Ahad, Januari 02, 2011

Peluang Anak Felda

Koperasi Dahlia Prima Berhad ditubuhkan di Felda Lok Heng, Kota Tinggi, Johor.

Tujuannya, mempertingkatkan ekonomi generasi anak-anak peneroka felda khususnya di seluruh daerah Kota Tinggi.

Justeru semua anak felda dipersilakan untuk menjadi ahli dan bersama mewujudkan peluang perniagaan. Antaranya membangunkan bandar baru, perumahan, perkilangan dan pertanian. Kursus berhubung peluang terbabit ditawarkan secara percuma kepada ahli melalui Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad, ANGKASA.

 Hamdan Ahsan

Untuk mendaftar sebagai ahli, sila hubungi Setiausaha ahli lembaga pengarah, Ayob Idris  di talian 013 722 1998 atau hubungi Pengerusi Koperasi Dahlia Prima Berhad, Hamdan Ahsan di 019 355 5959.

Untuk maklunat tambahan, layari Facebook, HamdanAhsan.

8 ulasan:

  1. Tahniah. Maju setapak lagi.

    Untuk berkongsi lagi, anak buah saya berpeluang masuk ke MRSM Felda (MRSM ini khas utk anak-anak Felda sahaja) dan sedikit kuota dibuka kepada yg bukan anak Felda.

    Hebat kan? FELDA berdiri dengan jayanya. Kita sendiri tahu, Pertanian adalah Perniagaan.

    BalasPadam
  2. Hmmm betoi ke MRSM di Trolak kebanyakkan anak Felda....???Bukan ke pada mula nyer ramai anak yg bkn dr anak2 felda....setelah di komplain baru ler ada penambahan dr golongan anak felda..kalau benar ramai bagus lah.

    BalasPadam
  3. CHE BOB, maafkan saya jika saya tersalah info. Memang yg saya maksudkan adalah MRSM Trolak itu lah. Yang dikhaskan kepada anak-anak Felda (majoriti). Tapi (mungkin) untuk mencapai sasaran jumlah, maka dibuka kuota kepada yg bukan anak Felda tetapi di luar yg juga wajib mendapat 5A.

    BalasPadam
  4. LAWATI BLOGSPOT ANAK PENEROKA ONLINE
    INFO MASALLAH DAN LUAHAN HATI MASYARAKAT PENEROKA

    http://apofelda.blogspot.com/

    BalasPadam
  5. LUPUS SEMUA HUTANG PENEROKA YANG MERAGUKAN

    Melalui ruangan ini saya beserta rakan-rakan Peneroka Genarasi Kedua Felda menyokong seprnuhnya usaha yang dibuat oleh "ANAK" untuk meminta pihak Felda melupuskan semua hutang peneroka yang meragukan terutama yang melibatkan pinjaman sara hidup smasa penoka mengalami proses tanam semula.Kegagalan pihak Felda mengurus ladang mengurus ladang mengakibatkan peneroka mengalami bebanan hutang yang sangat banyak.Kami sebagai warga genarasi kedua felda tidak mahu malahan tidak mampu untuk menangung hutang tersebut.Seperti yang semua maklum,pihak pengurusan frlda tidak dapat menunjukkan semua penyata tang melibatkan hasil dan keewanga kepada peneroka seolah-olah ladang yang diusahakan adalah ladang merka sendiri.Mengapa pihak Felda tidak dapat menerima hakikat bahawa ladang yang diusahakan adalah ladang peneroka dan tangungjawab untuk mengusahakan ladang dipersetujui antara peneroka dan felda melalui satu surat perjanjian iatu Peneroka sebagai Tuan Punya Ladang dan pihak Felda sebagai satu syarikat yang mengambil upah kerja (bukan tuan punya ladang)
    Pihak Felda sepatutnya mengakui kelemahan mereka dalam pengurusan ladang dan tidak perlu menyembunyikan fakta dan membebankan peneroka dengan hutang.Dua masalah besar pihak pengurusan iatu kekurangan pekerja mahir dan keselamatan hasil semasa diladang dan dalam perjalanan penghantaran kekilang yang tidak terjamin mesti diberi perhatian dan diselesaikan dengan segera.Jika pihak pengurusan masih gagal menyelesaikan masalah ini,saya mencadangkan pihak Felda patut memulangkan ladang peneroka dan melupuskan hutang yang sedia ada.Saya berpendapat pihak felda telah melangar perjanjian kerana ladang yang diberikan tidak mendatangkan hasil yang setimpal malahan menjadi bebanan hutang.Apa gunanya ada ladang kalau hanya mendatangkan hutang? Peneroka yang sebagai tuan punya ladang hanya makan tulang dan Felda makan dagingnya.
    Jika pihak Felda yang kami anggap pihak kerajaan tidak mahu menyelesaaikan maslah kami dengan menutup jalan rundingan secara terbuka terutama dengan ANAK sebagai wakil Peneroka,Dimana lagi kami mahu mengadu dan minta bantuan? Adkah pada pihak luar atau pihak pembangkang?.Jangan salahkan ANAK meminta bantuan pembangkang kerana mungkin hanya itu sahaja yang boleh mereka buat setelah gagal berunding dengan pihak Felda.Kami menyokong semua usaha yanag dilakukan oleh ANAK dalam usaha untuk membantu masyarakat peneroka.Syabas ANAK.

