

    BalasPadam
  19. itulah melayu. sopan santun sampai dipijak. kaum sendiri dihina, kemudian mereka minta maaf. oh mudahnya memaafkan. lain kali boleh buat lagi. karam singh tetap bersalah. dalam keadaan emosi, orang melayu dalam video itu wajib marah. keadaan yang sama berlaku jika perihal bangsa dipersendakan. tak kira melayu, cina, atau india, pasti akan jadi macam melayu kat dalam video tu. jadi, jangan hentam orang-orang melayu kat video tu, tapi karam singh yang patut diberi teguran.

    BalasPadam
  20. even kena dengar kedua2 belah pihak, saya sangat malu tgk "melayu2" itu yang nampaknya lebih mudah nak menghukum dari menilai.

    BalasPadam
  21. I'm agree with Karam Singh.
    Macam Sdr Mazidul cakap la..pasal budak Tiga Line.
    Mereka ni suka 'bermain' dgn sensitiviti perkauman.
    So saya rasa (dan amat yakin)..
    Kutu-kutu budak motor yang parking macam haram depan kedai Mamak juga sekutu yang sama dengan budak Tiga Line@PEKIDA@PEKASA.
    Bila ramai tunjuk kuat..
    Bila sorang pijak semut pun tak mati..

    BalasPadam
  22. Saya rasa tak salah cara mamat2 melayu tu bertindak kerana itulah cara terbaik melayan karenah non malays di malaysia andai mereka melakukan kesalahan kerana saya yakin seandainya seorang melayu mengeluarkan perkataan yang sama atau lebih lembut lagi terhadap kaum non melayu di kawasan majoriti non melayu, tindakan yang bakal diambil tentu lebih parah dan mungkin boleh memudaratkan si melayu tersebut, saya berpendapat tindakan mamat2 melayu tu amatlah lembut dan wajar2 sahaja..... melayu memang amat lemah sekarang, islam pun makin celaru dan lemah bangat!!!!

    BalasPadam
  23. mazidul ni memang jenis lebih sudu dari kuah, dia kalau interview mamat / minah yang ditangkap dalam operasi cegah jenayah yg dia sertai bersama sebagai wartawan, dia tanya macam CID interrogate penjenayah, nampak macam dia ikhlas dan sesal je atas kesilapan orang lain tapi aku berpendapat dlm hati kecil dia, dia ni tumpang seronok juga ambil tahu kesalahan orang dan mungkin teruja dan enjoy dalam diam dapat menyaksikan aksi2 18sx yg terhidang, sambil menyelam minum ayer la, lu acted mcm lu mamat sufi la mazidul mat keriau, rasa2nya lu lepaskan tak komen gua ni?

    BalasPadam
  24. Sikap melayu yang mengepung Karam Singh Walia tu amat memalukan. Kenapa harus terlalu emosional? Belajarlah berfikir dengan penuh rasional danbertindak dengan penuh adab.

    Dakwah Rasulullah penuh dengan hikmah dan dilakukan dengan berhikmah.

    BalasPadam
  25. Budak-budak 3 line memang emo, nak-nak lagi bila berkumpulan.

    Aku rasa Karam Singh memang memaki budak-budak Melayu 3 line ni, tapi mereka pandai nak memanipulasi hendak seluruh Melayu menyokong mereka. Kononnya mereka marah sebab Melayu dipijak, dienjak.

    Melayu jenis inilah yang memalukan Melayu.

    Dan aku sebagai Melayu, malu juga dengan Melayu-melayu di atas yang menyokong budak-budak 3 line ni.

    BalasPadam
  26. k.l sekarang ni banyak dihuning oleh mereka yang berakal rendah

    BalasPadam
  27. " saifulazrul berkata...

    Sikap melayu yang mengepung Karam Singh Walia tu amat memalukan. "

    saudara, tidak cukup lembutkah tindakan mereka itu? letakkan diri anda dalam situasi tersebut. mereka tidak memukul Karam Singh, tidak juga mencederakan. mereka hanya mendesak. dalam keadaan emosi, pada saya masih pandai mengawal keadaan. tapi tindakan mereka AMAT WAJAR.

    Karam Singh sendiri mengaku dia menhina melayu, jadi, siapa puncanya? jangan marah melayu yang mengepung karam singh itu, kerana mereka tidak mencederakan, malah mereka hanya mendesak. bayangkan kalau tak didesak, adakah Karam Singh akan meminta maaf? lempar batu sembunyi tangan barangkali...

    PS: saya masih bingung dengan sikap segelintir melayu yang begitu mudah memaafkan namewee. tiada tindakan nampaknya. alahai bangsaku, mudahnya memaafkan. memaafkan itu mulia, tapi jangan sampai kena pijak kepala.

    BalasPadam
  28. Ini adalah satu pengajaran untuk karam singh Walia. Memang betul dia memang bagus dalam isu-isu alam sekitar. Tetapi dalam sedar atau tidak, mungkin ada kata-kata atau ungkapan yang di ucapakan mengganggu sensitiviti orang ramai. Apapun dalam video itu, dia sudah pun minta maaf. Dia harus di maafkan.

    BalasPadam
  29. sy rs xde isu perkauman pun bila baca statement kt akhbar...

    BalasPadam
  30. inilah melayu....
    cepat kesian..terlalu bertolak ansur...
    berbudi bahasa...
    kerana sikap begini lah bangsa pendatang sanggup mengutuk dan mempertikai kedudukan kita.
    sudah berpuloh tahun kita bertolak ansur.
    bila melayu bersuara mereka kata kita perkauman...
    apa kata jika karam singh ni orang melayu...
    kecoh satu dunia menuduh dia racist.
    budak2 tu takan bising jika karam singh tidak mengeluarkan kata2 berunsur perkauman.
    malangnya...ramai bangsa melayu mempertahankan perbuatan karam singh ini.
    sepatutnya beliau menerima penampar pada malam tersebut.
    ..
    orang melayu ni punggong pun sanggup ditonggeng kalau menerima pujian.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.