    http://apofelda.blogspot.com

    BalasPadam
  6. ORANG BERBUDI KITA BERBAHASA
    ORANG BERBUDI KITA BERBAHASA
    BUDI DISEMAI BAKTI DITUAI

    KERAJAAN BARISAN NASIONAL MEMNAG MENGAKUI PENEROKA FELDA ADALAH PENYUMBANG UTAMA (80%) UNDI UNTUK KEMENANGAN BARISAN NASIONAL DIJOHOR.TETAPI KENAPA MASALAH PENEROKA FELDA TIDAK DIBERI PERHATIAN SERIUS.ADAKAH MEREKA MENGANGAP PENEROKA WAJIB MENGUNDI BARISAN NASIONAL KERANA TELAH TERHUTANG BUDI KEPADA KERAJAAN SETELAH MEMBAWA PENEROKA KELUAR DARI JURANG KEMISKINAN.PERSOALAANNYA.... SAMPAI BILA PENEROKA HARUS DAN MAMPU BERSABAR?

    http://apofelda.blogspot.com/

    BalasPadam
  7. KEHILANGAN BUAH SAWIT DAN KEKURANGA TENAGA KERJA DILADANG

    MASALAH KEHILANGAN BUAH SAWIT DILADANG DAN SEMASA PENGHANTARAN KEKILANG SERTA KEKURANGAN TENAGA BURUH MAHIR DILADANG RIDAK MENDAPAT PERHATIAN DAN TINDAKAN SUNGGUH-SUNGGUH DARI PIHAK FELDA.FELDA GAGAL MEMPENGARUHI ANAK-ANAK FELDA UNTUK TERLIBAT DALAM SEKTOR PERLADANGAN.ALASAN ANAK PENEROKA MALAS DAN TIDAK BERMINAT UNTUK BEKERJA DILADANG AMAT MEMALUKAN PIHAK FELDA SENDIRI.INI ADALAH SATU BUKTI MENUNJIKKAN FELDA GAGAL TETAPI MENYALAHKAN PIHAK LAIN UNTUK MENUTUP KELEMAHAN ITU.

    http://apofelda.blogspot.com/

    BalasPadam
  8. PERJANJIAN TANAM SEMULA DAN TANGUNGJAWAB
    Apo Felda.(facebook)
    Dokumen Rujukan
    Selidik Felda 01/2011
    21/11/2011

    Seperti yang kita semua maklum,kebanyakan ladang Felda di Malaysia (Getah dan Sawit) sudah sampai kepada umur maksima dan telah ditanam semula secara berperingkat.Felda masih lagi mengurus sebahagian besar proses penanaman semula ladang peneroka dan ada sebahagian peneroka yang memilih untuk mengusahakan ladang mereka sendiri tanpa bantuan pihak Felda lagi.
    Peneroka yang memilih untuk tanam semula bersama Felda diberikan elaun sara hidup antara rm 500 sehingga rm 1500 secara berperingat peringkat sehingga umur sawit mencecah empat tahun dan mengeliarkan hasil.Selepas ladang mengeluarkan hasil,elaun sara hidup di tukar kepada bayaran pendahuluan hasil dan akan ditolak daripada hasil perbulan yang didapati oleh peneroka.Jika hasil tidak dapat menampung pendahuan yang telah diberi ,peneroka dianggap berhutang dengan Felda.
    Dalam perjanjian itu,Felda bertangung jawab membuat semua pengurusan ladang termasuk membaja,meracun dan pengeluaran hasil ladang.Dalam faktor keselamatan,felda juga akan bertangung jawab sepenuhnya pada penjagaan ladang dari kerosakan dan kehilangan.Dalamerti kata lain,felda adalah satu badan yang mengambil upah mengurus ladang dan peneroka masih lagi sebagai tuan punya ladang.Peneroka dijanjikan akan diberikan kuasa mengurus kebun sendiri selepas bayaran hutang dilunaskan iatu dalam antara 10 hingga 15 tahun.
    Semua proses antara Peneroka dan Felda tertakluk pada 5 perkara penting iatu:
    1.Perjanjian antara Peneroka dan Felda
    2.Penyata hutang Peneroka
    4.Penyata hasil Peneroka
    5.Penyata bayaran hutang Peneroka
    6.Penyata perbelanjaan pengurusan ladang.
    Pihak Felda bertangung jawab untuk merekod semua penyata sebagai rujukan peneroka dan felda.

    p/s
    mohon perbetul dan maklum jika salah fakta

    http://apofelda.blogspot.com

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.